TD4, TDV6, TDV8: Land Rover yhteispaineruiskutuksella varustetut diesel-moottorit

TD4, TDV6, TDV8: Land Rover yhteispaineruiskutuksella varustetut diesel-moottorit

TD4, TDV6 ja TDV8 ovat Land Rover -ajoneuvoihin asennettujen dieselmoottorien linjastoja. Niitä edustavat turboahdetut moottorit. Useimmat niistä on varustettu yhteispaineruiskutuksella. On kuitenkin myös versioita, joilla on erilaisia polttoaineen syöttöjärjestelmiä: suoraruiskutus ja jakava korkean paineen polttoainepumppu ilman yhteispainetta, tai ruiskutus pyörrekammioon. Nämä moottorit olivat yhteinen kehitysaskel autonvalmistajille, kuten PSA Peugeot, Citroën, Ford Motor Company ja BMW. Monissa versioissa on twin-turbo, joka takaa maksimaalisen tehokkuuden ja suorituskyvyn moottoreille, tarjoten myös erinomaiset pidon ominaispiirteet.

Suosittuja TD4, TDV6 ja TDV8 -moottoreita

Moottorin malli Moottorin indeksi Tilavuus litroissa Sylintereiden määrä ja järjestys Venttiilien määrä Teho hevosvoimissa Maksimimomentti, Nm Mallit
TD4 204D3 (M47TUD20) 2.0 4, rivimoottori 16 116‒150 280‒330 Land Rover Freelander
224DT(DW12BTED4) 2.2 4, rivimoottori 16 122–200 360‒450 Land Rover Discovery Sport; Land Rover Freelander; Range Rover Evoque
ZSD-424 2.4 4, rivimoottori 16 122 360 Land Rover Defender
TDV6 306DT, 30DDTX 3.0 V6 24 211‒306 520‒700 Range Rover Sport; Land Rover Discovery; Range Rover
276DT 2.7 V6 24 190 440 Land Rover Discovery; Range Rover
TDV8 448DT 4.4 V8 32 313‒339 700‒740 Range Rover
368DT 3.6 V8 32 271‒272 630‒640 Land Rover Range Rover; Range Rover Sport

Yleisiä TD4, TDV6 ja TDV8 -moottoreiden vikoja

ViatMoottorit
Epäluotettavat pyörreläpät. Huonon kiinnityksen vuoksi ne voivat repeytyä irti ja aiheuttaa vahinkoa mäntiin ja turbiiniin.204D3
Kampiakselin hihnapyörä hajoaa melko nopeasti.204D3
Suutinten purkamisprosessi on monimutkainen ja työntäyteinen. Useimmissa tapauksissa ne tulee porata ulos.224DT, DW12BTED4
Jakeluputkistoon polttoainetta syöttävä pumppu kuluu nopeasti dieselpolttoaineen epäpuhtauksista johtuen. Sen kulumistuotteet tukkivat suuttimet.ZSD-424,  306DT, 30DDTX, 276DT
Konepellin alta alkaa kuulua nakutusta 200 000 kilometrin jälkeen, mikä johtuu kiertokankien päiden vahingosta.ZSD-424
Moottori sakkaa tai ei käynnisty kampiakselin asentoanturin huonon designin vuoksi.306DT, 30DDTX
Kampiakselin laakeri hajoaa ennenaikaisesti johtuen sen designin epätäydellisyydestä.306DT, 30DDTX, 276DT
Turboahdin alkaa vioittua johtuen viallisesta käyttömekanismista.276DT
Imusarjan muoviset elementit ja ilmaputket halkeavat.448DT
Haljennut termostaatin kotelo johtaa moottorin ylikuumentumiseen.368DT
Turboahtimesta vuotava öljy johtaa öljyn puutteeseen moottorissa.368DT
[Total: 0   Average: 0/5]