Vikakoodi P0234 viittaa turboahtimen tai mekaanisen ahtimen A yliahtamiseen. Autoihin asennetaan usein ahtimia, joiden tarkoituksena on ahtaa moottoriin enemmän ilmaa. Tämän seurauksena puristussuhde paranee ja auton tehot kasvavat – joissain tapauksissa peräti 50 %. Turboahtimia eli turboja löytyy etenkin viritetyistä autoista ja kilpa-autoista. Niissä on turbiinipyörä, joka pyörii valtavalla minuuttinopeudella. Lisäksi turboahtimissa on kompressori, joka imee turbiinipyörältä ilmaa sisäänsä, paineistaa sen ja siirtää sitä moottorin imusarjalle. P0234 esiintyessä moottorinohjausyksikkö on havainnut, että imusarjan paineanturin tulopiiriin kohdistuu vähintään 5 sekunnin ajan yli 0,27 baaria suurempaa painetta kuin määritetty enimmäissyöttöpaine. Liian korkea paine aiheuttaa moottorin nakutusta ja ylikuumentumista, joten paineanturi välittää tiedon moottorinohjausyksikölle, joka aktivoi moottorin merkkivalon kojelaudalla. Englanniksi tämä vikakoodi on Turbocharger / Supercharger “A” Overboost Condition. Lue kaikki vikakoodin mahdolliset syyt, oireet ja korjaustavat sekä usein kysytyt kysymykset alta.
P0234-vikakoodin mahdollisia syitä:Tarkista järjestelmä siltä varalta, esiintyykö siinä P0234-vikakoodin lisäksi muitakin vikakoodeja. Nollaa sitten OBDII-lukija ja lue järjestelmä uudelleen. Jos P0234-vikakoodi ilmestyy jälleen näkyviin, aloita tarkempi diagnostiikka. Tarkista ensimmäiseksi ahtopaineen solenoidin toimintakyky hukkaportilla ja vaihda solenoidi tarpeen mukaan. Hukkaportti on myös tarkistettava juuttumisen ja erilaisten vaurioiden varalta. Tarkista hukkaportin letku tukosten, mutkien, vuotojen ja vaurioiden varalta ja vaihda se tarvittaessa. Myöskään hukkaportin tangossa ei saa olla vääntymiä; muutoin sekin on vaihdettava. Nollaa OBD2-lukija jokaisen vaiheen jälkeen ja lue järjestelmä uudelleen tarkkaillen ilmestyykö koodi jälleen näkyviin. Jos näistä vaiheista ei ollut apua, vika saattaa olla hukkaportin toimilaitteessa; se ei välttämättä kykene säilyttämään alipainetta. Tällöin toimilaite ja/tai hukkaportti on vaihdettava. On myös mahdollista, että ongelma johtuu ahtimen tai ahtopaineen säätimen viasta, ja tällöin sinun on vaihdettava nämä osat uusiin. Jos et kykene selvittämään P0234-vikakoodin syytä tai et osaa korjata sitä itse, auto kannattaa viedä korjaamolle tai jatkaa ajoneuvokohtaisten vikasyiden tutkimista verkossa.
P0234-vikakoodi viittaa turboahdetun tai mekaanisesti ahdetun moottorin yliahtamiseen. Ahtimien tehtävänä on lisätä moottorin imusarjalle välitettävää ilmaa ja parantaa näin moottorin puristusta ja tehoa. P0234-vikakoodin esiintyessä moottorinohjausyksikkö on havainnut liian korkeaa ahtopainetta. Tällainen tila lisää moottorin kuormitusta ja johtaa erilaisiin häiriöihin, kuten sytytyskatkoksiin, moottorin ja vaihteiston ylikuumenemiseen sekä toimintahäiriöihin moottorin käynnissä.
P0234-vikakoodi voi aktivoitua monista tekijöistä johtuen. Turboahtimessa voi esiintyä vikaa, mutta syypää voi löytyä myös hukkaportista tai sen tangosta, toimilaitteesta tai letkusta. Toki on mahdollista, että ylipainetta ei todellisuudessa esiinny vaan vikakoodin taustalta löytyvät paineanturin tai nakutusanturin viat ja/tai niiden johtojen ja liitinten vauriot.
Tärkeää on aina selvittää vikakoodin syy tarkkaan ennen korjaustöihin ryhtymistä. Kannattaa tarkistaa turboahdin tai mekaaninen ahdin sekä hukkaportti ja korjata tai vaihtaa vialliset komponentit. Jos tästä ei ole apua, saatat joutua vaihtamaan paine- tai nakutusanturin.
Tämä vikakoodi on yleensä korjattava manuaalisesti. Huomioi, että saattaa viedä useamman lämmityssyklin ennen kuin koodi katoaa näkyvistä korjauksen jälkeen.
P0234 on vakava vikakoodi, joten autolla ajamista ei kannata jatkaa. Ajoneuvon moottori ei kestä yliahtamista vaan uhkana on mittava moottorivika, jonka korjaaminen on erittäin kallista ja usein myös vaivalloista. Etenkin moottorin nakutus, sytytyskatkokset ja ylikuumeneminen ovat omiaan aiheuttamaan vahinkoja. Ajoneuvon tehot voivat myös laskea ja varsinkin kiihdytettäessä voi esiintyä nakutusta. Älä viivyttele vikakoodin korjaamista.
Vikakoodi P0234 korjaaminen edellyttää usein hukkaportin korjausta tai siihen liittyvien osien vaihtoa, ja tämä voi maksaa muutamia satoja euroja. Jos vikakoodi johtuu turboahtimen vioittumisesta, varaudu maksamaan uudesta turbosta 300–1200 euroa ajoneuvon merkistä ja mallista riippuen. Halvimmalla pääset, jos imusarjan painetunnistin tai nakutusanturi aiheuttaa vikakoodin; voit hankkia uuden anturin muutamalla kymmenellä eurolla. Muista huomioida korjaamon veloittamat työkustannukset, mikäli teetät työn korjaamolla.
Kysy kysymyksiä tai jaa korjauskokemuksesi autofoorumilla. Tilaa päivitykset, jotta et missaa uusia oppaita.
Voit ladata sovelluksen:
Se voi seurata kuluja, pitää lokia ja vaihtoaikataulua sekä tallentaa korjausoppaita, muistiinpanoja ja asiakirjoja