Moottorin osat: diesel- ja bensiinimoottorit

Mikä on diesel- ja bensiinimoottorin ero

Tyypillinen auton bensiinimoottori koostuu noin parista sadasta osasta. Auton moottorin rakenne pitää sisällään sekä isoja että pieniä osia, joista yhdet ovat tavalliselle autoilijalle tutumpia kuin toiset. Dieselmoottorin osat ovat pääsääntöisesti samoja kuin bensiinimoottorin, mutta näiden moottorityyppien välillä on myös tiettyjä rakenteellisia eroja.

Tämän AUTODOCin artikkelin aiheena ovat auton moottorin osat. Esittelemme lyhyesti auton moottorin toiminnan ja rakenteen ja tärkeimmät bensiini- ja dieselmoottorin osat ja vastaamme muutamiin usein kysyttyihin kysymyksiin.

Auton moottorin rakenne

Ennen kuin sukellamme syvemmälle yksittäisten auton moottorin osien maailmaan, on tärkeää kerrata lyhyesti, millainen on bensiini- tai dieselkäyttöisen auton moottorin rakenne. Moottori on ajoneuvon sydän, ja sen avulla ajoneuvo saa liikkumiseen tarvittavaa energiaa. Tällaisen myös sisäisenä polttomoottorina tunnetun moottorin perustuu ilma-polttoaineseoksen palamisessa syntyvän energian hyödyntämiseen. Sopivasti ajoitetun palamisprosessin tuottamien kaasujen ansiosta sylinterien männät liikkuvat ja näin pyörittävät kampiakselia. Vaihteiston ja voimansiirron osien avulla energia siirtyy ajoneuvon pyörille ja saa ne liikkumaan.

Auton moottorin rakenne pitää siis sisällään muutamia suurempia kokonaisuuksia, joihin kuuluvat esimerkiksi polttoaine- ja sytytysjärjestelmät, jäähdytysjärjestelmä, voimansiirtojärjestelmä ja vaihteisto, pakojärjestelmä sekä sähköjärjestelmä. Ne toimivat tiiviissä yhteistyössä keskenään ja usein yhdessä järjestelmässä oleva vika voi haitata koko ajoneuvon toimintakykyä.

Auton moottorin osat

Perehdymme nyt tarkemmin auton moottorin tärkeimpiin osiin ja kerromme lyhyesti niiden toimintaperiaatteen. Jotkut osista tunnetaan myös ”kansankielisillä” nimillä, joten olemme lisänneet sulkujen sisään vaihtoehtoiset auton moottorin osien nimet. Alle olemme listanneet eräitä moottorin tärkeimmistä osista. Huomioi, että lista ei välttämättä ole täydellinen ja moottorien rakenteet ja osat voivat erota toisistaan huomattavastikin.

Bensiinimoottorin osat / Dieselmoottorin osat

  • Moottorilohko (sylinterilohko). Moottorilohko on yleensä alumiiniseoksesta valmistettu osa, jonka sisällä männät liikkuvat. Moottorilohkoa voi kutsua auton moottorin sydämeksi.
  • Sylinterinkansi. Sylinterinkansi on moottorin sylinterien päällä eli moottorilohkon päällä oleva osa. Kannentiiviste erottaa sen moottorilohkosta. Sylinterinkansi muodostaa moottorin yläosan.
  • Polttokammio. Polttokammiossa tapahtuu ilma-polttoaineseoksen räjähdys, joka saa männät nousemaan ja laskemaan.
  • Männät. Polttoaine-ilmaseoksen räjähtäessä muodostuu kaasuja, jotka saavat moottorin männät liikkumaan ylös ja alas. Männät ovat kiinni kampiakselissa ja saavat sen liikkumaan. Mäntien rakenteeseen kuuluu myös männänrenkaita, jotka tiivistävät kokoonpanon ja estävät öljyn vuotamisen.
 Auton moottorin rakenne
  • Kiertokanki. Kiertokanget ovat männän ja kampiakselin välisiä yhdysosia.
  • Kampiakseli. Männät ovat kiertokankien kautta kiinni kampiakselissa, ja tämä akseli muuntaa niiden ylös-alas-liikkeen pyöriväksi. Kampiakseli on yhteydessä nokka-akseliin ja siirtää näin energiaa edelleen eteenpäin.
  • Nokka-akseli. Nokka-akseli toimii yhteistyössä kampiakselin kanssa. Se saa imu- ja poistoventtiilit avautumaan oikea-aikaisesti.
  • Jakohihna tai -ketju. Jakohihna tai -ketju yhdistää kampi- ja nokka-akselit ja saa ne toimimaan synkronoidusti.
Auton moottorin osien nimet
  • Venttiilikoneisto, venttiilit, keinuvivut ja työntötangot. Venttiilikoneisto ohjaa imu- ja pakoventtiilien liikettä. Se koostuu keinuvivuista ja työntötangoista ja lukuisista muista osista. Venttiilikoneisto auttaa huuhtelemaan polttokammiota ja tuomaan sinne uutta ilma-polttoaineseosta poltettavaksi.
  • Sytytystulpat ja -kelat. Sytytystulpat sijaitsevat jokaisen sylinterin yläpuolella. Niiden kipinä syttyy puristetun ilma-polttoaineseoksen ja saa aikaan räjähdyksen, jonka tuottaman kaasun vaikutuksesta sylinterissä oleva mäntä laskee.
  • Polttoainesuuttimet. Suuttimet syöttävät polttoainetta sylintereille. Polttoaineen ruiskutus voi tapahtua eri tavoin, mutta suuttimet löytyvät jokaisesta ruiskutusjärjestelmästä.
  • Jäähdytin ja jäähdyttimen tuuletin. Jäähdyttimen ja sen tuulettimen avulla moottoria viilennetään ja ajoneuvon sisätiloja lämmitetään. Se on siis lämmönvaihdin, jonka avulla järjestelmästä poistetaan liiallista lämpöä.
  • Vesipumppu. Vesipumppu imee jäähdytettyä nestettä jäähdyttimestä, kierrättää nesteen eteenpäin moottoriin ja takaisin auton jäähdytysjärjestelmään.
  • Imu- ja pakosarja. Imusarja on putki, jonka avulla polttokammioon syötetään sopivaa ilma-polttoaineseosta (dieselautoissa pelkkää ilmaa). Pakosarja taas ohjaa pakokaasut ulos polttokammiosta. Rakenteeltaan nämä putket ovat samankaltaisia.
  • Katalysaattori. Katalysaattori on laite, jonka avulla pakokaasujen myrkyllisiä kaasuja muunnetaan vähemmän myrkyllisiksi hapetus-pelkistysreaktion avulla. Katalysaattoreita on sekä diesel- että bensiiniajoneuvoissa.
 Moottorin osat nimet
  • Kytkin. Kytkin sijaitsee moottorin ja vaihteiston välissä. Se irrottaa vaihteiston moottorista, kun autolla lähdetään liikkeelle tai vaihdetaan vaihteita.
  • Vauhtipyörä. Vauhtipyörä on raskas metallipyörä, jonka tehtävänä on varata energiaa, vähentää moottorin tärinää, mahdollistaa tyhjäkäynti ja toimia kytkinlevyjen kitkapintana.
  • Voitelujärjestelmä. Moottoria on voideltava kitkan ja kulumisen vähentämiseksi. Järjestelmiä on olemassa erilaisia ja niiden osia ovat muun muassa pumppu, öljynsuodatin, venttiilit, painemittari sekä säiliö. Moottorin voitelu tapahtuu yleensä voiteluöljyllä.
  • Öljypohja. Tämä on moottorin alin osa. Sieltä löytyy öljytulppa, joka tukkii aukon, jonka kautta öljyä voidaan valuttaa ulos öljynvaihdon yhteydessä. Sieltä löytyy myös öljynsuodatin.
  • Turboahdin. Turboahdin on turbiinilla varustettu osa, joka tuottaa kompressorin käyttövoimaa ja ahtaa lisäilmaa moottoriin, jolloin sen suorituskyky paranee. Turboahtimia ei kuitenkaan löydy kaikista ajoneuvoista. Turboahtimien sijaan voidaan käyttää myös mekaanisia ahtimia.

Bensiini- ja dieselmoottorin osien erot

Bensiinimoottorin osat ja dieselmoottorin osat ovat pääasiassa samoja, mutta näillä auton moottorin rakenteilla on myös eroja. Yhdistävistä tekijöistä tärkein on se, että molemmissa rakenteissa ajoneuvon liikuttamiseen tarvittava energia syntyy polttoaineen palamisesta. Ratkaiseva ero on kuitenkin polttoprosessissa. Bensiinikäyttöisen ajoneuvon moottorissa polttoaine sekoitetaan ilman kanssa, minkä jälkeen männät puristavat seoksen ja sytytystulpat sytyttävät sen. Dieselmoottorissa sen sijaan ilma puristetaan ennen polttoaineen syöttämistä. Koska ilma kuumenee puristettaessa, se saa polttoaineen syttymään.

Erilainen sytytysprosessi johtaa siihen, että toisin kuin bensiinimoottoreissa, dieselmoottoreissa ei tarvita sytytystulppia. Sytytysprosessien erot ja dieselmoottorin rakenne johtavat kuitenkin myös siihen, että dieselauto on alttiimpi nakutukselle. Kaiken lisäksi diesel- ja bensiinimoottoreilla varustettujen autojen sähköjärjestelmissä on eroja; dieselmoottoreissa ei tarvita sähköosia laturia lukuun ottamatta lainkaan, kun taas bensiinimoottorissa tarvitaan sytytyspuolia, virranjakajaa sekä laturia.

Usein kysyttyä auton moottorin osista

Vastaamme nyt muutamiin usein kysyttyihin kysymyksiin bensiini- ja dieselmoottorilla varustettujen autojen moottoreihin liittyen.

⚠ Montako osaa auton moottorissa on?

Tavallisessa polttomoottoriauton moottorissa on arvioiden mukaan useita satoja osia; tarkka lukumäärä riippuu ajoneuvon suunnittelusta ja moottorin rakenteesta. Tärkeimpien osien lukumäärä on noin 200. Osat voidaan luokitella sen mukaan, mihin järjestelmään ne kuuluvat; järjestelmiä ovat muun muassa sytytys-, polttoaine-, jäähdytys-, voitelu- ja pakojärjestelmät.

⚠ Mitä tarkoitetaan moottorin kierrosluvulla?

Moottorin kierrosluku eli kierrosnopeus tarkoittaa sitä, montako kierrosta moottorin kampiakseli pyörii tietyssä ajassa. Usein kierrosnopeudesta puhuttaessa käytetään englannin kielestä peräisin olevaa lyhennettä RPM eli revolutions per minute (kierrosta minuutissa).

⚠ Mitä tarkoittavat rivimoottori, V-moottori ja bokserimoottori?

Näillä tarkoitetaan erilaisia sylinterien asetteluja moottorissa. Rivimoottorissa sylinterit ovat yhdessä rivissä, V-moottorissa V-muodossa ja bokserimoottorissa vastakkain. Sylintereitä voi olla eri asetelmissa eri lukumäärä. Hyvin usein rivimoottorissa on neljä sylinteriä ja V-moottorissa 4–8.

⚠ Mitä tarkoittavat OHC, SOHC, DOHC ja OHV?

Näillä viitataan nokka-akseleiden määrään sylinterinkannessa. OHC- eli SOHC-moottorissa (Single Over Head Camshaft) niitä on yksi, DOCH-moottorissa (Double Over Head Camshaft) kaksi. OHV-moottorilla taas tarkoitetaan työntötankomoottoria. Nämä ovat nykyautoissa harvinaisia.

⚠ Millä tavoin moottoria voi virittää?

Auton moottoria voi virittää usein eri tavoin. Osa tavoista on täysin hyväksyttyjä, osa taas ei ole sallittuja. Yleisimmät moottorin virittämisen tavat ovat turboahtaa moottori, hankkia virittämiseen tarkoitettuja sytytys- tai pakojärjestelmän osia, hankkia ns. sport-ilmansuodatin (vapaavirtaussuodatin) tai asentaa isompi välijäähdytin. Moottorin lisäksi myös muita ajoneuvon osia voidaan virittää. Autoaan virittävän on tärkeä varmistaa, että muokatut laitteistot ovat yhteensopivia toistensa ja ajoneuvon kanssa, ja että tehdyt viritykset ovat laillisia.

⚠ Mitä tarkoittaa moottoriremontti? Paljonko se maksaa?

Moottoriremontilla tarkoitetaan yleensä mittavia auton moottorissa tehtäviä korjaustöitä. Se voi tulla kyseeseen, kun tärkeitä osia on päässyt rikkoutumaan tai on tapahtunut liikenneonnettomuus. Moottoriremontit edellyttävät joskus koko moottorin vaihtamista. Nämä toimenpiteet maksavat usein monia tuhansia euroja.

 Yhteenveto 
  • i Moottori on ajoneuvon sydän. Auton moottorin osat eroavat automerkin ja -mallin mukaan, mutta yleensä niitä on satoja.
  • i Bensiinimoottorin osat ja dieselmoottorin osat voidaan yleensä jakaa järjestelmien mukaan (sytytysjärjestelmän osat, polttoainejärjestelmän osat, pakojärjestelmän osat jne.).
  • i Toisin kuin bensiinimoottorissa, dieselmoottorissa ilma puristetaan jo ennen kuin polttoaine syötetään. Siksi bensiinimoottoreissa on sytytystulpat mutta dieselmoottoreissa näitä tulppia ei ole. Myös muissa sytytysjärjestelmän sähköosissa on eroja riippuen siitä, onko auto bensiini- vai dieselkäyttöinen.
  • i AUTODOC-verkkokaupasta ostat tarvitsemasi tuotteet helposti ja nopeasti. Syötä auton moottorin osien nimet sivustomme hakukenttään ja tutustu laajaan tuotevalikoimaamme. Tervetuloa ostoksille
Profiilisi on sinun henkilökohtainen assistenttisi

Se voi seurata kuluja, pitää lokia ja vaihtoaikataulua sekä tallentaa korjausoppaita, muistiinpanoja ja asiakirjoja