Turboahtimen asentaminen on erinomainen tapa lisätä autoon tehoja. Se on tehonsa pakokaasuista saava ahdin, joka voi lisätä ajoneuvon moottorin tehoa jopa 50 %.
Tässä artikkelissa kerromme turboahtimen toimintaperiaatteesta, sen yleisistä tyypeistä, vioista sekä asennuksesta.
Turboahtimen toimintaperiaate
Turboahdin (usein puhutaan lyhyemmin turbosta) on turbiinikäyttöinen laite, joka asennetaan ajoneuvon moottorin pakosarjalle. Sen tehtävä on parantaa moottorin tehoa syöttämällä moottoriin enemmän ilmaa, jolloin moottorin puristussuhde paranee. Turboahtimia asennetaankin autoihin usein viritystarkoituksessa ja parantamaan entisestään chiptuningin vaikutuksia. Ensimmäiset turboahtimet patentoi sveitsiläisinsinööri Alfred Buchi vuonna 1905 ja niitä käytettiin aluksi lähinnä laivoissa ja junissa. 1960-luvulta lähtien niitä alkoi pikkuhiljaa ilmestyä henkilöautoihin.
Turboahtimessa on kaksi samalle akselille asennettua osaa, jotka ovat muodoltaan hieman käyrämäistä puhallinsoitinta muistuttavia. Toisessa osista eli kaasuturbiinissa moottorista tulevat kuumat pakokaasut pyörittävät turbiinipyörää. Se pyörii jopa 150 000 kierroksen nopeudella minuutissa eli huomattavasti nopeammin kuin auton moottori. Tästä johtuen turboahtimen lämpötilakin voi olla jopa 800 °C. Toinen osista eli turbokompressori taas imee ilmaa sisäänsä, paineistaa sen nopeasti pyörivän ahdinpyörän avulla ja siirtää sen edelleen moottoriin imukanaviin. Juuri tämä paineistettu ilma antaa moottorille sen lisätehon, sillä mitä enemmän polttokammion ilmasta on paineistettua, sitä enemmän polttoainetta voidaan polttaa. Jos ilmaa siirtyy moottoriin esimerkiksi 50 % enemmän, tehonlisäys voi olla 30-40 % tai parhaimmillaan peräti 50 %.
Täysiä tehoja ei välttämättä saada turboviiveen vuoksi, eli siksi, koska ahtimella kestää saada riittävän korkeat kierrokset aikaan toimiakseen tehokkaasti. Viivettä voidaan lyhentää vähentämällä inertiaa, mikä onnistuu käytännössä parhaiten komponenttien painoa vähentämällä, jolloin myös turboahdin on pienempi. Turboahtimen koko ei siis suoraan ole sidoksissa sen suorituskykyyn, sillä pieni turboahdin toimii tehokkaammin ja paremmin alhaisilla moottorin nopeuksilla, vaikkakin se voi syöttää vähemmän ilmaa moottoriin. Painoa voidaan vähentää myös käyttämällä keraamisia turbiinin siipiä. Lisäksi useimmista turboista löytyy hukkaportti eli venttiili, joka mahdollistaa pakokaasujen ohittavan turbiinin siivekkeet, vähentäen näin myös turboviivettä. Joissain turboahtimissa voi olla myös turbiiniakselia tukevat kuulalaakerit.
Turboahtimien tyypit
On olemassa useita erilaisia turboahtimia.
Alla esittelemme yleisimpiä tyyppejä.Turboahtimen hyödyt ja haitat
Jos turboahtimesta on todella hyötyä moottorin tehon lisäämisessä, miksi kaikista autoista ei löydy turboahdettua moottoria? Alla esittelemme turboahtimien hyötyjä mutta myös haittapuolia.
Hyödyt HaitatYleisiä turboahtimen oireita ja vikoja
Suurin osa turboahtimien vioista johtuu jostain muista tekijöistä kuin valmistusvirheistä. Alla esittelemme yleisimpiä turboahtimen oireita ja niiden syitä.
Yleisiä vikojen oireita ovat muun muassa seuraavat Yleisiä vikojen syitä ovat muun muassa seuraavatJos epäilet turboahtimessasi vikaa, vie ajoneuvo välittömästi autokorjaamolle tarkastettavaksi. Ongelmien huomiotta jättäminen voi johtaa niiden pahenemiseen ja laajempiin moottorivikoihin, joiden korjaaminen on erittäin kallista.
Turboahtimen asennus
Annamme nyt yleiset turboahtimen asennusohjeet sellaiseen ajoneuvoon, jossa ei ole aiemmin ollut turboahdinta. Otathan huomioon, että vaiheet voivat olla erilaiset ajoneuvosta ja ahtimesta riippuen.
Tutustu aina ajoneuvosi ohjekirjaan ja turboahtimen käyttö- ja asennusohjeisiin huolellisesti ennen asennuksen aloittamista. Suojaa vaatteesi ja kätesi ennen töiden aloittamista, käytä suojalaseja ja älä koske moottorin osiin ennen kuin se on täysin viilentynyt.
- Selvitä, minkälaisen turboahtimen autoosi voi asentaa ja osta sopiva turbo. Saatat joutua tekemään ajoneuvossa tiettyjä muutoksia turbon asentamista varten, etenkin jos olet samalla asentamassa välijäähdyttimen, uuden pakosarjan, suuttimia, polttoainepumpun tai muita järjestelmän komponentteja.
- Nosta autoasi sen etupäästä sallitusta nostokohdasta ja tue auto kunnolla autopukkeja käyttäen.
- Suihkuta järjestelmän muttereita, pultteja ja kiinnikkeitä tunkeutuvalla voiteluaineella, jotta niiden irrottaminen helpottuu.
- Irrota johto akun negatiivisesta navasta.
- Poista sekä imu- että pakosarjan putket irrottamalla niiden pultit.
- Irrota pakosarja moottoritilasta.
- Valuta kaikki ylimääräinen öljy pois astiaan.
- Asenna uusi tiiviste ja uusi lappo öljynottoletkuun.
- Irrota nyt etupuskuri.
- Asenna välijäähdytin sille sopivaan paikkaan.
- Asenna turboahdin ja pakosarja tiivisteineen välijäähdyttimen ja jäähdyttimen väliin.
- Liitä öljypohjaan vievät öljyletkut turboahtimeen. Kiinnitä myös jäähdytysaineletkut.
- Laske turboahdin ja pakosarja moottoritilaan.
- Varmista vielä, että kaikki tiivisteet ovat paikoillaan ja pakosarja ja turboahdin on kiinnitetty tukevasti.
- Tarkista, että ajoneuvon ilmanottosarjassa ei ole suodattimia tai ylimääräisiä putkia.
- Vaihda öljyt ja laske auto takaisin maahan.
- Valmista tuli! Lähde nyt koeajolle. Mikäli havaitset mitään epätavallista ajon aikana, ota yhteyttä autohuoltamoon.
Jos et onnistu turboahtimen asentamisessa itse, kannattaa luottaa toimenpide huoltamon ammattilaisille, jotta mahdollisilta virheiltä vältytään. Otathan välittömästi yhteyttä huoltamoon, mikäli havaitset ongelmia turboahtimen asentamisen jälkeen.
Yhteenveto
Kommentoi