
Auton suutin oli vanhemmissa autoissa kaasuttimen osa, nykyautoissa taas osa ajoneuvon elektronista polttoaineen ruiskutusjärjestelmää. Se toimii kuin venttiilin tavoin: polttoaine kulkee sen läpi ennen sekoittumistaan ilman kanssa ja pääsyään moottoriin.
Tässä artikkelissa kerromme auton suuttimen toiminnasta ja ominaisuuksista sekä sen vioista. Kerromme myös, kuinka puhdistat ja vaihdat suuttimen.
Auton suuttimen toiminta

Suutin on työkalu, joka ohjaa aineen liikettä haluttuun suuntaan sopivina annoksina. Muodoltaan se on lyhyt ja putkimainen. Suuttimia käytetään monenlaisiin tarkoituksiin ja myös autosta löytyy erilaisia suuttimia. Aiemmin auton suuttimesta puhuttaessa tarkoitetaan kaasuttimen kohokammiossa olevaa osaa, jonka läpi polttoaine kulki ja sekoittui ilman kanssa. Kaasuttimien alettua harvinaistua 1980-luvulta lähtien termillä alettiin tarkoittaa nykyisenlaista polttoainesuutinta, joka on osa ajoneuvon elektronista polttoaineen ruiskutusjärjestelmää. Perinteisiä suuttimia löytyy kuitenkin yhä esimerkiksi moottoripyöristä. Suuttimen koko, muoto, etäisyys moottoriin, kulma-asento ja sen läpi menevän polttoaineen määrä ja voima ovat tarkasti määriteltyjä ominaisuuksia, joiden tarkoituksena on optimoida suuttimen toimintaa.
Suuttimen venttiilit toimivat sähkömagneettisesti eli ajoneuvon ohjausyksikkö laskee tarkan ajoituksen venttiilien avaamiselle ja sulkemiselle antureilta (esim. ilmamassamittari) saamiensa tietojen perusteella ja lähettää avaus- ja sulkemiskomennot sähköpulsseina. Auton suuttimilla on hieman erilaisia rakenteita, mutta siihen kuuluvat komponentit ovat usein liitos korkeapaineputken kanssa, polttoaineen lähtöaukko, solenoidi, mäntä, sähköliitin, venttiilijousi, runko, ohjausosa, ankkuritappi, painetappi, venttiili, tulo- ja poistumiskanavat sekä neula.
Suuttimen toiminta ja rakenne eroavat ruiskutusjärjestelmän mukaan. Niitä ovat kaasuläppärakenteellinen ruiskutusjärjestelmä, yhden tai useamman tuloaukon ruiskutusjärjestelmä sekä suora ja epäsuora ruiskutus.
Suuttimen oireet ja viat
Suutin rikki?
Oireet ja vian syyt voivat vaihdella, mutta yleisimpiin kuuluvat ainakin seuraavat:Voit testata suutinten toimintaa suutintesterillä. Se on suuttimen testauslaite, joka mittaa suutinten avautumispainetta.
Auton suuttimen puhdistus
Suuttimen käyttöikä on yleensä 90 000-180 000 km, joten niiden rikkoutuminen tavallisessa käytössä on suhteellisen harvinaista. Toimintahäiriöt johtuvatkin useammin niiden likaantumisesta tai tukkeutumisesta hiilikarstalla, minkä vuoksi on kätevää osata puhdistaa suutin. Toisaalta vaikka ongelmia ei olisikaan, on ennaltaehkäisevä puhdistaminen hyödyllistä ja takaa suuttimien toiminnan jatkossakin. Puhtaat suuttimet, vapaavirtaussuodattimet ja monet muut osat varmistavatkin moottorin optimaalisen tehon.
Katso alta yleisluontoiset ohjeet auton suuttimen puhdistukseen.- Osta suuttimien puhdistukseen sopiva puhdistusaine. On tärkeää, että se soveltuu juuri sinun autollesi. Yleensä nämä puhdistusaineet ovat moottorinpuhdistusaineita, ja ne soveltuvat myös suuttimien puhdistukseen.
- Kaada puhdistusainetta moottoriin ja täytä moottori polttoaineella.
- Jotta kaikki saostumat ja kertymät varmasti lähtevät, kannattaa käsittely toistaa seuraavan kerran tankatessa.
- On syytä huolehtia puhdistuksesta säännöllisesti, esimerkiksi aina 10 000 km välein. Näin ongelmia ei ehdi päästä syntymään.
Auton suuttimen vaihto

Joskus auton suuttimen vaihto voi olla tarpeen. Sen voi teettää huoltamolla melko edullisesti mutta myös tehdä itse.
Yleisluontoiset ohjeet auton suuttimen vaihtoon voit lukea alta.- Irrota suuttimen sähköliitäntä.
- Irrota polttoainekiskon (polttoaineen jakoputken) pultit ja poista kisko.
- Irrota suuttimen kiinnitin ja irrota suutin kiskolta polttoaineen roiskumista varoen.
- Sovita uusi suutin kiskolle, voitele ja käytä uusia o-renkaita tiivisteinä.
- Asenna kisko takaisin ja kiristä sen pultit.
- Yhdistä sähköliitäntä takaisin.
- Tarkista, ettet havaitse vuotoja. Lähde koeajolle ja tarkkaile moottorin toimintaa.
- Valmista!
Yhteenveto
- @P. Y.16.05.2022 17:47Jäsen
Moi, ajattelin täältä kysyä kans että olisko mulla mahdollisesti suutin menossa, kun oireet on seuraavanlaiset: pintakaasulla ajaessa kuuluu tasainen tikitysääni, ja kiihdyttäessä/kaasun pois ottamisella ääni katoaa.
Eka luulin että olisi pyöränlaakerit tai vetonivelet menossa, ja vaihdoin uudet nivelet mutta ääni kuuluu silti. Ja renkaissa ei tunnu väljyyttä. Autona on Mazda Demio 1.3 1999.
Kommenttia – 1