CRD moottorit: mitä se tarkoittaa ja sen suorituskykyarvot

CRD moottorit: mitä se tarkoittaa ja sen suorituskykyarvot

CRD-moottorit ovat turboahdettuja dieselmoottoreita, joissa on polttoaineen suoraruiskutusjärjestelmä. Niitä on asennettu Chryslerin, Dodgen ja Jeepin autoihin. Niitä on ollut saatavilla vuodesta 2000 lähtien. Näitä moottoreita valmistavat VM Motori, Fiat Powertrain, Volkswagen AG ja Daimler AG. Niille ominaista on korkea suorituskyky ja erinomaiset vääntömomenttiarvot.

CRD-moottorien ominaisuuksia

Useimmissa CRD-moottoreissa moottorilohko on valurautainen; alumiinisella lohkolla varustetut versiot ovat harvinaisia. Sylinterinkansi valmistetaan aina alumiinista. Venttiilin ajoitusmekanismi käyttää ketjua tai hihnaa. Pääsääntöisesti yhteispaineruiskutusta käytetään polttoaineen syöttöön. Pumppusuuttimilla varustetut ECD-moottorit ovat poikkeus. Garrett tai IHI valmistaa yleensä näiden moottorien turboahtimet.

Suosittuja CRD-moottoreita

KoodiValmistajaMoottorin tilavuus, lSylinterien määrä ja järjestysVenttiilien määräMaksimaalinen teho, hvMaksimaalinen vääntömomentti, N·mTuotannon alkuTämän tyyppisellä moottorilla varustetut automallit
ENJVM Motori2,5neljä rivissä161413402000Chrysler Voyager 4; Jeep Cherokee KJ
ENSVM Motori2,8neljä rivissä16160–200360–4602006Jeep Cherokee KK and Wrangler JK; Chrysler Grand Voyager 5; Dodge Nitro
ENRVM Motori2,8neljä rivissä16150–163360–4002000Chrysler Voyager 4; Jeep Cherokee KJ
ECDVolkswagen AG2,0neljä rivissä161403102006Chrysler Sebring 3; Dodge Avenger; Jeep Compass MK
EXFFiat Powertrain/ VM Motori3,0V624190–250440–5702010Chrysler 300C LD; Jeep Grand Cherokee WK2
EDJDaimler AG2,2neljä rivissä16121–1503002002Chrysler PT Cruiser
ECEVolkswagen AG 2,0neljä rivissä161403102006Dodge Caliber ja Journey; Jeep Patriot MK ja Compass MK
EXLDaimler AG 3,0V6 242185102005Chrysler 300C LX; Jeep Grand Cherokee WK ja Commander XK

Yleisiä CRD-moottorien vikoja

Viat Moottorit
Polttoaineen paineensäätöventtiili hajoaa usein.ENJ; ENS; ENR
Suuttimet tulevat usein käyttökelvottomiksi.ENJ; EDJ; ECE; ECD; ENS; ENR
Ilmamassan virtausanturi likaantuu ennen aikojaan. Tämä johtuu yleensä kampikammion tuuletusventtiilin kalvon repeytymisestä.ENJ
Termostaatin käyttöikä on suhteellisen lyhyt.ENJ; EXF
Kampiakselin asentoanturi hajoaa välillä.EDJ; ENJ
Turboahtimen käyttöikä on lyhyt.ENS; EXL; ECE; ECD; ENR
Polttoainesuodattimen lämmittimen liitin menettää usein tiiviytensä.ENS; ENR
EGR-venttiili kerää nopeasti hiilikarstaa ja jumittuu.ECD; ECE
Turboahtimen letkut ovat alttiita halkeamille.EXF
Moottoriöljyn jäähdyttimen venttiili rikkoutuu, mikä johtaa öljyn puutteeseen.EXF
Imusarjan läpät usein tukkeutuvat.EXL; EDJ
Polttoainejärjestelmän pikaliittimet menettävät joustavuutensa, mistä seurauksena syntyy ilmalukko.EDJ
Moottoriöljyvuotoja tapahtuu usein.EXL
Pakosarja on altis halkeamille.EXL

Kommentoi

Your email address will not be published. Required fields are marked *