JTD on sarja dieselmoottoreita, jotka on varustettu yhteispaineruiskutuksella, ja joita valmistaa Fiat Chrysler Automobiles. Niitä löytyy Fiat-, Lancia- ja Alfa Romeo -ajoneuvoista. Myös Chryslereitä, Jeepejä, Marateja, RAM:eja ja joitain muita autoja on varustettu niillä. Niitä on valmistettu vuodesta 1997 lähtien. Ne olivat ensimmäisiä dieselmoottoreita, joissa oli yhteispaineruiskutus – Fiatin ja Boschin yhteistyössä ottama kehitysaskel. Jotkut JTD-moottorit taas kehitettiin yhteistyössä General Motorsin kanssa. Kaikki niistä on varustettu kaksois- tai muuttuvageometrisillä turboahtimilla. Niille on ominaista korkea teho, luotettavuus ja polttoainetehokkuus.
Suosittuja JTD-moottoreita
Moottorin koodi |
Version nimi |
Tilavuus litroissa |
Sylinterien määrä ja järjestys |
Venttiilien määrä |
Teho hevosvoimissa |
Maksimaalinen moottorin vääntömomentti newtonmetreissä |
Tuotannon alku |
Mallit |
182 B4.000; 182 B9.000; 186 A8.000; 192 A3.000; 182 B9.000; 223 B2.000; 937 A2.000; 186 A6.000; AR 32302; 188 A7.000; 937 A7.000 |
Unijet; 2002 eteenpäin MultiJet |
1,9 |
4, rivimoottori |
8 |
80–140 |
195–280 |
1997 |
Alfa Romeo 146; Fiat Brava; Alfa Romeo 156; Fiat Punto; Alfa Romeo 145; Alfa Romeo 147; Fiat Brava; Fiat Stilo; Lancia Lybra; Fiat Croma; Fiat Doblo; Fiat Sedici; Lancia Delta |
192 A5.000; 937 A5.000; 937 A4.000; 192 B1.000; 186 A9.000 |
MultiJet |
1,9 |
4, rivimoottori |
16 |
140–190 |
305‒400 |
2002 |
Fiat Doblo; Fiat Croma; Alfa Romeo GT; Alfa Romeo 147; Alfa Romeo 156 |
188 A9.000; 199 A2.000; 188 A8.000; 199 B2.000; 223 A9.000; 199 B8.000; 199 B4.000; 199 A3.000 |
MultiJet |
1,3 |
4, rivimoottori |
16 |
70–105 |
170 |
2003 |
Fiat Punto; Fiat Albea; Fiat Panda; Lancia Ypsilon; Fiat Idea; Fiat FiorinoAlfa Romeo MiTo; Fiat Palio; Fiat 500; Fiat Doblò; Fiat Qubo; Fiat Tipo; Lancia Musa |
955 A3.000; 350 A3.000; 844 A3.000; 350 A2.000; 198 A6.000; 198 A3.000; 955 A4.000; 198 A2.000 |
MultiJet |
1,6 |
4, rivimoottori |
16 |
105–120 |
290–320 |
2006 |
Alfa Romeo MiTo; Fiat Brava; Alfa Romeo Giulietta; Fiat 500L; Fiat Grande Punto; Fiat Doblò; Fiat Linea; Fiat Idea; Fiat Tipo |
844 A2.000; 198 A8.000; 55263087; 198 A5.000; 250 A2.000; 263 A1.000; 55263088; 250 A1.000; 939 B4.000; 940 B5.000; 939 B4.000; 940 A7.000 |
Multijet II |
2,0 |
4, rivimoottori |
16 |
110–195 |
260–380 |
2008 |
Lancia Delta; Alfa Romeo 159; Fiat Doblò; Fiat Brava; Fiat Freemont; Alfa Romeo Giulietta; Fiat Sedici; Fiat Ducato; Alfa Romeo 159; Fiat Croma |
839 A5.000; 185 A6.000; AR 32501; 839 A6.000; AR 34202 |
Unijet |
2,4 |
5, rivimoottori |
10 |
136–150 |
|
1997 |
Fiat Marea; Fiat Marea Weekend |
841 N.000; 841 M.000; 841 G.000; 841 H.000; 939 A3.000 |
MultiJet |
2,4 |
5, rivimoottori |
20 |
175–210 |
385–400 |
2003 |
Alfa Romeo 156 Alfa Romeo 166; Fiat Croma; Alfa Romeo 156 Sportwagon |
F1AE0481D; F1AE0481N; F1AE0481C; F1AE3481E; F1AE6481D |
MultiJet |
2,3 |
4, rivimoottori |
16 |
110–148 |
270–380 |
2006 |
Fiat Ducato |
Yleisiä JTD-moottoreiden vikoja
Viat | Moottorit |
Versioissa, joissa on muovinen imusarja, pyörreläpät voivat revetä irti ja vahingoittaa moottoria, mikäli ne pääsevät polttotiloihin. | 1.9 MultiJet 16v; 2.4 MultiJet 20v. |
Jos öljyä ei vaihdeta ajoissa, polttoainesuuttimet voivat tukkeutua nopeasti. Ne eivät kestä kauaa puhdistuksen jälkeen. | 1.9 MultiJet. |
Öljy palaa nopeasti, mikä voi johtaa jakoketjun lipsumiseen. | 1.3 MultiJet. |
Jakoketjulla on lyhyt käyttöikä. Keinuvivut vahingoittuvat, jos se hajoaa. | 1.3 MultiJet. |
Moottorinohjausyksikön vioittuu pakkasessa niin, että moottoria on mahdotonta käynnistää. | 1.3 MultiJet. |
Jäähdytysnestettä alkaa valua termostaatin alta, mikä voi johtaa moottorin ylikuumenemiseen. Joissain versioissa itse termostaatti on altis halkeamiselle. | 1.3 MultiJet; 1.6 MultiJet; 2.0 Multijet II. |
Den
Hymyilevä teknikko, jolla on paljon kokemusta AUTODOC-ohjevideoiden pääesiintyjänä;
Aina suojalasit päässään;
Kilpailee BMW X5 E53 -autollaan;
Haaveilee saavansa Gold Play Buttonin 1 000 000 tilaajasta YouTubessa.
Kommentoi