D-4D on sarja turboahdettuja dieselmoottoreita, joissa on Common Rail eli polttoaineen suora yhteispaineruiskutusjärjestelmä. Niitä on asennettu Toyota- ja Lexus-autoihin. Moottorit esiteltiin ensimmäisen kerran vuonna 1999 Toyota Avensiksessa. Ne saavuttivat nopeasti maineen luotettavina, kestävinä, tehokkaina ja polttoainetta säästävinä moottoreina.
D-4D-moottorien ominaisuuksia
Suurimmassa osassa D-4D-moottoreita on neljä sylinteriä riviin järjestettyinä sekä 16 venttiiliä. 1VD-FTV-moottori kahdeksalla sylinterillä ja 32 venttiilillä sekä 1ND-TV ja 2WZ-TV neljällä sylinterillä ja kahdeksalla venttiilillä ovat poikkeuksia. Versiosta riippuen moottorilohko voi olla valmistettu alumiinista tai valuraudasta. Pääsääntöisesti Denso valmistaa polttoainejärjestelmän, harvemmin Siemens tai Bosch. Venttiilin ajoitusmekanismi käyttää ketjua. Vain muutamia hihnallisia versioita valmistetaan. Kaikki D-4D-moottorit ovat turboahdettuja. Joissakin niissä saattaa olla välijäähdytin. Joskus käytetään muuttuvageometrista turboahdinta tavallisen sijaan.
Suosittuja D-4D-moottoreita
Moottorin koodi | Moottorin tilavuus, l | Maksimaalinen teho, hv | Maksimaalinen vääntömomentti, N·m | Tuotannon alku | Tämän tyyppisellä moottorilla varustetut automallit |
1AD-FTV | 2,0 | 122–127 | 300–310 | 2005 | Toyota Auris E180; Toyota Verso AR20; Toyota RAV4 XA40; Toyota Avensis T250; Toyota Corolla E150; Toyota Auris E150; Toyota Avensis T270; Toyota Verso AR10 |
2AD-FTV | 2,2 | 136–150 | 310–360 | 2005 | Toyota Avensis T250; Toyota Verso AR20; Toyota Avensis T270; Toyota RAV4 XA30; Toyota Verso AR10; Toyota RAV4 XA40; Lexus IS XE20 |
1CD-FTV | 2,0 | 90–116 | 215–280 | 1999 | Toyota Avensis T220; Toyota Corolla E120; Toyota Avensis Verso XM20; Toyota Avensis T250; Toyota Corolla E110; Toyota RAV4 XA20; Toyota Corolla Verso E120; Toyota Previa XR30 |
1KD-FTV | 3,0 | 163–188 | 350‒420 | 2000 | Land Cruiser Prado J120; Toyota Fortuner AN60; Land Cruiser Prado J150; Toyota Hilux N140; Toyota Fortuner AN160; Toyota Hilux AN10; Toyota Hilux AN120; Toyota 4Runner N210 |
2KD-FTV | 2,5 | 120–142 | 325–343 | 2001 | Toyota Fortuner AN60;Toyota Hilux AN120;Toyota Innova AN40;Toyota Fortuner AN160;Toyota Hilux N140;Toyota Hilux AN10;Toyota 4Runner N210;Toyota Innova AN140 |
1ND-TV | 1,4 | 68–90 | 170–205 | 2002 | Toyota Yaris XP90; Toyota Auris E150; Toyota Yaris XP10; Toyota Auris E180; Toyota Corolla E120; Toyota Probox XP50; Toyota Corolla E150; Toyota Etios AK10; Toyota Yaris Verso XP20; Toyota iQ AJ10; Toyota Yaris XP130; Toyota Corolla E170; Toyota Urban Cruiser XP110; Toyota Verso-S XP120 |
1VD-FTV | 4,5 | 202–286 | 430–650 | 2007 | Land Cruiser J70; Land Cruiser J200; Lexus LX450d J200 |
2WZ-TV | 1,4 | 54 | 130 | 2005 | Toyota Aygo AB10 |
Yleisiä D-4D-moottorien vikoja
Viat | Moottorit |
On olemassa suuri riski, että sylinterinkannen tiiviste kärsii lämpövaurioita. | 1AD-FTV; 2AD-FTV |
Polttoainesuuttimen tiivisteprikat palavat usein. | 2AD-FTV; 1AD-FTV |
Hiilikarstan nopea kertyminen EGR-venttiiliin. | 1AD-FTV; 1CD-FTV; 2AD-FTV |
Moottoriöljyn kulutus kasvaa merkittävästi. Useimmiten tämä johtuu jumissa olevista männänrenkaista tai joissakin tapauksissa turboahtimen hajoamisesta. | 1AD-FTV; 2KD-FTV; 1ND-TV; 1KD-FTV; 2AD-FTV |
Polttoaineruiskut tukkeutuvat ja kuluvat nopeasti, etenkin jos kuljettaja käyttää huonolaatuista polttoainetta. | 1CD-FTV; 2KD-FTV; 1KD-FTV |
Korkeapaineisen polttoainepumpun imua säätelevät venttiilit hajoavat usein. | 2WZ-TV; 1CD-FTV |
Moottorin öljynpaineanturin käyttöikä on lyhyt. | 1CD-FTV |
Männät ovat alttiita halkeamaan. | 1KD-FTV; 2KD-FTV |
Kampikammion tuuletusjärjestelmän tukkeutumisen vuoksi öljyä alkaa vuotaa moottorin tiivisteiden alta. | 1ND-TV |
Polttoainesuodatin tukkeutuu nopeasti. | 1VD-FTV |
Kampiakselin hihnapyörä vahingoittuu ja rikkoutuu helposti. | 2WZ-TV |
Kommentoi