ATTESA: kuvaus, ominaisuudet ja toimintaperiaate

ATTESA: kuvaus, ominaisuudet ja toimintaperiaate

ATTESA (tulee sanoista Advanced Total Traction Engineering System for All-Terrain) on Nissan- ja Infiniti-autojen nelivetojärjestelmien nimi. Järjestelmä esiteltiin ensimmäisen kerran vuonna 1987, kun julkaistiin Nissan Bluebird U12 -malli. Järjestelmä parantaa ajoneuvon suorituskykyä maastossa ja auttaa sitä pitämään pidon liukkaalla pinnalla. Se auttaa käyttämään moottorin vääntömomenttia tehokkaasti. Se myös parantaa ajoneuvon dynaamisia ominaisuuksia ja vakautta kaarteissa.

Kuinka se toimii

ATTESA-neliveto voi olla kokoaikainen tai vaihtuvatoiminen (on-demand). Alkuvuosina poikittaisilla moottoreilla varustetut autot oli varustettu jakolaatikolla, jossa oli planeettarakenteinen keskinen tasauspyörästö. Se lukittiin viskokytkimellä. Moottorin vääntömomentti jaettiin tieolosuhteista riippuen kaikkien neljän pyörän välillä.

Myöhemmin käytettiin vaihtuvatoimista nelivetoa. Siinä ei ole keskitasauspyörästöä. Sen sijaan jakolaatikon kartiohammaspyörä on yhteydessä etutasauspyörästön lisäakseliin. Tämä vaihde siirtää vääntömomenttia kardaaniakselille jatkuvasti. Ajotietokoneen hallitsema viskokytkin yhdistää kardaaniakselin taka-akselin toisiovälitykseen.

Pitkittäisillä moottoreilla varustettuihin autoihin on asennettu monimutkaisempi järjestelmä. Jakolaatikossa on pumpullinen monilevykytkin. Kun se kytketään pois, 100 % moottorin vääntömomentista syötetään vain taka-akselille.

Ominaisuudet

Nimi Vetotapa Erityispiirteitä Tuotantovuosi Tällä järjestelmällä varustettuja autoja
ATTESA Jatkuva Luistorajoitettu keskitasauspyörästö lukitaan viskokytkimellä. 1987 Nissan Bluebird U12, U13; Pulsar C13; Primera P10.
Vaihtuvatoiminen Viskokytkin kytkee taka-akselin, kun etummainen luistaa. Se voi saada moottorin vääntömomentista jopa 50 %. 2000 Nissan Bluebird G10, N16; Pulsar C13; Primera P12.
ATTESA E-TS Vaihtuvatoiminen Keskitasauspyörästönä käytetään monilevykytkintä. Jopa 50 % vääntömomentista voidaan siirtää etuakselille. Joissakin versioissa on kytkimen täysi manuaalinen lukitus painikkeella. Tässä tilassa vääntömomentti jakautuu tasan etu- ja taka-akselien välillä. 1989 Nissan Skyline R32, R33, GT-R, GTS-4, Cefiro SE4 LNA31, Stagea, Laurel C34, C35, Cedric; Infiniti M Y51, QX4, G V35, V35, M35 Y50, 37 Y51, QX70 Y51, EX J50.
ATTESA E-TS Pro   Käytetään samoja yksiköitä kuin ATTESA E-TS:ssä. Ero on aktiivisessa, luistonestollisessa takatasauspyörästössä, joka jakaa vääntömomentin pyörien välillä. 1995 Nissan Skyline R33, R34.

    Profiilisi on sinun henkilökohtainen assistenttisi

    Se voi seurata kuluja, pitää lokia ja vaihtoaikataulua sekä tallentaa korjausoppaita, muistiinpanoja ja asiakirjoja