Vikakoodi P0108 tarkoittaa, että auton imusarjan paineen on havaittu olevan liian korkea. Tämä havaitaan imusarjan paineanturin välittämän signaalin perusteella. Anturi syöttää moottorinohjausyksikölle lähtöjännitettä, jonka on oltava tietyn viitearvon sisällä., jotta moottorinohjausyksikkö kykenee ohjaamaan kaasuläpän asentoanturia ja varmistamaan moottorin sujuvan toiminnan. Kyseinen viitearvoalue on 0,5–5 volttia. Jos paine on liian korkea, tämän huomaa polttoaineenkulutuksen kasvusta, epätasaisesta tyhjäkäynnistä, sytytyskatkoksista sekä ajoneuvon epävakaasta kiihtymisestä. Englanniksi tämä vikakoodi on Manifold Air Pressure (MAP) Barometric Pressure Sensor Circuit High Voltage Input Problem. Lue kaikki vikakoodin mahdolliset syyt, oireet ja korjaustavat sekä usein kysytyt kysymykset alta.
P0108-vikakoodin mahdollisia syitä:Kannattaa aloittaa diagnostiikka vertaamalla imusarjan paineanturin lukemaa sytytysvirran ollessa päällä barometriseen painelukemaan; näiden tulisi olla samat. Jos paineanturin lukema sytytysvirran ollessa päällä on enemmän kuin 0,5 V suurempi kuin barometrinen paine, vaihda imusarjan paineanturi uuteen. Jos paine on kuitenkin sama, tarkista muut mahdolliset syypäät: letkut ja putket vuotojen varalta, liittimet ja johdot vaurioiden varalta jne. Vaihda vaurioituneet osat. Lisäksi sinun kannattaa tarkistaa imusarjan paineanturin lukema tyhjäkäynnin aikana: sopiva lukema on noin 1,5 V. Tähänkin voi auttaa etenkin järjestelmän vuotojen paikkaaminen. Kokeile myös irrottaa paineanturi ja mitata jännite; jos jännitettä esiintyy, se on merkki osassa olevasta oikosulusta. Tässä tapauksessa on helpointa vaihtaa auton paineanturi uuteen.
P0108-vikakoodi viittaa siihen, että moottorinohjausyksikkö on havainnut imusarjan paineanturin lähettämien lukemien perusteella liiallista painetta järjestelmässä. Imusarjan paineanturi on puolijohde-tyhjiömittari, joka mittaa paineen muuttumista sähkövastuksen muuttumisen avulla. MAP-anturi syöttää vastaavan jännitteen moottorinohjausyksikölle sähköisten signaalien muodossa. P0108-vikakoodin tapauksessa paine on sen viitearvoalueen yläpuolella; pääsääntöisesti yli 5 volttia. Tässä tapauksessa moottorin käynnistämisessä ja toiminnassa havaitaan epävakautta ja polttoainetehokkuus heikkenee.
Vikakoodin ylivoimaisesti yleisin syypää on viallinen imusarjan paineanturi eli MAP-anturi. Tällöin kyse ei siis ole todellisesta liikapaineesta vaan paineanturin välittämästä väärästä signaalista. P0108 voi toki johtua muistakin tekijöistä; etenkin järjestelmässä olevasta vuodosta, liitinten ja johtojen vaurioista sekä sähköhäiriöistä kuten oikosuluista.
Kaikista yleisin tapa korjata vikakoodi on vaihtaa viallinen imusarjan paineanturi uuteen. On kuitenkin tärkeää ensin selvittää huolellisesti vian syy eli suorittaa perusteellinen diagnostiikka.
Vikakoodi P0108 ei yleensä voi kadota itsestään, sillä sen yleisin syy on viallinen imusarjan paineanturi tai sitten todellinen paineeseen liittyvä ongelma.
P0108-vikakoodiin on järkevää puuttua välittömästi, sillä sen oireet ovat erittäin haitallisia ajoneuvon toimintakyvyn kannalta. Lisäksi kasvanut polttoaineenkulutus näkyy nopeasti lompakossa. Jos jätät P0108-vikakoodin noteeraamatta pidemmäksi aikaa, moottoriin voi kehittyä vakavia vaurioita, joiden korjaaminen tulee paljon kalliimmaksi kuin imusarjan paineanturin vaihto.
P0108-vikakoodin korjauksen hinta on yleensä sama kuin uuden imusarjan paineanturin hinta eli 30–100 euroa auton merkistä ja mallista sekä anturin tyypistä riippuen. Muut korjaukset, kuten vuotojen paikkaaminen ja johtojen uusiminen, kasvattavat korjauksen hintaa. Silti tämä vikakoodi ei ole kalleimmasta päästä ja voit säästää rahaa, kun tutustut osien hintoihin verkossa.
Kysy kysymyksiä tai jaa korjauskokemuksesi autofoorumilla. Tilaa päivitykset, jotta et missaa uusia oppaita.
Voit ladata sovelluksen:
Se voi seurata kuluja, pitää lokia ja vaihtoaikataulua sekä tallentaa korjausoppaita, muistiinpanoja ja asiakirjoja