Vikakoodi P0706 tulee näyttöön ja tarkastusmoottorin merkkivalo palaa - mitä tämä tarkoittaa?
OBD-järjestelmä havaitsee vian voimansiirtoalueen anturissa (voimansiirtoalueen anturi). Tämä DTC P0706 ilmaisee vaihteluväli- tai suorituskykyvirheen anturissa, joka välittää vaihteensiirron asennon vaihteiston ohjausyksikköön. Eri valmistajien kohdalla tätä virhekoodia voidaan kutsua myös PRNDL-anturivirheeksi.
Mitä syitä tällä virhekoodilla voi olla?
- Viallinen vaihteiston valintavivun asentotunnistin
- Vaurioituneet tai syöpyneet pistokeliitännät
- Anturiin johtavat kaapelit ovat katkenneet tai oikosulussa.
- Virheellinen johdotus anturipiirissä
- Viallinen vaihteiston ohjausyksikkö (TCM).
- Mekaaniset ongelmat vaihteenvaihdossa tai linkityksessä.
- Kulunut tai väärin säädetty anturin kiinnike
- Virransyötön vikaantuminen anturiin
Mitä oireita esiintyy samanaikaisesti virhekoodin P0706 kanssa?
- Käynnistysongelmat: Ajoneuvo voidaan käynnistää vain tietyillä vaihdeasennoilla.
- Vaihtamisongelmat: Automaattivaihteisto vaihtaa epäsäännöllisesti tai juuttuu jonnekin vaihteelle.
- Peruutusvalon toimintahäiriö: Peruutusvalot eivät toimi kunnolla
- Vakionopeudensäätimen toimintahäiriö: Vakionopeudensäädin kytkeytyy automaattisesti pois päältä
- Vaihteen ilmaisimen ongelmat: Nykyisen vaihteen asento näkyy väärin tai ei näy ollenkaan mittaristossa.
- Hätäajo-ohjelma: Vaihteisto kytkeytyy rajoitetusti toimivaan turvatilaan
Miten virhekoodin P0706 aiheuttama ongelma voidaan korjata?
- Korjaus edellyttää järjestelmällistä lähestymistapaa vian tarkan lähteen tunnistamiseksi.
- Vaihda anturi: Vaihda viallinen vaihteiston valintavivun asentotunnistin kokonaan ja kalibroi se oikein vaihteen asennon tunnistuksen palauttamiseksi.
- Korjaa johdotus: Tarkista kaikki anturiin johtavat kaapelit ja pistokeliitännät vaurioiden varalta, vaihda vialliset kaapelit ja puhdista tai uudista koskettimet.
- Suorita anturin säätö: Tarkista anturin mekaaninen asento ja kiinnitys ja säädä se uudelleen valmistajan ohjeiden mukaisesti.
- Vaihda vaihteiston ohjausyksikkö: Jos TCM on viallinen, vaihda koko ohjausyksikkö ja ohjelmoi se ajoneuvokohtaisella ohjelmistolla.
- Korjaa vaihteensiirtoyhteys: Tarkista vaihdevivun ja liitoslenkin mekaanisten osien kuluminen ja vaihda ne tarvittaessa.
FAQ - Usein kysytyt kysymykset DTC P0706
Voinko jatkaa ajamista virhekoodin P0706 kanssa?
Ajon jatkaminen on mahdollista vain rajoitetusti, sillä vaihteisto voi siirtyä hätätilaan. Tämä rajoittaa ajosuoritusta huomattavasti ja voi johtaa lisävahinkoihin. Nopea korjaus on erittäin suositeltavaa.
Kuinka paljon virhekoodi P0706 korjaaminen maksaa?
Kustannukset vaihtelevat syyn mukaan: anturin vaihto maksaa noin 150-300 euroa, kun taas johdotuksen korjaus voi maksaa 100-200 euroa. Viallinen vaihteiston ohjausyksikkö voi maksaa 800-1500 euroa.
Voinko korjata virhekoodin P0706 itse?
Yksinkertaiset työt, kuten pistokeliitäntöjen tarkistaminen, ovat mahdollisia, mutta anturin vaihto ja kalibrointi vaativat erityisiä diagnoosilaitteita. Useimpiin korjauksiin suositellaan erikoiskorjaamoa.
Miten diagnosoin virhekoodin P0706 oikein?
Käytä OBD-skanneria vikakoodin lukemiseen ja tarkista vaihteiston valintavivun anturin live-tiedot. Testaa kaikki vaihteen asennot ja tarkista jännitearvot sekä anturin mekaaninen toiminta.
Esiintyykö virhekoodi P0706 tiettyjen ajotapojen aikana?
Koodi voi esiintyä erityisesti vaihdettaessa pysäköinnin, peruutuksen ja ajon välillä. Virhe voi myös esiintyä useammin kylmissä lämpötiloissa tai pitkän käyttämättömyyden jälkeen.
Mitä seurauksia virhekoodi P0706 voi aiheuttaa?
Jos virhettä ei korjata, se voi johtaa ennenaikaiseen vaihteiston kulumiseen, kytkimen tai muiden vaihteiston osien vaurioitumiseen. Myös vaihteiston ohjausyksikkö voi vaurioitua pysyvästi.