Vikakoodi P0014 tarkoittaa häiriötä nokka-akselin ajoituksessa tai järjestelmävirhettä puolella 1. Auton nokka-akselia käytetään venttiilikoneiston ajoituksessa; imu- ja pakoventtiilien oikeanlaisella ajoituksella on tärkeä rooli polttoainetehokkuuden ja moottorin suorituskyvyn kannalta. Vikakoodi P0014 ilmestyminen tarkoittaa, että moottorin puolella 1 olevan nokka-akselin ajoitus on liian aikainen eli se poikkeaa moottorinohjausyksikön komennosta tältä osin. Englanniksi tämä vikakoodi on Bank 1 Exhaust Camshaft Position - Timing Over-Advanced. Lue kaikki vikakoodin mahdolliset syyt, oireet ja korjaustavat sekä usein kysytyt kysymykset alta.
P0014-vikakoodin mahdollisia syitä:Ensimmäiseksi sinun on suoritettava diagnostiikka eli tarkistettava, mistä P0014-vikakoodi johtuu autossasi; voit käyttää apunasi verkossa olevia ohjeita. Usein ongelma ratkeaa öljynvaihdolla ja öljynsuodattimen vaihdolla. Näiden suorittaminen itse on helppoa. Mikäli näistä ei kuitenkaan ole apua, joudut todennäköisesti viemään auton korjaamolle, jossa nokka-akseli vaihdetaan ja sen hammaspyörät korjataan tai vaihdetaan. Joskus ongelman ratkaisemiseen riittää myös solenoidin vaihto tai venttiilin vaihto. Joskus jakoketjun tai kiristimen vaihto auttaa, mikäli nokka-akselin ajoitushäiriö johtuu näistä.
Vikakoodi P0014 liittyy auton moottorin venttiilien muuttuvaan ajoitukseen. Tarkalleen ottaen se viittaa nokka-akselin ajoitushäiriöön tai järjestelmävirheeseen moottorin 1. puolella. Kyseessä voi olla venttiilien väärä ajoitus, mutta vikakoodi voi johtua myös ohjausmoduulin tai -yksikön häiriöstä. Yhtä kaikki, häiriöt johtavat ilma-polttoaineseoksen palamisen heikkenemiseen, minkä kuljettaja usein huomaakin esimerkiksi moottorin epätasaisesta käynnistä, käynnistysongelmista sekä äkillisestä sammumisesta.
Tämän vikakoodin syitä voivat olla nokka-akselin väärä ajoitus, solenoidin juuttuminen auki tai vioittuminen, solenoidin johtosarjan vaurioituminen tai häiriö sekä öljyn virtauksen häiriö nokka-akselin hammaspyörissä.
On tietenkin tärkeää ensin määritellä vikakoodin syy tarkkaan. Jos et onnistu vianmäärityksessä itse, vie auto korjaamolle. Vianmääritys kannattaa joka tapauksessa aloittaa öljyntason tarkistamisesta ja öljynvaihdosta; usein jo tämä voi riittää ratkaisemaan ongelman. Saatat joutua myös vaihtamaan öljynsuodattimen. Tämän tehtyäsi nollaa vikakoodi ja lue järjestelmä uudelleen OBDII-lukijalla. Jos ongelma ei ratkennut tällä, vie auto korjaamolle ja pyydä tarkempaa vianmääritystä. Nokka-akselin, venttiilien, solenoidin yms. vaihto voi tulla kysymykseen.
Vikakoodi ei yleensä korjaannu itsestään. On kuitenkin mahdollista, että jostain syystä juuttunut venttiili avautuu, jolloin ongelma korjaantuu. Yleensä P0014-vikakoodin korjaamiseen vaaditaan kuitenkin manuaalisia toimia.
Tämän vikakoodin vakavuusluokitus on ”kohtalainen” tai ”vakava”. Jos autossa esiintyy lieviä oireita, voi olla että ongelma ei ole akuutti, mutta auto ei mene läpi päästömittauksesta. P0014-vikakoodia ei kuitenkaan tule jättää korjaamatta, sillä ajan myötä seurauksena voi olla mittava moottorivaurio, jonka korjaaminen on kallista.
Vikakoodin korjauksen hinta riippuu siitä, mitä on tehtävä. Moottoriöljystä tai öljynsuodattimesta johtuvat ongelmat on helppoa ja nopeaa korjata. Jos ongelman korjaamiseksi on vaihdettava nokka-akseli tai jakoketju, P0014-vikakoodin korjauksen hinta on yleensä 1 000 eurosta ylöspäin.
Kysy kysymyksiä tai jaa korjauskokemuksesi autofoorumilla. Tilaa päivitykset, jotta et missaa uusia oppaita.
Voit ladata sovelluksen:
Se voi seurata kuluja, pitää lokia ja vaihtoaikataulua sekä tallentaa korjausoppaita, muistiinpanoja ja asiakirjoja