Mikä on Q4? Ominaisuudet ja tekniset tiedot

Mikä on Q4? Ominaisuudet ja tekniset tiedot

Q4 on nelivetojärjestelmä, joka on asennettu Alfa Romeo -autoihin vuodesta 1994 lähtien. Se parantaa ajoneuvon dynamiikkaa sekä maasto-ominaisuuksia. Se myös parantaa vakautta liukkailla pinnoilla.

Miten Q4 toimii

Alussa valmistettiin vain täysaikaisia nelivetoversioita, joissa moottorin vääntömomentti välitettiin kaikille neljälle pyörälle samanaikaisesti. Ferguson-tyyppinen viskokytkin tai itselukkiutuva torsen-tasauspyörästö oli vastuussa vääntömomentin jakamisesta akselien välillä.

Myöhemmin julkaistiin versioita, joissa oli osa-aikainen neliveto. Normaaleissa ajo-olosuhteissa moottorin vääntömomentti välittyy vain taka-akselille, mutta jos takapyörät luistavat, kytkeytyy etuakseli saaden jopa 50 % vääntömomentista. Tähän käytetään elektronisesti ohjattua monilevyistä kitkakytkintä.

Q4:n ominaisuudet

Vetotapa Tasauspyörästöjen tunnusomaisia piirteitä Tällä vetotyypillä varustetut Alfa Romeo -mallit
Kokoaikainen neliveto Keskitasauspyörästö on viskokytkimellä varustettu planeettavaihteisto. Etutasauspyörästö on avointa tyyppiä, takana oleva itselukkiutuva torsen-tasauspyörästö. 155 167.
Torsen-keskitasauspyörästö jakaa vääntömomentin akseleiden välillä suhteessa 57:43. Pyörien luistaessa suhde voi muuttua 72:28-suhteesta 22:78-suhteeksi, välittäen enemmän voimaa paremmin pitäville pyörille. 159 939; Brera 939; Spider 939.
Keskitasauspyörästö on varustettu viskokytkimellä ja sähköisellä lukituksella. Takatasauspyörästö on itsestään lukittuva. 164.
Osa-aikainen neliveto Taka-akselissa voidaan käyttää itselukkiutuvaa torsenia tai elektronisesti ohjattua avointa tasauspyörästöä. Aktiiviselle siirtokotelolle (ATC) tunnusomaista on sen nopea käynnistys ja se yhdistää etuakselin välittömästi. Giulia 952; Stelvio 949.

Kommentoi

Your email address will not be published. Required fields are marked *