Vikakoodi P0430 tarkoittaa sitä, että katalysaattorin tehokkuus moottorin 2. puolella on riittämätön. Tästä johtuen auto tuottaa enemmän päästöjä kuin sen pitäisi ja sen polttoainetehokkuus ja moottorin toimintakyky heikkenevät. Ongelma havaitaan lambda-anturien avulla: ne tarkkailevat sekä ylös- että alaspäin virtaavan pakokaasun jäännöshapen määrää. Englanniksi tämä vikakoodi on Catalyst System Efficiency Below Threshold (Bank 2). Lue kaikki vikakoodin mahdolliset syyt, oireet ja korjaustavat sekä usein kysytyt kysymykset alta.
P0430-vikakoodin mahdollisia syitä:Varmista ennen korjaustöiden aloittamista, että P0430 todella esiintyy ajoneuvossasi. Nollaa tätä varten OBDII-lukulaite ja lue järjestelmä uudelleen. Varmista, esiintyykö pelkkä P430-vikakoodi vai näkyykö myös muita koodeja. Kun P0430 ilmestyy taas näkyviin, aloita diagnostiikka. Puhdista ensin katalysaattori sille sopivalla puhdistusaineella; voit liottaa sitä puhdistusaineessa, jotta kaikki lika ja roskat irtoavat. Jos katalysaattorin puhdistaminen ei auta korjaamaan vikakoodia, irrota happianturi, puhdista se ja säädä sitä. Testaa sen toimintakyky; jos happianturi tai sen johdot tai liittimet ovat vaurioituneita, osta uusi osa. Jos tästäkään ei ollut apua, tarkista pakoputkiston ja bensiini- tai diesel suuttimien vuodot. Jos moottorissa esiintyy nakutusta, pyri selvittämään sen syy. Voit viedä auton korjaamolle tarkistettavaksi, jolloin sinun ei tarvitse suorittaa vianmääritystä itse.
Tämä vikakoodi tarkoittaa, että ajoneuvon katalysaattorijärjestelmässä on ongelma, ja se johtuu usein katalysaattorin toimintahäiriöstä. Ongelma havaitaan anturien moottorinohjausyksikölle syöttämien tietojen perusteella: yleisesti se havaitaan ylös- ja alaspäin virtaavan pakokaasun jäännöshappea mittaavien lambda-anturien avulla. Vikakoodi oireilee auton tehohäviönä ja päästöjen kasvuna.
Yleisin syypää tälle vikakoodille on viallinen katalysaattori. Katalysaattorit ovat yleisesti pitkäikäisiä osia, joten vikoja esiintyy lähinnä vanhemmissa ajoneuvoissa. Toisaalta ongelma voi johtua myös viallisista happi- eli lambda-antureista, mutta myös moottorin sisäisistä vaurioista tai yksittäisten osien vaurioitumisesta (esim. sylinterikansi).
Useimmissa tapauksissa vikakoodista pääsee eroon vaihtamalla katalysaattorin. Joskus riittää pelkkä happianturien vaihto. On tärkeää selvittää ongelman perimmäinen syy – vie siis autosi mekaanikon tarkistettavaksi.
Vikakoodi ei pääsääntöisesti korjaannu itsestään.
Kyllä voit – ainakin vielä hetken. Vikakoodi ei yleisesti ottaen kuulu kaikista hälyttävimpiin, eikä edes katalysaattorin toimintahäiriö ole välttämättä maailmanloppu. Suositeltavaa on silti viedä auto korjaamolle mahdollisimman pian, sillä ongelmasta aiheutuva nakutus voi johtaa laajoihin moottorivikoihin ja näin ollen tehdä autosta käyttökelvottoman.
Autonomistajan kannalta ikävä uutinen on, että tämän vikakoodin korjaaminen laihduttaa lompakkoa helposti jopa yli tuhannella eurolla. Jos katalysaattorissa on vika ja se on vaihdettava uuteen, tämä tulee valitettavasti hyvin kalliiksi. Jos ongelman ratkaisemiseen riittää happianturien vaihto, voit kuitenkin selvitä muutamalla sadalla eurolla.
Vikakoodi P0430 – Katalysaattorijärjestelmän teho alle viitearvon (puoli 2) voi esiintyä missä tahansa autossa, mutta yleisimmin se havaitaan seuraavissa autoissa:
Jos autossasi näkyy koodi P0430, varmista, että olet suorittanut diagnostiikan oikein ja että virhe on edelleen läsnä. Tarkista ongelmaan liittyvät oireet ja tutustun ongelman ratkaisuvaihtoehtoihin.
Kysy kysymyksiä tai jaa korjauskokemuksesi autofoorumilla. Tilaa päivitykset, jotta et missaa uusia oppaita.
Voit ladata sovelluksen:
Se voi seurata kuluja, pitää lokia ja vaihtoaikataulua sekä tallentaa korjausoppaita, muistiinpanoja ja asiakirjoja