Mitä OBD II -vikakoodi p0010 tarkoittaa

Auton vikakoodi P0010 – vaiheittainen opas vianmääritykseen ja sen korjaamiseen

Auton vikakoodin P0010 – Nokka-akselin asentoanturin piiri (puoli 1) merkitys
P0010
Hae vikakoodia

P0010: merkitys, syyt, korjaukset

Vikakoodi P0010: Nokka-akselin asentoanturin piiri (puoli 1)

Vikakoodi P0010 viittaa auton nokka-akselin asentoanturin piiriin puolella 1. Tarkalleen ottaen moottorinohjausyksikkö havaitsee moottorin 1. puolen imupuolella (”A”) olevan nokka-akselin ja kampiakselin välisessä mekaanisessa ajoituksessa heittoa, yleensä etenkin silloin, kun kierrosnopeus on suuri. Nokka-akselin asentotunnistimen anturit välittävät nämä tiedot auton moottorinohjausyksikölle; nokka-akselin asentoa säätelee magneettiventtiili. Niiden välittämien tietojen perusteella moottorinohjausyksikkö säätelee sytytyksen ajoitusta, venttiilejä sekä polttoaineen ruiskutuksen ajoitusta. Tämän vikakoodin yleisin oire on auton polttoainetehokkuuden heikentyminen. Englanniksi tämä vikakoodi on "A" Camshaft Position Actuator Circuit (Bank 1). Lue kaikki vikakoodin mahdolliset syyt, oireet ja korjaustavat sekä usein kysytyt kysymykset alta.

P0010-vikakoodin mahdollisia syitä:

  • moottorin ajoituksen häiriö
  • öljynvaihdon jättäminen tekemättä
  • öljyn likaantuminen (etenkin musta liete)
  • kulunut jakohihna ja/tai sen mekanismin osat
  • johtosarjan vaurioituminen
  • VVT-säädinventtiilin vika
  • kampiakselin asentotunnistimen vika
  • nokka-akselin asentotunnistimen vika
  • moottorinohjausyksikön puuttuva päivitys
  • moottorinohjausyksikön toimintahäiriö (harvoin).
P0010-vikakoodin mahdollisia oireita:

  • polttoainetehokkuuden heikentyminen
  • tyhjäkäynnin epätasaisuus
  • moottorin suorituskyvyn heikkeneminen etenkin suurilla kierrosnopeuksilla
  • päästötason nousu yli standardeissa määriteltyjen rajojen.
P0010-vikakoodin korjaustapoja:

Joskus tämä koodi voi johtua muista kuin yllä mainituista syistä, joten jos autossa esiintyy muitakin vikakoodeja, korjaa ne ensin. Jos koodi ei nollaudu, aloita tarkempi diagnostiikka. Ensimmäiseksi kannattaa tarkistaa johdot, anturit, suodattimet ja näytöt erilaisten vaurioiden varalta ja käyttää apuna skannaustyökalua. Tarkista venttiilin solenoidi jännitemittarilla. Jos nämä kaikki ovat kunnossa, siirry tarkistamaan ajoituksen osat silmämääräisesti; tarkista kampi- ja nokka-akselin merkinnät sekä jakohihnan ja sen mekanismiin kuuluvien osien kunto. Vaihda kaikki vialliset osat. Jos et onnistu löytämään vikaa itse, via auto ammattilaisten tarkistettavaksi korjaamolle tai selvitä autokohtaisia vikakoodin syitä verkossa.

Usein kysyttyä P0010-vikakoodista:

Mitä vikakoodi P0010 tarkoittaa?


P0010-vikakoodi tarkoittaa, että moottorinohjausyksikkö on havainnut moottorin 1. puolen imupuolella nokka-akselin ja kampiakselin ajoituksessa virheen. Tämä havaitaan nokka-akselin asentotunnistimen piirin lähettämän signaalin avulla. Kampi- ja nokka-akselin oikea ajoitus on tärkeää mm. polttoaineen ruiskutusta ja sytytyksen ajoitusta varten, joten tämä vikakoodi voi oireilla etenkin kasvaneena polttoaineen kulutuksena.

Mikä aiheuttaa P0010-vikakoodin?


P0010-vikakoodin yleisimpiä aiheuttajia ovat nokka- ja kampiakselin asentotunnistimien viat, johtojen vaurioituminen, häiriö moottorin ajoituksessa, öljynvaihdon sivuuttaminen tai likainen öljy sekä jakohihnan ja sen mekanismin viat. Joskus syy voi olla myös VVT-säädinventtiilissä tai harvemmin moottorinohjausyksikössä.

Miten korjata P0010-vikakoodi?


Ensimmäiseksi kannattaa tarkistaa johdot, liittimet ja solenoidi ja vaihtaa ne tarvittaessa. Testaa järjestelmän yksittäisten osien toiminta erikoisvälineitä käyttäen. Tarkista jakohihna ja sen mekanismi ja vaihda kuluneet osat. Tarkista nokka- ja kampiakselien kunto ja varmista, että niiden merkinnät ovat oikein; korjaa mahdollinen virheasento. Saatat joutua myös vaihtamaan nokka- tai kampiakselin asentotunnistimen, mikäli P0010-vikakoodi johtuu siitä. Lisäksi öljynvaihto voi olla tarpeen. Jos et onnistu korjaamaan vikaa itse, vie auto lähimmälle korjaamolle.

Voiko P0010-vikakoodi korjautua itsestään?


Yleensä vikakoodi on korjattava manuaalisesti eikä se poistu itsestään. Vikakoodin katoaminen korjauksen jälkeen voi viedä useamman lämmityssyklin.

Voinko jatkaa ajamista, jos autossani on P0010-vikakoodi?


Tämä vikakoodi voi olla suhteellisen vakava, sillä se heikentää ajoneuvon tehoa ja kasvattaa polttoaineenkulutusta. Ajoneuvo ei välttämättä mene läpi päästömittauksesta. Lisäksi ajan myötä virheellinen sytytyksen ja polttoaineen ruiskutuksen ajoitus voivat aiheuttaa vakavan moottorivaurion.

Paljonko P0010-vikakoodin korjaaminen maksaa?


Jos P0010 johtuu viallisesta nokka-akselin tai kampiakselin asentotunnistimesta, saat uuden muutamalla kymmenellä eurolla automerkistä ja -mallista riippuen. Jakohihnan ja sen mekanismin osat eivät myöskään rasita liikaa lompakkoa, joskin korjaamotyökalut mukaan lukien hinnaksi voi tulla useita satoja euroja. Öljynvaihto on myös edullinen tapa, jolla P0010-vikakoodi voi ratketa.

Autot, joissa vikakoodi P0010 esiintyy yleisimmin

Vikakoodi P0010 – Nokka-akselin asentoanturin piiri (puoli 1) voi esiintyä missä tahansa autossa, mutta yleisimmin se havaitaan seuraavissa autoissa:

  • Dodge
  • Renault: Megane
  • Opel

Jos autossasi näkyy koodi P0010, varmista, että olet suorittanut diagnostiikan oikein ja että virhe on edelleen läsnä. Tarkista ongelmaan liittyvät oireet ja tutustun ongelman ratkaisuvaihtoehtoihin.

Mitä tehdä, jos OBD2-vikakoodi p 0010 ilmestyy

Katsotuimmat autonkorjausvideot

  • Auton vikakoodi p0010: vaiheittainen diagnoosi ja korjausopas
    Kuinka vaihtaa jakohihna, kiristinpyörä ja vesipumppu VW PASSAT B6 (3C5) [AUTODOC -OHJEVIDEO]
  • Auton vikakoodi p0010: vaiheittainen diagnoosi ja korjausopas
    Kuinka vaihtaa moniurahihna, ohjainrulla MERCEDES-BENZ 190 W201 -merkkiseen autoon OHJEVIDEO
  • Auton vikakoodi p0010: vaiheittainen diagnoosi ja korjausopas
    Kuinka vaihtaa raitisilmasuodatin VOLVO V70 2 (SW) -merkkiseen autoon [AUTODOC -OHJEVIDEO]
  • Auton vikakoodi p0010: vaiheittainen diagnoosi ja korjausopas
    Kuinka vaihtaa takapyörän laakeri BMW 5 E60 merkkiseen autoon OHJEVIDEO | AUTODOC
  • Auton vikakoodi p0010: vaiheittainen diagnoosi ja korjausopas
    Kuinka vaihtaa taka jarrulevyt, taka jarrupalat TOYOTA COROLLA E120 -merkkiseen autoon OHJEVIDEO
  • Auton vikakoodi p0010: vaiheittainen diagnoosi ja korjausopas
    Kuinka vaihtaa iskunvaimentimen yläkiinnikkeen korjaussetti VW GOLF 4 merkkiseen autoon [OHJEVIDEO]
  • Auton vikakoodi p0010: vaiheittainen diagnoosi ja korjausopas
    Kuinka vaihtaa etupyörän laakerit FORD MONDEO 3 -merkkiseen autoon OHJEVIDEO | AUTODOC
  • Auton vikakoodi p0010: vaiheittainen diagnoosi ja korjausopas
    Kuinka vaihtaa etupyörän laakerit OPEL ASTRA G - merkkiseen autoon OHJEVIDEO | AUTODOC
Haluatko lisää hyödyllistä tietoa?

Kysy kysymyksiä tai jaa korjauskokemuksesi autofoorumilla. Tilaa päivitykset, jotta et missaa uusia oppaita.

Kaikki mitä sinun tarvitsee tietää auton vikakoodista P0010
Vinkit AUTODOC CLUBILTA
Näytä lisää
  • Niksit auton vikakoodille P0010
    5 yleisintä virhettä auton osia ostettaessa
  • Nopeat korjaukset OBD2-vikakoodiin p0010
    5 yleisintä virhettä moottoritilassa työskenneltäessä | AUTODOCin vinkit
  • Yleisimmät syyt auton vikakoodille p 0010
    5 asiaa, joita ei pidä tehdä automatisoidulla manuaalivaihteistolla | AUTODOC
  • Neuvoja siitä, mitä tehdä auton vikakoodille P0010
    Asioita, joita ei koskaan tulisi tehdä manuaalivaihteistolla | AUTODOCin vinkit
Asenna AUTODOC CLUB -sovellus!
Henkilökohtainen autokulujen hallinta, huoltovinkkejä, muistutuksia tulevista ajanvarauksista ja huoltoväleistä, tee se itse -korjausohjeita - kaikki tämä puhelimellasi.
Skannaa QR-koodi AUTODOC CLUB -sovellus
Skannaa

Voit ladata sovelluksen:

  • - skannaamalla QR-koodi
  • - lataa App Storesta
  • - lataa Google Playsta
Profiilisi on sinun henkilökohtainen assistenttisi

Se voi seurata kuluja, pitää lokia ja vaihtoaikataulua sekä tallentaa korjausoppaita, muistiinpanoja ja asiakirjoja