7 merkkiä viallisesta sytytysjärjestelmästä:
Diagnostiikka 5 vaiheessa
- Moottori ei käynnisty.
Useiden epäonnistuneiden käynnistysyritysten jälkeen tyhjentyneellä akulla sytytystulpat voivat olla tulvittu bensiinillä. Jos näin tapahtuu, ne on vaihdettava. - Epävakaa tyhjäkäynti.
Tämä voi johtua mekaanisesti vaurioituneista sytytyskaapeleista ja oikosulusta puolan käämityksessä. - Moottori käy karkeasti kiihdytyksessä.
Tämä toimintahäiriö voi johtua veden joutumisesta puoliin, sytytystulppiin tai sytytyskaapeleihin. - Moottorin ylikuumeneminen.
Tämä voi johtua kuluneista sytytystulpista. Vaihda ne autonvalmistajan huolto-ohjelman mukaan. - Poksahtelevia ääniä pakosarjassa tai äänenvaimentimessa.
Tämä johtuu sytytyksen virheellisestä säädöstä tai sytytystulppien käytöstä väärällä lämpöarvolla. - Lisääntynyt polttoaineen kulutus.
Mahdolliset syyt ovat vaurioituneet tai löysät sytytyskaapelit. - Sähkölaitteet eivät toimi oikein.
Näin voi käydä, jos sytytysvirran kytkin toimii huonosti palaneiden liittimien, vääränlaisen käytön tai autovarkauden yrityksen seurauksena.
- Irrota ja tarkista sytytystulpat ja sytytyspuolat.
Niissä ei pitäisi olla halkeamia tai hiilikarstan jälkiä. Sytytystulppien sivu- ja keskielektrodien välisen raon tulee olla sallituissa rajoissa. - Mittaa sytytystulppien resistanssi yleismittarilla.
Kiinnitä toinen laitteen mittapäistä kierteeseen ja toinen keskielektrodiin. Jos resistanssi on yli 6 kOhm, komponentit on vaihdettava. - Irrota ja tarkista virranjakajan kansi.
Varmista, että kontaktiharja sopii tiiviisti roottorin pintaan eikä siinä ole halkeamia tai lämpövaurioita. - Tarkista täysin ladatun akun jännite.
Jos se on on alle 9,5 V, akku on vaihdettava. - Käynnistä moottori pimeässä ja katso konepellin alle.
Jos sytytyskaapeleista tulee kipinöitä, niiden eristys on vaurioitunut.
Kommentoi