Mikä on 4×4? Ominaisuudet ja tekniset tiedot

Mikä on 4×4? Ominaisuudet ja tekniset tiedot

4×4 on yleistermi nelivetojärjestelmälle kahden akselin ajoneuvoissa. 

Sillä viitataan erityisesti Jeep-autojen nelivetoversioihin. Se tarkoittaa, että moottorin vääntömomentti voidaan jakaa kaikille neljälle pyörälle samanaikaisesti.

Miten 4×4 toimii

Mallista ja tuotantovuodesta riippuen, Jeepit on varustettu seuraavilla 4×4-voimansiirroilla:

  • Osa-aikainen: normaalisti vääntömomentti ohjataan taka-akselille. Kuljettaja voi tarvittaessa yhdistää etuakselin. Jakovaihteiston kytkinyksikköä käytetään yhdistämään molemmat akselit.
  • Jatkuva: lukittavaa keskitasauspyörästöä käytetään yhdistämään molemmat akselit. Vääntömomentti ohjautuu jatkuvasti kaikille neljälle pyörälle samanaikaisesti.
  • Vaihtuvatoiminen (on-demand): etuakseli vetää oletusarvoisesti ajoneuvoa. Järjestelmä yhdistää taka-akselin ainoastaan, jos etupyörät luistavat. Tähän käytetään visko- tai monilevykytkintä. Se yhdistää taka-akselin kardaaniakseliin, joka vastaanottaa vääntömomentin jakolaatikosta hypoidipyörästön avulla. Se pyörii jatkuvasti. Jotkut versiot on varustettu ylimääräisellä mekaanisella kytkimellä, joka mahdollistaa kardaaniakselin irrottamisen jakolaatikosta.

4×4:n tyyppejä ja ominaisuuksia

Nimi Vetotapa Erityispiirteitä Tällaisella vetotyypillä varustetut Jeep-mallit
Command-Trac Osa-aikainen 4×4 voidaan käyttää ainoastaan liukkailla pinnoilla.  Cherokee XJ, KJ, SJ; Comanche MJ; Wrangler YJ, TJ, JK, JL; Liberty KJ; Wagoneer SJ. 
Command-Trac II Keskikonsolin kytkintä käytetään jakolaatikon ohjaamiseen lattiaan asennetun vivun sijaan. Liberty QC; Cherokee QC.
Rock-Trac Keskitasauspyörästöä ei ole. Pyörän tasauspyörästö on varustettu pneumaattisella tai sähköisellä lukitsijalla. Pienimmällä vaihteella on 4:1-suhde, jonka avulla ajoneuvo voi kiivetä erittäin jyrkkiä mäkiä. Wrangler Rubicon TJ, JK, JL; Wrangler Unlimited Rubicon TJ, JK, JL; Gladiator Rubicon JT.
Selec-Trac   Jatkuva kaksipyörävetotoiminnolla Avoimessa keskitasauspyörästössä on elektroninen lukitsija. Se voidaan tarvittaessa lukita, mikä tuo kiinteän yhteyden akselien välille. Joihinkin versioihin on asennettu myös viskokytkin. Wagoneer XJ; Grand Wagoneer; Gladiator SJ; Comanche MJ; Grand Cherokee ZJ, WJ; Liberty KJ;
Selec-Trac II Neliveto Kitkakytkin, joka voidaan lukita. Liberty KJ; Wrangler Sahara JL.
Quadra-Trac Jatkuva Luistonrajoitin- tai viskokytkennällistä tasauspyörästöä käytetään yhdistämään molemmat akselit. Se voidaan tarvittaessa lukita. Grand Cherokee ZJ; Wagoneer SJ.
Quadra-Trac II Sitä ohjataan sähköisesti luistorajoitetulla keskitasauspyörästöllä, jossa on geroottoripumppu, ja se voidaan tarvittaessa lukita. Pyörien tasauspyörästöt ovat avoimia. Commander XK.
Quadra-Trac I Pientä vaihdetta ei ole. Grand Cherokee WJ, WK, WK2; Commander XK. 
Quadra-Drive Keskitasauspyörästössä on luistonesto ja geroottoripumppu. Grand Cherokee WJ
Quadra-Drive II Etumaiset ja taemmat sähköiset lukittavat tasauspyörästöt Grand Cherokee WK, WK2; Commander XK.
Freedom Drive I Neliveto Taka-akselin kytkemiseen käytetään sähkömagneettista kytkintä, jos etupyörät luistavat.   Compass MK; Patriot MK
Freedom Drive II Pientä vaihdetta ei ole. Patriot MK; Compass MK.
Active Drive I Taka-akselin kytkemiseen käytetään elektronisesti ohjattua monilevyistä kitkakytkintä. Ylimääräinen käsikäyttöinen kytkin mahdollistaa kardaaniakselin vapauttamisen kokonaan.   Cherokee KL; Renegade.
Active Drive II Kullekin akselille on kaksi erillistä matalaa vaihdetta. Cherokee KL;
Active Drive Lock Lukittava takatasauspyörästö. Renegade Trailhawk; Compass MP, M6 Trailhawk.
Profiilisi on sinun henkilökohtainen assistenttisi

Se voi seurata kuluja, pitää lokia ja vaihtoaikataulua sekä tallentaa korjausoppaita, muistiinpanoja ja asiakirjoja