Auton jäähdytysjärjestelmä: Toiminta, puhdistus, oireet ja viat

Auton jäähdytysjärjestelmä: Toiminta, puhdistus, oireet ja viat

Auton jäähdytysjärjestelmän tärkein tehtävä on estää moottorin ylikuumeneminen ja siitä seuraavat toimintahäiriöt. Jäähdytysjärjestelmä koostuu useista komponenteista. Järjestelmän likaantuminen ja vikaantuminen voivat aiheuttaa odottamattomia oireita ja ikäviä vaurioita.

Tässä artikkelissa kerromme mistä osista auton jäähdytysjärjestelmä koostuu, miten moottorin jäähdytys tapahtuu sekä millaisia oireita ja vikoja tällä järjestelmällä voi olla.

Auton jäähdytysjärjestelmän toiminta: Miten moottorin jäähdytysjärjestelmä toimii?

Kun auto on käynnissä, moottori kuumenee nopeasti normaaliin toimintalämpötilaansa, joka on yleensä noin 100 celsiusasteen tienoilla. Sopiva lämpötila varmistaa moottorin optimaalisen toimintakyvyn; moottorin ei tule käydä liian kylmänä eikä liian kuumana. Siksi ajoneuvoissa tarvitaan moottorin jäähdytystä. Jäähdytysjärjestelmän kolme päätehtävää ovatkin moottorin lämmittäminen sopivaan lämpötilaan, sopivan lämpötilan ylläpitäminen ja liiallisen kuumuuden poistaminen.

Auton jäähdytysjärjestelmän toiminta: Miten moottorin jäähdytysjärjestelmä toimii

Perinteisesti ajoneuvoissa on ollut kahdenlaisia jäähdytysjärjestelmiä: joko ilmaan tai jäähdytysnesteeseen perustuvalla jäähdytyksellä. Nykyään käytännössä katsoen kaikki järjestelmät perustuvat jäähdytysnesteen kierrolle.

 Ajoneuvon jäähdytysjärjestelmä koostuu kuudesta pääkomponentista, jotka ovat seuraavat: 

Polttoaineen palamisen seurauksena syntyy aina kuumuutta. Tämä kuumuus siirtyy jäähdytysjärjestelmässä kiertävään jäähdytysnesteeseen. Aiemmin jäähdytysnesteenä käytettiin vettä, mutta nykyään se on yleensä etyleeniglykoli- tai propyleeniglykolipohjaista seosta. Pumppu pumppaa kuumentunutta jäähdytysnestettä moottorin lävitse ja letkuja pitkin jäähdyttimelle, jossa se viilenee ilman vaikutuksesta. Viilennyt neste siirtyy takaisin moottoriin ja viilentää sitä, kuumenee jälleen uudelleen ja jatkaa kiertoaan jäähdytysjärjestelmässä yllä kuvaillulla tavalla. Sopivaa lämpötilaa säätelee termostaatti, joka on itse asiassa venttiili, joka avautuu ja sulkeutuu lämpötilan mukauttamiseksi.

Yleisiä moottorin jäähdytysjärjestelmän vikoja ja oireita

Moottorin jäähdytysjärjestelmä voi vioittua eri tavoin. Oireet on syytä oppia tunnistamaan, jotta voidaan välttää laajemmat vauriot.

 Yleisiä oireita ja vikoja ovat muun muassa seuraavat. 
  • ! Moottorin lämpötilan nousu. Jäähdytysnesteen oikeanlaisen kierron häiritytyminen johtaa nopeasti moottorin ylikuumenemiseen. Tämä voi johtua esimerkiksi jakohihnan löysyydestä, viallisesta vesipumpusta tai jäähdyttimestä tai kiinni juuttuneesta termostaatista. Ylikuumeneminen voi johtaa vakavaan moottorivikaan.
  • ! Savu konepellin alta. Myös höyry tai savu, joka nousee konepellin alta, viittaa ylikuumenemiseen. Älä jatka autolla ajamista, jos havaitset tällaista savua.
    Yleisiä moottorin jäähdytysjärjestelmän vikoja ja oireita: savu konepellin alta
  • ! Valkoinen savu pakoputkesta. Valkoinen savu viittaa siihen, että moottorin palotilassa palaa myös jäähdytysnestettä. Syynä voi olla esimerkiksi vuoto.
    Yleisiä moottorin jäähdytysjärjestelmän vikoja ja oireita: valkoinen savu pakoputkesta
  • ! Jäähdytysnesteen tason laskeminen. Jos jäähdytysnesteen taso säiliössä laskee epätavallisen nopeasti, syynä voi olla vuoto.
  • ! Jäähdytysnesteen vuotaminen. Jos havaitset värillistä, makealta tuoksuvaa nestettä moottorissa, ajoneuvon alla jne., jäähdytysnestettä pääsee vuotamaan ulos järjestelmästä. Ongelma voi piillä esimerkiksi letkuissa tai tiivisteissä.
  • ! Jäähdytysjärjestelmässä on ilmaa. Kun jäähdytysjärjestelmässä on ilmaa, oireet voivat olla moottorin ylikuumeneminen ajon aikana tai satunnaisesti, lotiseva ääni, matkustamon lämmitysjärjestelmän ongelmat (puhaltaa vain kylmää) sekä epätasainen tyhjäkäynti. Syitä ilman pääsylle moottorin jäähdytysjärjestelmään voivat olla viallinen jäähdyttimen korkki, letkun vuoto, sylinterikannen tiivisteen palaminen tai järjestelmän vääränlainen huuhtelu.
  • ! Jäähdytysjärjestelmän paineen nousu. Liikaa painetta jäähdytysjärjestelmässä? Syynä voi olla viallinen jäähdyttimen korkki. Normaalisti korkki toimii ikään kuin venttiilinä, joka avautuu, kun on tarvetta päästää liiallista painetta ulos. Jos korkki on viallinen, ylimääräinen paine ei pääse purkautumaan oikea-aikaisesti.
  • ! Tiivisteiden vioittuminen. Vuotoihin voivat johtaa vioittuneet, palaneet tai kuluneet tiivisteet.
  • ! Järjestelmän yksittäisten osien vioittuminen. On täysin mahdollista, että yksittäinen osa, kuten vesipumppu, jäähdytin, jäähdyttimen tuuletin, termostaatti jne. vioittuu, ja että vika johtaa ennemmin tai myöhemmin koko jäähdytysjärjestelmän toimintahäiriöön.

Jos epäilet jäähdytysjärjestelmässä vikaa, vie auto pätevän automekaanikon tarkastettavaksi mahdollisimman pian välttääksesi ongelmien pahenemisen.

Moottorin jäähdytysjärjestelmän tarkistaminen

Jos havaitset tai epäilet auton jäähdytysjärjestelmässä vikaa, kannattaa asia tarkistaa. Kerromme nyt, kuinka tarkistat jäähdytysjärjestelmän vikojen varalta.

Huomio! Järjestelmän osat voivat olla kuumia tarkistuksen aikana. Suojaudu asiaankuuluvin suojavarustein ja ole varovainen.

  1. Määritä moottorin lämpötila. Käykö se liian kuumalla vai onko sen käyttölämpötila kenties liian matala? Tarvitset tähän tehtävään infrapunalämpömittarin tai digitaalisen lämpömittarin. Kytke seisontajarru päälle ja mittaa lämpötila auton ollessa tyhjäkäynnillä ja mittaa myös jäähdyttimen tulo- ja poistosäiliöiden lämpötila. Vertaa saamiasi lukemia ajoneuvon ohjekirjassa määritettyihin. Ole varovainen, että et saa palovammoja.
  2. Lue vikakoodit. Nykyautoissa sinulla on mahdollisuus lukea vikakoodeja OBD2-lukijalla ja selvittää vikakoodin perusteella, mikä järjestelmässä on vialla.
    Lue vikakoodit
  3. Tarkista jäähdytin, sen korkki ja sen tuuletin. Tarkista jäähdytin silmämääräisesti sen kaikilta puolilta ja poista mahdolliset epäpuhtaudet. Katso, näkyykö jäähdyttimellä tai sen tuulettimella tahroja, jotka voisivat viitata jäähdytysnestevuotoihin. Tarkista myös, että ne ovat tukevasti paikoillaan. Mikäli osilla tai jäähdyttimen korkissa esiintyy korroosiota, halkeamia, muodonmuutoksia tai muita vaurioita, harkitse osien vaihtamista.
  4. Tarkista termostaatti. Anna moottorin käydä hetken ajan, jotta se saavuttaa käyttölämpötilansa. Mittaa lämpötila jäähdyttimen ylemmän letkun jäähdytintä lähellä olevasta osasta ja moottorilohkosta. Jos letkusta mitattu lämpötila on paljon matalampi kuin moottorilohkosta mitattu, termostaatti on juuttunut sulkeutuneeseen asentoon. Jos lukemat ovat samoja mutta käyttölämpötilaa alhaisempia, se on juuttunut avoimeen asentoon. Mikäli taas lukemat ovat samanlaisia ja vastaavat ajoneuvon ohjekirjassa määriteltyä käyttölämpötilaa, vika ei ole termostaatissa.
    Auton termostaatin testaus
  5. Tarkista letkut ja tiivisteet. Tarkista etenkin jäähdyttimen ja jäähdytysnestesäiliön letkut vuotojen, taittumien, halkeamien, turpoamisen, kulumisen yms. varalta. Huonokuntoinen letku voi tuntua epätavallisen kovalta tai pehmeältä tai siinä voi olla yksittäinen tällaiselta tuntuva kohta. Vaihda huonokuntoiset letkut. Muista tarkistaa myös letkunkiristimet ruosteen varalta. Tarkista lisäksi järjestelmän tiivisteet kuluman ja vaurioiden varalta ja asenna uudet tarvittaessa.
  6. Tarkista jakohihna. Jos moottorissa esiintyy ylikuumenemista, jakohihna on helposti kuumuuden ensimmäinen ”uhri”. Tarkista jakohihna kuluman, lasittumisen, halkeamien ja repeämien jne. varalta. Varmista myös kireysmittarilla, että jakohihnan kireys on sopiva.
  7. Tarkista vesipumppu. Anna moottorin ensimmäiseksi viilentyä ja poista sitten jäähdyttimen korkki. Käynnistä moottori ja palaa tarkkailemaan mitä tapahtuu. Sinun tulisi nähdä jäähdytysnesteen virtaavan. Jos näin ei tapahdu, vesipumppu ei toimi kuten sen pitäisi tai jäähdyttimessä voi olla vikaa.
  8. Tarkista, näkyykö vuotoja. Jos havaitset järjestelmässä vuotoja, sen tiiviys on jossain kohdassa puutteellinen. Jos taas epäilet järjestelmään vuotavan ilmaa, tarkista erityisesti sylinterinkannen tiiviste. Ilmaa järjestelmä tarvittaessa jäähdytysjärjestelmän ilmauslaitteella.
  9. Tarkista jäähdytysnesteen taso. Tarkista taso moottorin ollessa kylmä. Jos taso on jatkuvasti liian matala, järjestelmästä pääsee vuotamaan jäähdytysnestettä.
    Tarkista jäähdytysnesteen taso
  10. Tarkista jäähdytysnesteen kunto. Joskus jäähdytysnesteen vaihtaminen saattaa riittää toimintahäiriöiden eliminoimiseksi. Tarkastele siis jäähdytysnesteen väriä ja koostumusta. Sen ei tulisi olla sameaa, paksua tai sakeaa.

Jos et onnistunut määrittelemään vikaa itse, vie ajoneuvo autokorjaamolle, jossa vianmääritys voidaan suorittaa. Älä viivyttele vaan pyri korjaamaan jäähdytysjärjestelmän viat välittömästi.

Auton jäähdytysjärjestelmän huuhtelu ja puhdistus

Ajan myötä auton jäähdytysjärjestelmä voi likaantua. Auton jäähdytysjärjestelmän pesu ja huuhtelu auttavat pitämään sen toimintakyvyn hyvänä kauemmin ja ehkäisemään yksittäisten osien, kuten vesipumpun, vioittumista. Näin saat myös yksittäiset jäämät, kalkin, ruosteen jne. pois, suojelet järjestelmää korroosiolta ja parannat järjestelmän osien voitelua.

Alla yleiset ohjeet jäähdytysjärjestelmän pesuun. Lue myös tarkemmat ohjeet jäähdyttimen tee se itse -huuhteluun ja katso aiheeseen liittyvä ohjevideo.

  1. Anna moottorin viilentyä täysin ennen aloittamista.
  2. Tyhjennä vanha jäähdytysaine järjestelmästä. Hävitä se asianmukaisella tavalla.
    Auton jäähdytysjärjestelmän huuhtelu ja puhdistus
  3. Puhdista paisuntasäiliö.
  4. Jäähdytysjärjestelmän huuhtelu: poista jäähdyttimen ylemmät ja alemmat letkut ja huuhtele ne, kunnes niiden läpi virtaava vesi on täysin kirkasta eikä esiinny jäämiä. Suosittelemme veden lisäksi sopivan jäähdyttimen puhdistusaineen käyttöä. Huuhtele myös itse jäähdytin. Voit käyttää apunasi myös paineilmaa ja varsinkin erityistä huuhtelutyökalua, mikäli sinulla on sellainen.
  5. Kun olet valmis, täytä järjestelmä valmistajan määrittelemällä jäähdytysaineella. Noudata oikeaa seossuhdetta.
    Jäähdytysnesteen lisäys ja vaihto

Järjestelmän huuhteluväli riippuu useista tekijöistä, kuten auton iästä, ajotyylistä, auton kunnosta sekä jäähdytysnesteen tyypistä. Yleisesti ottaen jäähdytysjärjestelmä tarvitsee huuhdella ja huoltaa aina 50 000 km tai 5 vuoden välein riippuen siitä, kumpi saavutetaan ensimmäiseksi. Kannattaa toki pyytää myös asiantuntijoilta suosituksia sopivasta huuhteluvälistä.

Yhteenveto

  • i Auton jäähdytysjärjestelmän tehtävä on estää moottorin ylikuumentuminen, nostaa lämpötila nopeammin sopivaan käyttölämpötilaan käynnistyksen jälkeen sekä ylläpitää lämpötilaa sopivana. Näin se auttaa pidentämään moottorin osien käyttöikää ja tukee moottorin oikeanlaista toimintaa.
  • i Kun epäilet moottorin jäähdytysjärjestelmässä olevan vikaa, tarkkaile moottorin lämpötilaa, savun muodostumista, vuotoja, tiivisteiden kuntoa jne. Järjestelmä kannattaa tarkistaa huolellisesti ja sen huuhtelu ja ilmaaminen on järkevää.
  • i AUTODOC-verkkokaupasta löydät laadukkaat jäähdytysjärjestelmän osat helposti ja nopeasti. Hyödynnä tarjouksemme ja säästä rahaa ostoksissasi. Tervetuloa tutustumaan valikoimaamme!
Profiilisi on sinun henkilökohtainen assistenttisi

Se voi seurata kuluja, pitää lokia ja vaihtoaikataulua sekä tallentaa korjausoppaita, muistiinpanoja ja asiakirjoja