Nokka-akseli on polttomoottorin sylinterinkannessa sijaitseva pyörivä akseli, joka sulkee ja avaa moottorin venttiilit oikeaan aikaan. Akseleita voi olla yksi tai useampia ja ne toimivat yhteistyössä kampiakselin kanssa. Nokka-akselin tai -akselien asentoa ja sen korrelaatiota kampiakselin kanssa tarkkailee anturi nimeltään nokka-akselin asentotunnistin.
Tässä artikkelissa kerromme nokka-akselin asentotunnistimen toiminnasta, oireista ja vioista. Kerromme myös, kuinka vaihdat vioittuneen tunnistimen uuteen.
Miten nokka-akselin asentotunnistin toimii
Polttomoottorin mäntä liikkuu ylös ja alas, ja sylinterin venttiilien on avauduttava ja sulkeuduttava oikea-aikaisesti männän liikkeen mukaan, jotta moottorin oikeanlainen toiminta varmistetaan. Kun mäntä liikkuu alaspäin imutahdissa ja saavuttaa yläkuolokohdan, imuventtiili aukeaa ja palotilaan pääsee ilma-polttoaineseosta. Juuri ennen kuin mäntä laskee sylinterin pohjaan (eli alakuolokohdassa), pakoventtiili aukeaa ja pakokaasut pääsevät ulos sylinteristä.
Nokka-akseli on polttomoottorin osa, joka muuntaa pyörimisliikettä lineaariseksi. Tämän osan tehtävä on ohjata venttiilikoneistoa eli avata ja sulkea moottorin venttiilit riippuen siitä, missä asennossa mäntä on. Nokka-akseli pyörii yhden kerran jokaista kampiakselin kahta pyörähdystä kohden. Venttiilit avautuvat ja sulkeutuvat akselin ulkonevien osien eli ns. ”nokkien” avulla, jotka työntävät venttiilit auki pyörimisliikkeen myötä. Tällaisia akseleita voi olla yksi, kaksi tai neljä moottorityypistä riippuen. Yksi moottori löytyy nk. SOHC-moottoreista, kaksi DOHC-moottoreista ja yksi, kaksi tai neljä V-moottoreista.
Nokka-akselin asentoa tarkkailee anturi, jota kutsutaan nokka-akselin asentotunnistimeksi. Tämän tunnistimen tehtävä on auttaa määrittämään nokka- ja kampiakselin asentojen korrelaatio. Asentotunnistin toimiikin yhteistyössä kampiakselin anturin kanssa, ja näiden anturien lähettämien signaalien perusteella moottorinohjausyksikkö tietää, milloin sylinterin mäntä on yläkuolokohdassa.
Nokka-akselin asentotunnistimen lähettämää signaalia käytetään polttoaineen määrän säätämiseen ja ilman syötön ajoittamiseen. Näin asentotunnistin osaltaan varmistaa optimaalisen sytytyksen, parantaa moottorin tehoa ja polttoainetehokkuutta sekä auttaa vähentämään päästöjä.
Nokka-akselin asentotunnistimen oireet ja viat
Kuten muutkin ajoneuvon anturit, nokka-akselin asentotunnistin voi vioittua. Viat voivat aiheuttaa monenlaista auton ajettavuuden ja toimintakyvyn heikentymistä. Asentotunnistimen oireet voivat olla muun muassa seuraavia:
Jos havaitset yllä lueteltuja oireita, ota mahdollisimman pian yhteyttä autokorjaamoon tai suorita ongelman tarkempi diagnostiikka.
Nokka-akselin asentotunnistimen vaihto
Jos havaitset, että autosi nokka-akselin asentotunnistin on viallinen, voit joissain tapauksissa vaihtaa sen itse. Alla annamme yleisluontoiset ohjeet asentotunnistimen vaihtoon. Lue aina mallikohtaiset vaihto-ohjeet ajoneuvosi ohjekirjasta.
- Valmistele työkalut ja välineet. Käytä suojalaseja ja suojahanskoja. Hanki valmiiksi sopiva uusi asentotunnistin (noudata OEM-tietoja). Valmistele myös sopivan kokoinen vääntötyökalu ja hylsyt ja pidä auton ohjekirja käsillä.
- Selvitä asentotunnistimen sijainti. Tyypillisesti asentotunnistin sijaitsee sylinterinkannessa. Jos et kuitenkaan ole varma, missä sijaitsee nokka-akselin asentotunnistin autossasi, tutustu auton ohjekirjaan.
- Selvitä, mikä asentotunnistimista on viallinen. Kuten aiemmin kerroimme, asentotunnistimia voi olla useita. Selvitä, koskeeko vika vain yhtä vai useampaa anturia.
- Irrota negatiivinen kaapeli akusta. Irrota negatiivinen eli musta kaapeli ja siirrä se sivuun.
- Irrota asentotunnistimen liitin. Paina liittimen kielekettä ja liu’uta se pois, tai irrota se muulla tavoin liittimen tyypistä riippuen.
- Irrota asentotunnistin. Kierrä irti sen kiinnitysruuvit ja vedä asentotunnistin irti sylinterinkannesta.
- Asenna uusi asentotunnistin. Aseta se kohtisuoraan asentoon ja kohdista ruuvien reiät tarkasti. Kiinnitä sitten ruuvit ja kiristä ne vääntötyökalulla.
- Yhdistä asentotunnistimen liitin. Liitin kannattaa puhdistaa ennen kun se liitetään uuteen asentotunnistimeen.
- Yhdistä negatiivinen kaapeli akkuun. Yhdistä negatiivinen eli musta kaapeli takaisin akkuun.
- Testaa uuden asentotunnistimen toimivuus. Voit esimerkiksi lukea järjestelmän OBDII-lukijalla, tehdä asentotunnistimen mittauksen eli lukea sen jännitteen tai yksinkertaisesti ajaa ja tarkastella, havaitsetko enää yllä mainittuja oireita.
Jos et onnistu asentotunnistimen vaihdossa itse, ota yhteyttä autokorjaamoon. Varaudu maksamaan vaihdosta muutamia satoja euroja. Uudet asentotunnistimet maksavat noin 20-80 euroa – voit säästää rahaa, kun tilaat asentotunnistimen edullisesti AUTODOC-verkkokaupasta.
Yhteenveto
- @a. r.05.06.2023 19:51Jäsen
mitä tarkoittaa säker merkki teksti koetaulu paneelissa
Kommenttia – 1