Vikakoodi P0010 viittaa auton nokka-akselin asentoanturin piiriin puolella 1. Tarkalleen ottaen moottorinohjausyksikkö havaitsee moottorin 1. puolen imupuolella (”A”) olevan nokka-akselin ja kampiakselin välisessä mekaanisessa ajoituksessa heittoa, yleensä etenkin silloin, kun kierrosnopeus on suuri. Nokka-akselin asentotunnistimen anturit välittävät nämä tiedot auton moottorinohjausyksikölle; nokka-akselin asentoa säätelee magneettiventtiili. Niiden välittämien tietojen perusteella moottorinohjausyksikkö säätelee sytytyksen ajoitusta, venttiilejä sekä polttoaineen ruiskutuksen ajoitusta. Tämän vikakoodin yleisin oire on auton polttoainetehokkuuden heikentyminen. Englanniksi tämä vikakoodi on "A" Camshaft Position Actuator Circuit (Bank 1). Lue kaikki vikakoodin mahdolliset syyt, oireet ja korjaustavat sekä usein kysytyt kysymykset alta.
P0010-vikakoodin mahdollisia syitä:Joskus tämä koodi voi johtua muista kuin yllä mainituista syistä, joten jos autossa esiintyy muitakin vikakoodeja, korjaa ne ensin. Jos koodi ei nollaudu, aloita tarkempi diagnostiikka. Ensimmäiseksi kannattaa tarkistaa johdot, anturit, suodattimet ja näytöt erilaisten vaurioiden varalta ja käyttää apuna skannaustyökalua. Tarkista venttiilin solenoidi jännitemittarilla. Jos nämä kaikki ovat kunnossa, siirry tarkistamaan ajoituksen osat silmämääräisesti; tarkista kampi- ja nokka-akselin merkinnät sekä jakohihnan ja sen mekanismiin kuuluvien osien kunto. Vaihda kaikki vialliset osat. Jos et onnistu löytämään vikaa itse, via auto ammattilaisten tarkistettavaksi korjaamolle tai selvitä autokohtaisia vikakoodin syitä verkossa.
P0010-vikakoodi tarkoittaa, että moottorinohjausyksikkö on havainnut moottorin 1. puolen imupuolella nokka-akselin ja kampiakselin ajoituksessa virheen. Tämä havaitaan nokka-akselin asentotunnistimen piirin lähettämän signaalin avulla. Kampi- ja nokka-akselin oikea ajoitus on tärkeää mm. polttoaineen ruiskutusta ja sytytyksen ajoitusta varten, joten tämä vikakoodi voi oireilla etenkin kasvaneena polttoaineen kulutuksena.
P0010-vikakoodin yleisimpiä aiheuttajia ovat nokka- ja kampiakselin asentotunnistimien viat, johtojen vaurioituminen, häiriö moottorin ajoituksessa, öljynvaihdon sivuuttaminen tai likainen öljy sekä jakohihnan ja sen mekanismin viat. Joskus syy voi olla myös VVT-säädinventtiilissä tai harvemmin moottorinohjausyksikössä.
Ensimmäiseksi kannattaa tarkistaa johdot, liittimet ja solenoidi ja vaihtaa ne tarvittaessa. Testaa järjestelmän yksittäisten osien toiminta erikoisvälineitä käyttäen. Tarkista jakohihna ja sen mekanismi ja vaihda kuluneet osat. Tarkista nokka- ja kampiakselien kunto ja varmista, että niiden merkinnät ovat oikein; korjaa mahdollinen virheasento. Saatat joutua myös vaihtamaan nokka- tai kampiakselin asentotunnistimen, mikäli P0010-vikakoodi johtuu siitä. Lisäksi öljynvaihto voi olla tarpeen. Jos et onnistu korjaamaan vikaa itse, vie auto lähimmälle korjaamolle.
Yleensä vikakoodi on korjattava manuaalisesti eikä se poistu itsestään. Vikakoodin katoaminen korjauksen jälkeen voi viedä useamman lämmityssyklin.
Tämä vikakoodi voi olla suhteellisen vakava, sillä se heikentää ajoneuvon tehoa ja kasvattaa polttoaineenkulutusta. Ajoneuvo ei välttämättä mene läpi päästömittauksesta. Lisäksi ajan myötä virheellinen sytytyksen ja polttoaineen ruiskutuksen ajoitus voivat aiheuttaa vakavan moottorivaurion.
Jos P0010 johtuu viallisesta nokka-akselin tai kampiakselin asentotunnistimesta, saat uuden muutamalla kymmenellä eurolla automerkistä ja -mallista riippuen. Jakohihnan ja sen mekanismin osat eivät myöskään rasita liikaa lompakkoa, joskin korjaamotyökalut mukaan lukien hinnaksi voi tulla useita satoja euroja. Öljynvaihto on myös edullinen tapa, jolla P0010-vikakoodi voi ratketa.
Kysy kysymyksiä tai jaa korjauskokemuksesi autofoorumilla. Tilaa päivitykset, jotta et missaa uusia oppaita.
Voit ladata sovelluksen:
Se voi seurata kuluja, pitää lokia ja vaihtoaikataulua sekä tallentaa korjausoppaita, muistiinpanoja ja asiakirjoja