Vikakoodi P0138 tarkoittaa, että auton lambda- eli happianturin piirissä on havaittu korkeaa jännitettä moottorin puolella 1, anturissa 2. Korkea jännite tarkoittaa sitä, että happianturin jännite ei laske alle 1,2 voltin yli 10 sekunnin aikana – tämä on merkki siitä, että pakokaasu on liian rikasta eli ilman määrä pakokaasussa on liian vähäinen. Moottorinohjausyksikkö käyttää happianturin lukemia polttoaineen sopivan poltettavan määrän määrittämisessä, joten vääränlaiset lukemat voivat aiheuttaa ajettavuuden heikentymistä ja muita oireita, jotka ovat tyypillisiä rikkaalla käyvälle moottorille. Englanniksi tämä vikakoodi on O2 Sensor Circuit High Voltage (Bank 1, Sensor 2). Lue kaikki vikakoodin mahdolliset syyt, oireet ja korjaustavat sekä usein kysytyt kysymykset alta.
P0138-vikakoodin mahdollisia syitä:Ensimmäiseksi sinun kannattaa tarkistaa happianturi ja sen johdot ja liittimet vaurioiden varalta. Tarkista happianturin jännite; jos se on jatkuvasti korkea, anturi voi olla viallinen. Tarkista jäähdytysnesteen määrä järjestelmässä ja vertaa sitä auton ohjekirjassa ilmoitettuun määrään ja tarkista myös polttoaineen paine järjestelmässä. Jos jäähdytysnesteen määrä ja polttoaineen paine ovat kunnossa, vaihda happianturi (ja sen johdot ja liittimet) uuteen. Lue järjestelmä uudelleen OBDII-lukijalla tehtyäsi vaadittavat korjaukset, jotta varmistat, että diagnostiikka onnistui. Jos vikakoodi ei poistu, ota yhteyttä autokorjaamoon.
Vikakoodi P0138 tarkoittaa moottorin 1. puolella olevan 2. happianturin liian korkeaa jännitettä. Tämän anturin jännitteellä on tietty viitealue, jolla sen tulisi pysyä; liian korkeana pysyvä jännite (yleensä 1,2 V tai enemmän 10 sekunnin aikana, ajoneuvosta riippuen) viittaa siihen, että ilma-polttoaineseos on liian rikasta. Tällöin seoksessa on liikaa polttoainetta ilman määrään verrattuna. Vikakoodi voi oireilla muun muassa tyhjäkäynnin epätasaisuutena ja polttoaineenkulutuksen kasvuna.
P0138-vikakoodin voi aiheuttaa happianturin tai sen johtojen ja liitinten vioittuminen. Täysin mahdollisia syypäitä ovat myös jäähdytysnesteen lämpötila-anturin vika tai polttoaineen suuri paine. On syytä muistaa, että joskus vikakoodi voi kieliä todellisesta ongelmasta; syystä tai toisesta moottori käy liian rikkaalla; tällöin syy voi olla esimerkiksi moottorinohjausyksikön toimintahäiriö.
P0138-vikakoodin ilmestyessä on ensin tärkeää suorittaa perinpohjainen diagnostiikka. Läheskään aina lambda-anturia ei ole tarpeen vaihtaa; muista ehdottomasti tarkistaa jäähdytysnesteen taso ja lisätä sitä, jos taso ei vastaa autonvalmistajan suosituksia. Voit tarkastaa suositukset auton ohjekirjasta tai lukea ne verkossa. Huomioi, että jos taso on oikea, jäähdytysnesteen lämpötila-anturi voi olla viallinen ja vaatia vaihtoa. Jos mittaat lambda-anturin jännitteen ja anturi vaikuttaa tosiasiassa olevan viallinen, vaihda se. Vaihda myös johdot ja liittimet ja tarkista polttoaineen paine. Diagnostiikka on mahdollista suorittaa itse tai antaa korjaamon ammattilaisten tehdä se puolestasi.
P0138-vikakoodi ei yleensä korjaannu itsestään, mutta sen nollaamiseen voi riittää jopa pelkkä jäähdytysnesteen lisääminen mikäli se on alle vaaditun tason. Muutoin sinun on suoritettava diagnostiikka ja vaaditut korjaukset ja sitten luettava järjestelmä uudelleen. Vanha vikakoodi poistuu viimeistään 40 peräkkäisen lämmityssyklin jälkeen, jos vikaa ei enää havaita.
Vikakoodi P0138 on vakavuusluokitukseltaan ”kohtalainen”. Tämä tarkoittaa, että välitöntä vaaraa laajemmista vaurioista ei ole, vaikka ajaisit autolla, jossa tämä koodi esiintyy. Ajan myötä katalysaattorin vaurioituminen on kuitenkin mahdollista. Uudet katalysaattorit ovat kalliita, joten välttääksesi myöhemmät kalliit korjaukset hoida tämä vikakoodi kuntoon mahdollisimman pian.
P0138-vikakoodin korjaamisen hinta riippuu suoritettavista tehtävistä. Uusi happianturi maksaa alle sata euroa; usein selviät vain muutamalla kympillä. Jos vika johtuu polttoaineen paineesta, hanki uusi paineensäädin. Nämä maksavat yleensä 50–200 euroa ajoneuvon merkistä ja mallista sekä paineensäätimen tyypistä riippuen. Jos P0138-vikakoodin taustalla taas on jäähdytysnesteen lämpötila-anturi, voit varautua maksamaan uudesta joitain kymmeniä euroja tai kalleimmillaan noin 200 euroa. Sisällytä laskelmiisi myös mahdolliset korjaamokustannukset.
Kysy kysymyksiä tai jaa korjauskokemuksesi autofoorumilla. Tilaa päivitykset, jotta et missaa uusia oppaita.
Voit ladata sovelluksen:
Se voi seurata kuluja, pitää lokia ja vaihtoaikataulua sekä tallentaa korjausoppaita, muistiinpanoja ja asiakirjoja