Vikakoodi P0107 tarkoittaa, että imusarjan paineen liian alhaista syöttöä on havaittu. Tätä painetta mittaa imusarjan paineanturi (”MAP-anturi”). Paineanturin jännite muuttuu imusarjan paineen muutosten mukaisesti ja se voi olla mitä tahansa 0,1 V ja 4,5 V väliltä. Anturi lähettää vastaavan signaalin auton moottorinohjausyksikölle, joka näiden tietojen avulla määrittää syötettävän polttoaineen määrän. Jos paineanturin jännite on alle 0,25 V, vikakoodi P0107 ilmestyy näkyviin. Tämän vikakoodin yleisimpiin oireisiin kuuluvat moottorin epävakaus ja polttoaineenkulutuksen kasvu. Englanniksi tämä vikakoodi on Manifold Air Pressure (MAP) Barometric Pressure Sensor Circuit Low Voltage Input Problem. Lue kaikki vikakoodin mahdolliset syyt, oireet ja korjaustavat sekä usein kysytyt kysymykset alta.
P0107-vikakoodin mahdollisia syitä:Aloita nollaamalla koodi ja tarkistamalla, tuleeko se jälleen näkyviin kun luet järjestelmän uudelleen. Tarkista, esiintyykö myös muita vikakoodeja. Jos P0107-vikakoodi ilmestyy jälleen näkyviin, tarvitset yleismittarin. Tarkista sillä MAP-anturin jännite ja vertaa sitä ajoneuvosi ohjekirjassa määriteltyihin viitearvoihin (yleensä tulojännitteen tulisi olla 5 V ja lähtöjännitteen vähintään 0,5 V kaasuläpän ollessa kiinni). Mittaa jännite moottorinohjausyksikölle syötettävä jännite. Jos jännite poikkeaa viitearvoista, MAP-anturi on todennäköisesti viallinen ja se tulee vaihtaa uuteen. On tärkeää tarkistaa myös johdot, letkut ja ilmansuodatin vaurioiden varalta ja vaihtaa ne tarvittaessa. Diagnostiikka ja korjaus suoritettu, mutta vikakoodi ei katoa näkyvistä? Tutustu ajoneuvosi ohjekirjaan, etsi ajoneuvokohtaisia tietoja verkossa tai ota yhteyttä korjaamoon.
P0107-vikakoodin merkitsee sitä, että auton imusarjan paine on liian alhainen. Sopiva paine (tai alipaine) on merkittävässä roolissa ajoneuvossa. Imusarjan paineanturin lähettämän signaalin perusteella moottorin ohjausyksikkö laskee moottorin senhetkiseen kuormitukseen sopivan polttoaineen ruiskutuksen, sytytyksen ajoituksen sekä venttiilin ja nokka-akselin ajoituksen. Paineanturin virheelliset tiedot tai todellinen liian alhainen paine voivat aiheuttaa vakavia häiriöitä moottorin toiminnassa.
P0107-vikakoodin ehdottomasti yleisin syypää on viallinen imusarjan paineanturi. Muita mahdollisia syitä ovat paineanturin sähköhäiriöt, huonosti ylläpidetyn moottorin aikaansaama nakutus, moottorin käynti laihalla, katalysaattorin vika tai tukos, johtojen ja liitäntöjen vauriot sekä harvemmin moottorinohjausyksikön toimintahäiriö.
Yleisin tapa korjata P0107-vikakoodi on vaihtaa imusarjan paineanturi uuteen. Tämä ratkaisee ongelman lähes aina. Jos vikakoodi ei korjaannu anturin vaihdolla, on syytä tarkistaa liittimet, johdot, kaasuläpän asentotunnistin ja kaasuläppä, katalysaattori, sytytyksen osat sekä moottorinohjausyksikkö. Vialliset osat on vaihdettava uusiin. Huomioi, että joskus vikakoodin syyn määrittäminen itse voi olla vaikeaa, joten kannattaa pyytää neuvoja korjaamon ammattilaisilta.
Vikakoodi P0107 ei yleensä voi kadota itsestään, sillä sen yleisin syy on viallinen imusarjan paineanturi tai sitten todellinen paineeseen liittyvä ongelma.
Emme suosittele autolla ajamisen jatkamista, mikäli OBD2-lukijaan ilmestyy P0107-vikakoodi. Oireet ovat usein erittäin haitallisia ajon ja ajoneuvon käynnistettävyyden kannalta ja moottorivika uhkaa ajan myötä, jos koodiin ei puututa.
Hyvä uutinen on se, että imusarjan paineanturit ovat pääsääntöisesti melko edullisia. Useimpiin automerkkeihin ja -malleihin niitä on saatavilla 30–100 euron hintaan.
Kysy kysymyksiä tai jaa korjauskokemuksesi autofoorumilla. Tilaa päivitykset, jotta et missaa uusia oppaita.
Voit ladata sovelluksen:
Se voi seurata kuluja, pitää lokia ja vaihtoaikataulua sekä tallentaa korjausoppaita, muistiinpanoja ja asiakirjoja