
Jakohihnan tai -ketjun avulla ohjataan auton polttokammion venttiilit avaavien ja sulkevien kampiakselin ja nokka-akselin toimintaa. Jakoketjun tai -hihnan mekanismeilla on erilaisia etuja ja haittapuolia.
Tässä artikkelissa kerromme jakohihna ja -ketjumekanismien toimintaperiaatteesta, hyvistä ja huonoista puolista sekä yleisistä vioista ja niiden oireista. Kerromme myös, kuinka tarkistat ja vaihdat jakohihnan tai -ketjun itse.
Jakohihnan ja -ketjun toimintaperiaate
Ajoneuvon polttomoottorissa on venttiilejä, joiden on tärkeää aueta ja sulkeutua oikea-aikaisesti jokaisen sylinterin imu- ja pakosyklien aikana. Näiden venttiilien avaamiseen ja sulkemiseen käytetään kampiakselia ja nokka-akselia, joita ohjaa jakohihna tai jakoketju. Nykyautoissa jakohihnat alkoivat yleistyä 1970- ja 1980-luvuilla ja ne ovat yleensä vahvistetusta kumista valmistettuja hammashihnoja, joiden sopiva kireys on erittäin tärkeää.

Toisaalta metalliset jakoketjut ovat yleistyneet nopeasti, sillä niitä ei usein ole tarpeen vaihtaa ajoneuvon käyttöiän aikana kertaakaan, toisin kuin jakohihnoja, jotka kuluvat ajan myötä. Mistä sitten tiedän, onko autossani jakohihna vai ketju? Helppo vinkki tähän: tarkista, onko moottorisi sivussa tinalevy tai muovisuoja – jos kyllä, autossasi on jakohihna. Jos taas ei, autossasi on jakoketju. Löydät vastauksen myös ajoneuvosi ohjekirjasta.

- Oikein kiristetty jakohihna pyörittää nokka-akselin hihnapyörää.
- Nokka-akselin hihnapyörä (tai -pyörät, jos niitä on kaksi) alkaa liikkumaan samaan tahtiin kampiakselin hihnapyörän kanssa.
- Hihna ohjaa sylinterien venttiilejä ja mäntiä niin, että ne työntävät nokka-akselin nokkia oikeassa tahdissa eli käytännössä silloin, kun nokat ovat syklin yläasennossa.
- Imuvaiheessa mäntä liikkuu alaspäin, ja imuventtiili avautuu päästäen ilma-polttoaineseosta sylinteriin. Sitten jälkeen mäntä nousee ja paineistaa ilma-polttoaineseoksen.
- Kun mäntä laskee, sytytystulpat sytyttävät ilma-polttoaineseoksen. Tässä vaiheessa kaikki venttiilit ovat kiinni.
- Pakoventtiili aukeaa, jolloin ylimääräinen ilma-polttoaineseos poistuu moottorista. Imuventtiili on tässä vaiheessa kiinni.
Oikea tahditus on erittäin tärkeä, koska mikäli nokka-akseli(t) ja kampiakseli ovat eri tahdissa, seurauksena voi olla jopa moottorivika tai vähintäänkin taipuneet venttiilit ja männänvarret tai täysin vaurioituneet männät. Huomioithan myös, että jakohihna ohjaa tai voi ohjata muitakin moottorin osia, kuten auton vesipumppua, öljypumppua tai kiristinrullia – nämä on suositeltavaa vaihtaa yhdessä jakohihnan kanssa.
On olemassa myös autoja, joissa ei käytetä jakohihnaa tai -ketjua. Näissä niiden asian voivat ajaa erilaiset hammaspyörästöt. Tällaiset mekanismit ovat kuitenkin harvinaisia.
Jakohihna vs. jakoketju: Edut ja haittapuolet
Jakohihna ja jakoketju suorittavat saman toiminnon, minkä vuoksi moni kysyy, kumpi on parempi valinta. Alle olemme koonneet jakohihnan ja jakoketjun hyviä ja huonoja puolia.
Jakohihna
Hyvät puolet: Huonot puolet:Jakoketju
Hyvät puolet: Huonot puolet:Kuinka tarkistaa jakohihnan ja jakoketjun kunto
Jakohihnan tarkistus on hyvä tehdä säännöllisesti, jotta sen hajoaminen voidaan ehkäistä ja vältetään kalliit ja mittavat korjaukset. Tarkista jakohihnan vaihtoväli autosi ohjekirjasta ja jakohihnan pakkauksesta ja tarkista jakohihnan kunto jo hyvissä ajoin ennen kuin käyttöikä alkaa tulla vastaan. Jos käyttöikä on ilmoitettu vuosina (esim. 5 vuotta), on järkevää vaihtaa hihna, vaikka autolla ei olisi ajettu kovin paljoa tänä aikana.
Jakohihnan kunnon tarkistaminen käy silmämääräisestikin. Ennen tarkistuksen aloittamista, lukitse nokka-akselit ja jätä vaihde päälle. Irrota sitten jakopään koppa ja tarkista hihna kuluneiden reunojen, halkeamien ja hampaiden tylpistymisen varalta. Myös liiallinen kiilto tai marmorimainen pinta voivat viitata kulumaan. Jos havaitset näitä merkkejä, hihna on vaihdettava uuteen joko itse tai korjaamolla.
Jakoketjun tarkistamiseksi, poista ensin jakajan kansi ja tarkkaile roottorin asentoa. Aseta tämän jälkeen sopivan kokoinen nivelväännin kampiakselin hihnapyörälle ja käännä hihnapyörää hitaasti tarkkaillen samalla jakajan roottoria. Lopeta kääntäminen, kun roottori liikkuu. Tämän jälkeen, merkitse hihnapyörän asento tussilla tai liidulla, ja käännä sitten kampiakselia hitaasti vastakkaiseen suuntaan. Lopeta kääntäminen jälleen, kun roottori liikkuu, ja merkitse kampiakselin asento. Mittaa kampiakselin pyörimisaste ja kahden tekemäsi merkinnän etäisyys. Jaa kahden merkinnän etäisyys vaimentimen täydellä halkaisijalla ja kerro saamasi tulos 360:lla (täysi astemäärä), jotta saat kahden merkinnän välisen aste-eron selville. Sopivan kireän ketjun astemäärä on 3-5. Liian löysän ketjun aste on 10 tai enemmän. Tällöin se pitää kiristää tai vaihtaa.
Yleisiä vikoja ja niiden oireita
Mistä tietää, että jakohihna pitää vaihtaa? Alla esittelemme jakohihnojen ja jakoketjujen yleisiä vikoja ja niiden oireita.
Jakohihnan oireet ja viat Jakoketjun oireet ja viatHavaitsitpa mitä tahansa näistä oireista, pyri heti selvittämään niiden syy. Jos et onnistu korjaamaan oireiden syytä itse, vie auto pikimmiten korjaamolle. Vikoihin ja oireisiin puuttuminen hyvissä ajoin voi säästää sinut kalliilta moottorivioilta.
Jakohihnan vaihto

Ennen vaihdon aloittamista, tarkista, milloin jakohihnasi on viimeksi vaihdettu. Entä mistä tietää, onko jakohihna vaihdettu? Paras tapa on tiedustella asiaa, kun hankit käytettyä ajoneuvoa. Kannattaa käydä läpi ajoneuvon huoltohistoria, jossa on todennäköisesti merkintä vaihtopäivämäärästä ja vaihdetun jakohihnan tyypistä. On todennäköistä, että käytetyn ajoneuvon hihna on vaihdettu ainakin kerran.
Ennen aloittamista, ota myös huomioon, että jakohihnan vaihto on vaivalloinen ja monivaiheinen toimenpide, jota ei suositella kokemattomalle kotimekaanikolle. Jos et ole varma siitä, mitä olet tekemässä, on parempi viedä auto korjaamolle. Tutustu ennen toimenpidettä huolellisesti ajoneuvosi ohjekirjaan.
Yleisluontoiset vaihdon vaiheet on listattu alla.- Osta ajoneuvoosi sopiva hihna. Tarkista ajoneuvon ohjekirjasta, millainen hihna on sopiva tai käytä apunasi ajoneuvon VIN-numeroa. Osta lisäksi uusia tiivisteitä.
- Irrota akun johdot, jotta vältät sähköiskut vaihdon aikana.
- Poista laturin hihna ja moniurahihna, mikäli ne estävät pääsyn jakohihnaan. Poista muutkin elementit, jotka estävät pääsyn jakohihnaan, kuten pumput. Varo kuitenkin, ettet päästä paineistettujen järjestelmien paineita purkautumaan. Poista lopuksi jakajan kansi, mikäli sellainen löytyy autostasi.
- Käännä kampiakselin pulttia niin, että kampiakselin hihnapyörän ajoitusmerkki on 0 asteessa ajoitusasteikolla. Huom! Älä kuitenkaan tee tätä vaihetta, jollet ole varma siitä, että jakohihnasi on yhä kunnossa – muuten saatat vahingossa taivuttaa venttiilejä.
- Kierrä irti jakopään kopan (suojan) ruuvit ja pultit ja irrota koppa.
- Tarkista, että kampi- ja nokka-akselin (-akseleiden) ajoitusmerkit ovat oikein suunnattuja.
- Tarkista järjestelmä vesi- ja öljyvuotojen varalta.
- Löysää hihnankiristimen pultit, jotta pystyt irrottamaan vanhan hihnan.
- Asenna uusi hihna ja käytä sallittua vääntömomenttia, jotta se on sopivan kireä. Huomioithan, että liian kireä tai löysä hihna voi aiheuttaa vakavia vikoja.
- Kun uusi hihna on paikallaan, asenna kaikki purkamasi osat takaisin. Varmista, että pultit ja kiinnitykset ovat kunnolla kiristettyjä.
- Valmista tuli! Lähde nyt rauhalliselle koeajolle ja kuulostele moottorin ääniä. Kuuluuko mitään epätavallista? Havaitsetko ajon aikana poikkeavuuksia? Jos vastaus on ei, vaihto on onnistunut.
Jakoketjun vaihto
Kerromme alla yleisluontoiset ohjeet jakoketjun vaihtamiseen. Huomioithan, että myös jakoketjun vaihto on monimutkainen ja vaivalloinen toimenpide, johon ei kannata ryhtyä, mikäli sinulla ei ole vaadittavaa kokemusta ja osaamista. Tutustu ennen toimenpidettä huolellisesti ajoneuvosi ohjekirjaan.
- Puhdista moottori huolellisesti rasvanpoistoaineella ennen vaihdon aloittamista.
- Tarkista autosi sytytysjärjestys sen huoltokirjasta.
- Irrota akun johdotus sähköiskujen välttämiseksi, aloittaen negatiivisesta navasta.
- Irrota jäähdyttimen korkki ja tyhjennä jäähdytin jäähdytinnesteestä. Itse jäähdyttimen poistaminen ei ole tarpeen.
- Löysää moniurahihnan tai kiilahihnan kireyttä ja irrota se.
- Poista vesipumpun lämmitysputket ja itse vesipumppu.
- Poista kampiakselin hihnapyörä.
- Irrota jakoketjun koppa (suoja) kiertämällä irti sen pultit ja kiinnikkeet.
- Selvitä kampiakselin ja nokka-akselin ajoitusmerkkien sijainnit sekä ketjun itsensä merkit. Aseta moottori ylempään kuolokohtaan näiden merkkien avulla.
- Poista vanha jakoketju.
- Voitele hammaspyörät.
- Asenna uusi jakoketju pyörille noudattaen ajoitusmerkkejä niin, että se on samassa asennossa kuin poistamasi vanha ketju.
- Kiristä ketju vaadittuun kireyteen. Automaattinen ketjunkiristin auttaa tässä, mikäli sinulla on sellainen.
- Vaihda kampiakselin tiivisteet.
- Kokoa vetohihnan kokoonpano, asenna vetohihnat takaisin sopivalla kireydellä.
- Täytä jäähdytin jäähdytinnesteellä ja asenna takaisin irrottamasi komponentit. Asenna uudet jäähdyttimen letkut.
- Asenna uusi vesipumppu.
- Varmista, että kaikki osat ja kiinnikkeet on kunnolla kiinnitetty ja kiristetty. Yhdistä nyt akku takaisin aloittaen positiivisesta navasta.
- Käynnistä moottori ja tarkista kokoonpano vuotojen varalta.
- Lähde lyhyelle ja rauhalliselle koeajolle ja kuulostele moottorin ääntä ja kiinnitä huomiota ajon sulavuuteen. Mikäli havaitset ongelmia, vaihto ei ole onnistunut.
Yhteenveto
Kommentoi