AMT on automatisoitu manuaalivaihteisto. Rakenteellisesti se perustuu manuaalivaihteistoon, mutta se eroaa kuitenkin jälkimmäisestä sillä siinä on automaattiset vaihteet ja kytkimen ohjausjärjestelmä.
AMT:n edut ovat:- mukava käyttö;
- tehostunut energiankulutus;
- luotettavuus;
- suhteellisen alhaiset kustannukset, klassiseen automaattivaihteistoon verrattuna.
AMT voi toimia puoliautomaattisesti tai automaattisesti. Ensimmäinen edellyttää vaihteiden vaihtamista kytkentä keskuskonsolin vivun tai ratin alaisten kytkimien avulla.
Automaattisessa tilassa AMT:n ohjaus tapahtuu elektronisen järjestelmän avulla, jonka komponentit ovat:
Ohjausyksikkö analysoi syötettyjä tietoja, erityisesti öljyn lämpötilan ja paineen lukemia, sekä vaihdekepin ja kytkinhaarukan asentoja. Analyysin perusteella, se lähettää komentoja käyttömekanismille.
AMT on varustettu kitka-tyyppisellä kytkimellä. Nykyaikaisissa autoissa voi olla tuplakytkin vaihteisto. Jälkimmäinen lähettää vääntömomentin moottorista katkaisematta tehonsyöttöä.
Suosituimma automatisoidut manuaalivaihteistot tuplakytkimellä ovat:- DCT M Drivelogic (BMW);
- PDK (Porsche);
- DSG (Volkswagen);
- Speedshift DCT (Mercedes-Benz);
- Powershift (Ford, Volvo);
- S-Tronic (Audi);
- Twin Clutch SST (Mitsubishi);
- TCT (Alfa Romeo).
- Sähköiset.
- Allshift (Mitsubishi);
- Durashift EST (Ford);
- Dualogic (Fiat);
- MultiMode (Toyota);
- Easytronic (Opel);
- 2-Tronic (Peugeot);
- SensoDrive (Citroën).
- hydrauliset.
- SMG (BMW);
- Selespeed (Alfa Romeo);
- R-Tronic (Audi);
- Quickshift (Renault);
- ISR (Lamborghini).
Sähköisen AMT:n käyttömekanismina ovat sähkömoottorit; kun taas hydraulitoiminen AMT toimii hydraulisilla sylintereillä, joita ohjataan sähkömagneettisten venttiilien avulla. Hydraulikäytöisen AMT:n ohjausjärjestelmä sisältää hydraulisen ohjainyksikön, joka ohjaa hydraulisia sylintereitä ja ylläpitää järjestelmän painetta.
Hydrauliohjaus, verrattuna sähköiseen malliin, on tunnettu siitä, että se vaatii enemmän energiaa: lisäenergiaa kuluu järjestelmän paineen ylläpitämiseen. Hydraulisen järjestelmän etu on, sähköiseen verrattuna, sen toiminnan suuri nopeus.
Kommentoi