Vikakoodi P0030 tarkoittaa, että auton happi- eli lambda-anturin lämmittimen ohjauspiirissä on toimintahäiriö. Ongelma koskee anturia 1 moottorin puolella 1. Happianturin tehtävänä on mitata jäännöshapen määrää auton pakokaasuissa ja näin ollen se osaltaan auttaa varmistamaan, että auton ilma-polttoaineseoksen suhde on sopiva. Sopiva seossuhde on tärkeä moottorin sujuvan toiminnan kannalta. Happianturi välittää tiedot moottorinohjausyksikölle. Happianturissa on lämmitin, sillä mitä anturin lämmittäminen nopeuttaa tiedonsiirtoa. Kun moottorinohjausyksikkö saa tarvitsemansa tiedot nopeasti, se pystyy tarkemmin säätelemään polttoaineen ruiskutusta ja näin auton päästöjen taso laskee. Kun lämmittimen ohjauspiirissä on toimintahäiriö, päästöt siis kasvavat ja polttoaineenkulutus voi kasvaa. Englanniksi tämä vikakoodi on HO2S Heater Control Circuit (Bank 1 Sensor 1). Lue kaikki vikakoodin mahdolliset syyt, oireet ja korjaustavat sekä usein kysytyt kysymykset alta.
P0030-vikakoodin mahdollisia syitä:Kokeile ensimmäiseksi nollata vikakoodi ja lukea järjestelmä uudelleen varmistaaksesi, ilmestyykö P0030-vikakoodi jälleen näkyviin. Jos näin käy, aloita tarkempi diagnostiikka. Tarkista ensimmäiseksi silmämääräisesti johdot ja mittaa anturin jännite. Kytke sytytysvirta päälle (mutta älä käynnistä moottoria). Mittaa sitten yleismittarilla jännitteestä tuleva virransyöttö lämmittimen piirissä; jos jännitettä ei ole tai se on matalampi kuin autosi ohjekirjassa määritelty jännite, saatat joutua vaihtamaan sulakkeen tai koko anturin. Jos tämä on kunnossa, moottorinohjausyksikön johdon tai johdon liittimen vaihto voi tulla kyseeseen. Jos et onnistu määrittämään ja korjaamaan vikaa itse, vie auto korjaamolle korjattavaksi tai tutustu muihin mahdollisiin vikojen syihin verkossa.
Tämä vikakoodi tarkoittaa että lambda-anturin lämmittimen piirissä ei havaita toimintaa. Lambda-anturissa käytetään lämmitintä, jotta se lämpenisi nopeammin käyttölämpötilaansa ja pystyisi välittämään moottorinohjausyksikölle tietoa pakokaasujen jäännöshappipitoisuudesta mahdollisimman lyhyellä vasteajalla. P0030-vikakoodin ilmestyessä happianturin lämmittimen piirissä ei havaita enää toimintaa, joten happianturi ei saavuta käyttölämpötilaansa. Vikakoodin havaitseminen ei aina ole helppoa, sillä se ei välttämättä oireile ollenkaan tai mahdolliset oireet ovat lieviä.
P0030-vikakoodin yleisin syy on vioittunut happianturi tai sen johdot. Hyvin harvoin ongelma saattaa piillä moottorinohjausyksikössä.
Kaikista yleisin tapa korjata P0030-vikakoodi on vaihtaa lambda-anturi yksinkertaisesti uuteen. Tämä käy helposti ja nopeasti. Joissain autoissa lambda-antureita voi olla useita. Sinun tulee suorittaa diagnostiikka tarkasti, jotta voit olla varma, että ongelma johtuu happianturista eikä jostain muusta syystä, kuten anturin johdoista tai moottorinohjausyksikön toimintahäiriöstä.
Ei, mutta joskus pelkkä johdon tai liitännän vaihtaminen tai kiristäminen voi riittää koodin nollaamiseen. Tehtyäsi tarpeelliset korjaukset lue järjestelmä uudelleen OBD2-lukijalla.
P0030-vikakoodi ei aina oireile mitenkään ja siksi sitä ei välttämättä havaita heti. Onneksi tämä vikakoodi ei ole vakavimmasta päästä; voit toistaiseksi jatkaa ajamista. Huomioi kuitenkin, että jos jätät koodin noteeraamatta, ajan myötä havaitset ajoneuvon kasvanutta polttoaineenkulutusta ja moottorin heikentynyttä käyntiä. Auton moottoriin ja pakojärjestelmään voi vähitellen syntyä laajempia vaurioita.
Uusi lambda-anturi maksaa muutamasta kymmenestä eurosta noin 70 euroon auton merkistä ja mallista sekä anturin mallista riippuen. Tämän vikakoodin korjaaminen on siis pääsääntöisesti edullista ja helppoa.
Kysy kysymyksiä tai jaa korjauskokemuksesi autofoorumilla. Tilaa päivitykset, jotta et missaa uusia oppaita.
Voit ladata sovelluksen:
Se voi seurata kuluja, pitää lokia ja vaihtoaikataulua sekä tallentaa korjausoppaita, muistiinpanoja ja asiakirjoja