Vikakoodi P0118: Jäähdytysnesteen lämpötila-anturin lämpötilapiiri – korkea jännite
Vikakoodi P0118 tarkoittaa, että auton jäähdytysnesteen lämpötila-anturin moottorinohjausyksikölle syöttämien tietojen mukaan anturin lämpötilapiirin tulojännite on liian korkea. Moottorinohjausyksikkö säätelee ilma-polttoaineseoksen seossuhdetta, moottorin jäähdytintä ja sytytyksen ajoitusta tämän tiedon perusteella. Siksi liian korkea jännite voi haitata moottorin toimintaa ja aiheuttaa epätasaista käyntiä. Englanniksi tämä vikakoodi on Engine Coolant Temperature (ECT) Sensor Circuit High Open. Lue kaikki vikakoodin mahdolliset syyt, oireet ja korjaustavat sekä usein kysytyt kysymykset alta.
P0118-vikakoodin mahdollisia syitä:
- jäähdytysnesteen liian matala taso
- jäähdytysneste on likaantunutta tai vanhaa
- jäähdytysnesteletkuihin on syntynyt ilmataskuja
- jäähdytysnesteen lämpötila-anturin oikosulku
- jäähdytysnesteen lämpötila-anturin avoin piiri
- jäähdytysnesteen lämpötila-anturin vika
- jäähdytysnesteen lämpötila-anturin löysät tai vaurioituneet johdot
- jäähdytysnesteen lämpötila-anturin löysät tai vaurioituneet liitännät
- moottorin ylikuumentuminen
- ongelma jäähdytysnesteen kierrossa
- moottorinohjausyksikön toimintahäiriö (harvoin).
P0118-vikakoodin mahdollisia oireita:
- moottorin epätasainen käynti
- epätasainen tyhjäkäynti
- heikentynyt polttoainetehokkuus
- moottorin merkkivalon syttyminen.
P0118-vikakoodin korjaustapoja:
Tarkempi diagnostiikka kannattaa aloittaa jäähdytysnesteen lämpötila-anturista. Tarkista lämpötila-anturi silmämääräisesti ja sen lukemat erityisellä lukulaitteella. Voit myös testata anturin toimintaa heiluttamalla sen liitintä ja johtosarjaa ja seuraten samalla lukemien muuttumista. Jos lukemat laskevat, P0018-vikakoodi voi johtua huonoista liitännöistä. Lukulaitteen ilmoittama epätodenmukainen lämpötila taas viittaa lämpötila-anturin vastuksen häiriöön. Tarkista liittimet myös silmämääräisesti. Vaihda liittimet ja johdot tarvittaessa. Jos ongelma ei ratkea, asenna uusi jäähdytysnesteen lämpötila-anturi. Huomioithan, että joissain tapauksissa kyse saattaa olla pilaantuneesta tai vanhasta jäähdytysnesteestä tai sen liian matalasta tasosta. Vain harvoin ongelma johtuu muista mahdollisista syistä, kuten jäähdytysnesteen kierrossa olevasta ongelmasta tai moottorinohjausyksikön toimintahäiriöstä.
Usein kysyttyä P0118-vikakoodista:
Mitä vikakoodi P0118 tarkoittaa?
Tämä vikakoodin ”virallinen” määritelmä on, että auton jäähdytysnesteen lämpötila-anturin lämpötilapiirissä on havaittu liian korkeaa jännitettä. Anturin sopiva viitearvo on alle 4,91 V. Jäähdytysnesteen lämpötila-anturin välittämien lukemien avulla moottorinohjausyksikkö tietää, paljonko moottorista välittyy lämpöä jäähdytysnesteeseen. Näin moottorin ohjausyksikkö pystyy säätelemään ilma-polttoaineseoksen seossuhdetta, polttoaineensyöttöä ja sytytyksen ajoitusta oikein. P0118-vikakoodin ilmestyminen voikin aiheuttaa näihin liittyviä ongelmia, kuten moottorin käynnin epätasaisuutta ja polttoaineenkulutuksen kasvua.
Mikä aiheuttaa P0118-vikakoodin?
Käytännössä P0118 viittaa lähes aina jäähdytysnesteen lämpötila-anturin tai sen johtojen ja liitinten vikaan, löysyyteen tai sähköhäiriöön kuten oikosulkuun. Mahdollisia syitä ovat kuitenkin myös jäähdytysnesteen riittämätön määrä tai huono laatu. Vain harvoin ongelman taustalla on muita tekijöitä, kuten moottorinohjausyksikön vika.
Miten korjata P0118-vikakoodi?
Tämän vikakoodin korjaamiseen voi riittää anturin sähköhäiriön korjaaminen, liitäntöjen kunnon ja kireyden varmistaminen sekä joskus jäähdytysnesteen vaihto tai lisääminen. Joissain tapauksissa jäähdytysnesteen lämpötila-anturi on vaihdettava uuteen.
Voiko P0118-vikakoodi korjautua itsestään?
Tämä vikakoodi ei yleensä korjaannu itsestään. Huomioithan, että aina edes anturin vaihto ei riitä nollaamaan vikakoodia, mikäli ongelma johtuu muista syistä.
Voinko jatkaa ajamista, jos autossani on P0118-vikakoodi?
Älä jatka autolla ajamista, jos OBD2-lukijassa näkyy tämä koodi. Se on luokiteltu vakavaksi vikakoodiksi ja auto voi siirtyä sen vuoksi vikaturvalliseen tilaan (”failsafe-tila”). Tällöin ajoneuvon ajomukavuus heikentyy huomattavasti moottorin epätasaisen käynnin ja polttoaineenkulutuksen kasvun vuoksi. Lisäksi ajoneuvon päästöt kasvavat. Ongelman jättäminen noteeraamatta voi ennen pitkää aiheuttaa myös laajempia vaurioita moottorissa.
Paljonko P0118-vikakoodin korjaaminen maksaa?
Usein vikakoodin nollaamiseen vaaditaan jäähdytysnesteen lämpötila-anturin vaihtoa, mikä on hyvä uutinen: saat uuden jäähdytysnesteen lämpötila-anturin halvimmillaan alle 10 eurolla. Johtojen ja liitinten vaihtaminen kasvattaa kuitenkin hintaa. Jos korjaamiseen vaaditaan jäähdytysnesteen vaihtoa, varaudu noin 80–300 euron kustannuksiin. Muista, että jos tarvitset uusia osia, kannattaa tarkistaa ensin hinnat verkossa, sillä ne ovat usein edullisemmat kuin kivijalkakaupoissa.