CRD-moottorit ovat turboahdettuja dieselmoottoreita, joissa on polttoaineen suoraruiskutusjärjestelmä. Niitä on asennettu Chryslerin, Dodgen ja Jeepin autoihin. Niitä on ollut saatavilla vuodesta 2000 lähtien. Näitä moottoreita valmistavat VM Motori, Fiat Powertrain, Volkswagen AG ja Daimler AG. Niille ominaista on korkea suorituskyky ja erinomaiset vääntömomenttiarvot.
CRD-moottorien ominaisuuksia
Useimmissa CRD-moottoreissa moottorilohko on valurautainen; alumiinisella lohkolla varustetut versiot ovat harvinaisia. Sylinterinkansi valmistetaan aina alumiinista. Venttiilin ajoitusmekanismi käyttää ketjua tai hihnaa. Pääsääntöisesti yhteispaineruiskutusta käytetään polttoaineen syöttöön. Pumppusuuttimilla varustetut ECD-moottorit ovat poikkeus. Garrett tai IHI valmistaa yleensä näiden moottorien turboahtimet.
Suosittuja CRD-moottoreita
Koodi | Valmistaja | Moottorin tilavuus, l | Sylinterien määrä ja järjestys | Venttiilien määrä | Maksimaalinen teho, hv | Maksimaalinen vääntömomentti, N·m | Tuotannon alku | Tämän tyyppisellä moottorilla varustetut automallit |
ENJ | VM Motori | 2,5 | neljä rivissä | 16 | 141 | 340 | 2000 | Chrysler Voyager 4; Jeep Cherokee KJ |
ENS | VM Motori | 2,8 | neljä rivissä | 16 | 160–200 | 360–460 | 2006 | Jeep Cherokee KK and Wrangler JK; Chrysler Grand Voyager 5; Dodge Nitro |
ENR | VM Motori | 2,8 | neljä rivissä | 16 | 150–163 | 360–400 | 2000 | Chrysler Voyager 4; Jeep Cherokee KJ |
ECD | Volkswagen AG | 2,0 | neljä rivissä | 16 | 140 | 310 | 2006 | Chrysler Sebring 3; Dodge Avenger; Jeep Compass MK |
EXF | Fiat Powertrain/ VM Motori | 3,0 | V6 | 24 | 190–250 | 440–570 | 2010 | Chrysler 300C LD; Jeep Grand Cherokee WK2 |
EDJ | Daimler AG | 2,2 | neljä rivissä | 16 | 121–150 | 300 | 2002 | Chrysler PT Cruiser |
ECE | Volkswagen AG | 2,0 | neljä rivissä | 16 | 140 | 310 | 2006 | Dodge Caliber ja Journey; Jeep Patriot MK ja Compass MK |
EXL | Daimler AG | 3,0 | V6 | 24 | 218 | 510 | 2005 | Chrysler 300C LX; Jeep Grand Cherokee WK ja Commander XK |
Yleisiä CRD-moottorien vikoja
Viat | Moottorit |
Polttoaineen paineensäätöventtiili hajoaa usein. | ENJ; ENS; ENR |
Suuttimet tulevat usein käyttökelvottomiksi. | ENJ; EDJ; ECE; ECD; ENS; ENR |
Ilmamassan virtausanturi likaantuu ennen aikojaan. Tämä johtuu yleensä kampikammion tuuletusventtiilin kalvon repeytymisestä. | ENJ |
Termostaatin käyttöikä on suhteellisen lyhyt. | ENJ; EXF |
Kampiakselin asentoanturi hajoaa välillä. | EDJ; ENJ |
Turboahtimen käyttöikä on lyhyt. | ENS; EXL; ECE; ECD; ENR |
Polttoainesuodattimen lämmittimen liitin menettää usein tiiviytensä. | ENS; ENR |
EGR-venttiili kerää nopeasti hiilikarstaa ja jumittuu. | ECD; ECE |
Turboahtimen letkut ovat alttiita halkeamille. | EXF |
Moottoriöljyn jäähdyttimen venttiili rikkoutuu, mikä johtaa öljyn puutteeseen. | EXF |
Imusarjan läpät usein tukkeutuvat. | EXL; EDJ |
Polttoainejärjestelmän pikaliittimet menettävät joustavuutensa, mistä seurauksena syntyy ilmalukko. | EDJ |
Moottoriöljyvuotoja tapahtuu usein. | EXL |
Pakosarja on altis halkeamille. | EXL |
Kommentoi