Oletko suunnitellut sähköauton hankkimista, mutta sähköauton lataus kotona mietityttää? Moni pohtii, riittääkö tavallinen pistorasia lataukseen, saako sähköautoa ladata lämmityspistokkeesta ja millainen voimavirta lataukseen tarvitaan.
Tässä artikkelissa vastaamme yleisiin kysymyksiin sähköauton latauksesta.
Miten sähköauto ladataan
Ennen yksityiskohtien selvittämistä, on syytä kerrata, kuinka sähköauto ladataan yleisesti. Lataustavat vaihtelevat riippuen automerkistä ja -mallista, mutta lataukseen liittyy aina latauspiste ja latauskaapeli. Latauspisteitä löytyy kodeista, autotalleista, huoltoasemilta, työpaikoilta ja kauppakeskuksista. Lataukseen soveltuu siis sekä kodin latauspiste (joka voi olla tavallinen pistorasia) että julkinen latauspiste.
Sähköauton lataus tapahtuu kiinnittämällä auton mukana tuleva tai erikseen ostettava kaapeli latauspisteeseen tai pistorasiaan. Myös latauspisteen kaapelia voidaan käyttää. Pisteen syöttämä vaihtovirta (AC) siirtyy auton laturiin, joka muuttaa sen vaihtovirraksi (DC) ja varaa sen akkuun. Sopiva syöttöteho riippuu suuresti auton laturin kapasiteetista vaihdellen useimmiten 3,3 kW ja 10 kW välillä.
Sähköauton lataus latauspisteestä
Riippumatta sijainnista, erityinen latauspiste on paras tapa ladata sähköauto.
Sen etuja ovat seuraavat:Ammattitaitoinen sähköasentaja voi asentaa sähköauton latauspisteen omakotitalon pihalle, taloyhtiön pihalle, parkkipaikalle tai autotalliin. Sähköauton latauspisteen hinta vaihtelee joistain sadoista euroista yli tuhanteen euroon.
Sähköauton lataus pistorasiasta omakotitalossa
Jos latauspistettä ei ole saatavilla, sähköauton lataus pistorasiasta on myös yleensä mahdollista. Se on kuitenkin hidasta, minkä takia sähköauton omistajan kannattaa harkita erillisen latauspisteen hankkimista.
Ota huomioon seuraavat tekijät, kun lataat sähköautoa kotitalouspistorasiasta:Otathan huomioon, että hybridiautoja koskevat eri säännöt, sillä niiden akku on pienempi. Tutustu kaikissa tapauksissa ajoneuvosi ohjekirjaan ja noudata autonvalmistajan määrittelemiä lataussääntöjä huolellisesti. Tutustu lisäksi kotivakuutuksesi ehtoihin. Niissä voidaan käskeä tarkastuttamaan pistorasia asiantuntijalla ennen kuin sitä käytetään sähköauton lataamiseen. Tämä on tärkeää, jotta voit varmistua vakuutuksesi kattavat mahdolliset vahingot täysimääräisesti.
Sähköauton lataus kotona maksaa noin 15 senttiä kilowattitunnilta sähkösopimuksesta riippuen. Jos auto kuluttaa esimerkiksi 20 kWh 100 kilometriä kohden, maksaa lataus 100 km kohden siis kolme euroa.
Sähköauton lataus taloyhtiössä ja rivitalossa
Eduskunnassa hyväksyttiin syksyllä 2020 laki, jonka perusteella asuinrakennusten kuten kerrostalojen ja rivitalojen yhteyteen tulee asentaa latauspistevalmius jokaista pysäköintipaikkaa varten, mikäli pysäköintipaikkoja on enemmän kuin neljä. Valmius ei kuitenkaan velvoita taloyhtiötä rakentamaan itse latauspisteitä, vaan taloyhtiön hallitus tekee päätöksen latauspisteiden rakentamisesta. Tällaisen päätöksen tekoa säätelevät asunto-osakeyhtiölaki ja osakkeenomistajien yhdenvertaisuusperiaate. Käytännössä uuden lain tarkoitus on patistella suomalaisia taloyhtiöitä asentamaan latauspisteitä parkkipaikoille ja parkkihalleihin. Tällöin latauspiste voi olla seinään asennettu laatikko tai lämmitystolppaa muistuttava tolppamallinen piste.
Moni pohtii, voisiko sähköauton lataukseen käyttää lämmitystolppaa, sillä niitä löytyy usein jo valmiiksi asennettuina kerrostalojen ja rivitalojen pihoilta ja parkkihalleista. Vastaus on: tämä ei ole suositeltavaa. Lämmitystolpat on suunniteltu nimenomaan ajoneuvojen sisätilanlämmittimille, joten niiden sähköjärjestelmät eivät nykymuodossaan yleensä kestä varsinkaan samanaikaista käyttöä sisätilanlämmittimen lämmittämiseen ja sähköauton lataukseen. Näin suuri ylikuormitus johtaa helposti sulakkeen palamiseen ja kaikkien lämmitystolppien toimimattomuuteen, mikä varmasti olisi omiaan kiristämään naapuruussuhteita kylmänä talviaamuna. Lisäksi lämmitystolpissa on syystäkin ajastin, joka sallii yleisesti vain kahden tunnin käytön kerrallaan, mikä hankaloittaa latausta. On syytä huomauttaa, että laitonta lämmitystolpasta lataaminen ei kuitenkaan ole. Jos kyseessä on poikkeustapaus ja latauskaapelin latausteho on rajattu tarpeeksi alas, on tilapäinen lataus mahdollista, joskin tällaisesta sähkönkulutuksesta on syytä sopia taloyhtiön kanssa etukäteen.
Yhteenveto
Kommentoi