Sisällysluettelo
piilota
4×4 on yleistermi nelivetojärjestelmälle kahden akselin ajoneuvoissa.
Sillä viitataan erityisesti Jeep-autojen nelivetoversioihin. Se tarkoittaa, että moottorin vääntömomentti voidaan jakaa kaikille neljälle pyörälle samanaikaisesti.
Miten 4×4 toimii
Mallista ja tuotantovuodesta riippuen, Jeepit on varustettu seuraavilla 4×4-voimansiirroilla:
- Osa-aikainen: normaalisti vääntömomentti ohjataan taka-akselille. Kuljettaja voi tarvittaessa yhdistää etuakselin. Jakovaihteiston kytkinyksikköä käytetään yhdistämään molemmat akselit.
- Jatkuva: lukittavaa keskitasauspyörästöä käytetään yhdistämään molemmat akselit. Vääntömomentti ohjautuu jatkuvasti kaikille neljälle pyörälle samanaikaisesti.
- Vaihtuvatoiminen (on-demand): etuakseli vetää oletusarvoisesti ajoneuvoa. Järjestelmä yhdistää taka-akselin ainoastaan, jos etupyörät luistavat. Tähän käytetään visko- tai monilevykytkintä. Se yhdistää taka-akselin kardaaniakseliin, joka vastaanottaa vääntömomentin jakolaatikosta hypoidipyörästön avulla. Se pyörii jatkuvasti. Jotkut versiot on varustettu ylimääräisellä mekaanisella kytkimellä, joka mahdollistaa kardaaniakselin irrottamisen jakolaatikosta.
4×4:n tyyppejä ja ominaisuuksia
Nimi | Vetotapa | Erityispiirteitä | Tällaisella vetotyypillä varustetut Jeep-mallit |
Command-Trac | Osa-aikainen | 4×4 voidaan käyttää ainoastaan liukkailla pinnoilla. | Cherokee XJ, KJ, SJ; Comanche MJ; Wrangler YJ, TJ, JK, JL; Liberty KJ; Wagoneer SJ. |
Command-Trac II | Keskikonsolin kytkintä käytetään jakolaatikon ohjaamiseen lattiaan asennetun vivun sijaan. | Liberty QC; Cherokee QC. | |
Rock-Trac | Keskitasauspyörästöä ei ole. Pyörän tasauspyörästö on varustettu pneumaattisella tai sähköisellä lukitsijalla. Pienimmällä vaihteella on 4:1-suhde, jonka avulla ajoneuvo voi kiivetä erittäin jyrkkiä mäkiä. | Wrangler Rubicon TJ, JK, JL; Wrangler Unlimited Rubicon TJ, JK, JL; Gladiator Rubicon JT. | |
Selec-Trac | Jatkuva kaksipyörävetotoiminnolla | Avoimessa keskitasauspyörästössä on elektroninen lukitsija. Se voidaan tarvittaessa lukita, mikä tuo kiinteän yhteyden akselien välille. Joihinkin versioihin on asennettu myös viskokytkin. | Wagoneer XJ; Grand Wagoneer; Gladiator SJ; Comanche MJ; Grand Cherokee ZJ, WJ; Liberty KJ; |
Selec-Trac II | Neliveto | Kitkakytkin, joka voidaan lukita. | Liberty KJ; Wrangler Sahara JL. |
Quadra-Trac | Jatkuva | Luistonrajoitin- tai viskokytkennällistä tasauspyörästöä käytetään yhdistämään molemmat akselit. Se voidaan tarvittaessa lukita. | Grand Cherokee ZJ; Wagoneer SJ. |
Quadra-Trac II | Sitä ohjataan sähköisesti luistorajoitetulla keskitasauspyörästöllä, jossa on geroottoripumppu, ja se voidaan tarvittaessa lukita. Pyörien tasauspyörästöt ovat avoimia. | Commander XK. | |
Quadra-Trac I | Pientä vaihdetta ei ole. | Grand Cherokee WJ, WK, WK2; Commander XK. | |
Quadra-Drive | Keskitasauspyörästössä on luistonesto ja geroottoripumppu. | Grand Cherokee WJ | |
Quadra-Drive II | Etumaiset ja taemmat sähköiset lukittavat tasauspyörästöt | Grand Cherokee WK, WK2; Commander XK. | |
Freedom Drive I | Neliveto | Taka-akselin kytkemiseen käytetään sähkömagneettista kytkintä, jos etupyörät luistavat. | Compass MK; Patriot MK |
Freedom Drive II | Pientä vaihdetta ei ole. | Patriot MK; Compass MK. | |
Active Drive I | Taka-akselin kytkemiseen käytetään elektronisesti ohjattua monilevyistä kitkakytkintä. Ylimääräinen käsikäyttöinen kytkin mahdollistaa kardaaniakselin vapauttamisen kokonaan. | Cherokee KL; Renegade. | |
Active Drive II | Kullekin akselille on kaksi erillistä matalaa vaihdetta. | Cherokee KL; | |
Active Drive Lock | Lukittava takatasauspyörästö. | Renegade Trailhawk; Compass MP, M6 Trailhawk. |
Kommentoi