Vikakoodi P0141 tarkoittaa, että happianturin (lambda-anturin) lämmittimen piirissä on toimintahäiriö moottorin puolella 1, anturissa 2. Tämä häiriö havaitaan happianturin välittämien tietojen perusteella. Sen voi viitata joko anturin tietojen olevan pielessä tai auton katalysaattorissa olevan vikaa. Englanniksi tämä vikakoodi on O2 Sensor Heater Circuit Malfunction in Bank 1 Sensor 2. Lue kaikki vikakoodin mahdolliset syyt, oireet ja korjaustavat sekä usein kysytyt kysymykset alta.
P0141-vikakoodin mahdollisia syitä:Nollaa vikakoodit, lue järjestelmä uudelleen OBDII-lukijalla ja jos P0141 näkyy taas, suorita tarkempi diagnostiikka. Yleismittaria käyttäen, tarkista syötetäänkö happianturille jännitettä akusta. Jos jännitettä ei ole tai se ei ole viitealueella, tarkista happianturin johtosarja. Johdot on vaihdettava, mikäli niissä esiintyy vaurioita. Tarkista myös liittimet. Tarkista myös moottorin maadoitus ja korjaa siihen liittyvät häiriöt. Muista tarkistaa sulake ja vaihtaa se jos se on palanut. Jos mistään näistä korjaustavoista ei ollut apua, vie auto korjaamon asiantuntijoiden tarkistettavaksi; vika saattaa piillä katalysaattorissa tai moottorinohjausyksikössä.
Tämä OBDII-vikakoodi tarkoittaa, että moottorin 1. puolella olevan 2. lambda-anturin lämmityspiirissä ei havaita toimintaa. Tällöin moottori käy liian rikkaalla ja autossa esiintyy nakutusta ja epätasaista käyntiä.
Kaikista yleisin P0141-vikakoodin syy on viallinen happianturi (eli lambda-anturi). Nämä vioittuvat pääsääntöisesti 100 000–150 000 km välein. Niissä voi ilmetä toimintahäiriö kuitenkin jo aiemmin, mikäli ne ovat voimakkaasti likaantuneet tai tukkeutuneet tai mikäli autossa käytetään liian rikasta ilma-polttoaineseosta. Katalysaattorin vika on myös mahdollinen syy, mutta huomattavasti epätodennäköisempi. Katalysaattorit kestävät pääsääntöisesti jopa 10 vuoden ajan. Harvemmin syypää voi olla moottorinohjausyksikön häiriö.
Tämän vikakoodin voi korjata vaihtamalla happianturin ja/tai sen johdot ja liittimet, vaihtamalla happianturin lämmityspiirin sulakkeen tai harvemmin vaihtamalla katalysaattorin.
Joskus kyseessä saattaa olla tilapäinen häiriö. Tällöin voit kokeilla nollata vikakoodin, lähteä lyhyelle koeajolle ja lukea OBDII-lukijalla järjestelmän uudelleen. Jos vikakoodi ilmestyy jälleen, jotain on todella vialla.
P0141 ei kuulu vikakoodeista vakavimpiin: se ei vaikuta ajoneuvon ajettavuuteen eikä ole riskiä siitä, että auto hyytyisi tienposkeen. Ikuisesti vian korjaamista ei kuitenkaan kannata lykätä; jos ongelma johtuu liian rikkaasta ilma-polttoaineseoksesta, katalysaattoriin ja moottoriin kertyy ajan myötä hiilijäämiä, jotka haittaavat moottorin toimintaa.
Kaikista yleisin korjaustapa on yksinkertaisesti vaihtaa etummaiset happianturit. Ne maksavat yleensä 20–70 euroa automerkistä ja -mallista riippuen. Jos asennat lambda-anturin itse säästät työkustannukset.
Kysy kysymyksiä tai jaa korjauskokemuksesi autofoorumilla. Tilaa päivitykset, jotta et missaa uusia oppaita.
Voit ladata sovelluksen:
Se voi seurata kuluja, pitää lokia ja vaihtoaikataulua sekä tallentaa korjausoppaita, muistiinpanoja ja asiakirjoja