Vikakoodi P0303 tarkoittaa, että sylinterissä 3 on havaittu sytytyskatkoksia eli polttoaine syttyy kyseisessä sylinterissä ennenaikaisesti tai palaa epätasaisesti. Sopiva ilma-polttoaineseoksen seossuhde on aina tärkeä moottorin oikeanlaisen toiminnan kannalta. Useimmiten tämän ongelman syypää löytyy sytytysjärjestelmästä. Vikakoodi muistuttaa vikakoodeja P0302 ja P0304. Englanniksi tämä vikakoodi on Cylinder 3 Misfire Detected. Lue kaikki vikakoodin mahdolliset syyt, oireet ja korjaustavat sekä usein kysytyt kysymykset alta.
P0303-vikakoodin mahdollisia syitä:Jos olet havainnut yllä mainittuja oireita, ongelma piilee todennäköisesti sytytysjärjestelmän osissa. Aloita tarkistamalla näiden liittimet ja johtosarjat, tarkista sitten sytytystulppien ja -puolien oikeanlainen toiminta. Usein havaitset jo tässä vaiheessa vian löytyvän jostain näistä ja voit vaihtaa vialliset osat. Jos ongelman syy ei selviä, jatka tarkistamaan anturit, sylinterin kunto ja polttoaineensyötön osat. Saatat joutua vaihtamaan polttoainesuuttimet. Jos ajoneuvossa esiintyy mädän kananmunan hajua, ongelma voi olla viallinen katalysaattori. Silloin tämä osa on vaihdettava. Työ kannattaa jättää ammattimekaanikon tehtäväksi.
P0303 tarkoittaa, että auton moottorin kolmannessa sylinterissä on havaittu nakutusta. Nakutus tarkoittaa sitä, että ilma-polttoaineseos ei pala sulavasti vaan epätasaisesti; seoksessa voi olla liikaa ilmaa. Tarkemmin sanottuna osa sylinterissä olevasta polttoaine-ilmaseoksen palamisesta ei johdu sytytystulpan sytyttämän liekkirintaman etenemisestä, vaan yksi tai useampi ilma-polttoaineseoksen tasku räjähtää tavanomaisen palamisrintaman ulkopuolelle.
Tämän vikakoodin yleisin syy on kuluneet tai vioittuneet sytytystulpat tai niiden johtosarjat. Myös sytytyspuolien vaurio on mahdollinen. P0303-vikakoodin voi aiheuttaa myös polttoainesuuttimien vioittuminen, tukkeutuminen tai juuttuminen 3. sylinterissä, polttoaineen riittämätön paine, järjestelmän vuodot, mekaaninen kuluminen sekä virranjakajan kannen tai roottorin kuluminen.
Kannattaa aluksi tarkistaa sytytysjärjestelmän osat: P0303-vikakoodin korjaamiseen vaaditaan yleensä sytytystulpan tai -tulppien vaihto ja/tai näiden johtojen vaihtaminen. Jos et havaitse näissä mitään vikaa, tarkista silti sytytystulpan tarkistustyökalulla (kipinätesterillä), syntyykö kipinää. Jos sytytysjärjestelmässä on kaikki kunnossa, tarkista polttoainejärjestelmän toiminta. Saatat joutua vaihtamaan polttoainesuuttimet, -pumpun tai -suodattimen. Joskus korjaamiseen saattaa myös riittää pelkkä kampi- tai nokka-akselin asentotunnistimen vaihto.
Sytytyskatkokset eivät katoa itsestään ja sen takia P0303 vaatii ehdottomasti ongelmaan puuttumista.
Nakutus on aina vakava ongelma, jonka sivuuttaminen voi johtaa laajoihin moottorivaurioihin, katalysaattorin vikaan ja auton heikentyneeseen suorituskykyyn. Sen takia autolla ajamista ei pidä jatkaa, mikäli OBDII-lukijaan ilmestyy P0303-vikakoodi. Hoida ongelma kuntoon välittömästi.
Korjaushinta riippuu siitä, mikä on vialla; suorita siksi diagnostiikka huolellisesti. Uudet sytytystulpat maksavat pääsääntöisesti 20–100 euroa, sytytyspuolat enemmän. Sytytystulppien johtosarjojen hinnat ovat yleensä alkaen 20 euroa. Vuotojen tilkitseminen ja paineensäätimen vaihdon kustannukset voivat olla muutamia satoja euroja. Jos polttoainesuutin tai -pumppu on vialla, korjauskulut voivat olla jopa yli 1 000 euroa.
Kysy kysymyksiä tai jaa korjauskokemuksesi autofoorumilla. Tilaa päivitykset, jotta et missaa uusia oppaita.
Voit ladata sovelluksen:
Se voi seurata kuluja, pitää lokia ja vaihtoaikataulua sekä tallentaa korjausoppaita, muistiinpanoja ja asiakirjoja