Kuinka sytytysjärjestelmä tarkistetaan

Kuinka sytytysjärjestelmä tarkistetaan

Sytytysjärjestelmä vastaa moottorin käynnistämisestä. Sen pääkomponentteja ovat akku, sytytysvirta, elektroninen ohjausyksikkö, sytytyspuolat, korkeajännitejohdot ja sytytys- tai hehkutulpat. Välttääksesi moottorivian ja käynnistysvaikeudet, suosittelemme tarkistamaan näiden elementtien kunnon säännöllisesti. Tässä artikkelissa nimeämme yleisimmät vikojen syyt ja selitämme oikeanlaisen ongelmien kartoittamisen toimenpiteen.

6 merkkiä sytytysjärjestelmän vioista

  1. Moottori ei käynnisty. Tämä tapahtuu useimmiten talvella, kun moottoriöljystä tulee paksumpaa kylmän ilman vuoksi, ja akku menettää lataustaan nopeammin. Muutaman epäonnistuneen käynnistysyrityksen jälkeen sytytystulppiin saattaa mennä suuria määriä bensiiniä. Tässä tapauksessa ne tulee vaihtaa.
  2. Karkea tyhjäkäynti. Tämän voi aiheuttaa vahingoittuneet korkeajännitejohdot tai oikosulku sytytyspuolissa. Kuluneen akun käyttö vähentää yleensä myös näiden komponenttien käyttöikää.
  3. Moottori käy epävakaasti kiihdytyksen aikana. Tässä syypää on yleensä vesi, jota on päässyt sytytyspuolille, sytytystulpille tai korkeajännitejohtoihin. Tämä voi tapahtua esimerkiksi, jos moottoritila painepestään.
  4. Poksahdusäänet imusarjasta tai äänenvaimentimesta. Tämä tapahtuu väärin säädetystä sytytyksestä huonon korjaustyön jälkeen. Väärän lämpöarvon omaavien sytytystulppien käyttö voi myös aiheuttaa outoja ääniä.
  5. Kasvanut polttoaineenkulutus. Tämä johtuu yleensä väärin kiinnitetyistä korkeajännitejohdoista tai vahingoittuneesta eristyksestä, minkä johdosta ne hajoavat. Tämä johtaa epävakaaseen virransyöttöön.
  6. Sähkölaitteiden viat. Tämä voi tapahtua, jos sytytysvirran kytkin on mennyt rikki palaneiden sähköliittimien vuoksi. Tämä yksikkö voi myös vahingoittua huolimattomasta käytöstä tai murtautumisyrityksestä.

Kuinka sytytysjärjestelmän elementit diagnosoidaan

  • Sytytystulpat. Tarkistus tehdään silmämääräisesti tai yleismittaria apuna käyttäen. Käytä sopivaa sytytystulppa-avainta ruuvataksesi irti komponentin, ja tarkista sitten sen ulkonäkö. Ulkoisessa eristyksessä ei tulisi olla virheitä, ja sakkaa ei tulisi olla elektrodilla. Sivu- ja keskielektrodien välisen välin tulisi myös olla tiettyjen arvojen sisällä. Liitä yksi yleismittarin anturi tulpan kierteeseen ja toinen elektrodiin. Vaihda sytytystulppa, jos laite näyttää yli 6 kΩ resistanssin.

Sytytystulpat.
  • Puolat. Varmista, että niiden liittimet ovat tiukkoja. Halkeamat tai nokijäämät puolilla osoittavat niiden vaihtamisen tarvetta. Käytä ohmimittaria tai oskilloskooppia niiden resistanssin mittaamiseen. Voit löytää suositellut arvot ajoneuvon huoltokirjasta. Pääjohdotuksessa tämä arvo on noin 1 Ω ja toisessa johdotuksessa jopa 20 kΩ.

Puolat.
  • Virranjakajan kansi. Tämä osa tulee tarkistaa säännöllisesti halkeamilta, lämpövahingolta tai huonolta kosketukselta harjasten ja roottorin pinnan välillä. Kansi tulee puhdistaa huolellisesti ennen tarkistusta.

Virranjakajan kansi.
  • Korkeajännitejohdot. Varmistaaksesi, että niiden eristys on ehjä, tarkista ne halkeamilta, taitoksilta ja hankaumilta. Jos näet kipinöitä komponenttien lähellä pimeässä moottorin ollessa käynnissä, se viittaa eristevahinkoon. Perusteellisempaa diagnostiikkaa varten tarvitset yleismittarin. Ehjien johtojen resistanssin tulisi olla alle 10 kΩ. 

Korkeajännitejohdot.

Miksi näiden vikojen sivuuttaminen on vaarallista?

Vääränlainen sytytysjärjestelmän toiminta vaatii välittömiä toimia. Moottorin käynnistyksen ongelmien lisäksi tulet huomaamaan sen tehon häviämisen ja kasvaneen polttoaineen kulutuksen. Moottori alkaa ylikuumenemaan säännöllisesti, mikä voi johtaa kalliiseen ja suureen kunnostukseen. Lisäksi moottori käy karkeasti ja päästää outoja ääniä.

Johtopäätös

Moottorin käyttöikä riippuu täysin sytytysjärjestelmän kunnosta. Noudata AUTODOCin diagnostisia suosituksia tunnistaaksesi ja selvittääksesi ongelmat hyvissä ajoin, jotta voisit nauttia virheettömästä autosi toiminnasta.

Profiilisi on sinun henkilökohtainen assistenttisi

Se voi seurata kuluja, pitää lokia ja vaihtoaikataulua sekä tallentaa korjausoppaita, muistiinpanoja ja asiakirjoja