Moottorin nakutus on ikävä yleisoire, joka voi johtua toimintahäiriöistä monissa ajoneuvon osissa ja järjestelmissä. Nakutus on aina merkki siitä, että jotain on vialla, eikä moottorin nakutusta saa jättää huomiotta.
Tässä artikkelissa kerromme, mitä moottorin nakutuksella tarkoitetaan, mistä moottorin nakutus johtuu ja miten sen voi saada loppumaan.
Mitä moottorin nakutus on
Hyvin toimivassa moottorissa sytytyksen ajoitus on tarkka. Kampiakselin ohjaama laskeva mäntä päästää polttokammioon ilma-polttoaineseosta, jonka polttaminen pitää auton liikkeellä. Tarkan ajoituksen vuoksi ilma-polttoaineseos syttyy tietyllä sylinterillä juuri oikeaan aikaan.
Moottori nakuttaa, kun ottomoottorilla varustetun auton sytytysjärjestelmässä olevat sytytystulpat eivät polta ilma-polttoaineseosta sylinterillä tasaisesti ja oikea-aikaisesti. Kun tavallisesti ilma-polttoaineseos palaa tasaisesti ikään kuin yhtenä liekkirintamana, nakutuksen yhteydessä se palaa epätasaisesti, taskumaisesti ja usein myös hallitsemattomasti. Tällöin ei tapahdu vain yhtä palamisprosessia kerrallaan, vaan kaksi tai useampi, ja osa ilma-polttoaineseoksesta palaa ennenaikaisesti. Nakutusta voi esiintyä eri tilanteissa ja hyvin monenlaisten syiden takia.
Vaikka nakutukseen on monia syitä, sillä on poikkeuksetta haitallisia seurauksia moottorin kunnolle. Jos nakutukseen ei puututa ajoissa, moottorin männät, sylinterin seinämät sekä kampiakselin laakerit alkavat vaurioitua nakutuksen vuoksi. Ne ovat kalliita korjata.
Miksi moottori nakuttaa
Nakutusta voi pitää yleisoireena; sen syypää voi löytyä monista moottorin ja sytytysjärjestelmän komponenteista. Nakutuksen syytä voi lähteä selvittämään havainnoimalla, missä tapauksissa moottori nakuttaa.
Alle olemme listanneet yleisiä nakutustilanteita ja niiden syitä.On myös mahdollista, että nakutus ei johdu sytytysjärjestelmästä lainkaan. Nakuttavaa ääntä voi kuulua esimerkiksi viallisesta jakohihnasta, kiristinpyöristä tai hihnapyöristä, palaneesta kannentiivisteestä, eri laakereista tai muista mekaanisista tekijöistä.
Miten saada moottorin nakutus loppumaan
Kun auton moottori nakuttaa, voit tietysti viedä autosi korjaamolle, jossa nakutuksen syy selvitetään ja korjataan. Ensin kannattaa kuitenkin noudattaa muutamia vaiheita, joilla nakutuksen voi saada loppumaan itse.
Alla luetellut vaiheet ovat myös hyvä tapa ennaltaehkäistä nakutusta ja muita ongelmia.- Ensimmäiseksi kannattaa varmistaa, että käytät autossasi oikeanlaista polttoainetta, ja että polttoaine on hyvälaatuista (laatu ei tosin ole Suomessa yleensä ongelma). Oktaaniluvun tulee olla oikea. Tavallisiin henkilöautoihin riittää jo 87 oktaanin polttoaine, mutta korkeamman suorituskyvyn ajoneuvoihin tarvitaan korkeampioktaanisia polttoaineita. Suomessa on saatavilla 95- ja 98-bensiinejä. Tavalliselle autolle “ysivitonen” riittää ihan hyvin; kalliimman premium-bensiinin tankkauksesta ei välttämättä ole varsinaista hyötyä, eikä se poista nakutusta.
- Toiseksi sinun kannattaa tarkistaa sylinterit, kaasuläppäkotelo ja polttokammio. Ovatko ne kenties likaiset? Yleensä niihin kertyy helposti hiilikarstaa palaneesta polttoaineesta, mikä ajan myötä heikentää sylinterien toimintakykyä. Puhdista karsta ja noki huolellisesti. Voit myös alkaa käyttää polttoaineen lisäainetta, jolla on moottoria puhdistavia ominaisuuksia.
- Tarkista seuraavaksi sytytystulpat. Niiden tulee olla oikeantyyppiset, oikeankokoiset ja hyvässä kunnossa. Sytytystulpat kuuluvat ajoneuvon kulutusosiin, jotka on vaihdettava aika ajoin.
- Tarkista moottorin ja jäähdytysjärjestelmän toiminta. Saatat olla havainnut moottorin merkkivalon syttyneen. Moottori voi käydä tavanomaista kuumempana, jolloin jotain voi olla vialla auton jäähdytysjärjestelmässä. Moottorin epävakaa toiminta voi edesauttaa nakutusta.
- Vaihda ilmansuodatin. Moottorin ilmansuodatin estää pienhiukkasten ja irtonaisten kappaleiden pääsyn moottoriin. Elinkaarensa ylittänyt ilmansuodatin voi päästää näitä moottoriin, jolloin moottori voi oireilla nakuttamalla.
- Vaihda polttoainesuodatin. Jos polttoainesuodatin on mennyt huonoksi, sekin vaikuttaa moottorin toimintaan kielteisesti.
- Tarkista asiaankuuluvat anturit. Erityisen tärkeää on tarkistaa moottorin lämpötila-anturin sekä mahdollisesti autostasi löytyvän nakutusanturin toiminta. Kannattaa käyttää apuna vikakoodinlukijaa.
- Tarkista asiaankuuluvat venttiilit. Erityisesti EGR-venttiilin ja pakoventtiilin toimintakyky kannattaa tarkistaa.
- Vaihda ajoneuvosi öljy. Tuore öljy ja öljyn riittävä taso varmistavat hyvän voitelun ja estävät näin nakutusta.
Tärkeintä on, että puutut nakutukseen heti kun sitä alkaa esiintyä. Jos jätät nakutuksen ja/tai moottorin merkkivalon syttymisen huomiotta, ongelmat voivat vain pahentua ja korjauksesta tulla entistä kalliimpaa. Jos et itse onnistu määrittämään auton moottorin nakutuksen syytä, vie auto asiantuntevalle korjaamolle tarkistettavaksi.
Usein kysyttyä moottorin nakutuksesta
Vastaamme nyt eräisiin usein kysyttyihin kysymyksiin moottorin nakutukseen liittyen.
⚠ Autoni moottori nakuttaa. Voinko ajaa autolla?
Kyllä voit, mutta pyri ajamaan rauhallisesti. Vie auto mahdollisimman pian tarkastettavaksi korjaamolle
⚠ Paljonko moottorin nakutuksen korjaus maksaa?
Mitä tahansa nollasta eurosta satoihin euroihin. Korjauksen hinta riippuu siitä, mikä on vialla.
⚠ Miltä nakutus kuulostaa?
Nakutus kuulostaa metalliselta nakuttavalta tai kolisevalta ääneltä. Ääni voi vaihdella ajoneuvosta riippuen. Usein ääni on melko vaimea, eikä sitä välttämättä havaita helposti. Parhaiten nakutuksen äänen voi todennäköisesti kuulla, kun autoa kiihdytetään.
⚠ Miksi dieselmoottori nakuttaa?
Dieselmoottoreissa nakutusta on vaikea välttää, sillä niissä dieselin ruiskutuksen ja palamisen välillä on pieni viive. Polttoaine ei siis pala samassa tahdissa bensiinikäyttöisten autojen tapaan, vaan nämä moottorit on suunniteltu niin, että niissä esiintyy tiettyä nakutusta. Tällainen luonnollinen nakutus ei ole dieselmoottorille haitaksi.
⚠ Miten puristussuhde vaikuttaa nakutukseen?
Jos puristussuhde on korkea, nakutusta tapahtuu yleisemmin.
Yhteenveto
Kommentoi