Vikakoodi P0037 tarkoittaa, että lambda- eli happianturin lämmittimen ohjauspiirissä on havaittu alhaista jännitettä. Ongelma on auton moottorin 1. puolella olevassa 2. anturissa. Lambda-anturin tehtävänä on mitata pakokaasujen jäännöshapen määrää. Moottorinohjausyksikkö havaitsee P0037-vikakoodin esiintyessä, että 2. anturin lähettämä signaali on viitealueen alapuolella. Vikakoodi aiheuttaa muun muassa polttoaineenkulutuksen kasvua ja tehohäviötä. Englanniksi tämä vikakoodi on HO2S Heater Control Circuit Low (Bank 1 Sensor 2). Lue kaikki vikakoodin mahdolliset syyt, oireet ja korjaustavat sekä usein kysytyt kysymykset alta.
P0037-vikakoodin mahdollisia syitä:Kun P0073-vikakoodi ilmestyy, nollaa ensimmäiseksi OBD2-lukija ja lue järjestelmä uudelleen. Tarkista mahdolliset muut vikakoodit, ja jos P0073 ilmestyy jälleen näkyviin, aloita diagnostiikka. Tarkista ensimmäiseksi happianturin johdot vaurioiden varalta ja vaihda ne tarvittaessa. Jos happianturissa kiinni olevat johdot ovat vaurioituneet, voi olla parempi vaihtaa koko anturi. Tarkista lämmittimen jännite ja jos se ei ole viitearvon sisällä, koko anturi on vaihdettava. Mikäli jännitettä ei ole lainkaan, kannattaa tarkistaa järjestelmä oikosulkujen varalta ja tarkistaa myös johtojen vauriot ja sulake palamisen varalta. Tarkista myös lämmittimen maadoitus. Kaikista yleisin tapa korjata P0037-vikakoodi on joka tapauksessa anturin vaihtaminen uuteen.
P0037-vikakoodi ilmoittaa happianturin lämmittimen alhaisesta jännitteestä moottorin puolella 1 olevassa anturissa 2. Tätä anturia käytetään jäännöshapen määrän mittaamiseen pakokaasussa. Vikakoodin P0037 esiintyessä happianturin lämmittimen jännite on viitearvon ulkopuolella ja lähettää moottorinohjausyksikölle virheellistä tietoa. Tämä voi johtaa järjestelmän siirtymiseen vikaturvalliseen tilaan, moottorin epävakaaseen ja epätasaiseen käyntiin sekä tehon menetykseen. Aina oireita ei kuitenkaan juuri esiinny ja ongelman havaitsee moottorin merkkivalon syttymisestä.
Vikakoodin todennäköisin syy on happianturin lämmittimen tai koko anturin vioittuminen tai siinä esiintyvä sähköhäiriö kuten oikosulku tai maadoitusongelma. Myös johdon vaurioituminen tai irtoaminen on mahdollinen syy.
P0037-vikakoodin diagnostiikkaan kuuluvat happianturin ja sen johtojen, liitinten ja sulakkeen tarkistaminen. Voit havaita palamisia ja vaurioita usein silmämääräisestikin, mutta osien jännite kannattaa joka tapauksessa tarkistaa yleismittarilla. Esimerkiksi happianturin lämmittimen jännitteen tulisi olla 12 volttia ja vastuksen 8 ohmia. Jos ne ovat alle näiden viitearvojen, mihin P0037-vikakoodi viittaa, korjaa sähköongelmat kuten oikosulut ja avoimet piirit sekä heikko maadoitus kuntoon. Jos näiden korjaaminen ei auta, vaihda happianturi uuteen.
Ei, mutta joskus vikakoodin korjaamiseen riittää pelkkä johtojen uusiminen tai liitäntöjen kiristäminen.
P0037-vikakoodi ei ole kaikista vakavimmasta päästä, mutta jos jätät tämän koodin tietoisesti huomiotta, ajan mittaan havaitset polttoaineenkulutuksen kasvua ja heikentynyttä moottorin toimintaa. Muiden moottorin osien vaurioitumista ei voi myöskään poissulkea.
Kun ostat uuden happianturin, varaudu maksamaan muutamasta kymmenestä eurosta noin 70 euroon auton merkistä ja mallista sekä anturin mallista riippuen. Hieman lisähintaa voi tulla johtojen ja liitinten tai sulakkeen uusimisesta. Pääsääntöisesti P0037-vikakoodin korjaaminen on kuitenkin edullista ja voit säästää vielä enemmän, kun vertaat osien hintoja verkossa ja kivijalkakaupoissa. Verkosta löydät tarvittavat osat usein edullisemmin.
Kysy kysymyksiä tai jaa korjauskokemuksesi autofoorumilla. Tilaa päivitykset, jotta et missaa uusia oppaita.
Voit ladata sovelluksen:
Se voi seurata kuluja, pitää lokia ja vaihtoaikataulua sekä tallentaa korjausoppaita, muistiinpanoja ja asiakirjoja