Mitä OBD II -vikakoodi p0030 tarkoittaa

Auton vikakoodi P0030 – vaiheittainen opas vianmääritykseen ja sen korjaamiseen

Auton vikakoodin P0030 – Happianturin lämmittimen ohjauspiiri (puoli 1, anturi 1) merkitys
P0030
Hae vikakoodia

P0030: merkitys, syyt, korjaukset

Vikakoodi P0030: Happianturin lämmittimen ohjauspiiri (puoli 1, anturi 1)

Vikakoodi P0030 tarkoittaa, että auton happi- eli lambda-anturin lämmittimen ohjauspiirissä on toimintahäiriö. Ongelma koskee anturia 1 moottorin puolella 1. Happianturin tehtävänä on mitata jäännöshapen määrää auton pakokaasuissa ja näin ollen se osaltaan auttaa varmistamaan, että auton ilma-polttoaineseoksen suhde on sopiva. Sopiva seossuhde on tärkeä moottorin sujuvan toiminnan kannalta. Happianturi välittää tiedot moottorinohjausyksikölle. Happianturissa on lämmitin, sillä mitä anturin lämmittäminen nopeuttaa tiedonsiirtoa. Kun moottorinohjausyksikkö saa tarvitsemansa tiedot nopeasti, se pystyy tarkemmin säätelemään polttoaineen ruiskutusta ja näin auton päästöjen taso laskee. Kun lämmittimen ohjauspiirissä on toimintahäiriö, päästöt siis kasvavat ja polttoaineenkulutus voi kasvaa. Englanniksi tämä vikakoodi on HO2S Heater Control Circuit (Bank 1 Sensor 1). Lue kaikki vikakoodin mahdolliset syyt, oireet ja korjaustavat sekä usein kysytyt kysymykset alta.

P0030-vikakoodin mahdollisia syitä:

  • happianturin lämmittimen vioittunut ohjauspiiri
  • happianturin lämmittimen ohjauspiirin oikosulku
  • happianturin lämmittimen korkea vastus
  • happianturin täydellinen vioittuminen
  • moottorinohjausyksikön johtojen vaurioituminen (harvoin).
P0030-vikakoodin mahdollisia oireita:

  • happianturin signaalia ei havaita
  • moottorinohjausyksikkö ei pysty säätelemään ilma-polttoaineseoksen suhdetta
  • yllä mainitusta syystä ilma-polttoaineseoksen suhde on jatkuvasti sama
  • moottorin merkkivalo syttyy.
P0030-vikakoodin korjaustapoja:

Kokeile ensimmäiseksi nollata vikakoodi ja lukea järjestelmä uudelleen varmistaaksesi, ilmestyykö P0030-vikakoodi jälleen näkyviin. Jos näin käy, aloita tarkempi diagnostiikka. Tarkista ensimmäiseksi silmämääräisesti johdot ja mittaa anturin jännite. Kytke sytytysvirta päälle (mutta älä käynnistä moottoria). Mittaa sitten yleismittarilla jännitteestä tuleva virransyöttö lämmittimen piirissä; jos jännitettä ei ole tai se on matalampi kuin autosi ohjekirjassa määritelty jännite, saatat joutua vaihtamaan sulakkeen tai koko anturin. Jos tämä on kunnossa, moottorinohjausyksikön johdon tai johdon liittimen vaihto voi tulla kyseeseen. Jos et onnistu määrittämään ja korjaamaan vikaa itse, vie auto korjaamolle korjattavaksi tai tutustu muihin mahdollisiin vikojen syihin verkossa.

Usein kysyttyä P0030-vikakoodista:

Mitä vikakoodi P0030 tarkoittaa?


Tämä vikakoodi tarkoittaa että lambda-anturin lämmittimen piirissä ei havaita toimintaa. Lambda-anturissa käytetään lämmitintä, jotta se lämpenisi nopeammin käyttölämpötilaansa ja pystyisi välittämään moottorinohjausyksikölle tietoa pakokaasujen jäännöshappipitoisuudesta mahdollisimman lyhyellä vasteajalla. P0030-vikakoodin ilmestyessä happianturin lämmittimen piirissä ei havaita enää toimintaa, joten happianturi ei saavuta käyttölämpötilaansa. Vikakoodin havaitseminen ei aina ole helppoa, sillä se ei välttämättä oireile ollenkaan tai mahdolliset oireet ovat lieviä.

Mikä aiheuttaa P0030-vikakoodin?


P0030-vikakoodin yleisin syy on vioittunut happianturi tai sen johdot. Hyvin harvoin ongelma saattaa piillä moottorinohjausyksikössä.

Miten korjata P0030-vikakoodi?


Kaikista yleisin tapa korjata P0030-vikakoodi on vaihtaa lambda-anturi yksinkertaisesti uuteen. Tämä käy helposti ja nopeasti. Joissain autoissa lambda-antureita voi olla useita. Sinun tulee suorittaa diagnostiikka tarkasti, jotta voit olla varma, että ongelma johtuu happianturista eikä jostain muusta syystä, kuten anturin johdoista tai moottorinohjausyksikön toimintahäiriöstä.

Voiko P0030-vikakoodi korjautua itsestään?


Ei, mutta joskus pelkkä johdon tai liitännän vaihtaminen tai kiristäminen voi riittää koodin nollaamiseen. Tehtyäsi tarpeelliset korjaukset lue järjestelmä uudelleen OBD2-lukijalla.

Voinko jatkaa ajamista, jos autossani on P0030-vikakoodi?


P0030-vikakoodi ei aina oireile mitenkään ja siksi sitä ei välttämättä havaita heti. Onneksi tämä vikakoodi ei ole vakavimmasta päästä; voit toistaiseksi jatkaa ajamista. Huomioi kuitenkin, että jos jätät koodin noteeraamatta, ajan myötä havaitset ajoneuvon kasvanutta polttoaineenkulutusta ja moottorin heikentynyttä käyntiä. Auton moottoriin ja pakojärjestelmään voi vähitellen syntyä laajempia vaurioita.

Paljonko P0030-vikakoodin korjaaminen maksaa?


Uusi lambda-anturi maksaa muutamasta kymmenestä eurosta noin 70 euroon auton merkistä ja mallista sekä anturin mallista riippuen. Tämän vikakoodin korjaaminen on siis pääsääntöisesti edullista ja helppoa.

Autot, joissa vikakoodi P0030 esiintyy yleisimmin

Vikakoodi P0030 – Happianturin lämmittimen ohjauspiiri (puoli 1, anturi 1) voi esiintyä missä tahansa autossa, mutta yleisimmin se havaitaan seuraavissa autoissa:

  • BMW
  • Opel
  • Ford
  • Ford: Fiesta
  • VW

Jos autossasi näkyy koodi P0030, varmista, että olet suorittanut diagnostiikan oikein ja että virhe on edelleen läsnä. Tarkista ongelmaan liittyvät oireet ja tutustun ongelman ratkaisuvaihtoehtoihin.

Mitä tehdä, jos OBD2-vikakoodi p 0030 ilmestyy

Katsotuimmat autonkorjausvideot

  • Auton vikakoodi p0030: vaiheittainen diagnoosi ja korjausopas
    Kuinka vaihtaa jakohihna, kiristinpyörä ja vesipumppu VW PASSAT B6 (3C5) [AUTODOC -OHJEVIDEO]
  • Auton vikakoodi p0030: vaiheittainen diagnoosi ja korjausopas
    Kuinka vaihtaa moniurahihna, ohjainrulla MERCEDES-BENZ 190 W201 -merkkiseen autoon OHJEVIDEO
  • Auton vikakoodi p0030: vaiheittainen diagnoosi ja korjausopas
    Kuinka vaihtaa raitisilmasuodatin VOLVO V70 2 (SW) -merkkiseen autoon [AUTODOC -OHJEVIDEO]
  • Auton vikakoodi p0030: vaiheittainen diagnoosi ja korjausopas
    Kuinka vaihtaa takapyörän laakeri BMW 5 E60 merkkiseen autoon OHJEVIDEO | AUTODOC
  • Auton vikakoodi p0030: vaiheittainen diagnoosi ja korjausopas
    Kuinka vaihtaa taka jarrulevyt, taka jarrupalat TOYOTA COROLLA E120 -merkkiseen autoon OHJEVIDEO
  • Auton vikakoodi p0030: vaiheittainen diagnoosi ja korjausopas
    Kuinka vaihtaa iskunvaimentimen yläkiinnikkeen korjaussetti VW GOLF 4 merkkiseen autoon [OHJEVIDEO]
  • Auton vikakoodi p0030: vaiheittainen diagnoosi ja korjausopas
    Kuinka vaihtaa etupyörän laakerit FORD MONDEO 3 -merkkiseen autoon OHJEVIDEO | AUTODOC
  • Auton vikakoodi p0030: vaiheittainen diagnoosi ja korjausopas
    Kuinka vaihtaa etupyörän laakerit OPEL ASTRA G - merkkiseen autoon OHJEVIDEO | AUTODOC
Haluatko lisää hyödyllistä tietoa?

Kysy kysymyksiä tai jaa korjauskokemuksesi autofoorumilla. Tilaa päivitykset, jotta et missaa uusia oppaita.

Kaikki mitä sinun tarvitsee tietää auton vikakoodista P0030
Vinkit AUTODOC CLUBILTA
Näytä lisää
  • Niksit auton vikakoodille P0030
    6 parasta tuotetta autosi parantamiseen | AUTODOCin vinkit
  • Nopeat korjaukset OBD2-vikakoodiin p0030
    Kuinka korjata tuulilasin särö tai halkeama | AUTODOCin vinkit
  • Yleisimmät syyt auton vikakoodille p 0030
    5 yleisintä jarrujen korjausvirhettä | AUTODOCin vinkit
  • Neuvoja siitä, mitä tehdä auton vikakoodille P0030
    5 auton sisätilojen puhdistusvirhettä | AUTODOCin vinkit
Asenna AUTODOC CLUB -sovellus!
Henkilökohtainen autokulujen hallinta, huoltovinkkejä, muistutuksia tulevista ajanvarauksista ja huoltoväleistä, tee se itse -korjausohjeita - kaikki tämä puhelimellasi.
Skannaa QR-koodi AUTODOC CLUB -sovellus
Skannaa

Voit ladata sovelluksen:

  • - skannaamalla QR-koodi
  • - lataa App Storesta
  • - lataa Google Playsta
Autodoc CLUB App icon
Profiilisi on sinun henkilökohtainen assistenttisi

Se voi seurata kuluja, pitää lokia ja vaihtoaikataulua sekä tallentaa korjausoppaita, muistiinpanoja ja asiakirjoja