Auton vesipumppu on ajoneuvon jäähdytysjärjestelmän osa, jonka tarkoituksena on moottorin jäähdytysnesteen kierrättäminen. Pumppu pumppaa nesteen ensin moottorilohkoon, josta se siirtyy edelleen sylinterinpäähän, jäähdyttimeen ja lopulta takaisin pumppuun.
Tässä artikkelissa kerromme auton vesipumpun toiminnasta ja pumpun mahdollisista vioista ja näiden oireista.
Auton vesipumpun toiminta
Auton vesipumppu on olennainen osa auton jäähdytysjärjestelmää. Moottorin lämpötila voi tavallisessa käytössä nousta jopa 110 celsiusasteeseen, joten moottorin viilentäminen on äärimmäisen tärkeää – eikä vähiten kuumina kesäpäivinä. Moottoria viilentää tällaisessa tilanteessa jäähdytysneste, jonka kiertoa moottorissa säätelee vesipumppu. Se ohjaa keskipakoisvoiman ja siipipyöränsä siiven avulla viilennettyä nestettä ensin moottoriin, jossa neste viilentää moottoria. Jälleen lämmennyt neste siirtyy jäähdyttimeen, jossa se viilenee uudelleen. Seuraavaksi neste palautuu vesipumppuun ja kierto jatkuu.
On olemassa sekä mekaanisia että sähköisiä vesipumppuja. Mekaanista pumppua ohjaa useimmiten hammas- tai moniurahihna eli sen toiminta perustuu pyörimisenergiaan. Auton sähköinen vesipumppu taas saa virtansa akusta ja se voidaan suunnitella annostelemaan jäähdytysnestettä juuri sopivia määriä ja sopivalla lämpötilalla. Toisaalta sähköiset vesipumput eivät aina ole yhtä tehokkaita kuin mekaaniset.
Auton vesipumpun yleisiä vikoja ja niiden oireita
Vesipumpun hajoamiseen voivat johtaa erilaiset tekijät, kuten kuluneet pumpun laakerit, vuodot, tiivisteiden löystyminen tai halkeaminen tai hajonneet siivet. Epäiletkö, että auton vesipumppu on rikki?
Pidä silmällä seuraavia oireita:Monet viat ja toimintahäiriöt ovat helppoja välttää. Tärkeää on, ettet koskaan anna pumpun käydä kuivana, sillä tämä vaurioittaa sen tiivisteitä. Varmista, että käytät aina sopivia tiivisteitä ja korvaat ne uusilla kun vaihdat vesipumpun. Huomioithan, että jos pumpussa on oma tiiviste tai o-rengastiiviste, erillistä tiivistetahnaa ei välttämättä tarvita. Ole myös tarkkana, että käytät ainoastaan ajoneuvolle sopivaa jäähdytysnestettä.
Otathan huomioon, että hajonneen vesipumpun korjaaminen on vaikeaa. Uudet vesipumput eivät kuitenkaan ole kovin kalliita, joten kannattaa vaihtaa hajonnut osa suosiolla uuteen.
Auton vesipumpun vaihto itse
Tiesitkö, että auton vesipumpun vaihto itse on mahdollista? Auton vesipumpun vaihtoväli on yleensä noin 60 000-140 000 km ja riippuu monista tekijöistä. Alla yleisluontoiset ohjeet vaihtamiseen.
Tutustuthan ajoneuvosi huolto-oppaaseen ja uuden pumpun mukana mahdollisesti tuleviin ohjeisiin ennen toimenpiteen aloittamista. Ennen aloittamista huolehdi, että moottori on viilentynyt.
- Poista hihnakäyttöiset komponentit.
- Poista vesipumpun johto. Pidä ämpäriä alla ja suojaa itsesi, sillä jäähdytysnestettä vuotaa ulos.
- Löysää vanhan vesipumpun pultit ja poista se.
- Poista vanhat tiivisteet ja niiden jäämät ja puhdista asennuskohta.
- Tarkasta muut jäähdytysjärjestelmän osat eli auton termostaatti, jäähdyttimen korkki, jäähdytin sekä jäähdytysnesteletkut. Vaihda vialliset osat.
- Asenna uusi pumppu ja sen tiivisteet. Uusien tiivisteiden ja tiivisteaineiden käyttö on suositeltavaa, vaikka vanhat vaikuttaisivatkin olevan silmämääräisesti kunnossa.
- Kiristä pultit valmistajan määrittelemällä vääntömomentilla.
- Liitä jäähdytysnesteen letku takaisin.
- Lisää jäähdytysnestettä. Huomioithan, että nesteen tulisi sopia autollesi.
- Kokeile pyörittää pumppua manuaalisesti. Sen siipien tulisi pyöriä ongelmitta.
- Varmista, että pumppua ohjaavat hihnakäyttöiset komponentit ovat kunnossa ja toimivat oikein.
- Tarkista vielä kokoonpano silmämääräisesti esimerkiksi vuotojen varalta.
Yhteenveto
Kommentoi