Sähköauton lataus kotona

Sähköauton latausaika

Oletko suunnitellut sähköauton hankkimista, mutta sähköauton lataus kotona mietityttää? Moni pohtii, riittääkö tavallinen pistorasia lataukseen, saako sähköautoa ladata lämmityspistokkeesta ja millainen voimavirta lataukseen tarvitaan.

Tässä artikkelissa vastaamme yleisiin kysymyksiin sähköauton latauksesta.

Miten sähköauto ladataan

Miten sähköauto ladataan

Ennen yksityiskohtien selvittämistä, on syytä kerrata, kuinka sähköauto ladataan yleisesti. Lataustavat vaihtelevat riippuen automerkistä ja -mallista, mutta lataukseen liittyy aina latauspiste ja latauskaapeli. Latauspisteitä löytyy kodeista, autotalleista, huoltoasemilta, työpaikoilta ja kauppakeskuksista. Lataukseen soveltuu siis sekä kodin latauspiste (joka voi olla tavallinen pistorasia) että julkinen latauspiste.

Sähköauton lataus tapahtuu kiinnittämällä auton mukana tuleva tai erikseen ostettava kaapeli latauspisteeseen tai pistorasiaan. Myös latauspisteen kaapelia voidaan käyttää. Pisteen syöttämä vaihtovirta (AC) siirtyy auton laturiin, joka muuttaa sen vaihtovirraksi (DC) ja varaa sen akkuun. Sopiva syöttöteho riippuu suuresti auton laturin kapasiteetista vaihdellen useimmiten 3,3 kW ja 10 kW välillä.

Sähköauton lataus latauspisteestä

Riippumatta sijainnista, erityinen latauspiste on paras tapa ladata sähköauto.

 Sen etuja ovat seuraavat: 
  • + Lataus on nopeampaa. Latauspiste on optimoitu nimenomaan sähköauton lataamiseen, eli se syöttää tarvittavan voimavirran. Tavallisen latauspisteen teho voi olla jopa 22 kW, jolloin latausnopeus on huomattavasti suurempi kuin tavallisesta pistorasiasta. Joillakin huoltoasemien pikalatauspisteillä teho voi olla jopa 50 kW, jolloin lataus 80 %:iin kestää monissa autoissa vain puolisen tuntia. Näillä pisteillä ajoneuvoon syötetään suoraan tasavirtaa ja auton omaa laturia ei tarvita. Tällaista tehoa ei kuitenkaan ole saatavilla tavallisen asuinkiinteistön latauspisteelle.
  • + Lataus on turvallisempaa. Latauspisteillä on erityisiä turvatoimintoja ja ne voivat myös tarjota älykkäitä, Internet-yhteyteen perustuvia lisäominaisuuksia.
  • + Lataus käy helpommin. Usein latauspisteissä on yleiskäyttöinen kaapeli jo valmiiksi. Riittää, kun kuljettaja yhdistää sen autoon.

Ammattitaitoinen sähköasentaja voi asentaa sähköauton latauspisteen omakotitalon pihalle, taloyhtiön pihalle, parkkipaikalle tai autotalliin. Sähköauton latauspisteen hinta vaihtelee joistain sadoista euroista yli tuhanteen euroon.

Sähköauton lataus pistorasiasta omakotitalossa

Sähköauton lataus pistorasiasta omakotitalossa

Jos latauspistettä ei ole saatavilla, sähköauton lataus pistorasiasta on myös yleensä mahdollista. Se on kuitenkin hidasta, minkä takia sähköauton omistajan kannattaa harkita erillisen latauspisteen hankkimista.

 Ota huomioon seuraavat tekijät, kun lataat sähköautoa kotitalouspistorasiasta: 
  • i Tarkista, että pistorasia ja latauskaapeli ovat täysin kunnossa. Niissä ei tule olla vääntymiä, halkeamia, sulamisjälkiä, likaa tai muita mahdollisesti käyttöä heikentäviä haittatekijöitä.
  • i Tarkista, että pistorasian johdotus ja suojalaitteet ovat kunnossa. Pistorasian on oltava ulkotiloissa ja maadoitettu, ja on paloturvallisuuden kannalta hyvä, jos se sijaitsee muualla kuin suoraan talon seinässä.
  • i Tarkista pistokytkimen sopivuus. Uusissa sähköautoissa on lähes poikkeuksetta tyypin 2 pistokytkimiä, mutta monet latausliittimet edustavat tyyppiä 1. Jos tyypit ovat eri, tarvitset erillisen latauskaapelin, jonka toinen pää on tyyppiä 2 ja toinen tyyppiä 1.
  • i Tarkista, että latausvirta on sopiva. Se saa olla SFS-EN 62752 -laatustandardin mukaan enintään 8 ampeeria, kun ladataan pitkäaikaisesti. Näin vältetään mahdollinen ylikuumeneminen, sulamisvauriot ja sulakkeen palaminen.
  • i Varaa tarpeeksi aikaa lataukseen. 8 ampeerin virralla 18 kW lataus tavallisesta, maadoitetusta pistorasiasta kestää kymmenisen tuntia. Se kannattaakin tehdä yöaikaan, jolloin auton käyttäjä on nukkumassa ja muita virtaa käyttäviä laitteita ei juuri ole päällä. Tarkista autosi kulutus tietääksesi, kuinka paljon akkua tarvitsee ladata. Jos lataus kotona ei riitä tarpeisiisi, huolehdi että määränpäässäsi tai matkasi varrella on latauspiste.
  • i Jos luotasi löytyy kolmivaihepistorasia, voit käyttää sitä lataukseen. Se nopeuttaa latausta.
  • i Ensimmäisiä kertoja ladatessasi, kokeile pistorasiaa kädellä tunnin parin jälkeen latauksen aloittamisesta. Jos pistorasia on kuuma, lopeta lataaminen välittömästi.

Otathan huomioon, että hybridiautoja koskevat eri säännöt, sillä niiden akku on pienempi. Tutustu kaikissa tapauksissa ajoneuvosi ohjekirjaan ja noudata autonvalmistajan määrittelemiä lataussääntöjä huolellisesti. Tutustu lisäksi kotivakuutuksesi ehtoihin. Niissä voidaan käskeä tarkastuttamaan pistorasia asiantuntijalla ennen kuin sitä käytetään sähköauton lataamiseen. Tämä on tärkeää, jotta voit varmistua vakuutuksesi kattavat mahdolliset vahingot täysimääräisesti.

Sähköauton lataus kotona maksaa noin 15 senttiä kilowattitunnilta sähkösopimuksesta riippuen. Jos auto kuluttaa esimerkiksi 20 kWh 100 kilometriä kohden, maksaa lataus 100 km kohden siis kolme euroa.

Sähköauton lataus taloyhtiössä ja rivitalossa

Eduskunnassa hyväksyttiin syksyllä 2020 laki, jonka perusteella asuinrakennusten kuten kerrostalojen ja rivitalojen yhteyteen tulee asentaa latauspistevalmius jokaista pysäköintipaikkaa varten, mikäli pysäköintipaikkoja on enemmän kuin neljä. Valmius ei kuitenkaan velvoita taloyhtiötä rakentamaan itse latauspisteitä, vaan taloyhtiön hallitus tekee päätöksen latauspisteiden rakentamisesta. Tällaisen päätöksen tekoa säätelevät asunto-osakeyhtiölaki ja osakkeenomistajien yhdenvertaisuusperiaate. Käytännössä uuden lain tarkoitus on patistella suomalaisia taloyhtiöitä asentamaan latauspisteitä parkkipaikoille ja parkkihalleihin. Tällöin latauspiste voi olla seinään asennettu laatikko tai lämmitystolppaa muistuttava tolppamallinen piste.

Moni pohtii, voisiko sähköauton lataukseen käyttää lämmitystolppaa, sillä niitä löytyy usein jo valmiiksi asennettuina kerrostalojen ja rivitalojen pihoilta ja parkkihalleista. Vastaus on: tämä ei ole suositeltavaa. Lämmitystolpat on suunniteltu nimenomaan ajoneuvojen sisätilanlämmittimille, joten niiden sähköjärjestelmät eivät nykymuodossaan yleensä kestä varsinkaan samanaikaista käyttöä sisätilanlämmittimen lämmittämiseen ja sähköauton lataukseen. Näin suuri ylikuormitus johtaa helposti sulakkeen palamiseen ja kaikkien lämmitystolppien toimimattomuuteen, mikä varmasti olisi omiaan kiristämään naapuruussuhteita kylmänä talviaamuna. Lisäksi lämmitystolpissa on syystäkin ajastin, joka sallii yleisesti vain kahden tunnin käytön kerrallaan, mikä hankaloittaa latausta. On syytä huomauttaa, että laitonta lämmitystolpasta lataaminen ei kuitenkaan ole. Jos kyseessä on poikkeustapaus ja latauskaapelin latausteho on rajattu tarpeeksi alas, on tilapäinen lataus mahdollista, joskin tällaisesta sähkönkulutuksesta on syytä sopia taloyhtiön kanssa etukäteen.

Yhteenveto

  • i Sähköauton voi ladata kotona latauspisteestä tai pistorasiasta. Tilapäinen lataus lämmitystolpasta voi tulla joissain poikkeustapauksissa kysymykseen. Latauksen nopeus ja teho vaihtelevat automalleittain: parhaat sähköautot kuten Tesla latautuvat usein tehokkaammin, sillä niiden akun laturin kapasiteetti on suurempi.
  • i On syytä tutustua huolellisesti ajoneuvon latausohjeisiin ja tarkistaa latauskaapeli ja pistorasia tarkoin. Vaikka tulipaloriski on pieni, vältetään näin sulamisvauriot, sulakkeiden palamiset ja vastaavat ongelmakohdat.
  • i AUTODOC-verkkokaupasta voit ostaa laadukkaat tarvikkeet ja osat sähköautoosi. Säännöllisten tarjoustemme ansiosta sinulla on mahdollisuus säästää rahaa ja samalla pitää autosi huippukunnossa. Tutustu valikoimaamme jo tänään!
Profiilisi on sinun henkilökohtainen assistenttisi

Se voi seurata kuluja, pitää lokia ja vaihtoaikataulua sekä tallentaa korjausoppaita, muistiinpanoja ja asiakirjoja