Sopivat rengaspaineet ovat äärimmäisen tärkeät henkilöauton turvallisen, sujuvan ja ongelmattoman liikennekäytön varmistamiseksi. Oikea rengaspaine onkin asia, jonka jokaisen autoilijan tulisi autostaan ehdottomasti tietää.
Tässä artikkelissa kerromme, mitä henkilöauton rengaspaineet todella tarkoittavat ja miten ne vaikuttavat ajoneuvon käyttöön. Kerromme, millaisia ongelmia liian kovista tai liian vähäisistä rengaspaineista voi seurata, kuinka mittaat rengaspaineet itse ja kuinka lisäät renkaisiin ilmaa.
Mitä rengaspaineilla tarkoitetaan
Rengaspaine tarkoittaa renkaan ilmanpainetta. Se riippuu käytännössä siitä, paljonko renkaan sisällä on ilmaa. Rengaspaineen mittayksikköjä ovat kPa eli kilopascal sekä lähinnä Yhdysvalloissa käytetty psi (pounds per square inch eli paunaa neliötuumaa kohti). Rengaspaineen tarkoitus on pehmentää ja vaimentaa ajoa, vähentää kitkaa, optimoida vierintävastus ja estää renkaiden ennenaikaista ja epätasaista kulumaa.
Oikea rengaspaine riippuu ajoneuvosta ja renkaista. Se ilmoitetaan auton ohjekirjassa ja usein myös kuljettajan puoleiseen ovenpieleen tai pilariin kiinnitetyssä tyyppikilvessä tai tarrassa. Myös renkaissa ilmoitetaan niiden sallittu enimmäispaine. Näistä lukemista ei ole sallittua poiketa, jotta voidaan välttää liian korkean tai matalan paineen aiheuttamat ongelmat, kuten kulutuspinnan epänormaali kuluminen ja ajohallittavuuden heikentyminen.
Auton rengaspaineet talvella ja kylmällä säällä eroavat kesäpaineista. Jokaista kymmentä miinusastetta kohden rengaspaine laskee noin 0,1 baria. Talvirenkaiden rengaspaineen on siis tarpeen olla kesärenkaiden painetta korkeampi. Rengaspainetta tarvitaan myös talven aiheuttaman korkeamman vierintävastuksen selättämiseen. Huomioithan, että liian korkea rengaspaine kuitenkin vähentää pitoa ja altistaa muille ongelmille, joten renkaita ei kannata täyttää liian täyteen.
Rengaspaineen automaattiseen mittaukseen käytetään monissa autoissa TPMS:ää eli rengaspaineantureita. Ne helpottavat rengaspaineen seurantaa itse.
Väärien rengaspaineiden merkkejä
Alla esittelemme yleisiä liian kovien tai vähäisten rengaspaineiden oireita.
Liian korkea rengaspaine
Liian matala rengaspaine
Mikäli havaitset mitään yllä luetelluista merkeistä, tarkista rengaspaine välittömästi, jotta vältät renkaiden vioittumisen, säästät polttoainetta ja ehkäiset vaaratilanteet.
Miten rengaspaineet mitataan
Rengaspaineen mittaus kannattaa tehdä kuukausittain. Rengaspaine tulee aina mitata kylmistä renkaista, eli anna renkaiden viilentyä muutaman tunnin ajan ajon jälkeen. Osta rengaspainemittari. Uudenaikaisilla digitaalisilla mittareilla mittaat rengaspaineet vain muutamassa minuutissa.
Ennen aloittamista, tarkista ohjekirjasta tai tyyppikilvestä sallittu rengaspaine. Älä mittaa ainoastaan renkaassa ilmoitetun paineen perusteella, sillä se voi olla eri kuin ajoneuvosi sallittu paine.
- Aseta rengaspainemittari renkaan venttiilin karalle. Digitaalinen mittari alkaa heti mitata painetta. Mekaanisessa mittarissa osoitin näyttää mittaamansa paineen. Kuulet sihinää mittauksen aikana ulos virtaavasta ilmasta, mutta poistuvan ilman määrä on niin vähäinen, ettei se vaikuta mittaustulokseen tai rengaspaineeseen.
- Vertaa mittaamaasi painetta sallittuun paineeseen.
- Jos rengaspaine on liian korkea, anna ilman virrata ulos kunnes paine on sopiva. Jos rengaspaine on liian matala, siirry seuraavaan vaiheeseen.
Rengaspaineen lisääminen itse
Rengaspaineen ollessa liian matala, voit lisätä sitä itse. Lisää painetta vain kylmiin renkaisiin. Aja huoltamon ilmauspisteelle tarpeeksi lähelle ilmauslaitetta, jotta sen letku yltää kaikkiin renkaisiin.
- Irrota renkaan venttiilin hattu ja tarkista vielä rengaspaine, jotta tiedät, paljonko ilmaa on lisättävä. Vertaa sitä lukemaan, minkä mittasit kotona kylmillä renkailla (renkaat ovat nimittäin lämmenneet ajaessasi huoltamolle). Kannattaa käyttää omaa rengaspainemittaria, sillä huoltamoiden mittarit eivät aina ole luotettavia.
- Lisää renkaaseen ilmaa asettamalla ilmauslaitteen suutin venttiilin karalle. Tarkkaile ilmanpainetta jatkuvasti.
- Jos täytit renkaaseen liikaa ilmaa, anna ylimääräisen ilman virrata ulos.
- Kun olet valmis, laita venttiilinhattu takaisin paikoilleen.
Tarkkaile ajaessasi, toimivatko renkaat nyt tavalliseen tapaan. Jos havaitset edelleen ongelmia, rengaspaine voi olla väärä tai renkaat ovat saattaneet vaurioitua. Ota tällöin yhteyttä autokorjaamoon ja varaudu mahdollisesti ostamaan uudet renkaat.
Yhteenveto
Kommentoi