SH-AWD on aktiivinen nelivetojärjestelmä, jota on asennettu vuodesta 2004 lähtien Acuran ja Hondan autoihin. Se toimii yhdessä luistoneston, ajonvakautusjärjestelmän ja muiden järjestelmien kanssa. Se parantaa ajoneuvon maasto-ominaisuuksia, dynamiikkaa ja hallittavuutta.
Kuinka se toimii
SH-AWD:n tärkein etu on se, että moottorin vääntömomenttia säädetään jatkuvasti tieolosuhteiden mukaan. Suurin osa vääntömomentista siirretään paremman pidon akselille, sallien moottorin tehon käyttämisen mahdollisimman tehokkaasti.
Keskimmäisenä tasauspyörästönä toimii monilevykytkin elektronisella ohjauksella. Sen lukitusaste vaikuttaa kummallekin akselille syötetyn vääntömomentin määrään. Etutasauspyörästö on avoin.
Takana oleva vetoyksikkö koostuu kahdesta planeettavaihteesta erillisillä sähkömagneettisilla kytkimillä. Tämä mahdollistaa vääntömomentin 100 % välittämisen taka-akselille, paremmin pitävälle pyörälle jaettavaksi. Joissakin malleissa takavetoyksikössä on kiihdytyslaite, joka kasvattaa pyörän pyörimisnopeutta.
Jotkut premium-luokan autot on varustettu SH-AWD-hybridivedolla. Tässä mallissa moottorin vääntömomentti syötetään ainoastaan etuakselille. Takapyörät toimivat kahdella erillisellä sähkömoottorilla.
SH-AWD:n tekniset ominaisuudet
Tyyppi | Keskitasauspyörästö | Taka-akselin tasauspyörästö | Tuotannon alku | Tällaisella vetotyypillä varustetut mallit |
Kokoaikainen neliveto | Monilevykytkin. Vääntömomentti voidaan jakaa akseleiden välillä suhteissa 90:10 tai 70:30 riippuen pyörien pidosta. | Kaksi hypoidipyörästöä sähkömagneettisilla kytkimillä. | 2004 | Honda Legend KB1, KB2; Acura RDX; MDX YD2, YD3; TL UC; ZDX; TLX. |
Kokoaikainen neliveto | Kiihdytyslaitteella | 2009 | Acura RL KB1, KB2. | |
Hybridi-neliveto | SH-AWD-ohjausyksikkö vastaa vääntömomentin jakamisesta. | Ei asennettu. Jokaista pyörää ohjaa erillinen sähkömoottori. Kaksoismoottoriyksikkö (TMU) ohjaa taka-akselille toimitettavaa vääntömomenttia | 2011 | Acura RLX; NSX |
Kommentoi