Mitä OBD II -vikakoodi p0108 tarkoittaa

Auton vikakoodi P0108 – vaiheittainen opas vianmääritykseen ja sen korjaamiseen

Auton vikakoodin P0108 – Imusarjan paineen / barometrisen paineen korkea syöttö merkitys
P0108
Hae vikakoodia

P0108: merkitys, syyt, korjaukset

Vikakoodi P0108: Imusarjan paineen / barometrisen paineen korkea syöttö

Vikakoodi P0108 tarkoittaa, että auton imusarjan paineen on havaittu olevan liian korkea. Tämä havaitaan imusarjan paineanturin välittämän signaalin perusteella. Anturi syöttää moottorinohjausyksikölle lähtöjännitettä, jonka on oltava tietyn viitearvon sisällä., jotta moottorinohjausyksikkö kykenee ohjaamaan kaasuläpän asentoanturia ja varmistamaan moottorin sujuvan toiminnan. Kyseinen viitearvoalue on 0,5–5 volttia. Jos paine on liian korkea, tämän huomaa polttoaineenkulutuksen kasvusta, epätasaisesta tyhjäkäynnistä, sytytyskatkoksista sekä ajoneuvon epävakaasta kiihtymisestä. Englanniksi tämä vikakoodi on Manifold Air Pressure (MAP) Barometric Pressure Sensor Circuit High Voltage Input Problem. Lue kaikki vikakoodin mahdolliset syyt, oireet ja korjaustavat sekä usein kysytyt kysymykset alta.

P0108-vikakoodin mahdollisia syitä:

  • imusarjan paineanturin vika
  • vuoto paineanturin syöttöputkessa
  • moottorin alipainevuoto
  • oikosulut johdoissa
  • johtojen vauriot ja palamiset
  • liitinten vauriot
  • imusarjan paineanturin maadoituksen häiriö
  • viallinen ilmamassamittari
  • viallinen kaasuläpän asentotunnistin
  • kuluneet moottorin osat
  • moottorin heikko tai epätasainen puristus
  • väärin asennettu jakohihna
  • moottorinohjausyksikön toimintahäiriö (harvoin).
P0108-vikakoodin mahdollisia oireita:

  • polttoainetehokkuuden heikentyminen
  • musta savu pakoputkesta
  • päästöjen kasvu
  • käynnistysongelmat
  • käynnistyminen vie kauemmin
  • epätasainen tyhjäkäynti
  • moottorin sammuminen kun jalka nostetaan kaasupolkimelta
  • epätasainen kiihtyvyys
  • moottorin merkkivalon syttyminen.
P0108-vikakoodin korjaustapoja:

Kannattaa aloittaa diagnostiikka vertaamalla imusarjan paineanturin lukemaa sytytysvirran ollessa päällä barometriseen painelukemaan; näiden tulisi olla samat. Jos paineanturin lukema sytytysvirran ollessa päällä on enemmän kuin 0,5 V suurempi kuin barometrinen paine, vaihda imusarjan paineanturi uuteen. Jos paine on kuitenkin sama, tarkista muut mahdolliset syypäät: letkut ja putket vuotojen varalta, liittimet ja johdot vaurioiden varalta jne. Vaihda vaurioituneet osat. Lisäksi sinun kannattaa tarkistaa imusarjan paineanturin lukema tyhjäkäynnin aikana: sopiva lukema on noin 1,5 V. Tähänkin voi auttaa etenkin järjestelmän vuotojen paikkaaminen. Kokeile myös irrottaa paineanturi ja mitata jännite; jos jännitettä esiintyy, se on merkki osassa olevasta oikosulusta. Tässä tapauksessa on helpointa vaihtaa auton paineanturi uuteen.

Usein kysyttyä P0108-vikakoodista:

Mitä vikakoodi P0108 tarkoittaa?


P0108-vikakoodi viittaa siihen, että moottorinohjausyksikkö on havainnut imusarjan paineanturin lähettämien lukemien perusteella liiallista painetta järjestelmässä. Imusarjan paineanturi on puolijohde-tyhjiömittari, joka mittaa paineen muuttumista sähkövastuksen muuttumisen avulla. MAP-anturi syöttää vastaavan jännitteen moottorinohjausyksikölle sähköisten signaalien muodossa. P0108-vikakoodin tapauksessa paine on sen viitearvoalueen yläpuolella; pääsääntöisesti yli 5 volttia. Tässä tapauksessa moottorin käynnistämisessä ja toiminnassa havaitaan epävakautta ja polttoainetehokkuus heikkenee.

Mikä aiheuttaa P0108-vikakoodin?


Vikakoodin ylivoimaisesti yleisin syypää on viallinen imusarjan paineanturi eli MAP-anturi. Tällöin kyse ei siis ole todellisesta liikapaineesta vaan paineanturin välittämästä väärästä signaalista. P0108 voi toki johtua muistakin tekijöistä; etenkin järjestelmässä olevasta vuodosta, liitinten ja johtojen vaurioista sekä sähköhäiriöistä kuten oikosuluista.

Miten korjata P0108-vikakoodi?


Kaikista yleisin tapa korjata vikakoodi on vaihtaa viallinen imusarjan paineanturi uuteen. On kuitenkin tärkeää ensin selvittää huolellisesti vian syy eli suorittaa perusteellinen diagnostiikka.

Voiko P0108-vikakoodi korjautua itsestään?


Vikakoodi P0108 ei yleensä voi kadota itsestään, sillä sen yleisin syy on viallinen imusarjan paineanturi tai sitten todellinen paineeseen liittyvä ongelma.

Voinko jatkaa ajamista, jos autossani on P0108-vikakoodi?


P0108-vikakoodiin on järkevää puuttua välittömästi, sillä sen oireet ovat erittäin haitallisia ajoneuvon toimintakyvyn kannalta. Lisäksi kasvanut polttoaineenkulutus näkyy nopeasti lompakossa. Jos jätät P0108-vikakoodin noteeraamatta pidemmäksi aikaa, moottoriin voi kehittyä vakavia vaurioita, joiden korjaaminen tulee paljon kalliimmaksi kuin imusarjan paineanturin vaihto.

Paljonko P0108-vikakoodin korjaaminen maksaa?


P0108-vikakoodin korjauksen hinta on yleensä sama kuin uuden imusarjan paineanturin hinta eli 30–100 euroa auton merkistä ja mallista sekä anturin tyypistä riippuen. Muut korjaukset, kuten vuotojen paikkaaminen ja johtojen uusiminen, kasvattavat korjauksen hintaa. Silti tämä vikakoodi ei ole kalleimmasta päästä ja voit säästää rahaa, kun tutustut osien hintoihin verkossa.

Vikakoodi P0108 tarkoittaa: Imusarjan paineen / barometrisen paineen korkea syöttö. Selvitä, mitä tämä tarkalleen ottaen tarkoittaa, koodin P0108 oireet ja syyt sekä miten toimintahäiriö korjataan.
Mitä tehdä, jos OBD2-vikakoodi p 0108 ilmestyy

Katsotuimmat autonkorjausvideot

  • Auton vikakoodi p0108: vaiheittainen diagnoosi ja korjausopas
    Kuinka vaihtaa jakohihna, kiristinpyörä ja vesipumppu VW PASSAT B6 (3C5) [AUTODOC -OHJEVIDEO]
  • Auton vikakoodi p0108: vaiheittainen diagnoosi ja korjausopas
    Kuinka vaihtaa moniurahihna, ohjainrulla MERCEDES-BENZ 190 W201 -merkkiseen autoon OHJEVIDEO
  • Auton vikakoodi p0108: vaiheittainen diagnoosi ja korjausopas
    Kuinka vaihtaa raitisilmasuodatin VOLVO V70 2 (SW) -merkkiseen autoon [AUTODOC -OHJEVIDEO]
  • Auton vikakoodi p0108: vaiheittainen diagnoosi ja korjausopas
    Kuinka vaihtaa takapyörän laakeri BMW 5 E60 merkkiseen autoon OHJEVIDEO | AUTODOC
  • Auton vikakoodi p0108: vaiheittainen diagnoosi ja korjausopas
    Kuinka vaihtaa taka jarrulevyt, taka jarrupalat TOYOTA COROLLA E120 -merkkiseen autoon OHJEVIDEO
  • Auton vikakoodi p0108: vaiheittainen diagnoosi ja korjausopas
    Kuinka vaihtaa iskunvaimentimen yläkiinnikkeen korjaussetti VW GOLF 4 merkkiseen autoon [OHJEVIDEO]
  • Auton vikakoodi p0108: vaiheittainen diagnoosi ja korjausopas
    Kuinka vaihtaa etupyörän laakerit FORD MONDEO 3 -merkkiseen autoon OHJEVIDEO | AUTODOC
  • Auton vikakoodi p0108: vaiheittainen diagnoosi ja korjausopas
    Kuinka vaihtaa etupyörän laakerit OPEL ASTRA G - merkkiseen autoon OHJEVIDEO | AUTODOC
Haluatko lisää hyödyllistä tietoa?

Kysy kysymyksiä tai jaa korjauskokemuksesi autofoorumilla. Tilaa päivitykset, jotta et missaa uusia oppaita.

Kaikki mitä sinun tarvitsee tietää auton vikakoodista P0108
Vinkit AUTODOC CLUBILTA
Näytä lisää
  • Niksit auton vikakoodille P0108
    Moottorin jäähdytystuulettimen vaihto | AUTODOCin vinkit
  • Nopeat korjaukset OBD2-vikakoodiin p0108
    Kuinka käynnistää auto pitkän seisonnan jälkeen | AUTODOCin vinkit
  • Yleisimmät syyt auton vikakoodille p 0108
    Kuinka maalata auto spraypullolla | AUTODOCin vinkit
  • Neuvoja siitä, mitä tehdä auton vikakoodille P0108
    Venttiilikopan kunnostus itse | AUTODOCin vinkit
Asenna AUTODOC CLUB -sovellus!
Henkilökohtainen autokulujen hallinta, huoltovinkkejä, muistutuksia tulevista ajanvarauksista ja huoltoväleistä, tee se itse -korjausohjeita - kaikki tämä puhelimellasi.
Skannaa QR-koodi AUTODOC CLUB -sovellus
Skannaa

Voit ladata sovelluksen:

  • - skannaamalla QR-koodi
  • - lataa App Storesta
  • - lataa Google Playsta
Profiilisi on sinun henkilökohtainen assistenttisi

Se voi seurata kuluja, pitää lokia ja vaihtoaikataulua sekä tallentaa korjausoppaita, muistiinpanoja ja asiakirjoja