Korvata Pyöränlaakerit itse

Vaihda Pyöränlaakerit itse - ohjeet ja ohjevideot

Hyödylliset ohjeet ja vinkit, kuinka vaihdat Pyöränlaakerit
Merkki
Malli
Autonosakategoria

Vaihda Pyöränlaakerit: vaiheittaiset ohjeet

Täältä löydät hyödyllisiä oppaita ja vinkkejä siitä, kuinka vaihtaa Pyöränlaakerit suosittuihin automalleihin. Asiantuntijoidemme ammattimaiset suositukset auttavat sinua, kun sinun tarvitsee vaihtaa Pyöränlaakerit itse. Valitse autosi valitsimesta ja lataa ilmaisia ohjeita ja videoita.
Pyöränlaakerit vaihtaminen: video-oppaat

Katsotuimmat auton korjauksen ohjevideot

  • Yleispätevä
    Renkaan laakeri vaihto itse - video verkossa
    Pyöränlaakerisarjan korjaus [AUTODOC-OHJEVIDEO]
  • Pyörän laakerit asennus itse opetusvideo
    Kuinka vaihtaa etupyörän laakerit VOLVO S60 -merkkiseen autoon OHJEVIDEO | AUTODOC
  • Kuinka ja milloin vaihtaa Pyörän laakeri FORD MONDEO III Estate (BWY): opetusvideo
    Kuinka vaihtaa etupyörän laakerit FORD MONDEO 3 -merkkiseen autoon OHJEVIDEO | AUTODOC
  • Etupyörän laakeri irrottaminen käsikirja verkossa
    Kuinka vaihtaa etupyörän laakerit OPEL ASTRA G - merkkiseen autoon OHJEVIDEO | AUTODOC
  • Pyöränlaakerit vaihtaa vinkit
    Kuinka vaihtaa Etupyörän laakeri VW GOLF 4 -merkkiseen autoon [OHJEVIDEO]
  • Tutustu kuinka ratkaista ongelma Takapyörän laakeri SKODA: video-opas
    Kuinka vaihtaa takapyörän laakerit SKODA SUPERB 2 -merkkiseen autoon OHJEVIDEO | AUTODOC
  • Renkaan laakeri vaihto itse - video verkossa
    Kuinka vaihtaa etupyörän laakerit Toyota Corolla E120 -merkkiseen autoon OHJEVIDEO | AUTODOC
  • Pyörän laakerit asennus itse opetusvideo SKODA SUPERB
    Kuinka vaihtaa etupyörän laakerit SKODA SUPERB 2 -merkkiseen autoon OHJEVIDEO | AUTODOC
  • Kuinka ja milloin vaihtaa Pyörän laakeri TOYOTA AVENSIS (T25_): opetusvideo
    Kuinka vaihtaa takapyörän laakerit TOYOTA AVENSIS 2 T25 -merkkiseen autoon OHJEVIDEO | AUTODOC
  • Etupyörän laakeri irrottaminen käsikirja verkossa
    Kuinka vaihtaa etupyörän laakerit VW TRANSPORTER T4 -merkkiseen autoon OHJEVIDEO | AUTODOC
  • Pyöränlaakerit vaihtaa PEUGEOT vinkit
    Kuinka vaihtaa etupyörän laakerit PEUGEOT 406 CM -merkkiseen autoon OHJEVIDEO | AUTODOC
  • Tutustu kuinka ratkaista ongelma Takapyörän laakeri AUDI: video-opas
    Kuinka vaihtaa etupyörän laakerit AUDI A4 B7 AVANT -merkkiseen autoon OHJEVIDEO | AUTODOC
  • Kuinka vaihtaa takapyörän laakeri FORD MONDEO 3 merkkiseen autoon [OHJEVIDEO]
    Kuinka vaihtaa takapyörän laakeri FORD MONDEO 3 merkkiseen autoon [OHJEVIDEO]
  • Kuinka vaihtaa Etupyörän laakeri VW PASSAT B6 -merkkiseen autoon [AUTODOC -OHJEVIDEO]
    Kuinka vaihtaa Etupyörän laakeri VW PASSAT B6 -merkkiseen autoon [AUTODOC -OHJEVIDEO]
  • Kuinka vaihtaa takapyörän laakeri BMW 5 E60 merkkiseen autoon OHJEVIDEO | AUTODOC
    Kuinka vaihtaa takapyörän laakeri BMW 5 E60 merkkiseen autoon OHJEVIDEO | AUTODOC
  • Kuinka vaihtaa takapyörän laakerit VW GOLF 5 merkkiseen autoon OHJEVIDEO AUTODOC
    Kuinka vaihtaa takapyörän laakerit VW GOLF 5 merkkiseen autoon OHJEVIDEO AUTODOC
Haluatko lisää hyödyllistä tietoa?

Kysy kysymyksiä tai jaa korjauskokemuksesi autofoorumilla. Tilaa päivitykset, jotta et missaa uusia oppaita.

Vaihto: Pyöränlaakerit - opas parhaaseen käytäntöön

Video-ohjeet vaihtamiseen: Pyöränlaakerit - AUTODOC CLUBin soittolista

  • Vaihda Pyöränlaakerit itse - ilmainen ohjevideo
    Play all playlists
    Kuinka vaihtaa pyöränlaakerit ohjevideo | Yksityiskohtainen ohjevideo
Pyöränlaakerit vianetsintäopas itse
Auton huolto-ohjeita
  • Pyörän laakeri vaihtaminen ja paljon muuta - ilmaiseksi videovinkkejä
    Vialliset pyörännavan laakerit: syyt, merkit ja vianetsintäratkaisut | AUTODOCIN vinkit
  • Etupyörän laakeri vaihtovinkit
    Kuinka korjaat nakuttavan ja vinkuvan jousituksen I AUTODOC
  • Takapyörän laakeri huolto vinkit
    Kuinka vaihtaa jousitus BMW E30 Turboon | SUPERCAR AUTODOC
  • Renkaan laakeri vinkkejä huolto
    Ilmastoinnin puhdistusvaahdot sprayitä vastaan: Kumpi on parempi? | AUTODOC
Asenna AUTODOC CLUB -sovellus!
Henkilökohtainen autokulujen hallinta, huoltovinkkejä, muistutuksia tulevista ajanvarauksista ja huoltoväleistä, tee se itse -korjausohjeita - kaikki tämä puhelimellasi.
Opetus Pyöränlaakerit vaihdat - skannaa QR-koodi
Skannaa

Voit ladata sovelluksen:

  • - skannaamalla QR-koodi
  • - lataa App Storesta
  • - lataa Google Playsta
Profiilisi on sinun henkilökohtainen assistenttisi

Se voi seurata kuluja, pitää lokia ja vaihtoaikataulua sekä tallentaa korjausoppaita, muistiinpanoja ja asiakirjoja

Yleisiä kysymyksiä pyöränlaakereiden vaihtamisesta

Mitkä ovat merkkejä pyöränlaakerin vioittumisesta?

Ensimmäiset merkit kuluneesta pyöränlaakerista ovat hiominen, nakutus, kolina ja kaikki muut epätavanomaiset äänet pyörästä. Nämä äänet voimistuvat tai katoavat käännyttäessä kulmiin. Esimerkiksi oikealle käännyttäessä tapahtuva ääni viittaa vasemmassa pyörässä olevan komponentin ongelmaan. Äänen katoaminen viittaa taas vialliseen laakeriin oikealla puolella. Lisäksi tärinää voi tuntea ohjauspyörästä. Joskus tärinä siirtyy auton koriin. Kun ajetaan kiinni leikanneella laakerilla, auto saattaa kaartaa toiselle puolelle. Jos otat kiinni pyörän ylä- ja alaosasta ja yrität heiluttaa sitä, huomaat välystä.

Joissain tapauksissa kojelaudan ABS-merkkivalo syttyy, sillä laakeri ja lukkiutumaton jarrujärjestelmä ovat liitoksissa keskenään: komponentissa on integroitu ABS-äänihälytin, jota käytetään pyörän pyörimisnopeuden mittaamiseen.

Yleinen uskomus siitä, että viallinen pyöränlaakeri voisi johtaa voimansiirron vääränlaiseen toimintaan, ei pidä paikkaansa. Jos vaihdelaatikko siis toimii väärin, tulee ongelmaan etsiä muita syitä.

Voinko vaihtaa pyöränlaakerin itse?

Jos sinulla on perustason autonkorjaustaidot, voit vaihtaa pyöränlaakerin itse. AUTODOC CLUBin video-oppaat auttavat tässä. Pidä kuitenkin mielessä, että vaihtoprosessi on melko paljon vaivaa vaativa. Saatat tarvita teräsharjan, laakerityökalusarjan, avaimia sisältäen ristikkoavaimen, vasaran ja ruuvimeisseleitä. On myös hyvä idea hommata autonhoitotuotteita: jarrujen puhdistusainetta lian ja pintojen rasvan poistamiseen, ruosteenirrotusöljyä juuttuneiden kiinnikkeiden löysentämiseen ja yleisrasvaa. Jos sinulla on pääsy tunkkiin, se tekee työstä helpomman. Komponentin vaihtaminen per pyörä kestää keskimäärin 1-3 tuntia, riippuen ajoneuvon suunnittelusta ja taidoistasi.

Komponentteja ei tarvitse vaihtaa pareittain akselilta. Tarvittaessa voit vaihtaa vain yhden viallisen osan. Moderneissa autoissa on usein pyöränlaakerit kiinteinä yksikköinä. Niitä ei tarvitse voidella ennen asennusta, sillä ne ovat täynnä tehtaalla laitettua rasvaa.

On erittäin tärkeää kiristää pyörännavan mutteri oikealla momentilla, sillä osa voi muuten vioittua hyvin pian. Kiristysmomentti riippuu auton merkistä ja mallista, ja sen on yleensä määritellyt ajoneuvon valmistaja auton huoltokirjaan.

Onko kuluneella pyöränlaakerilla vaarallista ajaa?

Erittäin vaarallista. Parhaassa tapauksessa viallisella laakerilla ajaminen johtaa jousituksen kalliiseen korjaukseen. Pahimmassa tapauksessa, jos pyöränlaakeri vahingoittuu ajamisen aikana, pyörä voi lukittua paikalleen, mikä johtaa täydelliseen auton hallinnan menettämiseen ja sitä kautta mahdollisesti onnettomuuteen.

Kuinka nopeasti pyöränlaakeri voi kulua rikki?

Komponentin keskimääräinen käyttöikä on 100 000 - 150 000 kilometriä. Joissain tapauksissa kuitenkin, esimerkiksi osan ollessa viallinen, huonolaatuinen tai väärin asennettu, laakeri voi hajota jo 3000 kilometrissä.

Komponentin aikaista hajoamista edistää sen vinoutuma kiertoakselilta, ylikiristetty pyörännavan mutteri, iskutyökalujen käyttäminen asennuksessa, vanhojen kiinnikkeiden ja tiivisteiden uusiokäyttö ja aggressiivinen ajotyyli usein tapahtuvilla yhtäkkisillä lähdöillä ja pysähdyksillä. Huonolaatuisilla teillä ajaminen ja ajoneuvon ylikuormittaminen vaikuttavat myös negatiivisesti osaan. Ei ole suositeltavaa ajaa syvien lammikoiden yli. Tulisi myös välttää epäammattimaista virittämistä, sillä liian leveiden tai suuren halkaisijan omaavien pyörien asentaminen sekä matalaprofiilirenkaiden, jäykempien jousien ja iskunvaimentimien käyttö lisäävät rasitusta pyörännapaan ja voivat johtaa sen nopeaan tuhoutumiseen.