Starttimoottori: Toimintaperiaate, testaus ja viat

Starttimoottori: Toimintaperiaate, testaus ja viat

Starttimoottori eli käynnistysmoottori on nimensä mukaisesti laite, jonka tehtävänä on käynnistää ajoneuvon polttomoottori. Eri ajoneuvoille on olemassa erilaisia käynnistysmoottoreita.

Tässä artikkelissa kerromme starttimoottorin toiminnasta. Kerromme myös, mistä voi päätellä, onko starttimoottori rikki ja miten sen testaus tapahtuu.

Starttimoottorin toiminta

Starttimoottorin toiminta

Kun käännät autosi virta-avainta, starttimoottori pyörittää moottoria, kunnes se käynnistyy eli alkaa pyöriä itsenäisesti. Nykyajan käynnistysmoottorit ovat yleisimmin sähkökäyttöisiä tasavirtamoottoreita, jotka ovat auton käynnistysjärjestelmän tärkein osa. Käynnistysjärjestelmässä on kaksi koteloa, joista toisessa on relettä vastaava starttimoottorin solenoidi ja toisessa itse starttimoottori. Solenoidi kytkee käyttöön vivun, joka työntää vipuvarren männän ulos kiinnittäen sen rataspyörän moottorin vauhtipyörän hammaskehälle. Akusta solenoidiin virtaava jännite välittyy vauhtipyörälle, mikä käynnistää moottorin. Tämän jälkeen mäntä vedetään jälleen pois vauhtipyörältä ja starttimoottori sammuu. Eri automerkit, kuten Chrysler ja Ford, ovat julkaisseet muunneltuja starttimoottoreita, joiden toiminta eroaa jonkin verran edeltä mainitusta.

Starttimoottori voi olla myös pneumaattinen tai hydraulinen. Ensimmäisiä löytyy erityisesti kuorma-autoista ja dieselkäyttöisistä autoista, mutta myös lentokoneista ja laivoista. Jälkimmäisiä taas on joissain dieselajoneuvoissa, joissa on kuudesta kahdeksaantoista sylinteriä.

Starttimoottorin testaus

Epäiletkö, että starttimoottori on rikki? Kannattaa testata sen toimintaa.

 Kerromme nyt, miten se tavallisesti tapahtuu. 
  1. Yritä käynnistää auto. Jos siitä kuuluu ääntä, mutta ajovalot ovat himmeät, starttimoottorin mäntä on todennäköisesti jumissa.
  2. Selvitä starttimoottorin sijainti autossasi.
  3. Jos näet männän työntyvän ulos sylinterin päästä, käännä mäntää jakoavainta käyttäen. Kun mäntä ei enää ole jumissa, kokeile käynnistää auto uudestaan.
  4. Jos aiempi neuvo ei auttanut, kytke seisontajarru ja kakkosvaihde. Sammuta auto ja keinuta sitä muutamia kertoja kytkien seisontajarrun välillä päälle ja välillä pois. Tämäkin auttaa vapauttamaan jumiutuneen männän.
  5. Jos aiemmat neuvot eivät auttaneet, tarkasta akun liitännät ja puhdista ne liasta ja korroosiosta. Ne voivat haitata starttimoottorin toimintaa. Testaa akun jännite yleismittarin avulla.
    Starttimoottorin testaus
  6. Tarkasta solenoidin johtojen liitännät silmämääräisesti. Testaa, virtaako solenoidiin jännitettä ja mikä sen lähtövirta on.
  7. Jos autoa käynnistäessä ei kuulu lainkaan ääntä, mutta kaikki on silmämääräisesti tarkasteltuna kunnossa, poista starttimoottori autosta kiertämällä sen pultit irti, irrottamalla johdot ja vetämällä se ulos moottoritilasta.
  8. Kiinnitä irrottamaasi starttimoottoriin käynnistyskaapelit ja kokeile, käynnistyykö se niiden avulla. Mikäli mäntä ei edelleenkään pyöri, käynnistysmoottori on viallinen.

Starttimoottorin viat ja niiden oireet

Starttimoottori rikki? Viallinen starttimoottori voi oireilla eri tavoin. Toisaalta oireet voivat viitata siihen, että starttimoottori on menossa rikki, jolloin isommat vauriot voi vielä olla mahdollista välttää.

Osan mahdollisista vian merkeistä voi havaita silmämääräisesti tarkastellen tai erilaisista äänistä.

 Yleisiin viallisen starttimoottorin oireisiin kuuluvat muun muassa seuraavat. 
  • ! Mitään ei tapahdu, kun käännät virta-avainta. Syy voi olla viallinen solenoidi, sähköjärjestelmän vika tai kärähtänyt moottori, mutta toisaalta vika voi olla myös auton akussa (akku on tyhjä tai virta vähissä).
  • ! Käynnistysmoottori ei sammu, kun virta-avaimen vapauttaa. Syynä on yleensä viallinen virta-avain tai rele.
  • ! Käynnistysmoottori menee päälle, mutta moottori ei käynnisty. Syy voi olla mekaaninen, vauhtipyörään liittyvä vika, tai viallinen käyttömäntä. Toisaalta syynä voivat olla vaurioituneet liittimet tai hiiliharjat tai akun ongelma.
  • ! Käynnistysmoottori menee päälle, mutta pyörii hyvin hitaasti, eikä moottori käynnisty. Mahdollinen syy voi olla kuluneissa hiiliharjoissa tai likaantuneessa tai vaurioituneessa kollektorissa.
  • ! Savu tai palaneen haju. Syynä voi olla startin ylikuumeneminen, jos se ei sammukaan moottorin käynnistyttyä. Ongelmaan voi johtaa virtapiirin ongelma, palanut sulake tai virta-avain.
  • ! Erilaiset käynnistysongelmat. Sähköliittimien viat ja korroosio voivat oireilla esimerkiksi näin.
  • ! Jauhava ääni. Tämä voi johtua vauhtipyörään viittaavasta viasta, kuten kuluneesta hammaskehästä tai kuluneista vauhtipyörän hampaista, mutta toisaalta myös starttimoottorin löystyneistä kiinnikkeistä.
  • ! Huriseva ääni. Tämän syynä on yleensä se, että mäntä ei ole yhteydessä vauhtipyörään. Se on lähes aina merkki viallisesta solenoidista.
  • ! Suriseva ääni. Tällainen ääni voi muistuttaa ääntä, joka kuuluu sähköaidasta. Syynä voi olla akun napojen korroosio tai likaisuus, lähes tyhjä akku, heikkokuntoiset johdot.
  • ! Klikkaava ääni. Tämä voi viitata johtojen liitosten löystymiseen, solenoidin huonoon maadoittamiseen, vialliseen solenoidiin, startin sähkömagneetin vikaan tai virtakytkimen vikaan.

Olipa oire tai vika mikä tahansa yllä mainituista, se on syytä korjata mahdollisimman pian. Vie siis autosi huoltoon asiantuntevalle huoltamolle.

 Usein kysyttyä starttimoottoreihin liittyen 

Vastaamme nyt eräisiin usein kysyttyihin kysymyksiin käynnistysmoottoreihin liittyen.

⚠ Voinko vaihtaa vioittuneen starttimoottorin uuteen itse?

Starttimoottorin vaihto itse on mahdollista, mutta kyseessä on melko isotöinen prosessi ja suhteellisen hankala varsinkin ilman ammattiosaamista. Starttimoottori löytyy usein moottorin alta, vaihteiston vierestä. Kannattaa tutustua oman ajoneuvon ohjekirjaan, sillä vaihtotoimenpide voi vaihdella ajoneuvon merkin ja -mallin mukaan. Tiedustele asiantuntijalta, millainen starttimoottori sinun tulisi hankkia hajonneen tilalle.

⚠ Mitä hyötyä on sellaisesta starttimoottorista, jonka vääntömomentti on suurempi?

Suuremman vääntömomentin starttimoottorit voivat olla kooltaan tavallista pienempiä, vaikka ne ovatkin tehokkaampia. Suurempi vääntömomentti mahdollistaa tehokkaamman moottorin käynnistyksen.

⚠ Miksi startti ei käynnisty ollessaan kuuma?

Liiallinen solenoidin kuumuus aiheuttaa vastusta puolassa. Tähän auttaa releen asentaminen (jos sellaista ei vielä ole), solenoidin lämpösuojan asentaminen tai startin vaihtaminen sellaiseen starttiin, jossa on alennusvaihteisto.

⚠ Paljonko on starttimoottorin vaihdon hinta?

Huoltamolla starttimoottorin vaihdon hinta on yleensä noin 200-400 euroa auton merkistä ja mallista riippuen.

⚠ Mikä on bendix?

Bendix on vapaakytkimen tyyppi, jollaisia löytyy starttimoottorista. Sen avulla starttimoottorin hammaspyörän mäntä voidaan kytkeä tai vapauttaa automaattisesti, kun startti on käynnissä tai kun moottori käynnistyy.

⚠ Mikä on starttimoottorin kierrosnopeus?

Tavallinen kierrosnopeus on noin 200 kierrosta minuutissa. On kuitenkin olemassa myös moottoreita, joissa kierrosluku voi olla hyvinkin paljon korkeampi.

Yhteenveto

  • i Starttimoottori käynnistää moottorin ja onkin auton toiminnan kannalta elintärkeä laite.
  • i Vioittunut starttimoottori voi oireilla hyvin monilla eri tavoilla. On tärkeää korjauttaa se mahdollisimman pian.
  • i Laadukkaat starttimoottorit löydät AUTODOC-verkkokaupasta edullisin hinnoin. Tervetuloa tutustumaan valikoimaamme.
Profiilisi on sinun henkilökohtainen assistenttisi

Se voi seurata kuluja, pitää lokia ja vaihtoaikataulua sekä tallentaa korjausoppaita, muistiinpanoja ja asiakirjoja