Vikakoodi P0106 tarkoittaa, että imusarjan paineanturi (nk. MAP-anturi) välittää moottorinohjausyksikölle signaalia, joka viittaa paineen viitearvon ulkopuolella. Se voi nousta ja laskea epäsäännönmukaisesti, ja samalla moottorinohjausyksikkö ei havaitse vastaavia muutoksia moottorin kuormituksessa. Imusarjan paineanturi on tärkeässä osassa polttoaineen ruiskutusjärjestelmän kannalta, sillä sen lähettämien signaalien perusteella moottorinohjausyksikkö optimoi ruiskutusta ja sujuvoittaa ja tasoittaa näin koko moottorin toimintaa. Englanniksi tämä vikakoodi on Manifold Air Pressure (MAP) Barometric Pressure Sensor Electric Circuit Output Range and Performance Problem. Lue kaikki vikakoodin mahdolliset syyt, oireet ja korjaustavat sekä usein kysytyt kysymykset alta.
P0106-vikakoodin mahdollisia syitä:P0106-vikakoodi voi johtua monista tekijöistä. Siksi on tärkeää suorittaa yksityiskohtainen diagnostiikka vikakoodin syyn selvittämiseksi. Ensimmäiseksi kannattaa tarkistaa imusarjan paineanturi ja sen johdot ja liitännät silmämääräisesti. Tarkista myös järjestelmän letkut halkeamien ja vuotojen varalta ja varmista, että kiristimet ja tiivisteet ovat paikoillaan ja ehjiä. Tämän jälkeen kytke sytytys päälle mutta älä käynnistä ajoneuvoa; tarkkaile OBD2-lukijan avulla imusarjan paineanturin signaalia. Jos signaali on epävakaa tai jatkuvasti korkea, anturin johdoissa tai anturissa itsessään on vikaa. Voit testata järjestelmää myös alipainepumpun avulla, tarkkaillen jälleen signaalin käyttäytymistä. Muista tarkistaa imusarjan paineanturin viitearvot ajoneuvosi ohjekirjasta ja tutustua myös ajoneuvokohtaisiin vikakoodin syihin verkossa.
Tämä vikakoodi tarkoittaa, että imusarjan paineanturin signaali kertoo anturin jännitteen olevan viitearvon ulkopuolella; usein epävakaa tai liian korkea. Tämän seurauksena auton moottorin käynti on epätasaisempaa, sen kiihtyvyys on heikompaa ja moottorin sisällä voi esiintyä vastasytytystä. Myös muunlaiset oireet ovat mahdollisia.
P0106-vikakoodin mahdollisia syitä ovat imusarjan paineanturin eli MAP-anturin vioittuminen, anturin johtojen ja liitäntöjen vaurioituminen, imusarjan letkun vaurioituminen tai sen tiivisteiden ja kiristimien puuttuminen/vaurioituminen, sähköhäiriöt kuten oikosulku ja avoin piiri, järjestelmän vuodot, veden tai lian pääsy anturille sekä harvoin moottorinohjausyksikön toimintahäiriö.
Vikakoodin voi korjata vaihtamalla vaurioituneet komponentit uusiin, paikkaamalla järjestelmän vuodot, varmistamalla sähköliitäntöjen olevan tukevasti kiinni ja korjaamalla sähköongelmat (tämä on hyvä teettää asiantuntijalla). Joskus auton MAP-anturi on vaihdettava.
Joissain tapauksissa tämä vikakoodi voi ilmestyä näkyviin, kadota itsestään ja palata jälleen. Tällainen käyttäytyminen ei suinkaan tarkoita, että ongelma ”korjautuisi” itsestään aina välillä; päin vastoin, tämä on osoitus imusarjan paineanturin välittämän signaalin epävakaudesta. P0106 ei siis korjaannu itsestään.
Ei ole suositeltavaa jatkaa autolla ajamista, kunnes P0106-vikakoodin osalta on suoritettu kattava diagnostiikka. Jos jatkat ajamista, voit havaita moottorin epätavallista toimintaa, ongelmia kiihtyvyydessä ja myös käynnistysongelmia. Ennen pitkää P0106-vikakoodin jättäminen huomiotta voi aiheuttaa myös laajempia vaurioita auton moottorissa.
Useissa tapauksissa vikakoodin korjaamiseen vaaditaan imusarjan paineanturin vaihtoa. Uusi anturi maksaa muutamista kymmenistä euroista noin sataan euroon (verkossa hinnat ovat usein edullisemmat kuin kivijalkakaupoissa). Erilaiset tiivisteet, letkunkiristimet, vuotojen paikkaaminen jne. on helppoa ja edullista korjata. Harvinaisemmissa tapauksissa taustalla saattaa olla moottorivika, jonka korjaaminen voi tulla kalliiksi.
Kysy kysymyksiä tai jaa korjauskokemuksesi autofoorumilla. Tilaa päivitykset, jotta et missaa uusia oppaita.
Voit ladata sovelluksen:
Se voi seurata kuluja, pitää lokia ja vaihtoaikataulua sekä tallentaa korjausoppaita, muistiinpanoja ja asiakirjoja