Vikakoodi P0341 tarkoittaa, että auton nokka-akselin asentotunnistimen piirin jännite on joko viitealueen ulkopuolella tai sen toiminnassa on ilmennyt ongelma. Moottorinohjausyksikkö havaitsee ongelman nokka-akselin asentotunnistimen lähettämästä signaalista. Asentotunnistin lähettää signaalin aina puristustahdin aikana ja näistä lukemista moottorinohjausyksikkö tietää yläkuolokohdan ja nokka-akselin asennon. Nämä signaalit muodostuvat nokka-akselin reluktorirenkaan avulla. Kun nokka-akselin ja kampiakselin signaalit eivät korreloi, moottorinohjausyksikkö ilmoittaa P0341-vikakoodista. Kyseinen vikakoodi voi aiheuttaa monenlaista auton ajettavuuden heikentymistä. Englanniksi tämä vikakoodi on Camshaft Position Sensor Circuit Range/Performance. Lue kaikki vikakoodin mahdolliset syyt, oireet ja korjaustavat sekä usein kysytyt kysymykset alta.
P0341-vikakoodin mahdollisia syitä:Suorita aluksi P0341-vikakoodin tarkempi diagnostiikka. Aloita tarkistamalla nokka-akselin asentotunnistimen johdot vaurioiden ja korroosion varalta ja tarkista myös sen liittimet. Huolehdi, että johdot eivät ole liian lähellä sytytystulppien johtoja; tämä voi aiheuttaa häiriöitä (tämä on kuitenkin epätodennäköistä etenkin uudemmissa ajoneuvoissa). Jos kaikki vaikuttaa olevan kunnossa, tarkasta kampiakselin asentotunnistin vaurioiden varalta ja vaihda se tarvittaessa uuteen. Tarkista reluktorirenkaan kunto. Se saattaa olla tarpeen vaihtaa, jos sen hampaat ovat vaurioituneet tai niitä puuttuu. Saatat joutua raivaamaan pääsyn reluktorirenkaalle. Joissain autoissa sen löytämiseksi on poistettava jakoketjun suoja. Jos mikään näistä ei auta, vie auto korjaamon asiantuntijoiden tarkistettavaksi; ongelma saattaa piillä moottorinohjausyksikössä tai sen johdoissa.
Vikakoodi tarkoittaa, että nokka-akselin asentotunnistimen piiri on viitealueen ulkopuolella. Kyseinen asentoanturi lähettää moottorinohjausyksikölle tietoa nokka-akselin asennosta suhteessa kampiakseliin. Tieto lähetetään signaalilla, joka muodostuu aaltomaisesti lähetettävästä 5 voltin nimellisjännitteestä. Jos jännite on tämän viitearvon ulkopuolella, moottorinohjausyksikkö ei tunnista nokka- ja kampiakselin asentojen korreloivan ja vikakoodi P0341 ilmestyy näkyviin. Vikakoodi voi johtaa muun muassa äkillisiin sammumisiin, epätavalliseen tyhjäkäyntiin sekä polttoaineenkulutuksen kasvuun.
Vikakoodi voi johtua nokka-akselin asentotunnistimen tai sen johtojen vioittumisesta, reluktorirenkaan vaurioitumisesta sekä harvemmin moottorinohjausyksikön johtojen vaurioitumisesta. Joskus syy voi piillä myös jakomekanismissa; venynyt jakoketju voi aiheuttaa kiihdytystehon heikentymistä ja kolisevaa ääntä ja laukaista P0341-vikakoodin.
Saatat joutua uusimaan nokka-akselin asentotunnistimen johdot, liittimet sekä itse asentoanturin. Tarkista myös että asentotunnistimen johdot eivät ole liian lähellä sytytystulppien johtoja. Joissain tapauksissa reluktorirengas on vaihdettava.
Vikakoodin korjaamiseen vaaditaan viallisten osien vaihtoa. Jos vaihdosta ei ole apua eikä vikakoodi katoa korjausten jälkeenkään, tarkista myös öljyn taso ja muut mahdolliset ongelmat.
P0341-vikakoodi voi aiheuttaa monenlaista päänvaivaa kuljettajalle. Moottorin ennakoimattomat sammumiset voivat aiheuttaa kiusallisia tilanteita liikennevaloissa ja moottorin epätasainen käynti heikentää ajomukavuutta. Pahimmassa tapauksessa auto ei edes käynnisty. Lisäksi auto ei mene läpi katsastuksesta. Älä siis viivyttele tämän vikakoodin korjaamista.
Uusi nokka-akselin asentotunnistin maksaa noin 50–150 euroa auton merkistä ja mallista riippuen. Lisäksi maksettavaksi tulevat uusien johtojen kustannukset (tai pelkästään ne, jos asentotunnistin itsessään on kunnossa) sekä työkustannukset. Jakomekanismin korjaukset ja moottorinohjausyksikön viat tulevat kalliimmiksi ja niiden korjaamiseen vaaditaan ammattilaisen apua. Muista, että osien hinnat ovat usein verkossa edullisempia kuin kivijalkamyymälöissä tai korjaamoilla.
Kysy kysymyksiä tai jaa korjauskokemuksesi autofoorumilla. Tilaa päivitykset, jotta et missaa uusia oppaita.
Voit ladata sovelluksen:
Se voi seurata kuluja, pitää lokia ja vaihtoaikataulua sekä tallentaa korjausoppaita, muistiinpanoja ja asiakirjoja