Auton suutin: Toiminnot, oireet ja viat

Auton suutin: Toiminnot, oireet ja viat

Auton suutin oli vanhemmissa autoissa kaasuttimen osa, nykyautoissa taas osa ajoneuvon elektronista polttoaineen ruiskutusjärjestelmää. Se toimii kuin venttiilin tavoin: polttoaine kulkee sen läpi ennen sekoittumistaan ilman kanssa ja pääsyään moottoriin.

Tässä artikkelissa kerromme auton suuttimen toiminnasta ja ominaisuuksista sekä sen vioista. Kerromme myös, kuinka puhdistat ja vaihdat suuttimen.

Auton suuttimen toiminta

Auton suuttimen toiminta

Suutin on työkalu, joka ohjaa aineen liikettä haluttuun suuntaan sopivina annoksina. Muodoltaan se on lyhyt ja putkimainen. Suuttimia käytetään monenlaisiin tarkoituksiin ja myös autosta löytyy erilaisia suuttimia. Aiemmin auton suuttimesta puhuttaessa tarkoitetaan kaasuttimen kohokammiossa olevaa osaa, jonka läpi polttoaine kulki ja sekoittui ilman kanssa. Kaasuttimien alettua harvinaistua 1980-luvulta lähtien termillä alettiin tarkoittaa nykyisenlaista polttoainesuutinta, joka on osa ajoneuvon elektronista polttoaineen ruiskutusjärjestelmää. Perinteisiä suuttimia löytyy kuitenkin yhä esimerkiksi moottoripyöristä. Suuttimen koko, muoto, etäisyys moottoriin, kulma-asento ja sen läpi menevän polttoaineen määrä ja voima ovat tarkasti määriteltyjä ominaisuuksia, joiden tarkoituksena on optimoida suuttimen toimintaa.

Suuttimen venttiilit toimivat sähkömagneettisesti eli ajoneuvon ohjausyksikkö laskee tarkan ajoituksen venttiilien avaamiselle ja sulkemiselle antureilta (esim. ilmamassamittari) saamiensa tietojen perusteella ja lähettää avaus- ja sulkemiskomennot sähköpulsseina. Auton suuttimilla on hieman erilaisia rakenteita, mutta siihen kuuluvat komponentit ovat usein liitos korkeapaineputken kanssa, polttoaineen lähtöaukko, solenoidi, mäntä, sähköliitin, venttiilijousi, runko, ohjausosa, ankkuritappi, painetappi, venttiili, tulo- ja poistumiskanavat sekä neula.

Suuttimen toiminta ja rakenne eroavat ruiskutusjärjestelmän mukaan. Niitä ovat kaasuläppärakenteellinen ruiskutusjärjestelmä, yhden tai useamman tuloaukon ruiskutusjärjestelmä sekä suora ja epäsuora ruiskutus.

Suuttimen oireet ja viat

Suutin rikki?

 Oireet ja vian syyt voivat vaihdella, mutta yleisimpiin kuuluvat ainakin seuraavat: 
  • ! Nakutus. Nakutus eli ilma-polttoaineseoksen ennenaikainen syttyminen voi viitata esimerkiksi siihen, että suutin ei onnistu välittämään sopivaa seossuhdetta moottoriin.
  • ! Karkea joutokäynti. Kun joutokäynti on karkeaa ja kierrosnopeus vaihtelee, ongelman syynä voivat olla likaiset suuttimet.
  • ! Äkillinen moottorin tehon lasku. Voi viitata suuttimen tukkeutumiseen ja epätasaiseen seoksen syöttöön.
  • ! Polttoaineenkulutuksen kasvu. Voi viitata erilaisiin suuttimen vikoihin.
  • ! Käynnistysongelmat. Jos suuttimen välittämä ilma-polttoaineseossuhde on väärä, tämä voi ilmetä käynnistysongelmina. Huomioithan, että käynnistysongelmat voivat kertoa myös sytytyksen ongelmista; esimerkiksi sytytystulpat voivat olla vioittuneet.
  • ! Kierroslukumittari näyttää outoja lukemia. Mittarin näyttämät arvot voivat liikkua nopeasti ja jyrkästi. Tämänkin voivat aiheuttaa likaiset suuttimet.
  • ! Suutin vuotaa. Kumitiivisteiden kuivuminen ja halkeileminen tai suuttimen itsensä halkeaminen voi johtaa vuotoihin. Voit havaita vuodot silmämääräisesti tai polttoaineen hajusta.
  • ! Moottorin merkkivalo syttyy.
    Moottorin merkkivalo ei sammu

Voit testata suutinten toimintaa suutintesterillä. Se on suuttimen testauslaite, joka mittaa suutinten avautumispainetta.

Auton suuttimen puhdistus

Suuttimen käyttöikä on yleensä 90 000-180 000 km, joten niiden rikkoutuminen tavallisessa käytössä on suhteellisen harvinaista. Toimintahäiriöt johtuvatkin useammin niiden likaantumisesta tai tukkeutumisesta hiilikarstalla, minkä vuoksi on kätevää osata puhdistaa suutin. Toisaalta vaikka ongelmia ei olisikaan, on ennaltaehkäisevä puhdistaminen hyödyllistä ja takaa suuttimien toiminnan jatkossakin. Puhtaat suuttimet, vapaavirtaussuodattimet ja monet muut osat varmistavatkin moottorin optimaalisen tehon.

 Katso alta yleisluontoiset ohjeet auton suuttimen puhdistukseen. 
  1. Osta suuttimien puhdistukseen sopiva puhdistusaine. On tärkeää, että se soveltuu juuri sinun autollesi. Yleensä nämä puhdistusaineet ovat moottorinpuhdistusaineita, ja ne soveltuvat myös suuttimien puhdistukseen.
  2. Kaada puhdistusainetta moottoriin ja täytä moottori polttoaineella.
    Auton suuttimen puhdistus
  3. Jotta kaikki saostumat ja kertymät varmasti lähtevät, kannattaa käsittely toistaa seuraavan kerran tankatessa.
  4. On syytä huolehtia puhdistuksesta säännöllisesti, esimerkiksi aina 10 000 km välein. Näin ongelmia ei ehdi päästä syntymään.

Auton suuttimen vaihto

Auton suuttimen vaihto

Joskus auton suuttimen vaihto voi olla tarpeen. Sen voi teettää huoltamolla melko edullisesti mutta myös tehdä itse.

 Yleisluontoiset ohjeet auton suuttimen vaihtoon voit lukea alta. 
  1. Irrota suuttimen sähköliitäntä.
  2. Irrota polttoainekiskon (polttoaineen jakoputken) pultit ja poista kisko.
  3. Irrota suuttimen kiinnitin ja irrota suutin kiskolta polttoaineen roiskumista varoen.
  4. Sovita uusi suutin kiskolle, voitele ja käytä uusia o-renkaita tiivisteinä.
  5. Asenna kisko takaisin ja kiristä sen pultit.
  6. Yhdistä sähköliitäntä takaisin.
  7. Tarkista, ettet havaitse vuotoja. Lähde koeajolle ja tarkkaile moottorin toimintaa.
  8. Valmista!

Yhteenveto

  • i Suutin on nykyautoissa osa elektronista polttoaineen ruiskutusjärjestelmää. Ilma-polttoaineseos kulkee sen läpi oikeassa suhteessa moottoriin.
  • i Suuttimet ovat pitkäikäisiä osia, mutta varsinkin niiden likaantuminen tai tukkeutuminen voi johtaa erilaisiin toimintahäiriöihin.
  • i Laadukkaat ja kestävät suuttimet autoosi löydät AUTODOC-verkkokaupasta. Tervetuloa tutustumaan valikoimaamme!

Kommenttia – 1

  • @P. Y.
    16.05.2022 14:47
    Jäsen

    Moi, ajattelin täältä kysyä kans että olisko mulla mahdollisesti suutin menossa, kun oireet on seuraavanlaiset: pintakaasulla ajaessa kuuluu tasainen tikitysääni, ja kiihdyttäessä/kaasun pois ottamisella ääni katoaa.

    Eka luulin että olisi pyöränlaakerit tai vetonivelet menossa, ja vaihdoin uudet nivelet mutta ääni kuuluu silti. Ja renkaissa ei tunnu väljyyttä. Autona on Mazda Demio 1.3 1999.

Profiilisi on sinun henkilökohtainen assistenttisi

Se voi seurata kuluja, pitää lokia ja vaihtoaikataulua sekä tallentaa korjausoppaita, muistiinpanoja ja asiakirjoja