Nokka-akselin asentotunnistin: Toiminta, oireet, viat ja vaihto

Missä sijaitsee nokka akselin asentotunnistin

Nokka-akseli on polttomoottorin sylinterinkannessa sijaitseva pyörivä akseli, joka sulkee ja avaa moottorin venttiilit oikeaan aikaan. Akseleita voi olla yksi tai useampia ja ne toimivat yhteistyössä kampiakselin kanssa. Nokka-akselin tai -akselien asentoa ja sen korrelaatiota kampiakselin kanssa tarkkailee anturi nimeltään nokka-akselin asentotunnistin.

Tässä artikkelissa kerromme nokka-akselin asentotunnistimen toiminnasta, oireista ja vioista. Kerromme myös, kuinka vaihdat vioittuneen tunnistimen uuteen.

Miten nokka-akselin asentotunnistin toimii

missä sijaitsee nokka akselin asentotunnistin

Polttomoottorin mäntä liikkuu ylös ja alas, ja sylinterin venttiilien on avauduttava ja sulkeuduttava oikea-aikaisesti männän liikkeen mukaan, jotta moottorin oikeanlainen toiminta varmistetaan. Kun mäntä liikkuu alaspäin imutahdissa ja saavuttaa yläkuolokohdan, imuventtiili aukeaa ja palotilaan pääsee ilma-polttoaineseosta. Juuri ennen kuin mäntä laskee sylinterin pohjaan (eli alakuolokohdassa), pakoventtiili aukeaa ja pakokaasut pääsevät ulos sylinteristä.

Nokka-akseli on polttomoottorin osa, joka muuntaa pyörimisliikettä lineaariseksi. Tämän osan tehtävä on ohjata venttiilikoneistoa eli avata ja sulkea moottorin venttiilit riippuen siitä, missä asennossa mäntä on. Nokka-akseli pyörii yhden kerran jokaista kampiakselin kahta pyörähdystä kohden. Venttiilit avautuvat ja sulkeutuvat akselin ulkonevien osien eli ns. ”nokkien” avulla, jotka työntävät venttiilit auki pyörimisliikkeen myötä. Tällaisia akseleita voi olla yksi, kaksi tai neljä moottorityypistä riippuen. Yksi moottori löytyy nk. SOHC-moottoreista, kaksi DOHC-moottoreista ja yksi, kaksi tai neljä V-moottoreista.

Nokka-akselin asentoa tarkkailee anturi, jota kutsutaan nokka-akselin asentotunnistimeksi. Tämän tunnistimen tehtävä on auttaa määrittämään nokka- ja kampiakselin asentojen korrelaatio. Asentotunnistin toimiikin yhteistyössä kampiakselin anturin kanssa, ja näiden anturien lähettämien signaalien perusteella moottorinohjausyksikkö tietää, milloin sylinterin mäntä on yläkuolokohdassa.

Nokka-akselin asentotunnistimen lähettämää signaalia käytetään polttoaineen määrän säätämiseen ja ilman syötön ajoittamiseen. Näin asentotunnistin osaltaan varmistaa optimaalisen sytytyksen, parantaa moottorin tehoa ja polttoainetehokkuutta sekä auttaa vähentämään päästöjä.

Nokka-akselin asentotunnistimen oireet ja viat

Kuten muutkin ajoneuvon anturit, nokka-akselin asentotunnistin voi vioittua. Viat voivat aiheuttaa monenlaista auton ajettavuuden ja toimintakyvyn heikentymistä. Asentotunnistimen oireet voivat olla muun muassa seuraavia:

  • ! Käynnistysongelmat. Käynnistysongelmat ovat tyypillisiä asentotunnistimen vaurioitumisen oireita – asentotunnistimen tehtävähän on edesauttaa sytytysjärjestelmän toimintaa, joten esim. väärä ajoitus voi johtaa ongelmiin moottoria käynnistettäessä. Käynnistysongelmat ovat kuitenkin myös yleisoire, joka voi johtua monista muista vioista, kuten käynnistysmoottorin viasta, polttoainesuodattimen tukkeutumisesta, akkuun liittyvästä ongelmasta ja niin edelleen.
  • ! Epätasainen tyhjäkäynti. Epätasainen tyhjäkäynti on helppo havaita. Se johtuu siitä, että sylintereissä tapahtuva palamisprosessi ei ole ns. ”synkassa”. Oire voi toki johtua myös EGR-venttiilin tai polttoainepumpun viasta.
  • ! Polttoainetehokkuuden heikentyminen. Jos asentotunnistin pettää, saattaa käydä niin, että palotilaan ruiskutetaan tarpeettoman paljon polttoainetta. Tämä johtaa polttoaineenkulutuksen kasvuun ja polttoainetehokkuuden heikentymiseen.
  • ! Moottorin tehon heikentyminen. Moottorin tehon heikentyminen voi näkyä ajoneuvon huonompana kiihtymisenä, nopeuden vähenemisenä ja epätavallisena tyhjäkäyntinä. Myös ajoneuvon tärinä on mahdollista. Auto voi siirtyä myös vikatilaan, jolloin sen ajettavuus heikkenee merkittävästi.
  • ! Nakutus. Moottorissa voi esiintyä nakutusta, koska polttoainetta pääsee palotilaan tarpeettoman paljon. Nakutus on erittäin haitallista moottorille, joten tähän oireeseen kannattaa aina kiinnittää erityistä huomiota.
  • ! Polttoaineen haju. Kun palotilaan pääsee liikaa polttoainetta, osa siitä jää palamatta. Se päätyy edelleen pakoputkeen, jonka kautta auton ympärille leviää helposti havaittava bensan haju.
  • ! Ongelmat vaihteita vaihdettaessa. Vaihteiden vaihtaminen voi hankaloitua, sillä jotkut autot siirtyvät automaattisesti vikatilaan, kun moottorin ohjausyksikkö havaitsee nokka-akselin asentotunnistimen olevan poissa toiminnasta.
  • ! Moottorin sammuminen. Moottorin äkillinen sammuminen voi olla hyvinkin vaarallinen oire, jos se tapahtuu kesken ajon. Sammuminen tapahtuu, kun palotilassa ei tapahdu palamista, koska polttoainetta tai ilmaa ei pääse palotilaan oikealla hetkellä.
  • ! Moottorin merkkivalon syttyminen. Tämä on yleisoire, johon kannattaa aina puuttua.
Nokka-akselin asentotunnistimen oireet ja viat

Jos havaitset yllä lueteltuja oireita, ota mahdollisimman pian yhteyttä autokorjaamoon tai suorita ongelman tarkempi diagnostiikka.

Nokka-akselin asentotunnistimen vaihto

Jos havaitset, että autosi nokka-akselin asentotunnistin on viallinen, voit joissain tapauksissa vaihtaa sen itse. Alla annamme yleisluontoiset ohjeet asentotunnistimen vaihtoon. Lue aina mallikohtaiset vaihto-ohjeet ajoneuvosi ohjekirjasta.

  1. Valmistele työkalut ja välineet. Käytä suojalaseja ja suojahanskoja. Hanki valmiiksi sopiva uusi asentotunnistin (noudata OEM-tietoja). Valmistele myös sopivan kokoinen vääntötyökalu ja hylsyt ja pidä auton ohjekirja käsillä. 
  2. Selvitä asentotunnistimen sijainti. Tyypillisesti asentotunnistin sijaitsee sylinterinkannessa. Jos et kuitenkaan ole varma, missä sijaitsee nokka-akselin asentotunnistin autossasi, tutustu auton ohjekirjaan.
  3. Selvitä, mikä asentotunnistimista on viallinen. Kuten aiemmin kerroimme, asentotunnistimia voi olla useita. Selvitä, koskeeko vika vain yhtä vai useampaa anturia.
  4. Irrota negatiivinen kaapeli akusta. Irrota negatiivinen eli musta kaapeli ja siirrä se sivuun.
  5. Irrota asentotunnistimen liitin. Paina liittimen kielekettä ja liu’uta se pois, tai irrota se muulla tavoin liittimen tyypistä riippuen.
  6. Irrota asentotunnistin. Kierrä irti sen kiinnitysruuvit ja vedä asentotunnistin irti sylinterinkannesta.
  7. Asenna uusi asentotunnistin. Aseta se kohtisuoraan asentoon ja kohdista ruuvien reiät tarkasti. Kiinnitä sitten ruuvit ja kiristä ne vääntötyökalulla.
  8. Yhdistä asentotunnistimen liitin. Liitin kannattaa puhdistaa ennen kun se liitetään uuteen asentotunnistimeen. 
  9. Yhdistä negatiivinen kaapeli akkuun. Yhdistä negatiivinen eli musta kaapeli takaisin akkuun.
  10. Testaa uuden asentotunnistimen toimivuus. Voit esimerkiksi lukea järjestelmän OBDII-lukijalla, tehdä asentotunnistimen mittauksen eli lukea sen jännitteen tai yksinkertaisesti ajaa ja tarkastella, havaitsetko enää yllä mainittuja oireita.

Jos et onnistu asentotunnistimen vaihdossa itse, ota yhteyttä autokorjaamoon. Varaudu maksamaan vaihdosta muutamia satoja euroja. Uudet asentotunnistimet maksavat noin 20-80 euroa – voit säästää rahaa, kun tilaat asentotunnistimen edullisesti AUTODOC-verkkokaupasta.

Yhteenveto

  • i Nokka-akselin asentotunnistin ja kampiakselin asentotunnistin tarkastelevat nokka- ja kampiakselin asennon korrelaatiota ja välittävät tietoa asennosta moottorinohjausyksikölle. Signaalin avulla moottorinohjausyksikkö osaa ajoittaa sytytyksen ja määrittää ilman ja polttoaineen määrän oikein.
  • i Rikkinäisen tunnistimen oireita voivat olla etenkin moottorin tehohäviö, polttoainetehokkuuden lasku, käynnistysongelmat, epätasainen tyhjäkäynti sekä moottorin äkillinen sammuminen.
  • i Tilaa meiltä uusi asentotunnistin ja varmistat, että et maksa liikaa! Löydät autoosi sopivan osan syöttämällä autosi rekisterinumeron hakupalkkiin tai syöttämällä autosi tiedot manuaalisesti. Jos tarvitset apua, älä epäröi ottaa yhteyttä asiakaspalveluumme.

Kommenttia – 1

  • @a. r.
    05.06.2023 19:51
    Jäsen

    mitä tarkoittaa säker merkki teksti koetaulu paneelissa

Profiilisi on sinun henkilökohtainen assistenttisi

Se voi seurata kuluja, pitää lokia ja vaihtoaikataulua sekä tallentaa korjausoppaita, muistiinpanoja ja asiakirjoja