
Q4 on nelivetojärjestelmä, joka on asennettu Alfa Romeo -autoihin vuodesta 1994 lähtien. Se parantaa ajoneuvon dynamiikkaa sekä maasto-ominaisuuksia. Se myös parantaa vakautta liukkailla pinnoilla.
Miten Q4 toimii
Alussa valmistettiin vain täysaikaisia nelivetoversioita, joissa moottorin vääntömomentti välitettiin kaikille neljälle pyörälle samanaikaisesti. Ferguson-tyyppinen viskokytkin tai itselukkiutuva torsen-tasauspyörästö oli vastuussa vääntömomentin jakamisesta akselien välillä.
Myöhemmin julkaistiin versioita, joissa oli osa-aikainen neliveto. Normaaleissa ajo-olosuhteissa moottorin vääntömomentti välittyy vain taka-akselille, mutta jos takapyörät luistavat, kytkeytyy etuakseli saaden jopa 50 % vääntömomentista. Tähän käytetään elektronisesti ohjattua monilevyistä kitkakytkintä.
Q4:n ominaisuudet
Vetotapa | Tasauspyörästöjen tunnusomaisia piirteitä | Tällä vetotyypillä varustetut Alfa Romeo -mallit |
Kokoaikainen neliveto | Keskitasauspyörästö on viskokytkimellä varustettu planeettavaihteisto. Etutasauspyörästö on avointa tyyppiä, takana oleva itselukkiutuva torsen-tasauspyörästö. | 155 167. |
Torsen-keskitasauspyörästö jakaa vääntömomentin akseleiden välillä suhteessa 57:43. Pyörien luistaessa suhde voi muuttua 72:28-suhteesta 22:78-suhteeksi, välittäen enemmän voimaa paremmin pitäville pyörille. | 159 939; Brera 939; Spider 939. | |
Keskitasauspyörästö on varustettu viskokytkimellä ja sähköisellä lukituksella. Takatasauspyörästö on itsestään lukittuva. | 164. | |
Osa-aikainen neliveto | Taka-akselissa voidaan käyttää itselukkiutuvaa torsenia tai elektronisesti ohjattua avointa tasauspyörästöä. Aktiiviselle siirtokotelolle (ATC) tunnusomaista on sen nopea käynnistys ja se yhdistää etuakselin välittömästi. | Giulia 952; Stelvio 949. |
Kommentoi