Mikä on mäntä ja miten se toimii

Mikä on mäntä ja miten se toimii

Auton mäntä on elintärkeä polttomoottorin osa: sen tehtävänä on muuntaa polttoaine energiaksi, jota auton liikuttamiseen tarvitaan. Männät liikkuvat sylintereissä ylös ja alas siirtäen sylintereissä polttoprosessin ansiosta syntyvän kaasun voiman kampiakselille, jolta se välittyy liike-energiana edelleen pyörille.

Tässä AUTODOCin blogissa kerromme, mikä on mäntä ja mitä mäntä tekee ajoneuvossa. Kerromme myös, miten mäntä voi vioittua ja oireilla ja vastaamme usein kysyttyihin kysymyksiin.

Miten mäntä toimii

Auton mäntä on liikkuva metallinen osa, joka sijaitsee polttomoottorin sylinterissä. Mäntä on osa mäntäkokoonpanoa, johon kuuluvat yleensä itse mäntä, männänrenkaat, kiertokanki sekä laakeri. Mäntiä löytyy nykyään kaikista polttomoottorilla varustetuista autoista – wankelmoottoreissa niitä ei tarvita, mutta tällaisilla moottoreilla varustettuja autoja ei tällä hetkellä tuoteta. Auton polttomoottorin toiminta perustuu ilma-polttoaineseoksen polttamiselle, mikä tapahtuu sylinterissä männän yläpuolella. Sylintereitä voi olla autosta riippuen neljä, kuusi tai kahdeksan ja ne voivat olla eri järjestyksessä. Palamisesta syntyy paineaalto, joka liikuttaa sylinterin sisällä olevaa mäntää. Männän vaiheita kutsutaan tahdeiksi, ja esimerkiksi nelitahtimoottorissa mäntä toimii siis seuraavasti.

  1. Imutahti. Sylinterin imuventtiili avautuu ja mäntä laskee alas. Männän laskemisen luoma alipaine imee ilmaa ja polttoainetta sylinterin palotilaan.
  2. Puristustahti. Mäntä koskettaa sylinterin pohjaa, imuventtiili sulkeutuu ja ilma-polttoaineseos puristuu.
  3. Työtahti. Mäntä nousee ja puristaa ilma-polttoaineseosta palotilassa. Tällöin syttyy kipinä, joka aiheuttaa seoksen räjähdyksen. Mäntä laskee. Venttiilit pysyvät kiinni.
  4. Poistotahti. Mäntä saavuttaa sylinterin pohjan, pakoventtiili avautuu ja pakokaasut poistuvat venttiilin kautta pakosarjalle. Imuventtiili pysyy kiinni.

Kun mäntä liikkuu ylös ja alas, sen kiertokangen pää liikkuu samalla tavalla. Kiertokanki on männäntapin kautta kiinni kampiakselissa, jossa mäntien pystysuora liike muuntuu pyörimisliikkeeksi, jota auton pyörien pyörittämiseen tarvitaan. Kampiakseli siirtää voimaa myös lukuisille muille osille, kuten laturille, ilmastoinnin kompressorille, venttiileille, öljypumpulle jne.

Oikeanlaisen toiminnan varmistamiseksi on tärkeää, että kokoonpano on tiivis. Siksi männän halkaisija vastaa lähes sylinterin leveyttä. Lisäksi kokoonpano tiivistetään kolmen männänrenkaan eli painerenkaan, öljynkaavintarenkaan sekä öljyrenkaan avulla. Lisäksi ne auttavat voitelemaan kokoonpanoa ja siirtämään lämpöä ja ne myös tukevat mäntää. AUTODOCin artikkelista voit lukea lisää männänrenkaista.

Männän viat ja oireet

Männän viat ja oireet

Kuten yllä olevasta ttoimintaperiaatteen kuvauksesta voi päätellä, männät ovat moottorin toiminnan kannalta elintärkeitä osia. Kun moottorin varoitusvalo syttyy tai epäilet auton männän vioittuneen, tarkkaile alla mainittuja mahdollisia vikoja ja niiden oireita.

  • ! Männänrenkaiden vaurioituminen. Männänrenkaiden vaurioituminen on vakava vika, joka voi aiheuttaa esimerkiksi moottorin tehohäviötä, pakokaasujen ja pakoputken savun lisääntymistä, käynnistysongelmia, moottorin ylikuumenemista, kiihdytysongelmia, öljynkulutuksen kasvua ja epätavallisia ääniä. Mahdollisia syypäitä tälle voivat olla vääränlaisten männänrenkaiden käyttö tai niiden juuttuminen tai kuluminen, polttoprosessin häiriö, männänrenkaiden urien kuluminen tai öljyssä olevat vieraskappaleet.
  • ! Männän kruunun vaurioituminen. Kruunuksi kutsutaan männän kruunumaista yläpäätä. Kruunu voi osittain sulaa, se voi haljeta tai siinä voi olla iskujälkiä tai se voi juuttua seuraavista syistä: ylikuumeneminen ja jäähdytysjärjestelmän ongelmat, vääränlaisten mäntien käyttö, väärä välys, kruunulla olevat hiilijäämät, vääränlainen sylinterinkannen tiiviste, männän liiallinen liike, väärä syötettävän polttoaineen määrä, sytytyksen viive, puutteellinen puristus tai joissain tapauksissa virittäminen.
  • ! Männän alapään vaurioituminen. Jos männän alapää on kulunut epäsymmetrisesti, syynä voivat olla kiertokangen vääntyminen tai kiertyminen, sylinterien vinous tai liiallinen välys. Männän pään juuttumiseen voi johtaa puutteellinen voitelu, männäntapin liiallinen kiristys, kiertokangen vääränlainen asentaminen, liian rikas ilma-polttoaineseos, nakutus, puutteellinen puristus sekä öljyn pääsy polttoaineen joukkoon.
  • ! Sylinterin vauriot. Sylinterin kavitaation mahdollisia syitä ovat sylinteriputken huono istuvuus, vääränlaisten O-renkaiden käyttö, sopimattoman jäähdytysaineen käyttö tai sen virtauksen estyminen tai järjestelmän vääränlainen paine tai liian korkea tai matala käyttölämpötila. Mikäli sylinteriin ilmestyy kirkkaita pisteitä, mahdollisia syitä ovat esimerkiksi liiallinen öljyn määrä järjestelmässä tai liialliset ohivuodot.

Kuten huomaat, männillä on monia mahdollisia vaurioita ja näille on monenlaisia syitä. On tärkeää selvittää mahdollisimman pian, mikä on vikana. Älä jatka autolla ajamista, mikäli epäilet männän vikaa. Vie se pikimmiten autokorjaamolle.

 Auton mäntä: Usein kysytyt kysymykset 

Vastaamme nyt muutamiin usein kysyttyihin kysymyksiin auton mäntiin liittyen.

⚠ Milloin vaihtaa mäntä?

Männän vaihtaminen on tarpeen, jos mäntä on kulunut tai siinä on merkkejä vaurioista. Männän sallittu halkaisija ilmoitetaan auton ohjekirjassa ja jos männän kuluminen on vähentänyt halkaisijaa, mäntä on vaihdettava. Myös liiallinen välys voi luoda tarpeen vaihtaa männän tai muita osia. Tarkista myös männäntappien kuluminen ja vaihda ne ja mäntä tarvittaessa. Ota huomioon, että usein mäntää ei tarvitse vaihtaa, vaan pelkkä männänrenkaiden vaihtaminen riittää.

⚠ Paljonko uusi mäntä maksaa?

Männän hinta riippuu ajoneuvon merkistä ja mallista. Pääsääntöisesti osat maksavat muutamasta 30–200 euroa. Myös männän korjauksen hinta ja vaihdon hinta riippuvat monista tekijöistä. AUTODOC-verkkokaupasta voit etsiä mäntiä OEM-numerolla tai automallin mukaan. Näin varmistat, että hankit uuden männän mahdollisimman edullisesti ja sinun tarvitsee maksaa vain korjaamon veloittamat työkustannukset.

⚠ Montako männänrengasta mäntäni tarvitsee?

Männänrenkaita myydään usein sarjoina, joihin kuuluu kolmesta viiteen rengasta. Usein mäntä tarvitsee kolme rengasta (painerengas, öljynkaavintarengas sekä öljyrengas), mutta joissain rakenteissa tarvitaan vain painerengas ja öljyrengas. Löydät lisätietoa tästä autosi ohjekirjasta.

⚠ Mistä männät valmistetaan?

Yleensä männät valmistetaan alumiiniseoksesta, joka on kevyttä ja pitkäikäistä. Ennen käytettiin valurautamäntiä, jotka olivat kuitenkin painavampia ja kestivät paremmin varhaisten ajoneuvojen moottorin toimintaolosuhteita. Männänrenkaat valmistetaan useimmiten edelleen valuraudasta tai terässeoksista.

⚠ Mikä auton vikakoodi viittaa männän vikaan?

Männän vikaan voivat viitata esimerkiksi vikakoodit P0300, P0303 tai P0306, jotka ilmoittavat sylinterin nakutuksesta. Useimmiten vikakoodien taustalla on kuitenkin sytytysjärjestelmän tai polttoaineen syötön häiriö.

Yhteenveto

  • i Auton mäntä on moottorin elintärkeä osa, joka liikkuu ylös ja alas sylinterin sisällä. Se muuntaa näin polttoaineen palamisesta syntyvän energian liike-energiaksi, joka välittyy kampiakselille ja edelleen pyöriin.
  • i Männän vakavat vauriot ovat harvinaisia – moottorin ongelmat johtuvat useammin sytytysjärjestelmästä tai muista osista. Kaikkiin mahdollisiin ongelmiin on kuitenkin puututtava heti, sillä vauriot voivat vahingoittaa vakavasti auton moottoria. Yleisimpiin oireisiin kuuluvat tehohäviö, kiihtyvyyden heikkeneminen, öljynkulutuksen kasvu, epätavalliset äänet, käynnistysongelmat sekä pakokaasujen ja pakoputkesta tulevan savun määrän kasvu.
  • i Osta laadukkaat männät autoosi AUTODOC-verkkokaupasta. Kun tilaat uutiskirjeemme, tiedät milloin männät ovat tarjouksessa ja osaat ajoittaa hankintasi ajankohtaan, jolloin hinnat ovat mahdollisimman edulliset. Tervetuloa ostoksille AUTODOCiin!
Profiilisi on sinun henkilökohtainen assistenttisi

Se voi seurata kuluja, pitää lokia ja vaihtoaikataulua sekä tallentaa korjausoppaita, muistiinpanoja ja asiakirjoja