Henkilöauton rengaspaineet

Rengaspaineet

Sopivat rengaspaineet ovat äärimmäisen tärkeät henkilöauton turvallisen, sujuvan ja ongelmattoman liikennekäytön varmistamiseksi. Oikea rengaspaine onkin asia, jonka jokaisen autoilijan tulisi autostaan ehdottomasti tietää.

Tässä artikkelissa kerromme, mitä henkilöauton rengaspaineet todella tarkoittavat ja miten ne vaikuttavat ajoneuvon käyttöön. Kerromme, millaisia ongelmia liian kovista tai liian vähäisistä rengaspaineista voi seurata, kuinka mittaat rengaspaineet itse ja kuinka lisäät renkaisiin ilmaa.

Mitä rengaspaineilla tarkoitetaan

Rengaspaine tarkoittaa renkaan ilmanpainetta. Se riippuu käytännössä siitä, paljonko renkaan sisällä on ilmaa. Rengaspaineen mittayksikköjä ovat kPa eli kilopascal sekä lähinnä Yhdysvalloissa käytetty psi (pounds per square inch eli paunaa neliötuumaa kohti). Rengaspaineen tarkoitus on pehmentää ja vaimentaa ajoa, vähentää kitkaa, optimoida vierintävastus ja estää renkaiden ennenaikaista ja epätasaista kulumaa.

Mitä rengaspaineilla tarkoitetaan

Oikea rengaspaine riippuu ajoneuvosta ja renkaista. Se ilmoitetaan auton ohjekirjassa ja usein myös kuljettajan puoleiseen ovenpieleen tai pilariin kiinnitetyssä tyyppikilvessä tai tarrassa. Myös renkaissa ilmoitetaan niiden sallittu enimmäispaine. Näistä lukemista ei ole sallittua poiketa, jotta voidaan välttää liian korkean tai matalan paineen aiheuttamat ongelmat, kuten kulutuspinnan epänormaali kuluminen ja ajohallittavuuden heikentyminen.

Auton rengaspaineet talvella ja kylmällä säällä eroavat kesäpaineista. Jokaista kymmentä miinusastetta kohden rengaspaine laskee noin 0,1 baria. Talvirenkaiden rengaspaineen on siis tarpeen olla kesärenkaiden painetta korkeampi. Rengaspainetta tarvitaan myös talven aiheuttaman korkeamman vierintävastuksen selättämiseen. Huomioithan, että liian korkea rengaspaine kuitenkin vähentää pitoa ja altistaa muille ongelmille, joten renkaita ei kannata täyttää liian täyteen.

Rengaspaineen merkkivalo

Rengaspaineen automaattiseen mittaukseen käytetään monissa autoissa TPMS:ää eli rengaspaineantureita. Ne helpottavat rengaspaineen seurantaa itse.

Väärien rengaspaineiden merkkejä

Alla esittelemme yleisiä liian kovien tai vähäisten rengaspaineiden oireita.

 Liian korkea rengaspaine 

  • ! Kitkan väheneminen. Ylipaine vähentää renkaan kosketuspintaa tien kanssa, mikä vähentää kitkaa. Jarrutusteho voi myös heikentyä.
  • ! Nopeampi kuluminen ja vaurioituminen. Liian täydet renkaat ovat jäykät ja joustamattomat, joten ne vaurioituvat helpommin osuessaan vieraskappaleisiin, kuoppiin ja töyssyihin. Ne myös kuluvat nopeammin varsinkin renkaan keskiosasta ja ovat myös alttiit vääntymään.
  • ! Kovaäänisyys. Renkaiden aiheuttamaa melua lisäävät useimmiten jousituksen tai pyörien suuntauksen ongelmat, mutta epätavallista ja kovaa ääntä voi kuulua myös silloin, kun rengaspaine on liian kova.
  • ! Ajon epämukavuus ja epätasaisuus. Liian täydet renkaat eivät vaimenna yhtä tehokkaasti kuin renkaat, joissa on oikea rengaspaine. Kuljettaja tuntee siis pienimmätkin tien epätasaisuudet voimakkaina.
  • ! Turvallisuuden heikentyminen. Liian kovat rengaspaineet johtavat helpommin renkaan puhkeamiseen. Tämä on ymmärrettävästi hyvin vaarallista, sillä kuljettaja voi menettää rengasrikon tapahtuessa ajoneuvon hallinnan tai jarrutusmatkaa voi poiketa tavanomaisesta. Jos autossa on lukkiutumaton jarrujärjestelmä, myös sen toiminta voi häiriintyä. Hurjimmillaan liian täyteen täytetty rengas voi jopa räjähtää.
    Liian korkea rengaspaine

 Liian matala rengaspaine 

  • ! Suorituskyvyn lasku. Matala rengaspaine vähentää kitkaa ja aiheuttaa ongelmia varsinkin sohjoisilla, märillä, jäisillä ja lumisilla teillä.
  • ! Polttoaineenkulutuksen kasvu. Jos havaitset polttoainetehokkuuden äkillistä laskua, tarkista heti ensimmäiseksi rengaspaine. Polttoaineenkulutuksen kasvua aiheuttaa vierintävastuksen kasvu, eli ajoneuvon moottori tarvitsee enemmän polttoainetta liikuttaakseen renkaita.
  • ! Nopeampi kuluminen ja vaurioituminen. Liian matala rengaspaine aiheuttaa varsinkin renkaan reunojen nopeampaa kulumista. Se kasvattaa myös rengasrikon riskiä.
    Väärien rengaspaineiden merkkejä
  • ! Heikompi hallittavuus. Renkaan reunojen kuluminen aiheuttaa kosketuspinnan vähenemistä ja sivupinnan lisääntynyttä joustavuutta, jolloin hallinta voidaan jopa menettää äkillisiä ohjausliikkeitä tehtäessä.
  • ! Turvallisuuden heikentyminen. Rengas voi puhjeta ajon aikana ja hallittavuuden heikkeneminen voi aiheuttaa vaaratilanteita tien päällä. Lisäksi vesiliirron riski kasvaa, kun renkaan ja tien väliin pääsee entistä enemmän vettä.
  • ! Epätavalliset äänet. Varsinkin renkaiden vinkuminen voi viitata liian matalaan rengaspaineeseen.

Mikäli havaitset mitään yllä luetelluista merkeistä, tarkista rengaspaine välittömästi, jotta vältät renkaiden vioittumisen, säästät polttoainetta ja ehkäiset vaaratilanteet.

Miten rengaspaineet mitataan

Rengaspaineen mittaus: rengaspainemittarit

Rengaspaineen mittaus kannattaa tehdä kuukausittain. Rengaspaine tulee aina mitata kylmistä renkaista, eli anna renkaiden viilentyä muutaman tunnin ajan ajon jälkeen. Osta rengaspainemittari. Uudenaikaisilla digitaalisilla mittareilla mittaat rengaspaineet vain muutamassa minuutissa.

Ennen aloittamista, tarkista ohjekirjasta tai tyyppikilvestä sallittu rengaspaine. Älä mittaa ainoastaan renkaassa ilmoitetun paineen perusteella, sillä se voi olla eri kuin ajoneuvosi sallittu paine.

  1. Aseta rengaspainemittari renkaan venttiilin karalle. Digitaalinen mittari alkaa heti mitata painetta. Mekaanisessa mittarissa osoitin näyttää mittaamansa paineen. Kuulet sihinää mittauksen aikana ulos virtaavasta ilmasta, mutta poistuvan ilman määrä on niin vähäinen, ettei se vaikuta mittaustulokseen tai rengaspaineeseen.
  2. Vertaa mittaamaasi painetta sallittuun paineeseen.
  3. Jos rengaspaine on liian korkea, anna ilman virrata ulos kunnes paine on sopiva. Jos rengaspaine on liian matala, siirry seuraavaan vaiheeseen.

Rengaspaineen lisääminen itse

Rengaspaineen ollessa liian matala, voit lisätä sitä itse. Lisää painetta vain kylmiin renkaisiin. Aja huoltamon ilmauspisteelle tarpeeksi lähelle ilmauslaitetta, jotta sen letku yltää kaikkiin renkaisiin.

  1. Irrota renkaan venttiilin hattu ja tarkista vielä rengaspaine, jotta tiedät, paljonko ilmaa on lisättävä. Vertaa sitä lukemaan, minkä mittasit kotona kylmillä renkailla (renkaat ovat nimittäin lämmenneet ajaessasi huoltamolle). Kannattaa käyttää omaa rengaspainemittaria, sillä huoltamoiden mittarit eivät aina ole luotettavia.
  2. Lisää renkaaseen ilmaa asettamalla ilmauslaitteen suutin venttiilin karalle. Tarkkaile ilmanpainetta jatkuvasti.
  3. Jos täytit renkaaseen liikaa ilmaa, anna ylimääräisen ilman virrata ulos.
  4. Kun olet valmis, laita venttiilinhattu takaisin paikoilleen.

Tarkkaile ajaessasi, toimivatko renkaat nyt tavalliseen tapaan. Jos havaitset edelleen ongelmia, rengaspaine voi olla väärä tai renkaat ovat saattaneet vaurioitua. Ota tällöin yhteyttä autokorjaamoon ja varaudu mahdollisesti ostamaan uudet renkaat.

Yhteenveto

  • ! Oikea rengaspaine takaa renkaiden sopivan pidon ja ajoneuvon hyvän hallittavuuden. Se auttaa myös vähentämään polttoaineenkulutusta, torjumaan renkaiden pintojen ennenaikaista kulumista sekä ehkäisemään vaaratilanteita.
  • ! Rengaspaineen mittaus itse on helppoa rengaspainemittarin avulla. Lisätessä ilmaa renkaisiin on noudatettava tarkasti ajoneuvolle määriteltyjä sopivia rengaspaineita.
  • ! Kesä- ja talvirenkaat sekä ympärivuotiset renkaat löydät AUTODOC-verkkokaupasta. Meillä on laaja valikoima renkaita eri hintaluokissa ja eri ominaisuuksin. Valitse hyvät renkaat autoon jo tänään ja varmista paras hinta!
Profiilisi on sinun henkilökohtainen assistenttisi

Se voi seurata kuluja, pitää lokia ja vaihtoaikataulua sekä tallentaa korjausoppaita, muistiinpanoja ja asiakirjoja