Mikä on AMT? Määritelmä, tyypit, ominaisuudet ja miten se toimii

Mikä on AMT? Määritelmä, tyypit, ominaisuudet ja miten se toimii

AMT on automatisoitu manuaalivaihteisto. Rakenteellisesti se perustuu manuaalivaihteistoon, mutta se eroaa kuitenkin jälkimmäisestä sillä siinä on automaattiset vaihteet ja kytkimen ohjausjärjestelmä.

 AMT:n edut ovat: 
  • mukava käyttö;
  • tehostunut energiankulutus;
  • luotettavuus;
  • suhteellisen alhaiset kustannukset, klassiseen automaattivaihteistoon verrattuna.

AMT voi toimia puoliautomaattisesti tai automaattisesti. Ensimmäinen edellyttää vaihteiden vaihtamista kytkentä keskuskonsolin vivun tai ratin alaisten kytkimien avulla.

Automaattisessa tilassa AMT:n ohjaus tapahtuu elektronisen järjestelmän avulla, jonka komponentit ovat:

  • ohjausyksikkö;
  • tulo-anturit;
  • käyttömekanismit.

Ohjausyksikkö analysoi syötettyjä tietoja, erityisesti öljyn lämpötilan ja paineen lukemia, sekä vaihdekepin ja kytkinhaarukan asentoja. Analyysin perusteella, se lähettää komentoja käyttömekanismille.

AMT on varustettu kitka-tyyppisellä kytkimellä. Nykyaikaisissa autoissa voi olla tuplakytkin vaihteisto. Jälkimmäinen lähettää vääntömomentin moottorista katkaisematta tehonsyöttöä.

AMT on varustettu kitka-tyyppisellä kytkimellä
 Suosituimma automatisoidut manuaalivaihteistot tuplakytkimellä ovat: 
  • DCT M Drivelogic (BMW);
  • PDK (Porsche);
  • DSG (Volkswagen);
  • Speedshift DCT (Mercedes-Benz);
  • Powershift (Ford, Volvo);
  • S-Tronic (Audi);
  • Twin Clutch SST (Mitsubishi);
  • TCT (Alfa Romeo).
 On olemassa kahdenlaisia AMT versioita riippuen kytkimen ja hammaspyörien tyypistä: 
  1. Sähköiset.
    • Allshift (Mitsubishi);
    • Durashift EST (Ford);
    • Dualogic (Fiat);
    • MultiMode (Toyota);
    • Easytronic (Opel);
    • 2-Tronic (Peugeot);
    • SensoDrive (Citroën).

  2. hydrauliset.
    • SMG (BMW);
    • Selespeed (Alfa Romeo);
    • R-Tronic (Audi);
    • Quickshift (Renault);
    • ISR (Lamborghini).

Sähköisen AMT:n käyttömekanismina ovat sähkömoottorit; kun taas hydraulitoiminen AMT toimii hydraulisilla sylintereillä, joita ohjataan sähkömagneettisten venttiilien avulla. Hydraulikäytöisen AMT:n ohjausjärjestelmä  sisältää hydraulisen ohjainyksikön, joka ohjaa hydraulisia sylintereitä ja ylläpitää järjestelmän painetta.

Hydrauliohjaus, verrattuna sähköiseen malliin, on tunnettu siitä, että se vaatii enemmän energiaa: lisäenergiaa kuluu järjestelmän paineen ylläpitämiseen. Hydraulisen järjestelmän etu on, sähköiseen verrattuna, sen toiminnan suuri nopeus.

Profiilisi on sinun henkilökohtainen assistenttisi

Se voi seurata kuluja, pitää lokia ja vaihtoaikataulua sekä tallentaa korjausoppaita, muistiinpanoja ja asiakirjoja