Kysy kysymyksiä tai jaa korjauskokemuksesi autofoorumilla. Tilaa päivitykset, jotta et missaa uusia oppaita.
Voit ladata sovelluksen:
Se voi seurata kuluja, pitää lokia ja vaihtoaikataulua sekä tallentaa korjausoppaita, muistiinpanoja ja asiakirjoja
Mitkä ovat merkkejä pyöränlaakerin vioittumisesta?
Ensimmäiset merkit kuluneesta pyöränlaakerista ovat hiominen, nakutus, kolina ja kaikki muut epätavanomaiset äänet pyörästä. Nämä äänet voimistuvat tai katoavat käännyttäessä kulmiin. Esimerkiksi oikealle käännyttäessä tapahtuva ääni viittaa vasemmassa pyörässä olevan komponentin ongelmaan. Äänen katoaminen viittaa taas vialliseen laakeriin oikealla puolella. Lisäksi tärinää voi tuntea ohjauspyörästä. Joskus tärinä siirtyy auton koriin. Kun ajetaan kiinni leikanneella laakerilla, auto saattaa kaartaa toiselle puolelle. Jos otat kiinni pyörän ylä- ja alaosasta ja yrität heiluttaa sitä, huomaat välystä.
Joissain tapauksissa kojelaudan ABS-merkkivalo syttyy, sillä laakeri ja lukkiutumaton jarrujärjestelmä ovat liitoksissa keskenään: komponentissa on integroitu ABS-äänihälytin, jota käytetään pyörän pyörimisnopeuden mittaamiseen.
Yleinen uskomus siitä, että viallinen pyöränlaakeri voisi johtaa voimansiirron vääränlaiseen toimintaan, ei pidä paikkaansa. Jos vaihdelaatikko siis toimii väärin, tulee ongelmaan etsiä muita syitä.
Voinko vaihtaa pyöränlaakerin itse?
Jos sinulla on perustason autonkorjaustaidot, voit vaihtaa pyöränlaakerin itse. AUTODOC CLUBin video-oppaat auttavat tässä. Pidä kuitenkin mielessä, että vaihtoprosessi on melko paljon vaivaa vaativa. Saatat tarvita teräsharjan, laakerityökalusarjan, avaimia sisältäen ristikkoavaimen, vasaran ja ruuvimeisseleitä. On myös hyvä idea hommata autonhoitotuotteita: jarrujen puhdistusainetta lian ja pintojen rasvan poistamiseen, ruosteenirrotusöljyä juuttuneiden kiinnikkeiden löysentämiseen ja yleisrasvaa. Jos sinulla on pääsy tunkkiin, se tekee työstä helpomman. Komponentin vaihtaminen per pyörä kestää keskimäärin 1-3 tuntia, riippuen ajoneuvon suunnittelusta ja taidoistasi.
Komponentteja ei tarvitse vaihtaa pareittain akselilta. Tarvittaessa voit vaihtaa vain yhden viallisen osan. Moderneissa autoissa on usein pyöränlaakerit kiinteinä yksikköinä. Niitä ei tarvitse voidella ennen asennusta, sillä ne ovat täynnä tehtaalla laitettua rasvaa.
On erittäin tärkeää kiristää pyörännavan mutteri oikealla momentilla, sillä osa voi muuten vioittua hyvin pian. Kiristysmomentti riippuu auton merkistä ja mallista, ja sen on yleensä määritellyt ajoneuvon valmistaja auton huoltokirjaan.
Onko kuluneella pyöränlaakerilla vaarallista ajaa?
Erittäin vaarallista. Parhaassa tapauksessa viallisella laakerilla ajaminen johtaa jousituksen kalliiseen korjaukseen. Pahimmassa tapauksessa, jos pyöränlaakeri vahingoittuu ajamisen aikana, pyörä voi lukittua paikalleen, mikä johtaa täydelliseen auton hallinnan menettämiseen ja sitä kautta mahdollisesti onnettomuuteen.
Kuinka nopeasti pyöränlaakeri voi kulua rikki?
Komponentin keskimääräinen käyttöikä on 100 000 - 150 000 kilometriä. Joissain tapauksissa kuitenkin, esimerkiksi osan ollessa viallinen, huonolaatuinen tai väärin asennettu, laakeri voi hajota jo 3000 kilometrissä.
Komponentin aikaista hajoamista edistää sen vinoutuma kiertoakselilta, ylikiristetty pyörännavan mutteri, iskutyökalujen käyttäminen asennuksessa, vanhojen kiinnikkeiden ja tiivisteiden uusiokäyttö ja aggressiivinen ajotyyli usein tapahtuvilla yhtäkkisillä lähdöillä ja pysähdyksillä. Huonolaatuisilla teillä ajaminen ja ajoneuvon ylikuormittaminen vaikuttavat myös negatiivisesti osaan. Ei ole suositeltavaa ajaa syvien lammikoiden yli. Tulisi myös välttää epäammattimaista virittämistä, sillä liian leveiden tai suuren halkaisijan omaavien pyörien asentaminen sekä matalaprofiilirenkaiden, jäykempien jousien ja iskunvaimentimien käyttö lisäävät rasitusta pyörännapaan ja voivat johtaa sen nopeaan tuhoutumiseen.