Mikä on SRS? Toiminnot, tyypit ja miten se toimii

Mikä on SRS? Toiminnot, tyypit ja miten se toimii

SRS (Supplemental Restraint System) on passiivisen turvallisuuden järjestelmä, jonka tarkoituksena on suojella kuljettajaa ja matkustajia hätätilanteessa.

 SRS osiin lukeutuvat: 
  • etu- ja sivuturvatyynyt;
  • aktiivinen niskatuki;
  • turvavöiden esikiristimet;
  • anturit;
  • ohjausyksikkö.

SRS osat voivat sijaita eri puolilla ajoneuvoa – konepellin alla, istuimilla ja myös keskikonsolissa.

SRS antureiden tavoitteena on mitata auton liikkeen parametrejä ja seurata ihmisten sijoittumista matkustamossa. Nämä tiedot lähetetään ohjausmoduuliin, joka antaa komennon toiminnallisille yksiköille.

Hätätilanteessa, esimerkiksi ajettaessa yli 50 km/h nopeudella tai nopeammin, inertia-anturit aktivoituvat. Tämän seurauksena moduuli aktivoi turvatyynyjen ponneainepanokset. Tämän seurauksena turvatyynyt laukeavat.

Moduuli aktivoi turvatyynyjen ponneainepanokset

Turvatyynyt täyttyvät kuivan kaasun avulla, joka on kapseleiden sisällä: sähköisen impulssi seurauksesta kapselit sulavat, kaasua vapautuu ja se täyttää turvatyynyn.

 Ponneainepanokset eivät aktivoidu jos: 
  • auto törmää pehmeään kohteeseen;
  • isku tulee takaa (aktiiviset pääntuet aktivoituvat);
  • vaikutus tulee sivulta, ja autossa ei ole sivuturvatyynyjä.

Erilliset anturit seuraavat, jos henkilö käyttää turvavyötä tai ei käytä sitä. Turvavöiden kiristysaste voi kasvaa kun SRS-moduulista tulee asianmukainen signaali.

SRS-järjestelmä on vuorovaikutuksessa keskuslukon kanssa: ovet, jotka olivat lukossa onnettomuuden hetkellä avautuvat SRS:n antaman signaalin jälkeen. Näin pelastajat pääsevät loukkaantuneiden luo.

    Profiilisi on sinun henkilökohtainen assistenttisi

    Se voi seurata kuluja, pitää lokia ja vaihtoaikataulua sekä tallentaa korjausoppaita, muistiinpanoja ja asiakirjoja