Vikakoodi P0302 tarkoittaa, että auton sylinterissä 2 on havaittu sytytyskatkoksia eli polttoaine syttyy kyseisessä sylinterissä ennenaikaisesti ja/tai se palaa epätasaisesti. Sopiva ilma-polttoaineseoksen seossuhde on tärkeä moottorin oikeanlaisen toiminnan kannalta. Useimmiten ongelman syypää löytyy sytytysjärjestelmästä. P0302 muistuttaa P0303- ja P0304-vikakoodeja. P0302 voi oireilla etenkin moottorin epätasaisena käyntinä ja tehohäviönä. Englanniksi tämä vikakoodi on Cylinder 2 Misfire Detected. Lue kaikki vikakoodin mahdolliset syyt, oireet ja korjaustavat sekä usein kysytyt kysymykset alta.
P0302-vikakoodin mahdollisia syitä:Tarkista ensimmäiseksi liittimet ja johdot vaurioiden ja löysyyden varalta ja vaihda tai liitä ne uudelleen tarpeen mukaan. Tarkista sitten sytytystulppien ja niiden johtojen kunto esimerkiksi vaihtamalla niiden paikkoja päittäin ja tarkistamalla, muuttuuko vikakoodi. Jos vaihdat esimerkiksi 2. sylinterin sytytystulpan 4. sylinteriin ja vikakoodiksi muuttuu P0304, voit olla varma, että ongelma on kyseisessä sytytystulpassa. Mikäli auton sytytysjärjestelmässä ei kuitenkaan vaikuta olevan vikaa, siirry tarkistamaan polttoainejärjestelmä: polttoaineen paine, polttoainepumpun ja paineensäätimen toiminta, suuttimien kunto, johdot, putket sekä letkut. Jos nämäkin vaikuttavat olevan kunnossa, kannattaa tarkistaa vielä muun muassa männänrenkaat, sylinterinkannen tiiviste, venttiilin jousi sekä jakohihna.
Tämä vikakoodi tarkoittaa, että sylinterissä 2 havaitaan nakutusta. Sitä esiintyy, kun ilma-polttoaineseos ei pala tasaisesti sylinterissä. Polttoprosesseja voi esiintyä useita kerrallaan ja ilma-polttoaineseoksessa on liian vähäinen määrä polttoainetta. Tasainen ja sujuva polttoprosessi on elintärkeä kampiakselin pyörittämiseksi ja näin moottorin hyvän toimintakyvyn varmistamiseksi. Kun nakutusta alkaa esiintyä, kampiakselin pyörimisnopeus voi nousta tai laskea, ja jos ero viitenopeuteen on yli 2 %, moottorin varoitusvalo syttyy kojelaudalla.
Kaikista yleisimmät P0302-vikakoodin aiheuttajat ovat sytytysjärjestelmän häiriöt (vialliset sytytystulpat ja/tai -puolat, vaurioituneet johdot ja liittimet) tai polttoaineensyötössä olevat häiriöt (viallinen polttoainesuutin).
Todennäköisesti joudut vaihtamaan vaurioituneet sytytystulpat ja -puolat ja niiden johdot. Avaa tai vaihda tukkeutuneet polttoainejärjestelmän osat, suuttimet, putket ja EGR-venttiili. Tilkitse järjestelmän mahdolliset vuodot.
P0302 ei korjaannu itsestään. Korjauksen jälkeen saattaa viedä hetken ennen kuin vikakoodi katoaa autosta.
Ei ole suositeltavaa jatkaa autolla ajamista, mikäli siinä esiintyy nakutusta. Nakutus heikentää moottorin tehoa ja ajomukavuutta ja voi pitkän päälle aiheuttaa katalysaattorin ennenaikaisen vioittumisen ja muita hyvin vakavia moottorivaurioita.
Korjaamisen hinta riippuu vian tyypistä. Uudet sytytystulpat maksavat muutamasta kympistä alle sataan euroon, sytytyspuolat pääsääntöisesti enemmän. Sytytystulppien johtosarjojen hinnat alkavat pääsääntöisesti muutamista kymmenistä euroista. Vuotojen tilkitseminen ja paineensäätimen vaihto maksaa muutamia satoja euroja. Kalleimmaksi tulee polttoainesuutinten ja -pumpun vaihto: tällöin hinnaksi voi muodostua jopa nelinumeroinen summa. Muista suorittaa diagnostiikka huolellisesti, jotta vältyt turhilta korjauksilta ja vaihdoilta.
Kysy kysymyksiä tai jaa korjauskokemuksesi autofoorumilla. Tilaa päivitykset, jotta et missaa uusia oppaita.
Voit ladata sovelluksen:
Se voi seurata kuluja, pitää lokia ja vaihtoaikataulua sekä tallentaa korjausoppaita, muistiinpanoja ja asiakirjoja