
Sisällysluettelo
piilota
JTD on sarja dieselmoottoreita, jotka on varustettu yhteispaineruiskutuksella, ja joita valmistaa Fiat Chrysler Automobiles. Niitä löytyy Fiat-, Lancia- ja Alfa Romeo -ajoneuvoista. Myös Chryslereitä, Jeepejä, Marateja, RAM:eja ja joitain muita autoja on varustettu niillä. Niitä on valmistettu vuodesta 1997 lähtien. Ne olivat ensimmäisiä dieselmoottoreita, joissa oli yhteispaineruiskutus – Fiatin ja Boschin yhteistyössä ottama kehitysaskel. Jotkut JTD-moottorit taas kehitettiin yhteistyössä General Motorsin kanssa. Kaikki niistä on varustettu kaksois- tai muuttuvageometrisillä turboahtimilla. Niille on ominaista korkea teho, luotettavuus ja polttoainetehokkuus.
Suosittuja JTD-moottoreita
| Moottorin koodi | Version nimi | Tilavuus litroissa | Sylinterien määrä ja järjestys | Venttiilien määrä | Teho hevosvoimissa | Maksimaalinen moottorin vääntömomentti newtonmetreissä | Tuotannon alku | Mallit |
| 182 B4.000; 182 B9.000; 186 A8.000; 192 A3.000; 182 B9.000; 223 B2.000; 937 A2.000; 186 A6.000; AR 32302; 188 A7.000; 937 A7.000 | Unijet; 2002 eteenpäin MultiJet | 1,9 | 4, rivimoottori | 8 | 80–140 | 195–280 | 1997 | Alfa Romeo 146; Fiat Brava; Alfa Romeo 156; Fiat Punto; Alfa Romeo 145; Alfa Romeo 147; Fiat Brava; Fiat Stilo; Lancia Lybra; Fiat Croma; Fiat Doblo; Fiat Sedici; Lancia Delta |
| 192 A5.000; 937 A5.000; 937 A4.000; 192 B1.000; 186 A9.000 | MultiJet | 1,9 | 4, rivimoottori | 16 | 140–190 | 305‒400 | 2002 | Fiat Doblo; Fiat Croma; Alfa Romeo GT; Alfa Romeo 147; Alfa Romeo 156 |
| 188 A9.000; 199 A2.000; 188 A8.000; 199 B2.000; 223 A9.000; 199 B8.000; 199 B4.000; 199 A3.000 | MultiJet | 1,3 | 4, rivimoottori | 16 | 70–105 | 170 | 2003 | Fiat Punto; Fiat Albea; Fiat Panda; Lancia Ypsilon; Fiat Idea; Fiat FiorinoAlfa Romeo MiTo; Fiat Palio; Fiat 500; Fiat Doblò; Fiat Qubo; Fiat Tipo; Lancia Musa |
| 955 A3.000; 350 A3.000; 844 A3.000; 350 A2.000; 198 A6.000; 198 A3.000; 955 A4.000; 198 A2.000 | MultiJet | 1,6 | 4, rivimoottori | 16 | 105–120 | 290–320 | 2006 | Alfa Romeo MiTo; Fiat Brava; Alfa Romeo Giulietta; Fiat 500L; Fiat Grande Punto; Fiat Doblò; Fiat Linea; Fiat Idea; Fiat Tipo |
| 844 A2.000; 198 A8.000; 55263087; 198 A5.000; 250 A2.000; 263 A1.000; 55263088; 250 A1.000; 939 B4.000; 940 B5.000; 939 B4.000; 940 A7.000 | Multijet II | 2,0 | 4, rivimoottori | 16 | 110–195 | 260–380 | 2008 | Lancia Delta; Alfa Romeo 159; Fiat Doblò; Fiat Brava; Fiat Freemont; Alfa Romeo Giulietta; Fiat Sedici; Fiat Ducato; Alfa Romeo 159; Fiat Croma |
| 839 A5.000; 185 A6.000; AR 32501; 839 A6.000; AR 34202 | Unijet | 2,4 | 5, rivimoottori | 10 | 136–150 | 1997 | Fiat Marea; Fiat Marea Weekend | |
| 841 N.000; 841 M.000; 841 G.000; 841 H.000; 939 A3.000 | MultiJet | 2,4 | 5, rivimoottori | 20 | 175–210 | 385–400 | 2003 | Alfa Romeo 156 Alfa Romeo 166; Fiat Croma; Alfa Romeo 156 Sportwagon |
| F1AE0481D; F1AE0481N; F1AE0481C; F1AE3481E; F1AE6481D | MultiJet | 2,3 | 4, rivimoottori | 16 | 110–148 | 270–380 | 2006 | Fiat Ducato |
Yleisiä JTD-moottoreiden vikoja
| Viat | Moottorit |
| Versioissa, joissa on muovinen imusarja, pyörreläpät voivat revetä irti ja vahingoittaa moottoria, mikäli ne pääsevät polttotiloihin. | 1.9 MultiJet 16v; 2.4 MultiJet 20v. |
| Jos öljyä ei vaihdeta ajoissa, polttoainesuuttimet voivat tukkeutua nopeasti. Ne eivät kestä kauaa puhdistuksen jälkeen. | 1.9 MultiJet. |
| Öljy palaa nopeasti, mikä voi johtaa jakoketjun lipsumiseen. | 1.3 MultiJet. |
| Jakoketjulla on lyhyt käyttöikä. Keinuvivut vahingoittuvat, jos se hajoaa. | 1.3 MultiJet. |
| Moottorinohjausyksikön vioittuu pakkasessa niin, että moottoria on mahdotonta käynnistää. | 1.3 MultiJet. |
| Jäähdytysnestettä alkaa valua termostaatin alta, mikä voi johtaa moottorin ylikuumenemiseen. Joissain versioissa itse termostaatti on altis halkeamiselle. | 1.3 MultiJet; 1.6 MultiJet; 2.0 Multijet II. |







Kommentoi