Mikä on kampiakseli: Toiminnot, viat, oireet

Mikä on kampiakseli: Toiminnot, viat, oireet

Kampiakseli on yhdessä nokka-akselin kanssa eräs auton sisäisen polttomoottorin tärkeimmistä osista. Sen tehtävä on huolehtia moottorin oikeanlaisesta käynnistä ja muuntaa lineaarinen eli suoraviivainen liike pyörimisliikkeeksi eli toisin sanoen muuntaa liike auton liikuttamiseen vaadituksi vääntömomentiksi.

Tässä artikkelissa kerromme kampiakselin toimintaperiaatteesta ja tämän osan vioista, oireista sekä vaihdosta. Lisäksi vastaamme eräisiin usein kysyttyihin kysymyksiin.

Mihin kampiakseli on tarkoitettu

Kampiakseli on yleensä taotusta teräksestä tai valuraudasta valmistettu ajoneuvon sisäisen polttomoottorin osa, joka on kampikammion sisällä. Se muuntaa moottorin mäntien pystysuoran liikkeen pyörimisliikkeeksi, jota ajoneuvon liikuttamiseen tarvitaan. Näin ollen tämä polttomoottorin osista suurin ja raskain on myös kaikista olennaisin moottorin toiminnan kannalta; jokainen polttoprosessin vaiheista (polttoaineen- ja ilmansyöttö, puristus, poltto ja pakokaasujen poisto) on yhteydessä kampiakselin toimintaan. Varhaisissa ajoneuvoissa kampiakselit olivat mekaanisia ja usein myös käsikäyttöisiä. Nykyautoissa kampiakselit ovat sähkökäyttöisiä, mutta ne ovat säilyttäneet mekaaniseen kampeen viittaavan nimensä. Kampiakselit on kiinnitetty paikalleen kampiakselin laakereilla.

Käytännössä moottorin polttoprosessin ansiosta männät liikkuvat ylös ja alas sylintereissä, ja liike siirtyy kiertokankien välityksellä kampiakselille, joka muuntaa sen kiertoliikkeeksi. Liike välittyy edelleen sen päässä olevan vauhtipyörän, vaihteiston ja veto- tai siirtoakselin kautta vetäville pyörille ja näin auton pyörät pyörivät – tämän seurauksena auto lähtee liikkeelle. Kampiakseli on erittäin raskas ja kestävä osa, mille on syytäkin: sen on pyörittävä satojen tai tuhansien kierrosten minuuttivauhdilla.

Mihin kampiakseli on tarkoitettu

Edellä kuvaillun elintärkeän toiminnan lisäksi kampiakseli siirtää voimaa myös muille moottorin järjestelmille, eli venttiileille, öljypumpulle, jäähdyttimen pumpulle, ilmastoinnin kompressorille sekä laturille. Tämä tapahtuu akselin päähän kiinnitetyn kampiakselin hihnapyörän ja siinä kiinni olevien käyttöhihnojen avulla.

Kampiakseli: Oireet ja viat

On varmasti jo selvää, että kampiakselin merkitys on niin suuri, että kun se vioittuu, auton toiminta estyy täysin. Autoilijan onni on kuitenkin, että tämä osa on erittäin kestävä ja siksi vakavat viat ovat äärimmäisen harvinaisia. Alle olemme listanneet yleisiä kampiakselin vikoja ja niiden oireita.

 Viat: 
  • i Kampiakselin halkeaminen. Äärimmäisen harvinaisissa tapauksissa kampiakseli voi haljeta valmistusvian vuoksi tai jos auton käyttöikä lähenee loppuaan. Halkeamiseen voi johtaa myös äärimmäinen tärinä. Harvinaiset tekijät kuten vääränlainen sytytysjärjestys voivat ajan mittaan johtaa kampiakselin väsymisvaurioon.
  • i Kampiakselin vääntyminen tai luistaminen. Tämäkin vika on harvinainen. Siihen voi johtaa vesivuodosta johtuva liian korkea sylinterin paine. Syynä voi olla myös kampiakselin vääränlainen kohdistaminen sitä asennettaessa.
  • i Kampiakselin laakerin vaurio. Tämä voi johtua etenkin laakerin riittämättömästä voitelusta tai laakerin likaantumisesta tai naarmuuntumisesta. Laakerin vaurioituminen voi johtaa koko kampiakselin vioittumiseen.
 Oireet: 
  • ! Ajoneuvossa esiintyy käynnistysongelmia. Tämä on kaikista yleisin oire, mutta se voi toki viitata moneen muuhunkin ongelmaan.
  • ! Ajoneuvo ei välttämättä liiku enää lainkaan. Ajoneuvo ei ehkä lähde enää liikkeelle tai se sammuu äkillisesti kesken ajon tai tyhjäkäynnin.
  • ! Moottorin varoitusvalon syttyminen. Tämä on yleisoire, joka voi viitata myös kampiakselin ongelmaan.
    Kampiakseli: Oireet ja viat
  • ! Sytytyksen ajoituksessa esiintyy häiriöitä.

Kannattaa muistaa, että useimmiten vika ei kuitenkaan ole kampiakselissa vaan muissa moottorin osissa tai kampiakselin asentoanturissa, joka on auton tärkein anturi. Tarkista siis näiden osien kunto ennen kampiakselia.

Kauppa

Kampiakselin hionta

Kampiakselin hionnalla tarkoitetaan sitä, että kampiakseli hiotaan valmistajan antamiin mittoihin. Käytännössä tässä prosessissa kampiakselista poistetaan pieni kerros, jotta sen laakerikaula vastaa jälleen autonvalmistajan ilmoittamaa mittaa. Hionta voi tulla kyseeseen, kun kampiakselia on käytetty pitkään ja kampiakselin ja sen laakerin välys kasvaa, vähentäen näin öljynpainetta ja voiteluominaisuuksia. Välyksen kasvaminen kiihdyttää kampiakselin kulumista entisestään. Kun hionta suoritetaan, kitka vähenee ja moottorin suorituskyky jälleen paranee.

Tämä toimenpide suoritetaan erikoiskorjaamolta tai koneistamolta löytyvällä erityisellä hiomakoneella ja se tapahtuu tiivistetysti seuraavalla tavalla.

  1. Ensimmäiseksi määritellään mikrometrin tarkkuudella miten paljon kampiakselia ja laakereita on hiottava. Hiottavan materiaalin määrä riippuu osien kunnosta: jos kampiakselin ja laakerien pinta on karkea, on tarpeen hioa enemmän.
  2. OEM-mitat on tarkistettava, jotta tiedetään, kuinka pahasti kampiakseli on kulunut ja kuinka paljon on mahdollista hioa.
  3. Kampiakseli asetetaan hiomalaitteeseen tarkasti oikeassa asennossa.
  4. Hionta suoritetaan.
  5. Kampiakseli on kiillotettava hionnan jälkeen. Myös kiillottaminen irrottaa vähäisen määrän materiaalia osien pinnalta, joten tämäkin on otettava huomioon ennen hionnan aloittamista.
  6. Hionnan jälkeen osissa on välystä, mikä on normaalia. Tähän auttaa sopivan kokoisten laakerien käyttö hionnan jälkeen.
  7. Kampiakselin kovuus tarkistetaan.
  8. Jos ajoneuvoa käytetään kosteassa ilmastossa, osa voi olla tarpeen pinnoittaa ruostumista estävällä aineella.

Kampiakselin hionta on erikoisosaamista vaativa toimenpide, jossa jokaisella mikrometrillä on merkitystä. Yllä oleva toimenpide on vain havainnollistava eikä siihen tule ryhtyä itse ilman vaadittavaa osaamista.

Kampiakseli: Vaihto

Kampiakselin vaihto on sen verran monivaiheinen ja monimutkainen toimenpide, että ensimmäiseksi varoituksen sana: vaihtoon ei kannata ryhtyä ilman vaadittavaa osaamista. Vaihtoon kuuluu monien moottorin osien purkaminen ja vaihtaminen. Alla kerromme yleisluontoiset kampiakselin vaihto-ohjeet.

  1. Toimenpide vaatii moottorin nostamista, mikä on huomattavasti helpompaa, jos sinulla on käytössäsi moottorinostin.
  2. Poista kaikki osat, jotka estävät pääsyn moottorilohkoon. Voit myös puhdistaa moottorin, jolloin työ käy mukavammin.
  3. Tarkista kampiakselin laakerien suojukset. Ne on numeroitu ja niihin tehtyjen merkintöjen tulisi osoittaa moottorin etuosaa kohti. Merkitse muistiin kunkin suojuksen paikka.
  4. Aloittaen moottorilohkon keskiosasta, kierrä vuorotellen irti jokaisen suojuksen pultti vastapäivään. Tarvitset avuksesi hylsyä ja nivelväännintä. Merkitse pulttien sijainnit huolellisesti muistiin, jotta osaat asentaa ne takaisin oikeille paikoilleen myöhemmin.
  5. Poista suojukset. Saatat joutua napauttamaan niitä muutamia kertoja hellästi, mikäli niiden irrottaminen on hankalaa.
  6. Pyydä apulaista avuksesi. Nostakaa yhdessä kampiakseli pois moottorilohkosta ja asettakaa se pystysuoraan asentoon niin, että se ei pääse kaatumaan.
  7. Vaihda laakerien suojukset.
  8. Nyt sinun on selvitettävä, voiko vanhaa kampiakselia vielä käyttää vai tuleeko sinun ostaa uusi. Pyydä asiantuntijoiden arviota. Jossain tapauksissa kampiakselin hionta voi riittää, joissain tapauksissa uuden kampiakselin ostaminen on tarpeen.
  9. Moottorilohkon ollessa moottorinostimella tai muulla tasolla, asenna puolet uusista kampiakselin laakereista oikein niiden istukoihin. Voitele laakerit molybdeenisulfidirasvalla.
  10. Pyydä apulaista avuksesi. Asettakaa kampiakseli varovasti moottorilohkoon.
  11. Asenna loput uusista kampiakselin laakereista niiden istukoihin. Järjestyksen tulee olla oikea ja niiden tulee olla oikeassa asennossa (niissä olevien nuolimerkintöjen tulee osoittaa moottorin etuosaa kohti).
  12. Asenna laakerien suojukset. Kierrä niiden pultit ensin paikoilleen käsin ja lopuksi nivelvääntimellä ja sopivalla hylsyllä. Lopuksi kiristä momenttiavaimella sopivaan vääntömomenttiin.
  13.  Napauta kampiakselin päitä useita kertoja ja kiristä laakerien suojukset uudelleen momenttiavaimella ja lyhyellä hylsyllä.
  14. Asenna kampiakselin hihnapyörä ja sen pultti. Käännä kampiakselia useita kertoja ja tarkasta hihnapyörän toimintakyky.
  15. Valmista tuli! Nyt on aika lähteä koeajolle. Mikäli epäilet, että vaihto ei onnistunut, ota välittömästi yhteyttä asiantuntevaan autokorjaamoon.

Otathan huomioon, että yllä esitellyt vaihdon vaiheet ovat yleisluontoiset ja vaihto saattaa tapahtua eri tavalla ajoneuvosi merkistä ja mallista riippuen. Tutustu aina ajoneuvosi ohjekirjaan ennen kuin aloitat vaihdon. Suosittelemme teettämään tämän vaivalloisen työn kuitenkin mieluiten korjaamolla. Kun ostat kampiakselin AUTODOC-verkkokaupasta edullisesti, maksettavaksesi jäävät ainoastaan korjaamon veloittamat työkustannukset – näin voit säästää pitkän pennin.

 Usein kysytyt kysymykset 

Vastaamme nyt muutamiin usein kysyttyihin kysymyksiin kampiakseliin liittyen.

⚠ Paljonko kampiakselin vaihto maksaa?

Kampiakselin vaihdon hinta riippuu ajoneuvon merkistä ja mallista. Halvimmillaan vaihto maksaa noin 500 euroa, kalleimmillaan hinta voi olla jopa 1 500 euroa. Jos hyödynnät AUTODOCin tarjoukset ja ostat kampiakselin edullisesti AUTODOCista, voit säästää rutkasti rahaa.

⚠ Minkä tyyppisiä kampiakseleita on olemassa?

Kampiakseleita on olemassa useita erityyppisiä, esimerkiksi taottuja, valettuja, kiinteitä ja yksiosaisia, hitsattuja ja puolirakenteisia. Yleisin tyyppi on yhdestä osasta koostuva eli monoliittinen.

⚠ Onko kaikissa moottoreissa oltava kampiakseli?

Pääsääntöisesti kaikenlaisista polttomoottoreista löytyy kampiakseli. Niitä ei kuitenkaan ole kaksitahtimoottoreissa, mäntämoottoreissa tai kiertomäntä- eli wankelmoottoreissa.

⚠ Miten kampiakseli on yhteydessä nokka-akseliin?

Nämä osat ovat yhteydessä toisiinsa ketjun ja jakopään välityksellä.

⚠ Kuka keksi kampiakselin ja missä autossa sellainen esiintyi ensimmäistä kertaa?

Kampiakseli on jo hyvin vanha keksintö. Sen keksijänä pidetään nykyisen Turkin alueella asunutta tiedemiestä ja keksijää Badi’ al-Jazaria, joka luonnosteli varhaisen kampiakselin 1200-luvun alussa. Vuoden 1912 Cadillac oli ensimmäinen kampiakselilla varustettu auto; tässä autossa se oli käsikäyttöinen.

Yhteenveto

  • i Kampiakseli on eräs auton polttomoottorin tärkeimmistä osista. Se muuntaa moottorin mäntien pystysuoran liikkeen pyörimisliikkeeksi, jota ajoneuvon liikuttamiseen tarvitaan. Lisäksi se siirtää voimaa myös muille moottorin järjestelmille, eli venttiileille, öljypumpulle, jäähdyttimen pumpulle, ilmastoinnin kompressorille sekä laturille.
  • i Kampiakselit ovat pääsääntöisesti pitkäikäisiä osia ja ne vaurioituvat vain harvoin. Vaurioituneen kampiakselin hionta ja kunnostaminen saattaa olla mahdollista, mutta on vaativa toimenpide.
  • i Löydä uusi kampiakseli autoosi AUTODOC-verkkokaupasta. Meillä on aina edulliset hinnat ja pätevä asiakaspalvelu, joka vastaa mielellään kysymyksiisi sopivan kampiakselin valintaan liittyen. Tervetuloa ostoksille jo tänään!
Aktivoi henkilökohtainen apulaisesi auton huoltoon!

Seuraa kuluja, hallinnoi huoltotietoja, aikatauluta vaihdot ja paljon muuta.