Auton jäähdytysjärjestelmän tärkein tehtävä on estää moottorin ylikuumeneminen ja siitä seuraavat toimintahäiriöt. Jäähdytysjärjestelmä koostuu useista komponenteista. Järjestelmän likaantuminen ja vikaantuminen voivat aiheuttaa odottamattomia oireita ja ikäviä vaurioita.
Tässä artikkelissa kerromme mistä osista auton jäähdytysjärjestelmä koostuu, miten moottorin jäähdytys tapahtuu sekä millaisia oireita ja vikoja tällä järjestelmällä voi olla.
Auton jäähdytysjärjestelmän toiminta: Miten moottorin jäähdytysjärjestelmä toimii?
Kun auto on käynnissä, moottori kuumenee nopeasti normaaliin toimintalämpötilaansa, joka on yleensä noin 100 celsiusasteen tienoilla. Sopiva lämpötila varmistaa moottorin optimaalisen toimintakyvyn; moottorin ei tule käydä liian kylmänä eikä liian kuumana. Siksi ajoneuvoissa tarvitaan moottorin jäähdytystä. Jäähdytysjärjestelmän kolme päätehtävää ovatkin moottorin lämmittäminen sopivaan lämpötilaan, sopivan lämpötilan ylläpitäminen ja liiallisen kuumuuden poistaminen.
Perinteisesti ajoneuvoissa on ollut kahdenlaisia jäähdytysjärjestelmiä: joko ilmaan tai jäähdytysnesteeseen perustuvalla jäähdytyksellä. Nykyään käytännössä katsoen kaikki järjestelmät perustuvat jäähdytysnesteen kierrolle.
Ajoneuvon jäähdytysjärjestelmä koostuu kuudesta pääkomponentista, jotka ovat seuraavat:Polttoaineen palamisen seurauksena syntyy aina kuumuutta. Tämä kuumuus siirtyy jäähdytysjärjestelmässä kiertävään jäähdytysnesteeseen. Aiemmin jäähdytysnesteenä käytettiin vettä, mutta nykyään se on yleensä etyleeniglykoli- tai propyleeniglykolipohjaista seosta. Pumppu pumppaa kuumentunutta jäähdytysnestettä moottorin lävitse ja letkuja pitkin jäähdyttimelle, jossa se viilenee ilman vaikutuksesta. Viilennyt neste siirtyy takaisin moottoriin ja viilentää sitä, kuumenee jälleen uudelleen ja jatkaa kiertoaan jäähdytysjärjestelmässä yllä kuvaillulla tavalla. Sopivaa lämpötilaa säätelee termostaatti, joka on itse asiassa venttiili, joka avautuu ja sulkeutuu lämpötilan mukauttamiseksi.
Yleisiä moottorin jäähdytysjärjestelmän vikoja ja oireita
Moottorin jäähdytysjärjestelmä voi vioittua eri tavoin. Oireet on syytä oppia tunnistamaan, jotta voidaan välttää laajemmat vauriot.
Yleisiä oireita ja vikoja ovat muun muassa seuraavat.Jos epäilet jäähdytysjärjestelmässä vikaa, vie auto pätevän automekaanikon tarkastettavaksi mahdollisimman pian välttääksesi ongelmien pahenemisen.
Moottorin jäähdytysjärjestelmän tarkistaminen
Jos havaitset tai epäilet auton jäähdytysjärjestelmässä vikaa, kannattaa asia tarkistaa. Kerromme nyt, kuinka tarkistat jäähdytysjärjestelmän vikojen varalta.
Huomio! Järjestelmän osat voivat olla kuumia tarkistuksen aikana. Suojaudu asiaankuuluvin suojavarustein ja ole varovainen.
- Määritä moottorin lämpötila. Käykö se liian kuumalla vai onko sen käyttölämpötila kenties liian matala? Tarvitset tähän tehtävään infrapunalämpömittarin tai digitaalisen lämpömittarin. Kytke seisontajarru päälle ja mittaa lämpötila auton ollessa tyhjäkäynnillä ja mittaa myös jäähdyttimen tulo- ja poistosäiliöiden lämpötila. Vertaa saamiasi lukemia ajoneuvon ohjekirjassa määritettyihin. Ole varovainen, että et saa palovammoja.
- Lue vikakoodit. Nykyautoissa sinulla on mahdollisuus lukea vikakoodeja OBD2-lukijalla ja selvittää vikakoodin perusteella, mikä järjestelmässä on vialla.
- Tarkista jäähdytin, sen korkki ja sen tuuletin. Tarkista jäähdytin silmämääräisesti sen kaikilta puolilta ja poista mahdolliset epäpuhtaudet. Katso, näkyykö jäähdyttimellä tai sen tuulettimella tahroja, jotka voisivat viitata jäähdytysnestevuotoihin. Tarkista myös, että ne ovat tukevasti paikoillaan. Mikäli osilla tai jäähdyttimen korkissa esiintyy korroosiota, halkeamia, muodonmuutoksia tai muita vaurioita, harkitse osien vaihtamista.
- Tarkista termostaatti. Anna moottorin käydä hetken ajan, jotta se saavuttaa käyttölämpötilansa. Mittaa lämpötila jäähdyttimen ylemmän letkun jäähdytintä lähellä olevasta osasta ja moottorilohkosta. Jos letkusta mitattu lämpötila on paljon matalampi kuin moottorilohkosta mitattu, termostaatti on juuttunut sulkeutuneeseen asentoon. Jos lukemat ovat samoja mutta käyttölämpötilaa alhaisempia, se on juuttunut avoimeen asentoon. Mikäli taas lukemat ovat samanlaisia ja vastaavat ajoneuvon ohjekirjassa määriteltyä käyttölämpötilaa, vika ei ole termostaatissa.
- Tarkista letkut ja tiivisteet. Tarkista etenkin jäähdyttimen ja jäähdytysnestesäiliön letkut vuotojen, taittumien, halkeamien, turpoamisen, kulumisen yms. varalta. Huonokuntoinen letku voi tuntua epätavallisen kovalta tai pehmeältä tai siinä voi olla yksittäinen tällaiselta tuntuva kohta. Vaihda huonokuntoiset letkut. Muista tarkistaa myös letkunkiristimet ruosteen varalta. Tarkista lisäksi järjestelmän tiivisteet kuluman ja vaurioiden varalta ja asenna uudet tarvittaessa.
- Tarkista jakohihna. Jos moottorissa esiintyy ylikuumenemista, jakohihna on helposti kuumuuden ensimmäinen ”uhri”. Tarkista jakohihna kuluman, lasittumisen, halkeamien ja repeämien jne. varalta. Varmista myös kireysmittarilla, että jakohihnan kireys on sopiva.
- Tarkista vesipumppu. Anna moottorin ensimmäiseksi viilentyä ja poista sitten jäähdyttimen korkki. Käynnistä moottori ja palaa tarkkailemaan mitä tapahtuu. Sinun tulisi nähdä jäähdytysnesteen virtaavan. Jos näin ei tapahdu, vesipumppu ei toimi kuten sen pitäisi tai jäähdyttimessä voi olla vikaa.
- Tarkista, näkyykö vuotoja. Jos havaitset järjestelmässä vuotoja, sen tiiviys on jossain kohdassa puutteellinen. Jos taas epäilet järjestelmään vuotavan ilmaa, tarkista erityisesti sylinterinkannen tiiviste. Ilmaa järjestelmä tarvittaessa jäähdytysjärjestelmän ilmauslaitteella.
- Tarkista jäähdytysnesteen taso. Tarkista taso moottorin ollessa kylmä. Jos taso on jatkuvasti liian matala, järjestelmästä pääsee vuotamaan jäähdytysnestettä.
- Tarkista jäähdytysnesteen kunto. Joskus jäähdytysnesteen vaihtaminen saattaa riittää toimintahäiriöiden eliminoimiseksi. Tarkastele siis jäähdytysnesteen väriä ja koostumusta. Sen ei tulisi olla sameaa, paksua tai sakeaa.
Jos et onnistunut määrittelemään vikaa itse, vie ajoneuvo autokorjaamolle, jossa vianmääritys voidaan suorittaa. Älä viivyttele vaan pyri korjaamaan jäähdytysjärjestelmän viat välittömästi.
Auton jäähdytysjärjestelmän huuhtelu ja puhdistus
Ajan myötä auton jäähdytysjärjestelmä voi likaantua. Auton jäähdytysjärjestelmän pesu ja huuhtelu auttavat pitämään sen toimintakyvyn hyvänä kauemmin ja ehkäisemään yksittäisten osien, kuten vesipumpun, vioittumista. Näin saat myös yksittäiset jäämät, kalkin, ruosteen jne. pois, suojelet järjestelmää korroosiolta ja parannat järjestelmän osien voitelua.
Alla yleiset ohjeet jäähdytysjärjestelmän pesuun. Lue myös tarkemmat ohjeet jäähdyttimen tee se itse -huuhteluun ja katso aiheeseen liittyvä ohjevideo.
- Anna moottorin viilentyä täysin ennen aloittamista.
- Tyhjennä vanha jäähdytysaine järjestelmästä. Hävitä se asianmukaisella tavalla.
- Puhdista paisuntasäiliö.
- Jäähdytysjärjestelmän huuhtelu: poista jäähdyttimen ylemmät ja alemmat letkut ja huuhtele ne, kunnes niiden läpi virtaava vesi on täysin kirkasta eikä esiinny jäämiä. Suosittelemme veden lisäksi sopivan jäähdyttimen puhdistusaineen käyttöä. Huuhtele myös itse jäähdytin. Voit käyttää apunasi myös paineilmaa ja varsinkin erityistä huuhtelutyökalua, mikäli sinulla on sellainen.
- Kun olet valmis, täytä järjestelmä valmistajan määrittelemällä jäähdytysaineella. Noudata oikeaa seossuhdetta.
Järjestelmän huuhteluväli riippuu useista tekijöistä, kuten auton iästä, ajotyylistä, auton kunnosta sekä jäähdytysnesteen tyypistä. Yleisesti ottaen jäähdytysjärjestelmä tarvitsee huuhdella ja huoltaa aina 50 000 km tai 5 vuoden välein riippuen siitä, kumpi saavutetaan ensimmäiseksi. Kannattaa toki pyytää myös asiantuntijoilta suosituksia sopivasta huuhteluvälistä.
Yhteenveto
Kommentoi