Lumiketjuja eli rengasketjuja voidaan käyttää parantamaan ajoneuvon renkaiden pitoa syvässä lumessa tai jäällä ajettaessa. Niitä on myynnissä erilaisin ominaisuuksin ja vahvuuksin. Ketjujen asennusta ja käyttöä koskee muutamia tärkeitä seikkoja, jotka kannattaa ottaa huomioon.
Tämä AUTODOCin artikkeli kertoo lumiketjun toiminnoista, tyypeistä, asennuksesta ja käytöstä. Artikkelin lopussa vastaamme usein kysyttyihin kysymyksiin rengasketjuihin liittyen.
Mitä lumiketjut ovat
Talviset kelit luovat omat haasteensa autoiluun, minkä vuoksi talviajoa helpottamaan on kehitetty erilaisia ratkaisuja. Lumiketju (myös rengasketju tai jääketju) on yleensä teräksestä valmistettu ketju, joka voidaan asentaa ajoneuvon renkaan ympärille, kun ajoneuvolla ajetaan lumisilla tai jäisillä pinnoilla. Lumi ja jää heikentävät tunnetusti pitoa ja voivat aiheuttaa pyörien luisumisen, mutta lumiketjun synnyttämä suurempi kitka parantaa renkaiden pitoa myös haastavilla pinnoilla. Lumiketju kykenee pureutumaan jäätyneeseen pintaan jopa nastarenkaita tehokkaammin ja se auttaa myös suojaamaan rengasta.
Lumiketjujen käyttö on joissain maissa pakollista tieosuudesta riippuen. Tämä kannattaa ottaa huomioon esimerkiksi Sveitsissä ja Itävallassa autoillessa. Suomessa lumiketjun käyttö ei ole pakollista eikä yleensä tarpeellista tavallisilla tieosuuksilla (lue lisää alempaa). Kun autoon on asennettu lumiketjut, sillä ei voi eikä tule ajaa kovin nopeasti, joten näitä ei voi käyttää esimerkiksi maantieajossa. Lumiketjut kuluttavat myös kovasti asfalttia. Lumiketjujen käyttö voi olla perusteltua esimerkiksi maastoajossa tai huonokuntoisilla, epätasaisilla maalaisteillä. Lumiketjuja voidaan käyttää myös esim. mönkijöissä, erilaisissa raskaissa hyötyajoneuvoissa ja traktoreissa, joissa ne voivat olla suureksi hyödyksi.
Lumiketjujen tyypit ja ominaisuudet
Lumiketjuja on olemassa erityyppisiä, ja myös niiden ominaisuudet eroavat toisistaan. Varsinkin lumiketjun kuvio vaikuttaa siihen, millaiset luistonesto-ominaisuudet lumiketjulla on. Myös paino, kovuus, materiaali jne. vaikuttavat lumiketjun toimintaan. Lue lumiketjutyypeistä ja ketjujen ominaisuuksista alta.
Ketjun kuvio
- Timanttikuvioinen lumiketju. Timantti- tai salmiakkikuvioisessa lumiketjussa ketjut kulkevat siksak-kuviossa. Tämä on perinteisin ja ehkä yleisin lumiketjujen tyyppi. Kuvioiden koko ja ketjun paksuus voivat vaihdella; mitä enemmän lunta, sitä pienempiä ”timanttien” pitäisi olla ja sitä enemmän niitä kannattaisi olla. Timanttikuvioiset lumiketjut tarjoavat yleensä parhaan pidon, koska ketjulla on runsaasti kosketuspintaa lumen tai jään kanssa.
- Tikapuukuvioinen lumiketju. Ensimmäiset jääketjut olivat historiankirjojen mukaan ns. tikapuukuvioisia. Tässä kuviossa on sivulla kaksi suoraa ketjua, joiden välissä on säännöllisin välein poikkiketju. Näiden lumiketjujen etu on keveys, ja ne soveltuvat loistavasti pienempiin renkaisiin ja olosuhteisiin, jossa lunta on vähemmän.
Ketjun ominaisuudet
- Pituus ja koko. Lumiketjujen koot vaihtelevat; myynnissä on eripituisia ja -kokoisia ketjuja. On tärkeää tarkistaa oma rengaskoko ja ostaa lumiketjut sen perusteella. Koot on merkitty kirjaimilla ja numeroilla renkaiden reunoihin. AUTODOC-verkkokaupassa lumiketjujen ostaminen on helppoa, sillä sivustolla olevien tuotteiden yhteydessä kerrotaan ketjun nimellispaksuus, lumiketjun koko tuumina sekä rengaskoot, joille kyseinen lumiketju sopii.
- Materiaali. Lumiketjut valmistetaan yleensä teräksestä, terässeoksesta, polyuretaanista, kumista tai muovista. Lumessa ja jäällä ajamista helpottavia pehmeitä kangassuojuksia, joita käytetään lumiketjujen tapaan, kutsutaan taas nimellä lumisukat.
- Kovuus. Ketjuissa käytetty materiaali vaikuttaa niiden kovuuteen ja painoon. Monet varsinaisista lumiketjuista on vahvistettu erityisillä aineilla ja seoksilla, jotka tekevät niistä erittäin kovia. Lumiketjupakkauksessa voidaan ilmoittaa ketjun kovuus esimerkiksi Rockwell-kovuutena (yksikkö HRx).
- Kantavuus. Jokaisella lumiketjulla on rengaskohtainen kantavuus, johon vaikuttavat ketjun materiaali, kovuus ja kuvio. Kantavuus voi vaihdella alle tuhannesta useisiin tuhansiin kilogrammoihin. Hyötyajoneuvoihin ostettavien ketjujen kantavuuden tulee luonnollisesti olla suurempi kuin tavallisiin henkilöautoihin ostettavien.
- Asennustyyppi. Lumiketjuja on olemassa kolmea päätyyppiä. Tunnetuimpia ovat tavalliset ketjut, joiden asennusohjeet kerromme alempana. On myös olemassa automaattiasenteisia lumiketjuja, joita on saatavilla lähinnä raskaisiin ajoneuvoihin ja hälytysajoneuvoihin lisävarusteena. Ne aktivoidaan helposti kytkimestä, joten niitä ei tarvitse asentaa joka käyttökertaa varten erikseen. Lisäksi on olemassa pikaketjuja, joita käytetään lähinnä hätävarusteena tapauksissa, joissa auto on juuttunut lumikinokseen tai liukkaaseen mäkeen.
- Kiristäminen ja vapauttaminen. Ketjun asentamisen jälkeen se on kiristettävä sopivaan kireyteen. On olemassa sekä manuaalisesti kiristettäviä lumiketjuja että itsekiristyviä ketjuja. Ketjut kiristetään yleensä räikkä-, koukku- tai niittityyppisillä kiristimillä. Käytön jälkeen kireyttä on löysennettävä ennen ketjun irrottamista. Joissain ketjuissa on automaattinen vapautusmekanismi, toisissa taas voi olla vapautusvipu. Se on asetettu sellaiseen kohtaan, että ketjut eivät pääse vapautumaan vahingossa.
- Lenkkien rakenne. Ketju koostuu yksittäisistä lenkeistä. Lenkkien rakenteet voivat vaihdella ketjusta riippuen. Hyvä nyrkkisääntö on, että mitä suurempia yksittäiset lenkit ovat, sitä paremmin ketju soveltuu käytettäväksi paksussa lumihangessa. Pienet lenkit taas soveltuvat paremmin kevyessä lumessa ajamiseen.
- Nastat. Joissain lumiketjuissa voi olla nastoja, jotka parantavat pitoa entisestään.
Lumiketjuja voidaan myydä yksittäin, pareittain tai neljän ketjun pakkauksessa. Pareittain myytävät ketjut asennetaan yleensä vetäville renkaille. Usein on suositeltavaa asentaa ketju jokaiselle neljälle renkaalle, varsinkin jos kyseessä on nelivetoinen ajoneuvo.
Lumiketjujen mukana voi tulla niiden säilyttämiseen tarkoitettu suojapussi tai muovikotelo. Jos se ei sisälly pakkaukseen, kannattaa säilytyspussi tai -kotelo ostaa erikseen, sillä se auttaa suojaamaan ketjuja likaantumiselta, pölyyntymiseltä ja korroosiolta silloin kun ne eivät ole käytössä.
Lumiketjujen asennus
Tässä osiossa kerromme yleisluontoiset ohjeet lumiketjujen asennukseen tavalliseen henkilöajoneuvoon. Lumiketjujen asennuksessa tulee ensisijaisesti noudattaa pakkauksen mukana tulevia ohjeita.
Ennen asennusta
Lumiketjujen asennus
- Aseta seisontajarru päälle ja sammuta auton moottori. Anna auton ja sen renkaiden viilentyä.
- Jos käytät tikapuukuvioista ketjua, aseta se renkaan päälle niin, että reunat ovat renkaan reunan ja vanteen kohdalla. Poikkiketjujen tulee kulkea renkaan kulutuspinnan yli. Et saa asennettua ketjua renkaan alle vielä tässä vaiheessa. Aseta ylijäävä ketju suoraan renkaan eteen niin, että voit ajaa sen yli. Huomio! Asenna ketju oikein päin ja varmista, että siinä mahdollisesti olevat nastat eivät osoita renkaan kulutuspintaa kohti.
- Käynnistä auto, kytke seisontajarru pois käytöstä ja aja autoa hieman eteenpäin (noin 50 cm riittää).
- Sammuta auto ja kytke seisontajarru päälle.
- Nyt renkaan päällä, etusivulla ja alla tulisi olla ketjua. Voit kääntää rengasta auton sisäpuolta kohti, jotta saat paremman pääsyn renkaan takasivulle.
- Yhdistä rengasketjun päät renkaan takasivulla. Käytä lumiketjujen omaa lukitusmekanismia, joka voi olla räikkä- tai niittilukitus tms. Noudata ketjujen mukana tulevia kiinnitysohjeita.
- Varmista, että ketjujen kireys on sopiva. Ne eivät saa olla liian löysällä, sillä löysyys voi saada ne iskeytymään lokasuojia vasten ja aiheuttamaan niihin naarmuja ja lommoja.
- Varmista, että ketjut ovat pyörän päällä tasaisesti. Jos käytät tikapuukuvioista ketjua, poikkiketjujen tulisi olla mahdollisimman suorassa kulutuspinnan poikki.
- Asetettuasi rengasketjut kaikkiin renkaisiin, aja muutamia kymmeniä metrejä ja säädä ketjujen kireyttä vaadittavalla tavalla. Varmista, että niiden asento ei vääristy ja että ne eivät pääse löystymään.
Ajon jälkeen
- Lumiketjut kannattaa poistaa renkaista heti, kun niitä ei enää tarvita. Näin säästät sekä ketjuja että tienpintaa.
- Aja sopivaan paikkaan, pysäytä auto ja kytke seisontajarru päälle.
- Ketjun tyypistä riippuen, vapauta ketjunkiristin ja avaa ketjun lukitus.
- Vedä ketju pois renkaan päältä. Aja nyt hieman eteenpäin.
- Tarkista ketjun kunto. Jos ketjussa esiintyy vaurioita, sitä ei tule enää käyttää.
- Säilytä ketjua suojapussissa tai -kotelossa estääksesi sen ruostumisen ja likaantumisen.
Muistathan, että yllä luetellut ohjeet ovat yleisluontoiset. Noudata aina huolellisesti ketjun mukana tulevia käyttöohjeita estääksesi ketjun, renkaiden ja lokasuojien vaurioitumisen.
Usein kysyttyä lumiketjujen käytöstä
Lumiketjujen käyttöä koskee tiettyjä rajoituksia ja huomioon otettavia seikkoja. Vastaamme nyt muutamiin usein kysyttyihin kysymyksiin.
⚠ Millainen lumiketju minun autooni sopii?
Yksiselitteistä vastausta on mahdotonta antaa. Sinun tulee ottaa huomioon ajoneuvosi tyyppi, renkaidesi koko, maavara, renkaan ja lokarin välinen etäisyys sekä tietysti lumiketjun tyyppi, kantavuus, paino ja materiaali. Jos kohtaat vaikeuksia sopivien ketjujen valinnassa, älä epäröi ottaa yhteyttä AUTODOCin asiakaspalveluun. Autamme sinua mielellämme valitsemaan sopivat ketjut.
⚠ Mitä laki sanoo lumiketjujen käytöstä?
Suomessa lumiketjujen käyttöä säädellään tieliikennelaissa 729/2018, johon tuli viimeisin muutos toukokuussa 2020. Ketjujen käyttöä koskee 106 § ajoneuvon renkaiden liukuesteistä. Lain mukaan renkaisiin saa asentaa lumiketjut tai muut liukuesteet sillä edellytyksellä, että ne eivät oleellisesti vahingoita tien pintaa. Lain mukaan rengasketjut eivät kuitenkaan korvaa talvirenkaita. Laissa on ajoneuvo- ja nopeuskohtaisia tarkennuksia, jotka kannattaa tarkistaa erikseen Finlexin verkkosivustolta. Vuoristoisilla alueilla todella monista autoista löytyy lumiketjut. Käyttö onkin yleistä erityisesti Alppimaissa ja Norjassa. Saksassa, Sveitsissä, Italiassa, Ranskassa, Itävallassa ja Andorrassa ketjujen käyttö on tietyissä olosuhteissa pakollista. Useimmissa maissa käyttö on kuitenkin rajoitettu ainoastaan lumisille alueille. Jos autoilet ulkomailla, tutustu paikallisiin lakeihin koskien ketjujen käyttöä.
⚠ Miten lumiketjujen käyttö vaikuttaa ajonopeuteen ja ajoneuvon kuormitukseen?
Lumiketjuja käytettäessä on tärkeää pitää ajonopeus alhaisena. Yleensä 50 km/h on ylin sallittu nopeus. Älä ylitä ketjujen kuormitusrajoitusta, sillä muuten ne tai renkaat voivat vaurioitua. Ketjut tulee irrottaa heti, jos niissä havaitaan vaurioita.
⚠ Mikä on nestemäinen lumiketju?
On olemassa myös ”nestemäisiä lumiketjuja”. Näillä tarkoitetaan aerosolipullossa olevaa suihketta, jota suihkutetaan renkaan pinnalle. Suihke parantaa renkaan kitkaa ja pitoa. Se on kuitenkin vain lyhytvaikutteinen tilapäisratkaisu ja soveltuu parhaiten tilanteisiin, joissa autoilijalla on kiire ja varsinaisia lumiketjuja ei pystytä asentamaan. Lumiketjusprayt ovat edullisia ja niitä voit ostaa myös AUTODOCista.
⚠ Paljonko lumiketjut maksavat?
Lumiketjujen hinnat alkavat muutamasta kymmenestä eurosta. Kalleimmillaan ne maksavat useita satoja euroja. Hintaan vaikuttavat ketjun tyyppi, materiaali, käyttökohde sekä se, sisältääkö pakkaus yhden vai useampia lumiketjuja.
⚠ Paljonko lumiketjut painavat?
Kevyimmät terässeoksesta valmistetut ketjut painavat vain muutamia kiloja, mutta paksut täysmetalliset ketjut voivat painaa kymmeniä kiloja. Tämä kannattaa pitää mielessä ennen ketjujen asentamista – vaihto voi olla niin työlästä, että saatat tarvita apulaista.
Kommentoi