Vikakoodi P0303: Sylinterissä 3 havaittu sytytyskatkos
Vikakoodi P0303 tarkoittaa, että sylinterissä 3 on havaittu sytytyskatkoksia eli polttoaine syttyy kyseisessä sylinterissä ennenaikaisesti tai palaa epätasaisesti. Sopiva ilma-polttoaineseoksen seossuhde on aina tärkeä moottorin oikeanlaisen toiminnan kannalta. Useimmiten tämän ongelman syypää löytyy sytytysjärjestelmästä. Vikakoodi muistuttaa vikakoodeja P0302 ja P0304. Englanniksi tämä vikakoodi on Cylinder 3 Misfire Detected. Lue kaikki vikakoodin mahdolliset syyt, oireet ja korjaustavat sekä usein kysytyt kysymykset alta.
P0303-vikakoodin mahdollisia syitä:
- viallinen tai kulunut sytytystulppa tai sytytystulpat
- viallinen tai tukkeutunut polttoainesuutin
- viallinen sytytyspuola
- sytytystulpan, suuttimen tai puolan johdotuksen vaurio tai sähköhäiriö
- EGR-venttiilin tukos
- riittämätön puristus sylinterissä
- polttoaineen riittämätön paine
- vuoto järjestelmässä
- kampiakselin asentoanturin vika
- nokka-akselin asentoanturin vika
- jakajan vika
- pielessä oleva ajoitus
- mekaaninen kuluminen
- sylinterinkannen tiivisteen vuoto.
P0303-vikakoodin mahdollisia oireita:
- moottorin epätasainen käynti
- moottorin tärinä
- tehohäviö
- polttoaineen haju pakoputkesta
- tärinä ja nykiminen kiihdytettäessä
- mädän kananmunan haju
- moottorin varoitusvalon syttyminen ja/tai vilkkuminen.
P0303-vikakoodin korjaustapoja:
Jos olet havainnut yllä mainittuja oireita, ongelma piilee todennäköisesti sytytysjärjestelmän osissa. Aloita tarkistamalla näiden liittimet ja johtosarjat, tarkista sitten sytytystulppien ja -puolien oikeanlainen toiminta. Usein havaitset jo tässä vaiheessa vian löytyvän jostain näistä ja voit vaihtaa vialliset osat. Jos ongelman syy ei selviä, jatka tarkistamaan anturit, sylinterin kunto ja polttoaineensyötön osat. Saatat joutua vaihtamaan polttoainesuuttimet. Jos ajoneuvossa esiintyy mädän kananmunan hajua, ongelma voi olla viallinen katalysaattori. Silloin tämä osa on vaihdettava. Työ kannattaa jättää ammattimekaanikon tehtäväksi.
Usein kysyttyä P0303-vikakoodista:
Mitä vikakoodi P0303 tarkoittaa?
P0303 tarkoittaa, että auton moottorin kolmannessa sylinterissä on havaittu nakutusta. Nakutus tarkoittaa sitä, että ilma-polttoaineseos ei pala sulavasti vaan epätasaisesti; seoksessa voi olla liikaa ilmaa. Tarkemmin sanottuna osa sylinterissä olevasta polttoaine-ilmaseoksen palamisesta ei johdu sytytystulpan sytyttämän liekkirintaman etenemisestä, vaan yksi tai useampi ilma-polttoaineseoksen tasku räjähtää tavanomaisen palamisrintaman ulkopuolelle.
Mikä aiheuttaa P0303-vikakoodin?
Tämän vikakoodin yleisin syy on kuluneet tai vioittuneet sytytystulpat tai niiden johtosarjat. Myös sytytyspuolien vaurio on mahdollinen. P0303-vikakoodin voi aiheuttaa myös polttoainesuuttimien vioittuminen, tukkeutuminen tai juuttuminen 3. sylinterissä, polttoaineen riittämätön paine, järjestelmän vuodot, mekaaninen kuluminen sekä virranjakajan kannen tai roottorin kuluminen.
Miten korjata P0303-vikakoodi?
Kannattaa aluksi tarkistaa sytytysjärjestelmän osat: P0303-vikakoodin korjaamiseen vaaditaan yleensä sytytystulpan tai -tulppien vaihto ja/tai näiden johtojen vaihtaminen. Jos et havaitse näissä mitään vikaa, tarkista silti sytytystulpan tarkistustyökalulla (kipinätesterillä), syntyykö kipinää. Jos sytytysjärjestelmässä on kaikki kunnossa, tarkista polttoainejärjestelmän toiminta. Saatat joutua vaihtamaan polttoainesuuttimet, -pumpun tai -suodattimen. Joskus korjaamiseen saattaa myös riittää pelkkä kampi- tai nokka-akselin asentotunnistimen vaihto.
Voiko P0303-vikakoodi korjautua itsestään?
Sytytyskatkokset eivät katoa itsestään ja sen takia P0303 vaatii ehdottomasti ongelmaan puuttumista.
Voinko jatkaa ajamista, jos autossani on P0303-vikakoodi?
Nakutus on aina vakava ongelma, jonka sivuuttaminen voi johtaa laajoihin moottorivaurioihin, katalysaattorin vikaan ja auton heikentyneeseen suorituskykyyn. Sen takia autolla ajamista ei pidä jatkaa, mikäli OBDII-lukijaan ilmestyy P0303-vikakoodi. Hoida ongelma kuntoon välittömästi.
Paljonko P0303-vikakoodin korjaaminen maksaa?
Korjaushinta riippuu siitä, mikä on vialla; suorita siksi diagnostiikka huolellisesti. Uudet sytytystulpat maksavat pääsääntöisesti 20–100 euroa, sytytyspuolat enemmän. Sytytystulppien johtosarjojen hinnat ovat yleensä alkaen 20 euroa. Vuotojen tilkitseminen ja paineensäätimen vaihdon kustannukset voivat olla muutamia satoja euroja. Jos polttoainesuutin tai -pumppu on vialla, korjauskulut voivat olla jopa yli 1 000 euroa.