Mikä on AT? Määritelmä, tyypit, ominaisuudet ja miten se toimii

Mikä on AT? Määritelmä, tyypit, ominaisuudet ja miten se toimii

AT on automaattivaihteisto. Se on järjestelmä, joka vaihtaa vaihteita itsenäisesti, riippuen eri parametreista, joista tärkein on auton ajonopeus. Yksi tärkeimmistä automaattivaihteiston eduista on auton mukava käsittely. Automaattisen vaihteiston ansiosta vaihteiden vaihtaminen on sujuvaa, joka saavutetaan momentinmuuntimen ansiosta. Jälkimmäisen funktio on vääntömomentin siirto moottorilta manuaaliseen vaihteistoon, joka on yksi automaattivaihteiston osista.

 Suosituimmat automaattivaihteistot ovat: 
  • ZF 5HP 24/30 (BMW 5 E39, 7 E38, Z8; Aston Martin DB7; Land Rover Range Rover; Jaguar XJ8; Rolls-Royce Silver Seraph);
  • GM 5L40-E (Cadillac CTS, STS; BMW 3 E46, 5 E39, X5 E53, Z3);
  • Jeep 545RFE (Jeep Grand Cherokee, Commander Wrangler; Dodge Dakota, Durango);
  • Toyota A340 ( Lexus LS, GS; Toyota 4Runner, Supra);
  • Toyota A750 ( Lexus LX; Toyota Land Cruiser);
  • Mercedes 722.4 (Mercedes 190, 200-300 W124);
  • Jeep A904 (Jeep Cherokee XJ, Wrangler TJ, Y);
  • Mazda / Ford FN4A-EL / 4F27E (Ford Transit Connect, Focus; Mazda 3, Mazda 6).

Klassisen automaattivaihteiston piirre on se, että vääntömomentti välittyy moottorista vetäviin pyöriin työnesteen välityksellä. Yksi merkittävimmistä tämän vaihteistotyypin haitoista on sen suuri polttoaineen kulutus.

Planeettavaihde ryhmä
 Tämän kaltaisen vaihteiston toiminnallinen osa on planeettavaihde ryhmä, joka sisältää: 
  • aurinkopyörän;
  • episyklin;
  • 2 tai useampaa planeettapyörää;
  • kantajan.

Kaikki planeettapyörät pyörivät niiden akselien ympäri. Näin siksi, koska hammaspyörät on kytketty kantajaan.

Kahden tai useamman planeettapyörä sarjan käyttö eri yhdistelminä automaattivaihteiston järjestelmässä mahdollistaa parantaa vaihteiden määrän kasvattamisen. Niiden vaihtaminen tehdään moderneissa ajoneuvoissa tietokoneohjatusti. Näin voidaan taata moottorin toiminnan optimaaliset olosuhteet, jolloin minimoidaan mahdollisuus sen ylikuormitukseen.

Moderneissa automaattivaihteiston sisältävissä varustetasoissa ei ole kytkinpoljinta. Klassisen automaattisen vaihteiston valinta vivussa on yleensä seuraavat säädöt: ajo eteenpäin, vapaa vaihde, peruutusvaihde ja pysäköinti.

Profiilisi on sinun henkilökohtainen assistenttisi

Se voi seurata kuluja, pitää lokia ja vaihtoaikataulua sekä tallentaa korjausoppaita, muistiinpanoja ja asiakirjoja