TD4, TDV6 ja TDV8 ovat Land Rover -ajoneuvoihin asennettujen dieselmoottorien linjastoja. Niitä edustavat turboahdetut moottorit. Useimmat niistä on varustettu yhteispaineruiskutuksella. On kuitenkin myös versioita, joilla on erilaisia polttoaineen syöttöjärjestelmiä: suoraruiskutus ja jakava korkean paineen polttoainepumppu ilman yhteispainetta, tai ruiskutus pyörrekammioon. Nämä moottorit olivat yhteinen kehitysaskel autonvalmistajille, kuten PSA Peugeot, Citroën, Ford Motor Company ja BMW. Monissa versioissa on twin-turbo, joka takaa maksimaalisen tehokkuuden ja suorituskyvyn moottoreille, tarjoten myös erinomaiset pidon ominaispiirteet.
Suosittuja TD4, TDV6 ja TDV8 -moottoreita
Moottorin malli |
Moottorin indeksi |
Tilavuus litroissa |
Sylintereiden määrä ja järjestys |
Venttiilien määrä |
Teho hevosvoimissa |
Maksimimomentti, Nm |
Mallit |
TD4 |
204D3 (M47TUD20) |
2.0 |
4, rivimoottori |
16 |
116‒150 |
280‒330 |
Land Rover Freelander |
224DT(DW12BTED4) |
2.2 |
4, rivimoottori |
16 |
122–200 |
360‒450 |
Land Rover Discovery Sport;
Land Rover Freelander;
Range Rover Evoque |
ZSD-424 |
2.4 |
4, rivimoottori |
16 |
122 |
360 |
Land Rover Defender |
TDV6 |
306DT, 30DDTX |
3.0 |
V6 |
24 |
211‒306 |
520‒700 |
Range Rover Sport;
Land Rover Discovery;
Range Rover |
276DT |
2.7 |
V6 |
24 |
190 |
440 |
Land Rover Discovery;
Range Rover |
TDV8 |
448DT |
4.4 |
V8 |
32 |
313‒339 |
700‒740 |
Range Rover |
368DT |
3.6 |
V8 |
32 |
271‒272 |
630‒640 |
Land Rover Range Rover;
Range Rover Sport |
Yleisiä TD4, TDV6 ja TDV8 -moottoreiden vikoja
Viat | Moottorit |
Epäluotettavat pyörreläpät. Huonon kiinnityksen vuoksi ne voivat repeytyä irti ja aiheuttaa vahinkoa mäntiin ja turbiiniin. | 204D3 |
Kampiakselin hihnapyörä hajoaa melko nopeasti. | 204D3 |
Suutinten purkamisprosessi on monimutkainen ja työntäyteinen. Useimmissa tapauksissa ne tulee porata ulos. | 224DT, DW12BTED4 |
Jakeluputkistoon polttoainetta syöttävä pumppu kuluu nopeasti dieselpolttoaineen epäpuhtauksista johtuen. Sen kulumistuotteet tukkivat suuttimet. | ZSD-424, 306DT, 30DDTX, 276DT
|
Konepellin alta alkaa kuulua nakutusta 200 000 kilometrin jälkeen, mikä johtuu kiertokankien päiden vahingosta. | ZSD-424 |
Moottori sakkaa tai ei käynnisty kampiakselin asentoanturin huonon designin vuoksi. | 306DT, 30DDTX |
Kampiakselin laakeri hajoaa ennenaikaisesti johtuen sen designin epätäydellisyydestä. | 306DT, 30DDTX, 276DT |
Turboahdin alkaa vioittua johtuen viallisesta käyttömekanismista. | 276DT |
Imusarjan muoviset elementit ja ilmaputket halkeavat. | 448DT |
Haljennut termostaatin kotelo johtaa moottorin ylikuumentumiseen. | 368DT |
Turboahtimesta vuotava öljy johtaa öljyn puutteeseen moottorissa. | 368DT |
Den
Hymyilevä teknikko, jolla on paljon kokemusta AUTODOC-ohjevideoiden pääesiintyjänä;
Aina suojalasit päässään;
Kilpailee BMW X5 E53 -autollaan;
Haaveilee saavansa Gold Play Buttonin 1 000 000 tilaajasta YouTubessa.
Kommentoi