Auton huolto: mitä tehdä ja milloin

Auton huolto: mitä tehdä ja milloin

Kuten mikä tahansa laite, auto vaatii huoltoa sen parhaan mahdollisen toimintakyvyn ja pitkän käyttöiän varmistamiseksi. Tietyt auton osat ja järjestelmät on huollettava määrätyin väliajoin eli on tehtävä auton määräaikaishuolto. Lisäksi tietyt osat edellyttävät vaihtoa tietyn kilometrimäärän jälkeen.

Tässä artikkelissa kerromme, mitä auton huolto pitää sisällään, mitkä ovat eri osien vaihtovälit ja miten ylläpidät autoasi huoltojen välisenä aikana.

Auton huolto: tyypit

Auton vaatii erilaisia huoltotoimenpiteitä eri määräajoin. Nämä voidaan jakaa esimerkiksi säännöllisesti tehtäviin tarkastuksiin ja huoltotoimenpiteisiin, pitkin väliajoin tehtäviin tarkastuksiin ja toimenpiteisiin sekä kausittaisiin toimenpiteisiin. Alle olemme listanneet huoltotehtäviä tällaisen jaottelun mukaisesti.

 Säännöllisesti tehtävät tarkastukset ja huollot 
  • i Öljytason tarkistaminen. Öljyn taso tulisi tarkistaa vähintään kerran kuukaudessa ja mielellään useamminkin. Öljyvuotojen tai öljyn liiallisen kulutuksen havaitseminen ajoissa auttaa välttämään ongelmien pahenemisen ja mahdollisesti kalliit korjaukset. Öljytason tarkistaminen mittatikulla vie kuitenkin vain muutaman minuutin.
    Säännöllisesti tehtävät tarkastukset ja huollot: Öljytason tarkistaminen
  • i Ilmansuodattimen tarkistaminen. Ilmansuodattimen tarkistaminen ei ole niin vaivalloista miltä se kuulostaa. Opettele tarkistamaan se säännöllisesti ja vaihda suodatinelementti uuteen tarvittaessa; näin parannat polttoainetehokkuutta, vähennät ajoneuvon päästöjä ja varmistat moottorin suorituskyvyn. Pääsääntöisesti ilmansuodattimen vaihtoväli on 10 000–15 000 km tai useammin.
  • i Rengaspaineiden ja kulutuspinnan syvyyden tarkistaminen. Rengaspaineita ei voi tarkistaa liian usein! Tätä suositellaan tehtäväksi kuukausittain. Tarkista myös kulutuspinnan syvyys – sen on oltava kesärenkaissa vähintään 1,6 mm ja talvirenkaissa vähintään 3,0 mm. Älä myöskään unohda tarkistaa mahdollisen vararenkaan paineita.
  • i Valojen tarkistaminen. Moni autoilija unohtaa tarkistaa autonsa ajovalot, suuntavilkut ja takavalot säännöllisesti. Tätäkin suositellaan tehtäväksi mahdollisimman usein. Jos ajat autolla, jonka valoista jokin ei toimi, saatat aiheuttaa vaaratilanteita tai saada liikennevirhemaksun.
  • i Renkaiden pyörittäminen. Pyörien suuntauksesta ja käyttöolosuhteista riippuen auton etu- ja takarenkaat saattavat kulua eri tahtia, mikä lyhentää niiden käyttöikää. Kannattaa siis pyörittää renkaita kerran kuukaudessa sen varmistamiseksi, että kulutuspinnat kuluvat mahdollisimman tasaisesti. Näin vähennät myös melua ja tärinää. Muista myös pyörittää renkaita aika ajoin, kun auto on pidemmässä seisonnassa.
  • i Öljynvaihto. Monella autoilijalla on virheellinen käsitys siitä, kuinka usein öljyt tulisi vaihtaa. Kuinka usein öljynvaihto tulisi tehdä riippuu ajoneuvon käyttötavoista. Jos ajat säännöllisesti hyvin lyhyitä matkoja, öljy ei ehdi kuumentua tarpeeksi, jotta kosteus katoaisi järjestelmästä. Tällöin sopiva öljynvaihtoväli on aina 5 000 km välein. Jos autossasi käytetään synteettistä öljyä tai autonvalmistaja suosittelee harvempaa vaihtoväliä, se on yleensä 10 000 km. Joka tapauksessa öljynvaihtoa suositellaan tehtäväksi vähintään kahdesti vuodessa.
    Öljynvaihto
  • i Ajoneuvon pesu. Auton pesua suositellaan tehtäväksi yleensä kahden viikon välein. Sohjoisena aikana pesu voi tapahtua useamminkin. Erityisesti talvisaikaan tiesuola voi aiheuttaa ruostetta auton korilla, mikäli auton pesu laiminlyödään. Muista myös pestä moottori ja alusta säännöllisesti.
  • i Ajoneuvon vahaus. Auton vahausta suositellaan pääsääntöisesti kolmen kuukauden välein. Joissain tapauksissa harvempi vahausväli kuten kaksi kertaa vuodessa on riittävä.
 Harvemmin tehtävät tarkastukset ja huollot 
  • i Jäähdytysnesteen lisääminen tai vaihto. Jäähdytysnesteen vaihtoväliin ei ole yhtä nyrkkisääntöä vaan se riippuu ajoneuvon merkistä, iästä ja mittarilukemasta. Uudessa autossa jäähdytysnesteen vaihtoa tarvitaan pääsääntöisesti harvemmin kuin vanhemmassa. Ensimmäinen jäähdytysnesteen vaihto voi tulla kyseeseen vasta 100 000 km ajon jälkeen ja seuraavat 50 000 km välein. Muista tarkistaa myös jäähdytysnesteen letkut.
    Harvemmin tehtävät tarkastukset ja huollot: Jäähdytysnesteen lisääminen tai vaihto
  • i Vaihteistonesteen vaihto. Vaihteistonesteen vaihtoväli on 50 000–100 000 km auton merkistä ja mallista riippuen.
  • i Jarrupalojen vaihto. Jarrupalojen käyttöikään vaikuttavan valittujen jarrupalojen tyyppi ja laatu, ajotyyli, ajo-olosuhteet ja moni muu tekijä. Jarrupalojen vaihtoväli on useimmiten aina 50 000 tai 60 000 ajokilometrin jälkeen. Jos kuitenkin havaitset epätavallista jarrutuskäyttäytymistä, tarkista ja vaihda jarrupalat jo aiemmin. Kun ostat laadukkaat jarrupalat, ne kestävät todennäköisesti pidempään – tutustu artikkeliimme markkinoiden parhaista jarrupaloista.
  • i Jarrulevyjen vaihto. Jarrulevyjen vaihtoväliin vaikuttavat auton käyttöolosuhteet ja jarruttamistavat. Ne on pääsääntöisesti vaihdettava aikaisintaan vasta 100 000 km jälkeen tai sitten, kun niissä esiintyy kulumaa.
  • i Raitisilmasuodattimen vaihto. Epämiellyttävien hajujen välttämiseksi ja raikkaan sisäilman varmistamiseksi raitisilmasuodattimen vaihto tulisi tehdä vähintään 50 000 km välein. Tämä on erityisen tärkeää allergikoille ja astmaatikoille.
    Harvemmin tehtävät tarkastukset ja huollot: Raitisilmasuodattimen vaihto
  • i Iskunvaimentimien ja joustintukien tarkastaminen / vaihtaminen. Tätä suositellaan yleensä noin 80 000 km välein ajoneuvosta riippuen.
  • i Sytytystulppien tarkistaminen ja vaihtaminen. Sytytystulpat ovat pääsääntöisesti melko kestäviä. Niiden vaihto voi tulla kyseeseen 50 000–150 000 km välein autosta riippuen. Jos sytytystulpat vioittuvat aiemmin, ne tulee tietysti vaihtaa. Sytytystulppien kunto kannattaa kuitenkin tarkistaa tätä useammin.
  • i Moniurahihnan tarkistaminen. Moniurahihna kannattaa tarkistaa aika ajoin, vähintään 80 000 km kilometrin välein. Moniurahihnan tarkistaminen kannattaa ajoittaa jakohihnan vaihdon yhteyteen ja se tulee vaihtaa, jos siinä esiintyy venymistä, nirhaumia tai muita vaurioita.
  • i Tasauspyörästön tarkistaminen. Tasauspyörästö ja sen neste kannattaa tarkistaa 50 000–100 000 km välein.
 Kausittaiset tarkastukset ja huollot 
  • i Jäähdytysnesteen tason tarkistaminen. Jäähdytysnesteen tasoa suositellaan vähintään kahdesti vuodessa: ennen kesää ja ennen talvea. Jotkut autonvalmistajat suosittelevat tarkistamista ja nesteen lisäämistä tarvittaessa vielä useammin.
  • i Renkaiden vaihto. Suomalaisautoilijoille kesärenkaiden vaihtaminen talvirenkaisiin on tuttu rutiini. Onneksi kesä- ja talvirenkaat kestävät yleensä monta vuotta, joten niitä ei ole tarpeen uusia kuin silloin kun ne ovat kuluneet. Huolehdi kuitenkin sopivista rengaspaineista!
  • i Akun tarkistaminen. Akun tarkistamista suositellaan aina ennen talvea, sillä kylmänä vuodenaikana akku joutuu kovemmalle rasitukselle. Tarkista akun jännite jännitemittarilla ja varmista, että sen kaapelit, liittimet ja navat ovat hyväkuntoisia ja kunnolla yhdistettyjä.
  • i Tuulilasinpyyhkijöiden vaihto. Tuulilasinpyyhkijöiden vaihtoa suositellaan noin kuuden kuukauden välein. Suomen oloissa on järkevää käyttää erityisesti talvikäyttöön tarkoitettuja tuulilasinpyyhkijöitä kylmänä vuodenaikana. Niiden sulat ovat pehmeämmät ja ne säilyttävät paremmin toimintakykynsä pakkasella. Muista talviaikaan suojata lasinpyyhkijät lumelta ja jäältä suojapussilla ja nostamalla ne irti tuulilasista.

Muista, että ympäri vuoden sinun kannattaa tarkkailla autosi käyttäytymistä ajon aikana. Jos havaitset esimerkiksi puoltamista, epätasaista tyhjäkäyntiä tai epätavallisia ääniä, selvitä niiden syy. Pidä myös silmällä kojelaudan merkki- ja varoitusvaloja, jotka voivat kertoa sinulle mahdollisesta ongelmasta jo ennen minkäänlaisten oireiden ilmaantumista.

Otathan huomioon, että yllä luetellut tehtävät ovat suuntaa antavia. Tutustu ajoneuvosi ohjekirjaan ja ota selvää, millaisia huoltovälejä oman autosi valmistaja suosittelee. Kannattaa myös merkitä huolto- ja vaihtoajat muistiin, jotta olet aina kartalla siitä, mitä on vaihdettu ja milloin. Voit käyttää apunasi AUTODOCin verkkolokia, joka on ilmainen palvelu. Näin saat myös muistutuksia tulevista huolloista ja vaihdoista kätevästi. Sinun tarvitsee ainoastaan luoda ilmainen käyttäjätili AUTODOCiin ja lisätä ajoneuvosi tiedot ja viimeisimmät tekemäsi huollot.

Auton huolto itse vai autohuollossa?

Kun autossa ilmenee tarvetta huollolle, autonomistajalla on kaksi vaihtoehtoa: hän voi huoltaa autonsa itse tai viedä auton korjaamolle. Auton huolto itse on kustannustehokasta, mutta aikaa vievää; korjaamolla huollot taas tapahtuvat nopeasti, mutta autoilijan kukkaroa rasittaa työkustannusten hinta. Alle olemme listanneet eräitä yleisiä huoltotöitä, jotka voit tehdä itse, ja huoltotöitä, jotka on parempi teettää autohuollossa.

Nämä huoltotyöt voit suorittaa itse:

  • Akun tarkistaminen ja vaihto.
  • Anturien vaihto.
  • Hihnojen vaihto.
  • Jarrupalojen ja -levyjen vaihto.
  • Moottorin ja polttoainejärjestelmän huuhtelu.
  • Muiden kuin ajovalojen vaihto.
  • Nesteiden lisääminen tai vaihto.
  • Pesu ja vahaus.
  • Pienten lommojen oikaisu.
  • Renkaiden pyörittäminen.
  • Renkaiden vaihto.
  • Sisätilojen ja mattojen pesu ja siivous.
  • Suodattimien vaihto.
  • Sytytystulppien vaihto.
  • Termostaatin vaihto.
  • Tiettyjen korin elementtien vaihto.
  • Tiettyjen venttiilien vaihto.
  • Tuulilasinpyyhkijöiden vaihto.
  • Viallisen antennin vaihto.
  • Öljyn vaihto ja lisääminen.

Nämä huoltotyöt kannattaa jättää ammattilaiselle:

  • Ilmastointijärjestelmän huoltotyöt.
  • Jousituksen korjaukset.
  • Jäähdytysjärjestelmän työt.
  • Moottorinohjausyksikön korjaus.
  • Pakokaasujärjestelmän työt.
  • Polttoainejärjestelmän työt.
  • Pyörien suuntaus.
  • Suurten lommojen ja naarmujen korjaaminen.
  • Sähkötyöt.
  • Turvatyynyihin liittyvät korjaukset.
  • Tuulilasin vaihto.
  • Vaihteiston ja jarrujen korjaus.

Huomioithan, että ostamasi auton jälleenmyyjä tai valmistaja saattaa edellyttää tiettyä auton huoltoväliä, jotta auton takuu säilyy voimassa. Yleensä auton määräaikaishuolto on tällöin tehtävä 1–2 vuoden tai tietyn kilometrimäärän välein. Pelkkä auton huolto ei myöskään riitä vaan sen lisäksi ajoneuvot on katsastettava. Auton katsastus on aina katsastamolla suoritettava pakollinen toimenpide, jossa järjestelmä tarkistetaan tietyin katsastusvälein. Nämä välit riippuvat ajoneuvon iästä; esimerkiksi uusi auto tarvitsee katsastaa vasta neljäntenä käyttövuotena, yli 10-vuotiaat autot taas joka vuosi. Uudessakin autossa voi esiintyä huoltotarvetta jo kauan ennen katsastusta.

Yhteenveto

  • i Auton huolto pitää sisällään useita tehtäviä. Osa osista tulee tarkistaa tai vaihtaa säännöllisesti, osa harvemmin. Tietyt osat taas vaativat kausittaista huoltoa tai huoltoa.
  • i Monet huoltotehtävät on mahdollista suorittaa itse, mutta suuremmat huoltotyöt tai sähkötyöt on syytä jättää ammattilaisille.
  • i Haluatko säästää rahaa auton huollossa? Kun ostat osat AUTODOC-verkkokaupasta, sinun tarvitsee enää maksaa korjaamon työkustannukset – näin voit säästää pitkän pennin! Osiemme hinnat ovat lähes aina edullisemmat kuin autokorjaamojen veloittamat hinnat vastaavista osista. Luo ilmainen käyttäjätili AUTODOCiin ja tilaa tarvitsemasi varaosat jo tänään!
Profiilisi on sinun henkilökohtainen assistenttisi

Se voi seurata kuluja, pitää lokia ja vaihtoaikataulua sekä tallentaa korjausoppaita, muistiinpanoja ja asiakirjoja