Kannentiiviste: Tarkistaminen, toimintahäiriöt ja oireet

Kannentiiviste: Tarkistaminen, toimintahäiriöt ja oireet

Kannentiiviste on auton tiiviste, joka sijaitsee sylinterinkannen ja sylinterilohkon välissä. Se tiivistää paitsi nämä osat myös palotilan. Moottorin tiivisteistä tämä on kaikista tärkein.

Tässä artikkelissa kerromme kannentiivisteen toiminnasta ja sen yleisistä toimintahäiriöistä ja niiden oireista. Kerromme myös, kuinka tarkistat kannentiivisteen olevan kunnossa, kuinka korjaat sen itse ja kuinka vaihdat sen.

Kannentiivisteen toimintaperiaate

Kannentiivisteen toimintaperiaate

Kannentiiviste on tiiviste, joka tiivistää sylinterinkannen ja sylinterilohkon välin. Nykyautoissa nämä on yleensä pultattu yhteen ja kannentiiviste on painettu niiden väliin. Kannentiiviste varmistaa polttokaasujen ja palamattoman ilma-polttoaineseoksen säilymisen tiiviisti sylinterissä ja estää sylinterinkannen ja sylinterilohkon väliset jäähdytysaine-, vesi- ja öljyvuodot. Näin se estää osaltaan moottorin ylikuumenemista ja tehon menetystä. Kannentiivistettä pidetäänkin usein moottorin tärkeimpänä tiivisteenä.

Muodoltaan kannentiiviste on suorakulmainen ohut levy, jossa on keskellä rivissä pyöreitä reikiä männille. Se on yleensä valmistettu monikerroksisesta teräksestä (MLS-kannentiiviste) ja siihen on lisätty elastomeeriä. Tiiviste on pinnoitettu kumimaisella pinnoitteella. On olemassa myös kuparisia, elastomeerisiä ja alumiinisia tiivisteitä sekä teräs- tai kuparivalmisteisia O-renkaan kaltaisia kannentiivisteitä. Aiemmin käytettiin lähinnä grafiitista ja asbestista valmistettuja osia, joista on sittemmin luovuttu, sillä ne muodostivat terveysriskin.

Kannentiivisteen viat ja niiden oireet

Kannentiivisteen toimintahäiriöt voivat haitata moottorin toimintaa huomattavasti ja johtaa vakaviin vaurioihin. Erilaisten vikojen yleisin aiheuttaja on kannentiivisteen palaminen, mutta palamista ei ole helppo havaita ilman sylinterinpään poistamista.

 Alla esittelemme yleisimpiä vikoja ja oireita. 
  • ! Jäähdytysnesteen tai öljyn ulkoinen vuoto. Palanut kannentiiviste voi aiheuttaa jäähdytysnesteen vuotamista ulos moottorista. Voit havaita ulkoisen vuodon silmämääräisesti tarkastelemalla imu- ja pakosarjaa. Nestettä valuu sinne sylinterilohkon ja -kannen välistä. Vuoto on helpointa havaita moottorin ollessa sammutettuna. Ennen pitkää vuodon voi havaita jäähdytysnesteen tason vähenemisestä. Jos kannentiiviste vuotaa öljyä ulospäin, tämä on helppo havaita öljynoroista ja -lammikoista.
  • ! Jäähdytysnesteen tai öljyn sisäinen vuoto. Palanut kannentiiviste voi aiheuttaa jäähdytysnesteen vuotamista myös sylinteriin ja polttokammioon. Tämän havaitseminen on hieman hankalampaa. Jos nestettä on päässyt vuotamaan paljon, näet pakoputkesta tulevan valkoista, makealta tuoksuvaa savua. Voit havaita öljyssä vaaleaa vettä, joka on peräisin jäähdytysnesteestä. Ennen pitkää vuodon voi havaita jäähdytysnesteen tason vähenemisestä. Jos sisäinen vuoto on suuri ja katalysaattori vaurioituu, voi tämä johtaa mittaviin moottorivaurioihin. Vähäistä määrää ei kuitenkaan välttämättä voi havaita kotikonstein vaan auto on vietävä huoltamolle tarkastettavaksi.
  • ! Pakokaasun vuoto. Saatat nähdä jäähdytysnesteessä pakokaasujen jälkiä kuten nokea. Myös kuplia voi esiintyä. Ennen pitkää tämä johtaa jäähdytysnesteen pilaantumiseen, minkä voi havaita erilaisista oireista.
  • ! Paineen lasku. Tämä aiheuttaa moottorin tehon vähenemistä, karkeaa käyntiä ja polttoaineenkulutuksen lisääntymistä.
  • ! Moottorin ylikuumeneminen. Tätä tapahtuu erityisesti jäähdytysnesteen vuotojen vuoksi mutta myös johtuen hiilivedyn sekoittumisesta jäähdytysnesteeseen.
  • ! Märät sytytystulpat. Öljyä, kaasuja tai jäähdytysnestettä on voinut päästä sylintereihin, jolloin sytytystulpat kastuvat.

Kaikkiin vikoihin on syytä puuttua välittömästi, koska jopa lyhyiden matkojen ajaminen viallisella kannentiivisteellä on erittäin haitallista moottorille ja johtaa nopeasti laajempiin vaurioihin.

Miksi kannentiiviste hajoaa ja kuinka hajoamisen voi välttää

Kannentiiviste voi olla rikki erinäisistä syistä.

 Yleisimmät kolme syytä ovat seuraavat: 
  • ! Liian kuumalle lämpötilalle altistuminen. Nykyaikaiset kannentiivisteet kestävät huomattavasti paremmin kuumuutta kuin aiemmin käytetyt grafiitista tai asbestista valmistetut. Liiallista kuumuutta voi aiheuttaa jäähdytysnesteen vuoto tai liian alhainen taso; se voi siis olla sekä kannentiivisteen palamisen syy että seuraus. Vuoto aiheuttaa moottorin ylikuumenemisen ja voi polttaa kannentiivisteen. Alumiiniosat kärsivät lämpövaurioista muita todennäköisemmin, minkä takia niitä kannattaa välttää. Lämpöaltistusta voi aiheuttaa lisäksi sylinterinpään tai sylinterilohkon vääntyminen tai halkeaminen.
  • ! Nakutus. Nakutus tarkoittaa räjähdystä muistuttavaa syttymistä polttomoottorissa. Tässä tapauksessa se voi aiheuttaa sylinterin paineen hallitsematonta nousua, mikä voi aiheuttaa paineen vuotamista tiivisteestä.
  • ! Ikääntyminen. Jatkuva viileneminen ja kuumeneminen rasittaa kannentiivistettä ja se voi ajan myötä menettää eheyttään. Tällöin se ei enää toimi kuten pitäisi.

Paras tapa välttää kannentiivisteen vaurioituminen on pitää moottorin jäähdytysjärjestelmä hyvässä kunnossa ja seurata tarkasti jäähdytysnesteen tasoa. Jos sen sijaan nakutusta esiintyy, siihen on puututtava heti, sillä se vaurioittaa myös muita tärkeitä moottorin komponentteja.

Kannentiivisteen testaus

Voit testata kannentiivisteen toimintakykyä seuraavasti.

 Ennen testausta, anna moottorin viilentyä. 
  1. Irrota öljyn täyttöaukon korkki ja katso, onko siihen kertynyt valkoista mönjää. Jos on, öljyvuoto on todennäköinen.
  2. Kytke sytytys pois ja irrota sytytystulpat. Paineista sitten jäähdytysjärjestelmää tarkkaillen samalla sytytystulppien aukkoja. Jos aukoissa näkyy jäähdytysnestettä, kannentiivisteessä on vikaa.
  3. Irrota jäähdyttimen korkki. Käynnistä moottori. Jos näet kuplia moottorin ollessa käynnissä, tämä on huono merkki.
  4. Tee kemiallinen testi mittaaksesi, onko jäähdytysjärjestelmässä pakokaasuja. Kaada sopiva määrä erityistä testausnestettä putkiloon ja aseta se jäähdyttimen suulle. Käynnistä moottori, jolloin putkiloon kertyy ilmaa jäähdyttimestä. Testiaine muuttaa väriään mahdollisten pakokaasujen vaikutuksesta.
  5. Irrota jokaisen sylinterin sytytystulpat ja mittaa paineet painemittarilla. Jos molempien paineet ovat jatkuvasti matalat, tämä voi viitata kannentiivisteen vaurioon.
    Kannentiivisteen testaus
  6. Tarkista silmämääräisesti, näetkö öljy- tai jäähdytysainevuotoja moottorin osissa tai auton alla.

Kannentiivisteen korjaus

Vaikka kannentiiviste vuotaa, sitä ei ole aina tarpeen vaihtaa uuteen. Vanhan voi joissain tapauksissa korjata paikkausaineella. Voit korjata tiivisteen itse alla olevia vaiheita noudattaen.

Huomio! Anna moottorin viilentyä ennen kuin aloitat korjauksen. Tutustu aina auton ohjekirjaan huolellisesti. Jos havaitset merkkejä vakavasta viasta, pitää kannentiiviste vaihtaa kokonaan eikä sitä tule yrittää korjata.

  1. Aloita määrittelemällä ongelman vakavuus. Voiko auton moottori olla käynnissä yli vartin ylikuumentumatta? Jos vastaus on kyllä, voit aloittaa korjauksen kannentiivisteen paikkausaineella.
  2. Valitse sopiva paikkausaine. Tuotteita on hyvin erilaisia. Tärkeää on, että se sopii kannentiivisteen materiaalille, kestää erinomaisesti kuumuutta, soveltuu moottorin tyypille (bensiini vai diesel) ja vaikuttaa nopeasti. Kannentiivisteen korjausaine auttaa tilkitsemään vuodot ainakin tilapäisesti ja säästämään rahaa ja aikaa. Lisäksi aine voi soveltua joidenkin muidenkin ajoneuvossa olevien vuotojen tilkitsemiseen.
  3. Kaada paikkausainetta jäähdyttimeen. Sopiva määrä riippuu moottorin koosta. Anna auton käydä 15-30 minuutin ajan tuulettimen ja lämmittimen käydessä täydellä teholla. Kannentiivisteen korjausaineen kemialliset ainesosat tarvitsevat toimiakseen lämpöä ja kovettuvat itsestään.

Jos ongelma ei korjaantunut tai vauriot ovat liian vakavia korjattaviksi, siirry vaihtamaan kannentiivistettä.

Kannentiivisteen vaihto

Kannentiivisteen vaihto

Kannentiivisteen vaihto on suuritöinen toimenpide, minkä takia se on suositeltavaa teetättää huoltamolla erityisesti silloin, jos autonomistajalla ei ole tarvittavaa asiantuntemusta. Vaihto tapahtuu automerkistä ja -mallista riippuen alla listatuin vaihein.

Huomio! Anna moottorin viilentyä ennen kuin aloitat vaihdon. Tutustu aina auton ohjekirjaan huolellisesti ja selvitä esimerkiksi VIN-numeron avulla sopiva osa.

  1. Irrota akku.
  2. Valuta moottoriöljy ja jäähdytysneste pois järjestelmästä.
  3. Poista kaikki sylinterinkannen komponentit. Ota niistä kuva ennen aloittamista tai kirjoita niiden kuvaukset ylös, jotta muistat missä mikäkin oli. Voit merkitä komponentit haluamallasi tavalla. Tämä on suuritöinen vaihe ja joudut irroittamaan runsaasti muttereita, pultteja jne. Tarkasta irrottamasi komponentit.
  4. Poista kannentiivisteen kiinnikkeet oikeassa järjestyksessä. Järjestys on tarkasti määritelty auton ohjekirjassa ja sitä on syytä noudattaa halkeamien ja vääntymisen välttämiseksi.
  5. Tarkasta sylinterinkannen kokoonpano. Ovatko osat kunnossa? Saatat joutua vaihtamaan myös muita osia, mikäli ne ovat ehtineet vaurioitua.
  6. Puhdista sylinterinkansi ja sylinterilohko. Niissä voi olla sulamisjälkiä, öljykertymiä ja nokea.
  7. Puhdista kiinnitysreiät liasta ja kertymistä.
  8. Suihkuta uuteen kannentiivisteeseen tiivisteainetta molemmille puolille. Tämä parantaa tiivistystä entisestään.
  9. Asennan sylinterinkansi takaisin ja kiinnitä se. Noudata jälleen ajoneuvon ohjekirjassa määriteltyä sopivaa kiinnikkeiden kiinnitysjärjestystä.
  10. Asenna kaikki irrottamasi sylinterinkannen komponentit takaisin oikeille paikoilleen.
  11. Säädä mekaanista, nokka-akselin ja kampiakselin yhdistävää jakohihnan kokoonpanoa, mikäli sellainen on autossasi. Tarkista sen toimintakyky.
  12. Kytke akku takaisin ja täytä jäähdytysneste ja öljy.
  13. Testaa lopuksi koko järjestelmän toiminta. Kytke sytytys päälle, mutta älä vielä käynnistä moottoria. Lue järjestelmä OBD2-lukijalla ja tarkista mahdolliset vikakoodit.
  14. Käynnistä nyt moottori ja laita lämmitys täydelle teholle. Näin jäähdytysneste pääsee virtaamaan jäähdytysjärjestelmään ja poistaa viimeisetkin ilmakuplat.
  15. Valmista tuli!

Jos havaitset vaihdon jälkeen vikoja tai autosi toimii epätavanomaisesti, käänny välittömästi huoltamon puoleen. Ongelmien korjaus viiveettä on tärkeimmistä tavoista, kuinka voi pidentää moottorin elinikää.

Yhteenveto

  • i Kannentiiviste on auton moottorin tärkein tiiviste. Se sijaitsee sylinterinkannen ja sylinterilohkon välissä ja estää toisaalta paineen menetyksen, toisaalta öljy- ja jäähdytysnestevuodot.
  • i Toimintahäiriöt voi havaita varsinkin erilaisista vuodoista, joskus myös pakoputkesta tulevasta valkoisesta savusta ja moottorin epätavallisesta toiminnasta. Kaikkiin vikoihin on puututtava heti, jotta ongelmat eivät ehdi äityä pahoiksi.
  • i Kannentiivisteen korjaus itse paikkausaineella on melko helppoa. Vaihto taas on suuritöinen toimenpide.
  • i Kannentiivisteen autoosi löydät AUTODOC-verkkokaupasta. Asioimalla kaupassamme varmistat parhaat säästöt ja saat tukea koulutetuilta asiakaspalvelijoiltamme. Tervetuloa tutustumaan AUTODOCin kattavaan valikoimaan!

Kommenttia – 1

  • @user_70731
    06.08.2021 09:51
    Jäsen

    Paljonko kannetiivisteen vaihto pitäisi maksaa, kyseessä 2011 c250 cdi mersu

Profiilisi on sinun henkilökohtainen assistenttisi

Se voi seurata kuluja, pitää lokia ja vaihtoaikataulua sekä tallentaa korjausoppaita, muistiinpanoja ja asiakirjoja